Reu likt andere reu en nu bloed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Reu likt andere reu en nu bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 07:46

Even een vraag aan de hondenkenners hier:
Sinds dit weekend hebben we een derde hondje in huis genomen. We hadden al een labrador reu en teef van 6 jaar en nu een Labradormix van 2. Het is een hondje met een verleden, maar hij bloeit enorm op hier. En dat in korte tijd :-)
Ter illustratie:

Afbeelding

Afbeelding


Vanaf het eerste moment gaat het super goed. Ja de reuen zijn wat aan het bepalen wie de baas is, maar dat gaat tot nu toe gelukkig zonder slag of stoot.

Ze kunnen als ze binnen zijn eindeloos spelen, elkaar likken en op elkaar klimmen. Dat laatste wordt al minder gelukkig. Maar nu zit Kenzo (de oudste) steeds te likken in de hals van Dex. En blijkbaar tot bloedens toe.

Wat kan ik hier nu het handigste aan doen?

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:30

de hals laten bekijken door da. het kan zeker iets betekenen, daar honden in staat te zijn melanomen aan te wijzen.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Reu likt andere reu en nu bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:18

Zou nu even naar de dierenarts gaan om die nek te laten controleren dat het ook niet gaat ontsteken oid.

En wat doe jij als ze dat doen? Zeg je er wat van of laat je het gebeuren?

(Vrij off topic maar voor de gezondheid en hoe lang dat de honden mee gaan zou ik wel even wat aandacht schenken aan het gewicht van de labs :D )

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:26

labjes zien er goed uit, teefje is iets te dik maar niet verontrustend

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:31

speurneusc schreef:
labjes zien er goed uit, teefje is iets te dik maar niet verontrustend


En dat kun jij zo vanaf 1 foto beoordelen?

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Reu likt andere reu en nu bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:39

Hals laten controleren, en het likken niet toestaan. Apart houden als je er geen toezicht op hebt. Desnoods scheiden door hekjes. Hoe is de huid verder?

Ik zou ook wat aandacht aan het gewicht gaan besteden. Teveel mensen die roepen dat dit wel oké is. Vaak verdedigen mensen het gewicht van de hond, maar die kan er wel degelijk last van hebben.

Labradors staan erom bekend dat ze aan kunnen komen van lucht, en mogelijk een gen bij zich dragen wat ze altijd hongerig maakt. Goed naar je voeding kijken is ook belangrijk

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 10:43

Thanx voor de antwoorden.
Als het gebeurt zeggen we er natuurlijk wat van, alleen moeten wij ook slapen en dit gebeurde in de nacht.
Maar goed, het is echt een gevolg van continu met elkaar ouwehoeren. Dex lebbert steeds aan het oor van Kenzo en Kenzo dus in de hals van Dex. Ik zat eerder aan een gevolg daarvan te denken dan aan iets medisch?

Ik zal eens even met de dierenarts bellen. Dat is een goed idee.

Ik vind het wel bijzonder dat jullie het gewicht kunnen beoordelen van liggende honden…. Ik heb niet voor het eerst labradors en ben bekend met hun vraatzucht.

Qua gewicht heeft de blonde ondergewicht. Het teefje mag een paar (echt een paar) kilo kwijt, maar is absoluut niet overdreven vet. Ze is heel zwaar gebouwd. De bruine reu is een kruising met iets en is niet (veel) te zwaar.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 10:44

Nynkster schreef:
speurneusc schreef:
labjes zien er goed uit, teefje is iets te dik maar niet verontrustend


En dat kun jij zo vanaf 1 foto beoordelen?


Maar dit geldt ook voor jou…

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:03

Nynkster schreef:
speurneusc schreef:
labjes zien er goed uit, teefje is iets te dik maar niet verontrustend


En dat kun jij zo vanaf 1 foto beoordelen?

zelfde geld voor jouw opmerking hoor

maar heb wel 100 labjes in handen gehad en getraind in de loop der jaren, zelf ook gefokt, voornamelijk als hulphond, speurhond.

dit zijn 2 die duidelijk niet uit sport/werklijnen komen, zijn al wat ouder, teefje zal gesteriliseerd zijn, zijn niet overmatig vet. Niets schokkends. Ws ben jij meer ander type gewend dat je dit als gevaarlijk beschouwd.

nicole_floor

Berichten: 3254
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Reu likt andere reu en nu bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:55

Heeft die echt geen wratje of iets in de nek zitten? Mijne deed dit ook bij die van mijn ouders. (Wel andere rassen overigens) Maar die bleek wel een wratje in de nek te hebben zitten.

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Reu likt andere reu en nu bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:08

Als hij in zo'n korte tijd al tot bloedens toe heeft gelikt zou ik het in iedergeval afdekken. Misschien een buf rondom een brede halsband? Afhankelijk van waar het zit natuurlijk. of een zakdoek aan de halsband?

Zou het sowieso even laten checken, niet alleen omdat het niet de eerste hond zou zijn die een plekje vind maar ook omdat het open is gelikt door een bron vol bacteriën.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Reu likt andere reu en nu bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:59

Is de hond die nu een wondje heeft door het likken van de andere de lichtgekleurde? Dan zou het inderdaad kunnen zijn dat die een (beginnende) melanoom heeft wat nu eenmaal bij lichtgekleurde dieren (en mensen) vaak voorkomt. Laar er even naar kijken door een DA. Maar ik ben het niet eens met @Nyaleti dat een hondentong een bron van bacterien zou zijn. Integendeel, het speeksel zou zelfs ontsmettend kunnen werken. Honden hebben de neiging om aan wonden te gaan likken en dat kan genezend zijn. Waar wel veel bacterien inzitten en dat kan de verwarring verklaren dat zijn de TANDEN van honden als je gebeten wordt!

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Reu likt andere reu en nu bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 18:28

Speurneus je hebt gelijk. Ze hebben beide een taille die zichtbaar is. Luna is gesteriliseerd en heeft meerdere nestjes gehad (niet bij ons). Kenzo heeft een stevig front, en beetje een afwijkende achterhand tov een Labrador.

Heb gecheckt en er zit niks qua bultjes of wratjes bij Dex. Heb een ontsmettende en verzorgende spray mee gekregen van de DA. En ik heb zo’n dunne beanie/nekwarmer die ik er omheen kan doen. Maar advies was drogen aan de buitenlucht.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Reu likt andere reu en nu bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:44

Kan ook gewoon een hotspot zijn van het gelik…

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:05

Ik verplaats dit topic naar [BB] Beestenboel, daar past het beter :)

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:58

Ik heb het ook gehad dat de ene hond een hotspot likte bij de ander. Na het smeren van hydrocortiderm stopte het likken en genas het heel snel.
Je vraagt je toch af en toe af hoe die beesten toch steeds weer nieuwe gekke dingen verzinnen om te doen :+

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 01:42

Die lichte labmix heeft helemaal geen ondergewicht, die is exact hoe het hoort!

Is zoals met paarden... Tegenwoordig is te ver de norm en goed op gewicht = ondergewicht...

Je ziet duidelijk bij die choco lab die links ligt dat er een dubbele kwab vet verticaal aan de wang loopt...

Fors gebouwd heeft niks te maken met vet zijn.
Zie je tegenwoordig bij de rottweilers ook alsmaar... Opscheppen met hun forse brede rottweiler die ze zo vet kweken als een salontafel om maar te kunnen claimen dat die breed is... Nou neen, een echte forse mooie rottweiler is gespierd en breed van bone zonder enige vetkwab noch brede rug

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Reu likt andere reu en nu bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 01:48

Het onderwerp is likken. Niet kilo’s.

Ik heb overigens geen tips, TS. Succes er mee, het lijkt me lastig.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Reu likt andere reu en nu bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 02:16

ALs ze snachts likken terwijl je ligt te slapen, apart houden. Bench of andere ruimte.
Is ook goed om wat 'alleen' tijd te hebben.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Reu likt andere reu en nu bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:41

Is de nieuwe toevallig gecastreerd?
Mijn intacte reu is ook altijd "verliefd" op jonge puppy reutjes (3 tot 6maand oud) of gecastreerde reutjes. De arme dieren zijn altijd compleet nat gelikt aan oren en hald op een uur tijd (zelfs tijdens een groepswandeling). Gaat wel voorbij, zou ze zonder toezicht tijdelijk toch apart houden zodat de likwonde kan genezen.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Reu likt andere reu en nu bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 21:14

Beide niet geholpen. Maar de oude reu is straalverliefd op de jonge. Het gaat goed gelukkig. Was denk ik oppervlakkig maar behoorlijk rood door de witte vacht. Heb nu geen bloed meer gezien. Gelukkig :-)