Pup wilt niet in bench met deur open.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:48

De veroordelingen zijn hier niet zeldzaam gevallen. Daar bovenop is heel de discussie ook compleet off topic.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:50

Jammer dat het zo gezien wordt.

journee
Berichten: 762
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:53

Nikass schreef:
Waarom hebben mensen op een forum toch altijd zoveel moeite met een prima verlopen inhoudelijke discussie?

Ik ben niet anders gewend dan dat als de baby gaat kruipen, het huis babyproof is gemaakt. Waarom zou dat voor een pup niet kunnen?

Ik vind het prettig dat mijn honden van slaapplaats kunnen wisselen, wanneer ze daar zin in hebben. Een kamer kennel geeft al meer mogelijkheden, maar een afgesloten bench bepaald niet.

Ik hoor veel mensen met een reden voor de bench komen die ze nog niet wisten toen het pupje net arriveerde. En toch stond de bench al klaar. Ik ben dan gewoon benieuwd wat daarvan de achterliggende gedachte is.


Niet iedereen kan elke minuut van de dag toezicht houden op zijn pup, en dan gebruik je de bench als een veilige plek voor de hond. Of even als time out plek voor hyperactieve hondjes. Net als een baby even in de box. En dat hoeft echt geen uren lang te zijn. Sommige pups (en baby's) kun je echt niet alleen laten, zelfs niet als je even naar het toilet gaat. Een stukje terug in het topic heb ik een linkje geplaatst naar een maagoperatie bij een pup die plots besloot zijn eigen riem op te eten en ja, soms hebben ze aan 5 minuten genoeg om zich in de nesten te werken. Als ik moet kiezen tussen pup even in de bench of risico op maagoperatie vind ik het toch niet zo'n een moeilijke keuze.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:20

Tieneke schreef:
Aha, dan bedoelt Nikass met "niemand" allicht gewoon zichzelf :)*


Wat flauw. Ik bedoel dat niemand zich aangesproken voelt/hoeft te voelen als je het zo algemeen houdt.

Dank je Zonnetje. Helder!

Inderdaad Jessix, ik zie het ook niet zo.

Journee, dat begrijp ik. Het kan intensief zijn om een pup te hebben. Tegelijkertijd, over het algemeen begin je daar toch bewust aan, dus als je er (nog) geen tijd voor hebt, zou je je kunnen afvragen of het het juiste moment is.
Maar goed, zoals ik al eerder zei, een bench als trainingsmiddel of voor noodsituaties, vind ik wel iets heel anders dan als een hond standaard 10+ uur per etmaal opgesloten zit.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:43

Nieuwe puppyeigenaar hier en wij gebruiken bewust wel een bench. Vroeger al bij mijn ouders ging dat ook zo met de honden; bench is een veilige slaapplek. Onze pup zoekt er zelf haar rust op, soms is het een time-out plek als ze overprikkelt raakt. En ja, voor nu verblijft ze er ook in als we van huis zijn voor werk of andere zaken buitenshuis.
Mijn man en ik werken zodanig dat puppy maximaal 3 uur per dag achtereen alleen is. Het huis krijgen we niet 100% puppyproof. Pup 24/7 in de gaten houden lukt ons evenmin. Anderen lukt dat misschien wel, dan zijn zij betere hondeneigenaren dan wij. Dus gebruiken we een bench na haar natje/droogje en wandeling slaapt ze er heerlijk in tot één van ons thuis is.

Jammer dat gesprekken als deze zo negatief verlopen. Respecteer ieders keuze hierin, we doen allemaal wat we denken dat het beste voor ons dier is.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:54

Ik heb momenteel niks in een bench. Een bench is voor mij een overbruggingsmiddel. Ik heb meerdere honden, dus een pup begint bij mij in een bench. Ik heb nog geen hond gehad die het als een strafkamp zag gelukkig.
Vooral als je een bestaande roedel hebt, kan een bench best een veilige plek zijn voor een ieder die er bij betrokken is.
Ik heb namelijk niet 24/7 ogen aan voor en achterkant. En een pup alleen laten in een roedeltje honden, dat ging hier niet, dus dan was het even in de bench. Was voor de pup gelijk slaapjes tijd. Was het voor mijn gemak, neuh, ben overdag thuis, maar je kan als mens er gewoon niet 24/7 bovenop zitten, knap dat sommigen daar schijnbaar tijd voor hebben :+

Pas als ik denk dat de hond veilig zonder bench kan, dan gaat de bench er uit en meestal is dat rond wanneer ze een jaar zijn, soms iets ouder.
Fijne is dat ze weten wat het ding is, er geen nare associaties bij hebben en ik in geval van medische spoed niet dan nog, wanneer er toch al stress genoeg is, mijn hond moet aanleren in een bench te stappen.

Als een ander geen bench gebruikt, helemaal prima, mag je fijn zelf weten, sommigen gebruiken hem wel en zolang je het netjes gebruikt en dieren er niet het gros van de dag in zet, is er in mijn beleving niets aan de hand.
Vind je dat zielig of ben je tegen gebruik van de bench, doe je het fijn bij jou hond niet toch, zal mij een zorg zijn :D

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:24

Mars schreef:
Nieuwe puppyeigenaar hier en wij gebruiken bewust wel een bench. Vroeger al bij mijn ouders ging dat ook zo met de honden; bench is een veilige slaapplek. Onze pup zoekt er zelf haar rust op, soms is het een time-out plek als ze overprikkelt raakt. En ja, voor nu verblijft ze er ook in als we van huis zijn voor werk of andere zaken buitenshuis.
Mijn man en ik werken zodanig dat puppy maximaal 3 uur per dag achtereen alleen is. Het huis krijgen we niet 100% puppyproof. Pup 24/7 in de gaten houden lukt ons evenmin. Anderen lukt dat misschien wel, dan zijn zij betere hondeneigenaren dan wij. Dus gebruiken we een bench na haar natje/droogje en wandeling slaapt ze er heerlijk in tot één van ons thuis is.

Jammer dat gesprekken als deze zo negatief verlopen. Respecteer ieders keuze hierin, we doen allemaal wat we denken dat het beste voor ons dier is.


Jammer dat het zo wordt opgevat, en mensen zich zo snel aangevallen voelen. En dat op een discussie forum, wat tot doel heeft meningen uit te wisselen.

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:29

Hoe vervoeren de mensen die tegen het gebruik van benches zijn hun honden in de auto?

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:33

Nikass schreef:
Jammer dat het zo wordt opgevat, en mensen zich zo snel aangevallen voelen. En dat op een discussie forum, wat tot doel heeft meningen uit te wisselen.



Dat heeft natuurlijk ook twee kanten. :o

Het kan zo opgevat worden, maar het kan ook zo geschreven worden, het is maar net hoe je het bekijkt. Wat ik al zei, ik vroeg me soms echt af of ik informerend aan het vertellen was over waarom ik een bench wel gebruik omdat daar naar gevraagd werd (en dat doe ik in principe graag om kennis over en weer te kunnen delen) of omdat ik het gevoel had mezelf te willen verdedigen voor dierenmishandeling. Die lijn was erg dun bij bepaalde opmerkingen en dat is geen fijn uitgangspunt voor een gezonde discussie.

Eleeke

Berichten: 2040
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:39

Machie schreef:
Hoe vervoeren de mensen die tegen het gebruik van benches zijn hun honden in de auto?

Hoezo?
Dat is toch iets anders.
ik ben hier een van de drie zonder bench. maar dat betekend uiteraard niet dat ze niet in geval van nood (revalidatie) of in de auto niet in een bench kunnen. Bosbranden in Australie. vond ik ook een meer dan goede reden.
Ik heb er alleen geen een in huis staan.
Overigens heb ik ze ook niet in een bench in de auto, maar daar heb ik niets op tegen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:43

Over negatief gesproken, Wintu, iets met tijd hebben en tijd maken :)*
Je bent nooit verplicht om een pup te nemen hè? Als je er geen tijd voor hebt, of voor wil vrij maken.
Ik lig er net zo min wakker van wat jij in je huis allemaal uitspookt. Dat is niet het gevolg van een beetje discussiëren op een forum. Maar van een hond 10+ uur per etmaal in een bench opsluiten vind ik wel wat ja. (Op de vraag waarom het deurtje dicht moet terwijl de hond er zo graag in ligt, krijg ik helaas geen antwoord).
Ik vind ook er ook iets van als paarden 23/7 op stal staan, of parkieten in een kooitje zitten.
Als het jou allemaal niet uit maakt, prima. Dan weten we dat ook weer. =:)

Celebi nee dat is geen prettig uitgangspunt. Daarom denk ik, net zoals ik tegen Tieneke zei, dat het wellicht helpt om dan direct betreffende persoon even te vragen hoe hij zijn opmerking bedoeld en/of aangeven dat het niet zo prettig overkomt.

Machie: wij hebben geen bench in de auto. Maar mijn honden zijn ook wel eens meegegaan in een auto met bench. Dat vonden ze prima, en ik ook.

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:51

Wie hier heeft het over 10+uur per etmaal in de bench?

Dat jij en enkele anderen over veel wat betreft een bench wat vinden, is ook wel duidelijk. De plaat blijft behoorlijk hangen.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:59

Die uren komen van een reactie op mijn bericht dat de hond hier 's nachts in de bench zit en soms overdag ook even. Dat werd toen op 10 uur afgerond en schandalig bevonden.

@Nikass Maar goed, waar zou jij dan de grens trekken? Maximaal 7 uur in de nacht? Overdag maximaal 2 uur? Kan het meer of moet het veel minder? Ik snap dat jouw uitgangspuntpunt op 0 uren in een bench staat, maar goed laten we er even vanuit gaan dat er een situatie is dat de hond in een bench zit net zoals dat een paard soms in de nacht op stal staat. Hoeveel uur is dan nog diervriendelijk volgens jou? En als je dit vertaald naar los in de bijkeuken, veranderd het aantal uren dan? En als je de hele woonkamer geeft?

Ik heb namelijk niet het idee dat de bench daar de belemmerende factor zou zijn maar meer het aantal uren dat je de hond alleen laat op gemiddelde basis.

En ja wij zouden hier de bench open kunnen laten, maar nogmaals: als we weg zijn blijft er dan toch enige mate van onrust bij de hond en trouwens ook bij ons vanwege het gevaar op letsel van die kleine. Dat ie misschien een keer in huis zou plassen kan me een zorg wezen maar als hij zonder toezicht op en van de bank springt komen we straks een keertje thuis met een hond met een gebroken pootje. Moet er niet aan denken. Eén ongeluk in zijn leven is me wel genoeg geweest, brrr.. De vorige grote hond heeft alleen het eerste jaar in de bench gezeten in de nacht en toen we weggingen. Dat de bench een fijne plek was had ie als ukkie al meegekregen van de fokker, zo ook de basis van zindelijkheidstraining en gewenning aan een halsbandje (ideaal haha). Op een gegeven moment was ie stabiel genoeg om gewoon vrij in huis te lopen en kon de bench zonder problemen de deur uit. Wij hebben de weloverwogen keuze gemaakt om dat met deze hond dus niet te doen.

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:02

Mijn hond zit ook gemakkelijk 10u per dag in de bench. There. I said it. Ik zal nu vast een dierenmishandelaar zijn.
De nacht op zich alleen al. Oh ja, en als hij er dan overdag nog twee uur in ligt. Oh jee. 12u al. Met deurtje toe nog wel!

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:04

Kijk maar uit, straks ligt er een steen door de ruit heen om je hond te komen bevrijden. :+

Grapje natuurlijk. :o

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:07

Celebi schreef:
Kijk maar uit, straks ligt er een steen door de ruit heen om je hond te komen bevrijden. :+

Grapje natuurlijk. :o


En heb dan nog een draadbench. Dubbel drama.

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:17

Tieneke schreef:
Mijn hond zit ook gemakkelijk 10u per dag in de bench. There. I said it. Ik zal nu vast een dierenmishandelaar zijn.
De nacht op zich alleen al. Oh ja, en als hij er dan overdag nog twee uur in ligt. Oh jee. 12u al. Met deurtje toe nog wel!

En ik vraag mij dus oprecht af waarom je dan persé een hond wilt.

Stel je nou eens voor dat je 's nachts wakker word en niet kan slapen en dan niet eens je bed uitkan. Honden slapen geen 8 uur achtereen. Hier word ook door dd honden bewogen 's nachts: van het matras af als het te warm is, op de vloer, en weer terug, even naast het vriendje, door naar ander vriendje, water drinken en het ritueel herhaald zich.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:20

Tieneke schreef:
Mijn hond zit ook gemakkelijk 10u per dag in de bench. There. I said it. Ik zal nu vast een dierenmishandelaar zijn.
De nacht op zich alleen al. Oh ja, en als hij er dan overdag nog twee uur in ligt. Oh jee. 12u al. Met deurtje toe nog wel!


Onze pup ook idd. Ze slaapt er 's nachts in en dan nog de 3 uur overbrugging als mijn man en ik beiden werken. Plus tussendoor als ik boodschappen ofzo moet doen. Mensen die 24/7 met hun neus op hun dier kunnen staan, chapeau *\o/* ons lukt t niet dus wij doen het zo.

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:23

Palmera schreef:
Tieneke schreef:
Mijn hond zit ook gemakkelijk 10u per dag in de bench. There. I said it. Ik zal nu vast een dierenmishandelaar zijn.
De nacht op zich alleen al. Oh ja, en als hij er dan overdag nog twee uur in ligt. Oh jee. 12u al. Met deurtje toe nog wel!

En ik vraag mij dus oprecht af waarom je dan persé een hond wilt.

Stel je nou eens voor dat je 's nachts wakker word en niet kan slapen en dan niet eens je bed uitkan. Honden slapen geen 8 uur achtereen. Hier word ook door dd honden bewogen 's nachts: van het matras af als het te warm is, op de vloer, en weer terug, even naast het vriendje, door naar ander vriendje, water drinken en het ritueel herhaald zich.


Hier niet. Jouw hond, jouw manier van leven. En mijn hond, mijn manier. En ik hoef aan jou niet uit te leggen waarom ik een hond wou.

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:24

Palmera schreef:
Tieneke schreef:
Mijn hond zit ook gemakkelijk 10u per dag in de bench. There. I said it. Ik zal nu vast een dierenmishandelaar zijn.
De nacht op zich alleen al. Oh ja, en als hij er dan overdag nog twee uur in ligt. Oh jee. 12u al. Met deurtje toe nog wel!

En ik vraag mij dus oprecht af waarom je dan persé een hond wilt.

Stel je nou eens voor dat je 's nachts wakker word en niet kan slapen en dan niet eens je bed uitkan. Honden slapen geen 8 uur achtereen. Hier word ook door dd honden bewogen 's nachts: van het matras af als het te warm is, op de vloer, en weer terug, even naast het vriendje, door naar ander vriendje, water drinken en het ritueel herhaald zich.

Hier niet hoor :n en wij hebben een hond die nooit een bench gezien heeft. Hond komt thuis van “het werk” en gaat voor pampes. Doet nog een plasje om 22:00/23:00 en slaapt dan het liefst door tot 10:00. Zonder onderbreking of verplaatsing.

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:33

Tieneke schreef:
Palmera schreef:

En ik vraag mij dus oprecht af waarom je dan persé een hond wilt.

Stel je nou eens voor dat je 's nachts wakker word en niet kan slapen en dan niet eens je bed uitkan. Honden slapen geen 8 uur achtereen. Hier word ook door dd honden bewogen 's nachts: van het matras af als het te warm is, op de vloer, en weer terug, even naast het vriendje, door naar ander vriendje, water drinken en het ritueel herhaald zich.


Hier niet. Jouw hond, jouw manier van leven. En mijn hond, mijn manier. En ik hoef aan jou niet uit te leggen waarom ik een hond wou.

Dat klopt. Maar ik vind daar wel wat van, en dan moet er niet gezegd worden dat de anti's weer zo lekker aanwezig zijn hier.
Bij mij staat dierenwelzijn het allerhoogst in het vaandel en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn vriendjes op te sluiten.

Trouwens, op een slipper en hun eigen deken na is er hier nooot wat gesloopt. En nee, ik hou ze niet 24 uur in de gaten, ook ik werk gewoon. Ik ga er ook vanuit dat mijn honden over een zeker verstand beschikken. De tuin is 100% afgesloten, ze kunnen geen ander tot last zijn, als ze iets doms doen leren ze daar maar van.

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:33

Ik heb overigens niks tegen benches of kennels. Onze erfhond is geboren als kennelhond. Toen hij als pup bij ons kwam ging hij savonds ook in de kennel op de deel. Als ze aan het jagen zijn en hij is bang zit hij daar nog steeds het liefst. Nu hij erfvast is en niks meer sloopt (ik vergeet het gat in de betonnen muur, omdat ik hem uit medelijden naar binnen haalde als pup met koud weer nooit meer :+ ) zit hij nooit meer in de kennel. Sterker nog, vanaf het moment dat we thuis zijn, of als ik thuis werk ligt die stinkerd met z’n 52kg in de woonkamer te snurken :+

Bij de ene hond konden we zonder bench door omstandigheden (een nog studeren ander op stal aan het werk, dus hond of thuis met toezicht of mee naar stal) en het karakter van de hond (verder dan het slopen van een wc rol is ze nooit gekomen). Waar we bij de ander een ander gebruiksdoel, levensfase en karakter van hond hadden waarbij de kennel wel van pas kwam.

Wat is er mis om per situatie te kijken wat baas en hond nodig hebben? Uiteindelijk gaat het er volgens mij om dat je een situatie creeert waarin iedereen blij is. En hond wordt ook niet blij als hij iedere keer op z’n falie krijgt omdat er weer iets kapot is.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:35

Ik wilde inderdaad geen hond als ik de hele dag van werk zou zijn. Heb dus met mijn baas toen onderhandeld dat ik een hond wilde en deze mee wilde naar kantoor en dat kon. Inmiddels werk ik daar niet meer maar kan de mini nu mee met mijn vriend naar werk. Daarnaast werken we allebei parttime en 50% van de tijd thuis. In principe zijn we er dus qua werk eigenlijk altijd voor hem. Ik denk dat dat al 100 keer luxer is dan wat veel mensen doen met hun hond en werk. En die keren dat hij dan overdag even alleen is zijn echt niet vreselijk. Als dat zo zou zijn zou niemand een hond kunnen houden lijkt me.

En zolang de hond ons slaperig vragend aankijkt waarom we hem in godsnaam al komen halen als we een keer per ongeluk langer geslapen hebben, maak ik me niet druk. Dat beest blijft kijkt me aan en duwt zijn neus terug het fluffy kussen in en slaapt nog even door. Vaak komt ie pas als ik op de bank plof. Als ie het echt niet prettig vond zou hij op z'n minst meteen uit die bench komen lijkt me. En als ie een keer bij me op bed slaapt (als vriendlief niet thuis is bijvoorbeeld :') ), dan ligt ie ook gewoon de hele nacht opgerold op 1 plek in het grote bed. Dat zal dan ook wel vreselijk zielig zijn. :j

Trouwens, onze hond kan in de bench ook kiezen of hij op het kussen ligt, hij kan even bewegen, water drinken. Het is niet dat hij shocking klem ligt. We hebben er alleen geen vriendje bij want mijn vriend vindt 2 van die kleine waakse herrieschoppers wat veel van het goede. Zeker om mee te nemen naar werk en dat laatste moet ik hem gelijk in geven.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:36

Fijn dat jij zo'n perfect mens bent Palmera, stickertje voor jou :j

Onze pup heeft dat 'zeker verstand' waar je over schrijft (nog) niet dus tot die tijd komt zal ze heel sielugh in de bench liggen als wij werken of slapen.

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:38

Ik vind ook zo veel van dingen die ik op Bokt lees. Maar eerlijk gezegd kan het mij geen fluit schelen wat onbekenden vinden van mij of mijn keuzes wat betreft mijn hond. Je moet het lef maar hebben, wat een pretentie.