Pup wilt niet in bench met deur open.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
journee
Berichten: 784
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:26

Ik vind een bench ook een prima hulpmiddel. Een puppy is inderdaad vergelijkbaar met een baby of peuter en die zet je ook in de box als dit nodig voor hun eigen gezondheid en veiligheid.

Hieronder een voorbeeld waarom een bench nodig kan zijn. Let op! Link bevat beelden van operatie van de maag!
https://dierenartsdelaak.nl/hond-vreemd-voorwerp-gegeten-corpus-alienum/

Voor TS: voorlopig gewoon het deurtje sluiten als de pup even in de bench moet. Uiteindelijk wordt het vanzelf een veilige plaats waar ze uit zichzelf gaan liggen en dan kan het deurtje vanzelf gewoon open blijven.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:27

"Hup opsluiten dan maar" is af en toe ook nodig ter bescherming ;)
Mijn dieren hebben heel veel vrijheid en veel ruimte ter beschikking, maar als de hoofdpoort open moet blijven en er zwaar landbouwverkeer over het erf dendert, zie ik ze liever even binnen dan dat ik ze uit een band moet pulken...

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:27

@Palmera,
Krijg bij jouw reacties het gevoel dat je van mening bent dat jij het allemaal uitstekend doet en weet met je honden. Nogal oordelend in je reacties op mensen die een andere ervaring met een bench hebben bijv.
En hier en daar aannames(verkeerde hond gekozen)

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:33

CharleyT schreef:
@Palmera,
Krijg bij jouw reacties het gevoel dat je van mening bent dat jij het allemaal uitstekend doet en weet met je honden. Nogal oordelend in je reacties op mensen die een andere ervaring met een bench hebben bijv.
En hier en daar aannames(verkeerde hond gekozen)

Dat gevoel heb ik niet bij Palmera en ik ben het met haar eens.

Veel mensen zijn tegenwoordig zo egoistisch zei de fokker van onze hond. En daar ben ik het ook mee eens.

Celebi
Berichten: 3787
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:35

Jonge kinderen zet je inderdaad ook in een box, kinderwagen of bedje met hoge randen. En daarvan bepaal je ook wanneer het bedtijd is omdat je als volwassenen vaak beter kunt inschatten wat wel en niet gezond is. Een pup is net zo. Die hebben ook wat sturing nodig van de moederhond of de nieuwe roedel waar hij in komt te wonen. Snap nooit zo goed waarom dat opeens zielig moet zijn voor een hond. Van zomaar in een bench gooien en weg gaan vind ik ook wel wat, maar met goede training is het super handig.

Laat iedereen toch in elkaars waarden. TS wil de bench wel gebruiken. Ik bijvoorbeeld ook, anderen niet. Even goede vrienden.

Ons hondje is erg waaks en als wij weg gaan als hij los loopt vindt hij slecht zijn rust. Is dan echt afwachtend tot we weer terug komen en blaft naar alles wat hij hoort. In zijn bench daarentegen waar hij zelf naartoe loopt als hij hoort dat we onze jassen aan gaan doen, daar gaat hij gewoon lekker in liggen slapen. Hij heeft de meest comfortabele mand erin en water en komt niks te kort. Soms komen we terug en doen de bench open en dan komt ie er gewoon niet uit omdat hij nog veel te lekker ligt. Van die slaperige oogjes kijken je dan aan en dan slaapt ie gewoon nog even door. Ook als ik 's ochtends de bench open zet komt ie er vaak niet meteen uit. Pas als ik zelf ook op de bank ga zitten komt hij erbij. We vergeten de bench 's nachts ook wel eens dicht te doen en dan blijft ie vaak ook gewoon liggen. Heel soms staat ie kwispelend naast ons bed in de hoop dat hij daar mag slapen. :+

Majabeestje
Berichten: 3827
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:37

Ik heb de bench nog nooit gebruikt uit gemak voor mezelf maar uit welzijn voor de pup.

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:38

CharleyT schreef:
@Palmera,
Krijg bij jouw reacties het gevoel dat je van mening bent dat jij het allemaal uitstekend doet en weet met je honden. Nogal oordelend in je reacties op mensen die een andere ervaring met een bench hebben bijv.
En hier en daar aannames(verkeerde hond gekozen)

Ik zeg toch helemaal niet dat ik het uitstekend doe?
Ik vind een bench waarvan de deur dichtgaat alleen heel sneu voor de hond en gemakszucht van de baas. Dat vind ik. En dat veranderd ook niet, want ik zie zoveel voorbeelden (jonge, oude, drukke, rustige, grote, kleine, onzekere, etc, etc honden) waarbij het er gewoon normaal aan toe gaat zonder bench. Dus ja, ik vind wat van de bench.

De dag dat ik een bench nodig zou hebben is de dag dat ik mijn honden wegdoe. Want dan kan ik het blijkbaar niet meer aan, en ik vind het niet fair mijn honden daar de dupe van te laten worden.

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:40

onpaard schreef:
CharleyT schreef:
@Palmera,
Krijg bij jouw reacties het gevoel dat je van mening bent dat jij het allemaal uitstekend doet en weet met je honden. Nogal oordelend in je reacties op mensen die een andere ervaring met een bench hebben bijv.
En hier en daar aannames(verkeerde hond gekozen)

Dat gevoel heb ik niet bij Palmera en ik ben het met haar eens.

Veel mensen zijn tegenwoordig zo egoistisch zei de fokker van onze hond. En daar ben ik het ook mee eens.


Helemaal prima dat je het met haar eens bent, en gezien je eigen reactie snap ik dat ook wel. Maar op Bokt hebben we gelukkig vele meningen die nu in dit topic te lezen zijn. Zoveel eigenaren van honden zoveel meningen over gebruik van een bench.

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:42

Celebi schreef:
Jonge kinderen zet je inderdaad ook in een box, kinderwagen of bedje met hoge randen. En daarvan bepaal je ook wanneer het bedtijd is omdat je als volwassenen vaak beter kunt inschatten wat wel en niet gezond is. Een pup is net zo. Die hebben ook wat sturing nodig van de moederhond of de nieuwe roedel waar hij in komt te wonen. Snap nooit zo goed waarom dat opeens zielig moet zijn voor een hond. Van zomaar in een bench gooien en weg gaan vind ik ook wel wat, maar met goede training is het super handig.

Laat iedereen toch in elkaars waarden. TS wil de bench wel gebruiken. Ik bijvoorbeeld ook, anderen niet. Even goede vrienden.

Ons hondje is erg waaks en als wij weg gaan als hij los loopt vindt hij slecht zijn rust. Is dan echt afwachtend tot we weer terug komen en blaft naar alles wat hij hoort. In zijn bench daarentegen waar hij zelf naartoe loopt als hij hoort dat we onze jassen aan gaan doen, daar gaat hij gewoon lekker in liggen slapen. Hij heeft de meest comfortabele mand erin en water en komt niks te kort. Soms komen we terug en doen de bench open en dan komt ie er gewoon niet uit omdat hij nog veel te lekker ligt. Van die slaperige oogjes kijken je dan aan en dan slaapt ie gewoon nog even door. Ook als ik 's ochtends de bench open zet komt ie er vaak niet meteen uit. Pas als ik zelf ook op de bank ga zitten komt hij erbij. We vergeten de bench 's nachts ook wel eens dicht te doen en dan blijft ie vaak ook gewoon liggen. Heel soms staat ie kwispelend naast ons bed in de hoop dat hij daar mag slapen. :+

M.b.t kinderen: ik heb ze niet en dat hou ik zo.

Maar ik zie een heel groot verschil tussen NL en zuid europa: in NL moet het kind op tijd naar bed, in de box, slapen, eten, etc.
In zuideuropa blijven kinderen er gewoon bij. Eten wat hapjes van het bord vsn moeders of opa mee, kruipen rond (volwassen letten allemaal op dat ze niet op dat kind stappen) en vroeg of laat ligt get ineens (instort effect) in een hoek te slapen. Ook als de livemuziek nog in volle gang is.
Zonder dat iemand dat kind laat eten of naar bed brengt gaat het allemaal prima.
Nou, en zo zie ik het met honden ook.

journee
Berichten: 784
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:56

Palmera schreef:
M.b.t kinderen: ik heb ze niet en dat hou ik zo.

Maar ik zie een heel groot verschil tussen NL en zuid europa: in NL moet het kind op tijd naar bed, in de box, slapen, eten, etc.
In zuideuropa blijven kinderen er gewoon bij. Eten wat hapjes van het bord vsn moeders of opa mee, kruipen rond (volwassen letten allemaal op dat ze niet op dat kind stappen) en vroeg of laat ligt get ineens (instort effect) in een hoek te slapen. Ook als de livemuziek nog in volle gang is.
Zonder dat iemand dat kind laat eten of naar bed brengt gaat het allemaal prima.
Nou, en zo zie ik het met honden ook.
[/quote]

Tja, in Nederland wordt een situatie zoals je hierboven schets misschien wel beoordeeld als verwaarlozing. Maar ieder zijn eigen mening over wat acceptabel en 'normaal' is.

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:12

MarlindeRooz schreef:
Maar niet iedereen zit hele dagen op de bank hè. := Er zijn dagen dat ik m’n bank niet eens aanraak zowat.

Ik vind benchtraining heel nuttig. Bepaalde overactieve honden kan het juist rust in hun koppie geven als ze een plek hebben waar ze wel rust moeten houden.

Ja wij wel. Wij hebben enkel de bank en de hond. :')

Prima als de bench voor je werkt. Ik heb hem in mijn 45 jaar nog nooit nodig gehad voor mijn honden.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:18

Jessix schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar niet iedereen zit hele dagen op de bank hè. := Er zijn dagen dat ik m’n bank niet eens aanraak zowat.

Ik vind benchtraining heel nuttig. Bepaalde overactieve honden kan het juist rust in hun koppie geven als ze een plek hebben waar ze wel rust moeten houden.

Ja wij wel. Wij hebben enkel de bank en de hond. :')

Prima als de bench voor je werkt. Ik heb hem in mijn 45 jaar nog nooit nodig gehad voor mijn honden.

Maar waarom is de kat anders?

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:32

DuoPenotti schreef:
Maar waarom is de kat anders?

Is niet anders vandaar dat hij ik hem meer op de bank had dan in de bench en dan hebben we het over medische redenen. (Operatie aan breuk in elleboog) Ik had mijn kat uiteraard geen bench training gegeven voor het geval hij poot zou breken.

Hij aanvaarde het trouwens prima hoor de bench maar ik vond het vervelend hem in een kooitje op te sluiten dus heb het zo kunnen regelen dat zo min mogelijk te hoeven doen.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:48

Maar dat ben ik wel met je eens liever zo min mogelijk.
Mensen die zowat fulltime hun hond in een bench/ren parkeren moeten er gewoon geen nemen.
5 dagen alleen thuis net zo min naar mijn idee :o

Maar een hond daar leren dat het goed is, een veilige plek.
Daar zie ik dan niks verkeerds aan.
En kan juist handig zijn.

Net als een paard leren dat een box geen nare plek is.
Komen in wolvengebied nu ook mensen in de problemen omdat ze het nooit aangeleerd hebben.

Dat wil niet zeggen dat hond of paard daar dan de hele dag in moet.

Bo_Y

Berichten: 4581
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:51

Onpaard, omdat mijn aussie met 8 weken haar rust slecht pakte. Alles was leuk ect.
En dan werd ze moe en nog drukker. Wat leidde tot rennen en springen op de bank. En werd ze nog moeier en kon ze nog slechter haar rust pakken.
Dus in overleg met de hondenschool benchrust. En dan leidde tot een blije pup. Die met tien maanden lekker op de bank, in een mand, in de bench met de deur open of op de keukenvloer slaapt. En in benchrust nog maar heel af en toe nodig.

Woonkamer / keuken verkleinen deden we ook,
Maar dan nog op bank af de bank, op eetkamerstoelen alles uit gekkigheid.

En soms is dan ‘opsluiten’ met een botje en daarna laten slapen de beste oplossing.

Onze stabij kon vanaf 8 weken gewoon los die lag alleen in de nacht in een bench.

Onze bench 120*100 dus best groot.

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:00

DuoPenotti schreef:
Maar dat ben ik wel met je eens liever zo min mogelijk.
Mensen die zowat fulltime hun hond in een bench/ren parkeren moeten er gewoon geen nemen.
5 dagen alleen thuis net zo min naar mijn idee :o

Maar een hond daar leren dat het goed is, een veilige plek.
Daar zie ik dan niks verkeerds aan.
En kan juist handig zijn.

Net als een paard leren dat een box geen nare plek is.
Komen in wolvengebied nu ook mensen in de problemen omdat ze het nooit aangeleerd hebben.

Dat wil niet zeggen dat hond of paard daar dan de hele dag in moet.


Ja kan, mocht het ooit medisch noodzakelijk zijn dan leer ik het alsnog wel aan. Zoals ik al schreef, in mijn 45 jaar heb ik de bench nooit gebruikt en ook nooit gemist. Mocht de noodzaak er ooit komen dan ben ik sowieso nooit hele dagen van huis dus kan trainen en wennen en zo min mogelijk in de bench alsnog.

Het is gewoon niet mijn ding. Had al jaren honden voordat het populair werd en heb daar dus nooit aan meegedaan. Ik heb op dit moment ook weer een pup en die heeft gewoon het hele huis en haar eigen plekje is haar mand.

Maar ik snap je punt. Ook zo met paarden die niet op stal kunnen.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:11

Dat je het anders doet en kan is natuurlijk prima :j

Maar de veroordelende aversie van sommige hier vind ik niet oké.
En als een hond een bench ziet als een naar ding heb je het gewoon niet fijn aangeleerd.

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:25

Hier een crazy cat lady die is opgegroeid met Duitse herders. En altijd herders in de familie gehad.

Herders schijnen gevoelig te zijn voor maagtorsie. De tweede herder kreeg dat in het weekend en de enige kliniek "in de buurt" die (toen) deze operatie kon doen zat op 1,5 uur rijden. De hond heeft het maar net overleefd.

Rust nemen na het eten voorkomt/verkleind risico op een maagtorsie.
Sindsdien gingen de honden altijd na het eten een uurtje in de bench. Daar gingen ze dan ook heerlijk liggen slapen en uitbuiken. Vaak bleven ze ook nog lekker even doezelen als het deurtje al weer open was.

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:24

Ik vind het zo raar dat velen hier tegen gebruik van een bench zijn.
Hoe doen jullie dat dan als je je pup zelf niet in het oog kunt houden?
Ik heb zelf geen bench maar een erg ruime puppyren en ik vind dat een uitkomst hoor.
Maar goed..die is zo ruim en onze pup gaat er supergraag in..maar als ik boven aan het rommelen ben of de douche in ga..of naar de winkel,wil ik zo'n jong dier echt niet los in huis.
In het geval van TS vind ik de hele aanpak wel veel en veel te veel.
Uren trainen met een jonge pup die er net een week is en daar dan gefrustreerd over raken...dat kàn toch niet.

Zoolgangster

Berichten: 9711
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:35

journee schreef:
Ik vind een bench ook een prima hulpmiddel. Een puppy is inderdaad vergelijkbaar met een baby of peuter en die zet je ook in de box als dit nodig voor hun eigen gezondheid en veiligheid.

Hieronder een voorbeeld waarom een bench nodig kan zijn. Let op! Link bevat beelden van operatie van de maag!
https://dierenartsdelaak.nl/hond-vreemd-voorwerp-gegeten-corpus-alienum/

Voor TS: voorlopig gewoon het deurtje sluiten als de pup even in de bench moet. Uiteindelijk wordt het vanzelf een veilige plaats waar ze uit zichzelf gaan liggen en dan kan het deurtje vanzelf gewoon open blijven.


Wij hadden een hond te logeren, met bench, en we kwamen erachter waar die bench voor was, toen de internetkabels doorgebeten waren, nadat we hem alleen thuis hadden gelaten zonder de bench af te sluiten. :')

Hadden geen tijd gehad ons huis volledig hondproof te maken, was een noodgeval, dat hij hier kwam, en onze eigen honden hadden nooit zulke streken.

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:45

tyleysmiley schreef:
Ik vind het zo raar dat velen hier tegen gebruik van een bench zijn.
Hoe doen jullie dat dan als je je pup zelf niet in het oog kunt houden?
Ik heb zelf geen bench maar een erg ruime puppyren en ik vind dat een uitkomst hoor.


Hier gaan ze even in de bijkeuken.
Vaak in het begin als ze nog jong waren, de deur naar de keuken dicht, zodat ze alleen in de bijkeuken konden zijn, als er even geen toezicht was.
En vanaf dat ze als pup kwamen altijd lekkere botjes en zo in de bijkeuken gegeven, zodat ze al gewend waren aan die plek.
De zwarte hond heeft een paar aan een schoen gekauwd als jonge hond, maar daarna nooit meer.
Het witte hondje heeft nooit ergens aan gekauwd, en het vorige hondje ook niet.
Maar wij zorgen als er een pup komt de eerste weken/maanden er altijd iemand overdag thuis is.
Zo kun je rustig oefenen, even naar buiten kliko weg brengen, hond in de bijkeuken.
Is maar een minuutje en worden ze niet angstig.
En zo in de loop van de tijd wennen ze er aan dat als je een poosje weg bent ze daar liggen.
Maar ze hebben daar de ruimte, er zijn geen tralies, ze kunnen op de koude vloer gaan liggen zomers.

Een hond in een gesloten bench zonder toezicht kan best gevaarlijk zijn.
Er zijn al meerdere honden die door het bijten op de tralies tanden en kiezen zijn verloren, een kaak hebben gebroken, of met hun pootjes vast komen te zitten.

Afbeelding

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:48

tyleysmiley schreef:
Ik vind het zo raar dat velen hier tegen gebruik van een bench zijn.
Hoe doen jullie dat dan als je je pup zelf niet in het oog kunt houden?
Ik heb zelf geen bench maar een erg ruime puppyren en ik vind dat een uitkomst hoor.
Maar goed..die is zo ruim en onze pup gaat er supergraag in..maar als ik boven aan het rommelen ben of de douche in ga..of naar de winkel,wil ik zo'n jong dier echt niet los in huis.
In het geval van TS vind ik de hele aanpak wel veel en veel te veel.
Uren trainen met een jonge pup die er net een week is en daar dan gefrustreerd over raken...dat kàn toch niet.

Als ik haar niet in het oog kan houden is ze bij mijn ouders. Daarbij leren ze al snel even alleen te zijn in de huiskamer zodat je uiteraard gewoon kan douchen etc. Uiteraard zorg ik ervoor dat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan met snoeren oid.

Vroeger was een bench niet gebruikelijk en ook toen hadden mensen een pup. Als er niemand thuis was dat hield je die in een veilige kamer zoals een bijkeuken oid.

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:51

Mijn 1 jarige hond ziet de bench als haar heilige, veilige plekje. :) Gaat er vanzelf in liggen als ze daar behoefte aan heeft.

Bij die van mij was het heel waardevol icm zindelijkheidstraining maar er ook voor te zorgen dat ze haar rust deed pakken, ipv crashen uit moeheid. Bij een klein kind bepaal je toch ook wanneer ze gaan slapen?

Anyway, misschien maak je er een te zware training van? Wij wilden dat de bench vooral als iets positiefs gezien werd, dus de eerste weken (en nu nog steeds) verstoppen we lekkers in haar bench, is het heerlijk zacht en voor een groot deel afgedekt. Dat was gewoon al de training. Positieve associatie is je doel. Naar mijn inziens hoeven daar niet nu al commando´s e.d. aan te hangen.

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:22

Het lijkt me voor de TS best lastig om in dit topic door de bomen het bos nog te kunnen zien. Ze heeft ook nog niet gereageerd, hoewel er natuurlijk ook pas 1 dag voorbij is sinds het openen van het topic.

TS, ik denk dat je in de berichten van zowel de voor- als tegenstanders van het gebruik van een bench handige tips kunt vinden. Wat ook je beslissing gaat worden, volgens mij kan je er in ieder geval het volgende uithalen:

- Een bench gebruiken is niet cruciaal/onmisbaar in de opvoeding van een hond. Als je merkt dat het je meer kost dan oplevert, is er niemand, inclusief de pup, die je het kwalijk neemt als je de bench weg doet.
- Verwacht niet te veel van je pup. Het is een baby met een korte aandachtsspanne, dus veel trainen werkt averechts, of je nou een bench gebruikt of niet.
- Het 'uit zichzelf in de bench gaan liggen' is in heel veel gevallen niet 1, 2, 3 voor elkaar te krijgen. Mijn hond deed daar ook lang over, en vanaf het moment dat hij het wel deed, heb ik de bench juist weggedaan en ben ik overgegaan naar een mand. Het gaat er vooral om dat de pup een veilige en relaxte plek heeft om zich terug te trekken. Zonder er bewust op te trainen, gaat m'n hond nu én uit zichzelf in de mand liggen, maar ook als ik zeg 'ga naar bed'.
- Als je voor een bench kiest, en dat ook echt graag wil blijven gebruiken, is het niet erg om het deurtje dicht te doen. Sommige honden gaan dan na verloop van tijd uit zichzelf en dan kan het deurtje open blijven, andere honden niet en dan blijft het deurtje langer dicht.
- Verdere tips die gegeven zijn, zijn volgens mij: erbij blijven zitten, niet per se het ín de bench gaan belonen, maar het in de bench zíjn aantrekkelijker maken, de hond iets te kauwen/likken geven in de bench, de hond in de bench leggen zodra hij slaapt.

Ik denk dat benchgebruik niet per definitie slecht is, maar ik moet zeggen dat ik ook zeker de berichten van anti-benchgebruikers inspirerend vind. Ik heb een bench gebruikt, en naar mijn mening eigenlijk te lang, en als ik kritisch naar mezelf kijk, heeft dat ook zeker te maken met gemakzucht, onzekerheid, en het feit dat het zo normaal is tegenwoordig. Ik denk niet dat mijn hond er onder geleden heeft, maar ik vind het nu wel ontzettend fijn dat het allemaal zonder bench kan. Aan de andere kant, waarschijnlijk heeft het trainen met de bench tijdens het eerste jaar mij ook geholpen met het opvoeden, en was het misschien heel anders gelopen als ik de bench niet had gebruikt.

TS, ik hoop in ieder geval dat je iets aan alle berichten en mijn samenvattingsbericht hebt. Ik denk dat onzekerheden normaal zijn, en dat het ook fijn kan zijn om af en toe te horen dat dingen ook prima op een andere/relaxtere manier kunnen. Succes!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:20

Palmera schreef:
Eleeke schreef:
Waarom wil je de hond in een bench?
( maar ik heb dan ook nooit dieren in een bench, ja een kat na een operatie)

Ik vraag mij dit ook altijd af. De pup vind zelf wel een plek waar ze zich fijn voelt, plak daar dan een woord aan zodat je haar later op stressmomenten naar die plek kunt sturen.
Het is mij echt een raadsel waarom dat een gevang moet zijn.


Zelfde vraag hier :?