Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Samenstelling
35% zoete aardappel, 18% erwten, 15% linzen, mineralen, koolzaadolie, zonnebloemolie, lijnzaad, johannesbrood, biergist, wortel, 0,1% blauwe bessen, pompoen, 0,1% algen
Telpeva schreef:Ik dacht er altijd hetzelfde over, echter hoor ik ook af en toe mensen over voedselallergieën bij hun hond en dat ze daardoor allerlei voer testen om te kijken of hun dier er wel of niet op reageert. Als de allergie voor vlees van een bepaalde diersoort is dan lijkt een vegetarisch product mij een mooie optie om in elk geval 'iets' in huis te hebben waarvan je zeker weet dat een dier het veilig kan eten, als zo iemand dan iets nieuws wil proberen en het valt niet goed, dat er een backup is wat het dier wel kan eten zeg maar.
pateeke schreef:Telpeva schreef:Ik dacht er altijd hetzelfde over, echter hoor ik ook af en toe mensen over voedselallergieën bij hun hond en dat ze daardoor allerlei voer testen om te kijken of hun dier er wel of niet op reageert. Als de allergie voor vlees van een bepaalde diersoort is dan lijkt een vegetarisch product mij een mooie optie om in elk geval 'iets' in huis te hebben waarvan je zeker weet dat een dier het veilig kan eten, als zo iemand dan iets nieuws wil proberen en het valt niet goed, dat er een backup is wat het dier wel kan eten zeg maar.
Voedselintolerantie heeft niet persé te maken met dierlijke producten. Vaak is het eerder graan o.i.d. waar ze slecht op reageren. Overigens de hoeveelheid vlees in brokken is doorgaans zeer beperkt (+-5% in veel gevallen).
Er bestaan ook hypoallergene brokken en meestal zijn die wel nog met vlees. Na een heftige allergische reactie (geen idee waarop) heb ik één van mijn honden op hypoallergene voeding gezet. Op sommige merken reageert hij niet goed. Maar er is een merk waar hij het wel goed op doet. Hij krijgt meestal de variant met konijn (zou vaak goed verdragen worden) of als dat tijdelijk niet verkrijgbaar is, paard.
Mars schreef:Hier een voorbeeldje van samenstelling van vegan voer:
Vegdog Green CrunchCitaat:Samenstelling
35% zoete aardappel, 18% erwten, 15% linzen, mineralen, koolzaadolie, zonnebloemolie, lijnzaad, johannesbrood, biergist, wortel, 0,1% blauwe bessen, pompoen, 0,1% algen
Eiwit moet dan vooral uit erwt en linzen komen denk ik? Vraag me af of het voldoende is
Medische noodzaak en allergieën zijn uiteraard een ander verhaal, dan moet je elke aanpassing maken die nodig is om je dier gezond te houden.
Telpeva schreef:Ik dacht er altijd hetzelfde over, echter hoor ik ook af en toe mensen over voedselallergieën bij hun hond en dat ze daardoor allerlei voer testen om te kijken of hun dier er wel of niet op reageert. Als de allergie voor vlees van een bepaalde diersoort is dan lijkt een vegetarisch product mij een mooie optie om in elk geval 'iets' in huis te hebben waarvan je zeker weet dat een dier het veilig kan eten, als zo iemand dan iets nieuws wil proberen en het valt niet goed, dat er een backup is wat het dier wel kan eten zeg maar.
In andere gevallen zoals wanneer een eigenaar zelf een overtuiging heeft om alleen vegan te willen eten en daarom een dier ook zo'n (voor het dier tegennatuurlijk) dieet oplegt, vind ik het vooral egoïsme van de eigenaar. En of dat nou een hond of kat is die alleen vegan krijgt, of een paard of schaap dat karkassen of ander tegennatuurlijk voer in de voerbak krijgt en gedwongen wordt om dat te eten.
rien10 schreef:Vegetarisch of veganistisch is nogal een verschil.
Er wordt te pas en te onpas Vegan geroepen. Iets wat helemaal geen Nederlands woord is. Het is mij volstrekt onduidelijk wat iermee bedoeld wordt. Vegetarische voeding? Veganistische voeding?
Kunnen we stoppen met het hype-woord Vegan en gewoon woorden gebruiken die vertellen waarover het gaat?
Mwah, dit is meer iets voor het "waar erger ik mij aan topic"
Of het UO topic.
Danielleeee_ schreef:Ik ken meerdere honden die vegan voer krijgen en die zijn heel gezond.
Of vlees een must is voor honden, ik weet het niet. Aan de ene kant lijkt het me van wel, aan de andere kant zijn er veel onderzoeken die zeggen dat honden wel degelijk vegetarisch of vegan kunnen eten.
Ik denk dat het ook per hond verschilt? Waar de ene hond het heel goed doet op vlees, doet de ander het juist niet goed op vlees en beter op vegan voer.
rien10 schreef:Vegetarisch of veganistisch is nogal een verschil.
Er wordt te pas en te onpas Vegan geroepen. Iets wat helemaal geen Nederlands woord is. Het is mij volstrekt onduidelijk wat iermee bedoeld wordt. Vegetarische voeding? Veganistische voeding?
Kunnen we stoppen met het hype-woord Vegan en gewoon woorden gebruiken die vertellen waarover het gaat?
Mwah, dit is meer iets voor het "waar erger ik mij aan topic"
Of het UO topic.
Leo schreef:Nee, voeding puur op plantaardige eiwitten is niet geschikt voor een (gezonde) hond. Honden die absoluut geen dierlijke eiwitten kunnen verdragen zijn de uitzondering, maar dat is imo de enige reden waarom je een dergelijke voedingskeuze mag maken. Omdat het voor de hond beter is. Een keuze voor je hond maken puur op basis van je eigen overtuigingen is niet in het belang van het dier.