Heeft dit vlekkenpatroon bij dieren een naam?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Heeft dit vlekkenpatroon bij dieren een naam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 20:49

Hey :D
ik heb het dan over dit vlekkenpatroon wat bij meer diersoorten aanwezig kan zijn, soms met meer kleur of juist meer wit maar altijd wel ongeveer dit patroon. Heeft dit een naam?

Ivm auteursrecht op foto's die niet van mijzelf zijn doe ik het omschrijven o.a. konijnen (denk aan het konijnenras: Hollander), cavia's, muizen en ratachtigen kunnen dat patroon hebben, het patroon wat een border collie heeft lijkt er ook op (maar ik weet niet zeker of dat hetzelfde patroon is).

In de meeste gevallen:
Wit op de neus, van een sneb of kolletje tot aan een brede bles.
Wit rond het nekvel, met variaties van een kleine vlek tot heel breed tot de borst en poten aan toe.
Meestal een witte punt aan de staart.

Ik heb zelf gerbils in dit patroon daarom vraag ik het mij af, bij paarden hebben patronen ook een eigen naam (tobiano, overo enz) misschien dat dit dan ook een naam heeft, weet iemand het? :D
Afbeelding

Afbeelding

Mariett
Blogger

Re: Heeft dit vlekkenpatroon bij dieren een naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:53

Bij schapen heet zoiets (niet helemaal hetzelfde hoor!) een dassenkop. Mocht er geen officiele naam voor zijn dan vind ik dat wel een goede :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:51

Ik denk dat je dit bedoelt?

Afbeelding

Dat noemen we bij honden ‘iers patroon’

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:59

Bij konijnen word het inderdaad het hollander patroon genoemd of het vienna gen geeft soms ook een soortgelijk patroon.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 23:00

Die met de schapen lijkt toch net een ander patroon, het patroon van de hond van Machie komt meer in de buurt!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:01

Bij gerbils heet dit gewoon 'bont' (Engels: 'pied'). Bonte gerbils hebben altijd een witte bles en wit bij het nekvel.

Soms zijn ze bont met nog overige kleine witte vlekjes elders op het lichaam, dat heet dan 'mottled'.

Zie: http://www.thegerbils.com/colors1.htm (onderaan).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:05

Bij katten heet het een tuxedo althans bij effen zwart met witte katten.
Heb ooit eens gehoord dat het wit een aftekening is en aan de extremiteiten en de 'ritsluiting' van neus naar kont over de buik heen dan voorkomt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 23:50

Pearlx schreef:
Bij gerbils heet dit gewoon 'bont' (Engels: 'pied'). Bonte gerbils hebben altijd een witte bles en wit bij het nekvel.

Soms zijn ze bont met nog overige kleine witte vlekjes elders op het lichaam, dat heet dan 'mottled'.

Zie: http://www.thegerbils.com/colors1.htm (onderaan).

Ik vermoed dat ik beide heb, 1 van de 2 heeft ook meer wit bij de achterhand :j thanks!

Tuxedo zoals bij katten lijkt ook erg veel erop ja!

Wat apart eigenlijk dat het bij verschillende diersoorten anders heet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 01:37

Konijn heeft 2 bontgenen, : "En" geeft dalmatiner (stippen op wit), buckshot (dikke aalstreep en stippen op wit) en mantelbont (deken op wit, pootjes, buik, hals en wit op kopje).
2 helften "bont" "Du", dutch/hollander bles doorlopend naar borst en schouders, rest hoofd en achterlijf is kleur.
en nog een soort brindle lichtbruin met zwarte stippelstrepen, "Ej" heet harlekijn/japanner.
Denk dat mantelbont nog het dichtst bij komt. Hollander/dutch hoort niks wits te hebben op de achterste helft.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:12

Bij honden heet het Irish Markings!

Mijn whippet is (collared) Irish marked.
Afbeelding
Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:15

Citaat:
Wat apart eigenlijk dat het bij verschillende diersoorten anders heet

Bij konijnen en cavia s is een Hollander een ras, niet specifiek de naam van de aftekening. Dat is een nuance verschil. Het gaat om de aftekening bij dat ras, maar bijvoorbeeld ook de grootte en stand van de oren. Ook de bouw telt mee. Een langharig exemplaar met hangoren van 12 kilo is dan weer geen Hollander, ook al heeft hij de juiste aftekening :-)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:21

De Tuxedo aftekening. Hoeveel wit en zwart (of bruin) de verdeling is wordt niet gespecificeerd. En er zijn ook specifieke benamingen als het Hollandertje bij knijnties.