GPS-tracker kat, of tuin nog meer catproof maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

GPS-tracker kat, of tuin nog meer catproof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 10:20

Onze kat Happy is vorige week vermist geweest. Gelukkig is hij weer thuis :)
Onze tuin is catproof, dachten we... onze andere 2 katten blijven er altijd in en kunnen er niet uit... maar dan hebben we heerschap Happy... die heeft ontdekt hoe hij door de extra omheiding heen kan.

Hij mag nu voorlopig de tuin niet in, maar uiteindelijk willen we hem natuurlijk wel weer frisse lucht gunnen.... maar hoe gaan we dit aanpakken?

GPS-tracker? Welke is dan goed, en niet zo heel groot? Want voor een main coon is hij best klein van stuk...

Tuin nog meer catproof maken? Hoe? We hebben nu boekensteunen op de schutting, met draden om het af te zetten, zodat de katten er niet uit kunnen... of eigenlijk niet horen te kunnen... hoe kunnen we de tuin nog meer catproof maken? Want we willen Happy niet nog een keer kwijtraken.

Alle tips en tricks zijn welkom.


Afbeelding

manja39
Berichten: 159
Geregistreerd: 16-09-13

Re: GPS-tracker kat, of tuin nog meer catproof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:30

Ik lees mee. Wij hebben de tuun ook helemaal afgezet met gaas op de schutting. Maar onze madam klimt in een boom om via het dak vd boom over het gaas te lopen en dan te ontsnappen. Ik vind het nooit fijn als ze weg is. Ze komt wel altijd binnen 30 min weer terug.

Goof

Berichten: 28797
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: GPS-tracker kat, of tuin nog meer catproof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:33

Heb je alleen enkele draden? Dat werkt inderdaad niet.
Mijn kat is ook een ware Houdini, ik ben na draden en draadgaas nu uitgekomen bij gewoon gaas en dat is het enige dat hem binnenhoudt. Ik heb het vanaf de schutting ongeveer 80 cm schuin naar binnen/boven gespannen en dat is voldoende. Draadgaas was te stevig, daar ging hij inhangen en dan klom hij er alsnog uit, met dit gaas heeft hij eindelijk geen houvast meer.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:34

Heb je gezien waar en hoe hij ontsnapt is?
Is het een idee om hem steeds alleen buiten te laten als je erbij bent zodat je in de gaten kan houden waar de zwakke plek in je omheining zit?

Qua tracker; de trackers die actief volgen zijn vrij groot en moet je regelmatig laden. Maar je hebt ook Apple airtags, die zijn heel klein en licht en de batterij gaat een jaar mee. Enige nadeel is dat er een telefoon (mag ook van een wildvreemde) in de buurt moet zijn om hem te kunnen zien. Volgens mij in een omtrek van zo'n 100 meter. Dus prima bruikbaar in een stad of dorp, maar minder handig op het platteland.

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:34

Wat voor type catproofing heb je aan je omheining?

Het rechte type
https://www.yarrah.com/media/36/20/86/1689850447/Step%2012.png

Of die schuin omhoog staat?
https://i.pinimg.com/originals/d9/17/75/d917751a6216ab0fb730cac385e66437.jpg

Het eerste type kunnen ze vaak redelijk makkelijk uitkomen als ze een beetje goed kunnen springen. Veel katten hoeven namelijk niet te klimmen om over de schutting heen te komen.

De tweede is al een stuk moeilijker voor de kat om uit te komen. Al kan dat nog wel lukken als je iets heb staan vlak bij de omheining wat ze kunnen gebruiken als tussenstap.

Andere optie is de tuin te laten overspannen.

Gps kan maar moet aan een bandje dat makkelijk losbreekt zodat ze niet vast komen te zitten. Dus die ben je nog wel eens kwijt. en wat ik gehoord heb zijn de meeste ook niet super precies dus probeer hem dan maar weer eens terug te vinden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: GPS-tracker kat, of tuin nog meer catproof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 10:39

Dank jullie!

Ryukiapple: wij hadden het rechte type… maar die schuine klinkt heel goed… dank je! Gaan we verder onderzoeken

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:42

Laatst bijgewerkt door YvonneV op 26-02-24 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:42

Wij hebben katten net, tot nu toe werkt dat goed met 2 Houdini's.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:45

Ik had voorheen ook schuine beugels met gaas en alle 4 de katten wisten daar uit te ontsnappen. Nu de tuin volledig overdekt zoals op de foto en alles blijft keurig in de tuin :D
Afbeelding
Wel een stevig net met ijzerdraad erdoor, ik zal straks een foto maken. Voorheen had ik een “gewoon” net en daar gingen ze in hangen en bijten tot dat ze er alsnog uitkwamen.

Afbeelding
:+
Laatst bijgewerkt door Tribunals op 26-02-24 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:53

Onze tuin is, net als die hierboven, bijna geheel overdekt met speciaal kattengaas. Het middenstuk hebben we opengelaten. https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... t=344478.0
Werkt prima; wel 1 of 2 ontsnappingen gehad maar dat kwam omdat er ergens een gat zat. Ik heb toen een tijdje op "wacht" gezeten om te zien waar een van de katten er uit kon; gat dichtgemaakt en probleem opgelost.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 11:53

YvonneV schreef:


hier gaat Happy op zeker uit kunnen ontsnappen... :P
ElCid schreef:
Onze tuin is, net als die hierboven, bijna geheel overdekt met speciaal kattengaas. Het middenstuk hebben we opengelaten. https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... t=344478.0
Werkt prima; wel 1 of 2 ontsnappingen gehad maar dat kwam omdat er ergens een gat zat. Ik heb toen een tijdje op "wacht" gezeten om te zien waar een van de katten er uit kon; gat dichtgemaakt en probleem opgelost.


dit ziet er wel heel goed uit.... hoe heb je gezorgd dat het gaas niet naar beneden zakt in het middenstuk dan?

Ik neig voor nu naar de schuine beugels met gaas, of de hele tuin overspannen... maar als de katten van Tribunals uit een tuin met de schuine beugels met gaas kunnen ontsnappen, is de kans erg aanwezig dat Happy dat ook gaat kunnen.... :+
8nnemiek schreef:
Heb je gezien waar en hoe hij ontsnapt is?
Is het een idee om hem steeds alleen buiten te laten als je erbij bent zodat je in de gaten kan houden waar de zwakke plek in je omheining zit?

Qua tracker; de trackers die actief volgen zijn vrij groot en moet je regelmatig laden. Maar je hebt ook Apple airtags, die zijn heel klein en licht en de batterij gaat een jaar mee. Enige nadeel is dat er een telefoon (mag ook van een wildvreemde) in de buurt moet zijn om hem te kunnen zien. Volgens mij in een omtrek van zo'n 100 meter. Dus prima bruikbaar in een stad of dorp, maar minder handig op het platteland.

Hij gaat achter het schuurtje tegen de schutting omhoog... normaal komt ie om de 2 uur ff binnen, en 's nachts ook... maar nu is hij dus 5 dagen weggeweest... dat wil ik dus echt niet meer -O-

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:08

Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: GPS-tracker kat, of tuin nog meer catproof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 12:25

zoiets lijkt mij dus ook het meest handig voor ons :)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:30

Om te zorgen dat het niet inzakt; het net goed strak spannen. Onze tuin is te groot om alles te overspannen. We hebben nu de breedte van het gaas, ca. 2meter, strak ( recht) langs de schutting ( van betongaas) lopen en bevestigd met haken en koord. Als ze daar al in klimmen dan kunnen ze bovenaan niet verder.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:33

Om mijn naaktloper niet te kunnen laten ontsnappen hebben wij
onze schuttingen afgezet met schrikdraad, niet zo hard dat hij gebbq't wordt, maar
net genoeg om hem te laten schrikken.

https://schrikdraad-online.nl/schrikdra ... or-katten/

Werkt perfect! Hiermee houdt je ook andere katten uit jouw tuin.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8310
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: GPS-tracker kat, of tuin nog meer catproof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:36

Voor de poezendames hier ben ik groot voorstander van draden met stroom. Ik heb er totaal geen omkijken meer naar en ze proberen het niet eens meer. Ideaal.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: GPS-tracker kat, of tuin nog meer catproof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 12:44

hmm... schrikdraad is ook een goede optie... maar werkt dat ook bij langharige katten? ik bedoel... voelt Happy wel een schok als hij ertegenaan zou komen dan?

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:51

Banjer schreef:
hmm... schrikdraad is ook een goede optie... maar werkt dat ook bij langharige katten? ik bedoel... voelt Happy wel een schok als hij ertegenaan zou komen dan?


Ja, sterker nog, er staat ook nog omschreven per ras
hoeveel draden je nodig hebt, je gaat dan geloof ik naar 4 draden :)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:58

Schrikdraad werkte bij mijn vorige katten (kortharen) ook niet hoor. Vooral de rooie, die nam die klap wel voor lief. Net als een pony: als ze maar graag genoeg naar buiten willen, dan incasseren ze die ene klap wel die ze krijgen, terwijl ze door de draden schieten _-:(

3heathcliff5
Berichten: 450
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:03

Schrikdraad kan wat minder effectief zijn bij een hele gemotiveerde Houdini met een dikke vacht, zoals een Main Coon. Maar op zich werkt stroom heel goed. Mijn Russen hebben allebei een keer aan het stroom gehangen en doen niet eens meer een poging om in de schutting te klimmen. Ik heb wel 5 draden.

@manja39 ik weet niet hoe de boom er precies uitziet, maar er zijn verschillende mogelijkheden waardoor de kat er niet (te hoog) in kan klimmen. Je kan zo’n stekelring om de stam doen, zoals je vaak in de dierentuin ziet. Bij wat dunnere hoge stammen heb ik wel eens gezien dat er zo’n doorzichtige beschermkraag voor een grote hond omheen gebonden was. Dan kan je kat maar tot een bepaalde hoogte klimmen, want dan klimmen ze een ‘lampenkap’ in. Zoiets kan je ook makkelijk zelf maken

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:06

Je hebt zo'n stekelring ook voor schrikdraad :j

Hier maakte het geen zat uit voor de rooie. Die schoot er doorheen en incasseerde de 1 of 2 klappen wel die hem dat opleverde. De nieuwe rooie is volgens mij nog erger dus nu maak ik het echt helemaal dicht.

manja39
Berichten: 159
Geregistreerd: 16-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:44

Die stekelring heeft geen zin. Het is een laag boompje. Daar springt ze gewoon in. Schrikdraad daar heb ik idd over na zitten denken. Maar is weer behoorlijke investering en ben ban dat dat haar ook niet tegen houdt. Ze is zo slim en voormalig zwervertje dus ontsnappen is haar 2e natuur. Tuin overkappen kan niet ivm grootte en begroeing.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8310
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: GPS-tracker kat, of tuin nog meer catproof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:21

Ik heb een Maine Coon en een ragdoll (op het moment van instaleren zelfs 3 coons). Als je er voldoende klap op hebt staan gaan ze ook echt niet er door heen, uit reactie laten ze los. Wel moeten ze dan geen mogelijkheid hebben om via een tafel oid boven op de schutting te springen want dan red je het niet.

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:46


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 20:20

oooh is dat schrikdraad... dat had ik niet meegekregen, sorry! Y;(