Hond doet niks buiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:31

De e8genaar heeft haar dus maar 5 maand zelf gehad en toen 1,5 jaar in een gastgezin. Heel raar waarom zo'n dier dan direct niet weg doen, is het een bijzonder ras oid. Maar ja dat was voor jou tijd en jij hebt nu het probleem. Waar woon jij dat het zoveel regent, althans kennelijk meer dan hier.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 11:37

@pillow: waar ik woon regent het al heel de week hoor, waar ik woon is privé. Ik weet simpelweg niet meer dan dit. De vorige eigenaresse reageert ook amper op berichten/telefoontjes helaas.

Eleeke

Berichten: 2041
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:49

Jasje om is geen gek idee, vind ik een van de meer pragmatishce goede tips. Kou zou mee kunnen spelen.
Maar kan me ook voorstellen dat nu het zo hard vooruit gaat je even niets wil aanpassen.

ik heb weinig toe te veogen, behalve : veel succes en plezier met de nieuwe aanwinst.
En vooral ontspannen. Poep en plas in huis is vervelend, maar het is binnen tien minuten weer schoon, en de hond laat zien dat hij zindelijk is ( want ophouden) , dus dat komt wel goed met je aanpak.

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:52

Pillow, alles onder de rivieren heeft bakken met water gehad de laatste dagen hoor. Waarom trek je dat van de TS in twijfel? Te nat is te nat, of het nu wel of niet geregend heeft in jouw achtertuin.

TS, maar wat wil je met de vorige eigenaresse. Ik zou daar geen energie in steken. Je hebt het dier gekregen met een verhaal, of die klopt dat is de vraag. Maar in het hier en nu zit je met een issue en zoek je een oplossing toch?

Fijn doorgaan met wat je nu doet, hopelijk vandaag weer net zo'n positieve dag als gisteren. En dan kan je op de lange termijn wel een oplossing zoeken om de hond naar buiten te doen, zonder toezicht, in een afgeschermde tuin. Zou het dier nu sowieso nooit alleen in de tuin laten, de veiligheid van jou als mens heeft hij/zij nodig in dit stadium.

singa

Berichten: 740
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:21

Ik haak nu pas in, maar ik heb wel het volledige topic gelezen. Ik schrik wel van sommige reacties, gelukkig staat TS stevig genoeg in haar schoenen.

TS, wat fijn dat je vooruitgang opmerkt de laatste dagen!

Ik heb er eigenlijk alle vertrouwen in dat het helemaal goed komt. Wij hebben 2 Roemenen, daarvoor nooit ervaring gehad met rescue-honden (wel adoptie van "gewone" gezinshonden). De eerste kwam er toen onze oudste 6 maanden was, de tweede toen ik 4 maanden zwanger was van de tweede (de oudste was toen 2) en we middenin een grote verbouwing zaten. Beide honden waren precies zoals ze ons (vanaf een afstandje) werden voorgesteld, en in beide gevallen ging de organisatie op zoek naar een gepast gezin voor de betreffende hond, i.p.v. naar een gepaste hond voor een zoekend gezin. Mooi uitgangspunt vond ik dat.

Het kan er dus ook gewoon eerlijk aan toe gaan. Inclusief de voorbereiding op mogelijks eerste moeilijke weken. En toch kan ik niet ontkennen dat ik in de eerste 2 maanden dikwijls heb gedacht "waar ben ik in godsnaam aan begonnen", bij elke hond opnieuw.

Onze tweede hond kwam er dus ook in misschien niet helemaal ideale omstandigheden. Ze is ook een tijdje erg zoekend geweest, en was helemaal overdonderd door wat er allemaal gebeurde. Haar behoeftes deed ze ook enkel binnen (onze benedenverdieping was toen 1 grote werf), tot ze steeds meer vertrouwen begon te krijgen. Dat probleem is eigenlijk vanzelf opgelost geraakt, van de ene dag op de andere dag. Eens ze zich buiten veilig genoeg voelde, was die optie voor haar ook gewoon veel fijner. Op wandeling een plasje durven doen heeft wel nog 1,5 jaar à 2 jaar geduurd.

In die eerste weken zocht ze geleidelijk aan steeds meer ons gezelschap op, maar enkel op rustige momenten. Tegen de tijd dat onze dochter werd geboren, had ze al een hele weg afgelegd (ook met dank aan onze andere hond). Een baby in huis heeft voor haar eigenlijk alleen maar rust gebracht, alsof ze een "bestemming" had gevonden. Al van begin af aan was ze, van zodra ze kon, steeds in de buurt van onze dochter te vinden. Ondertussen zijn we 4 jaar verder, en de band die die 2 hebben is echt onbeschrijfelijk. Ze zorgen voor elkaar, spelen in op elkaars behoeften, zoeken steun bij elkaar, ...

Ondertussen voelt deze hond zich, gelukkig, helemaal thuis en is het wat doorgeslagen in de andere richting: ze is ontzettend waaks ten aanzien van vreemden. Zo hoeft de pakjesbezorger (dus ook een man met camionette) z'n hand niet over de poort te steken. Familie, buren, etc. zullen wel altijd met veel enthousiasme onthaald worden, en kunnen binnen en buiten wandelen zoveel ze willen. De hond is voor ons echt goud waard. Binnenkort start ik een opleiding rond coaching met honden, waar ik haar zal meenemen als oefenhond.

Sorry, het is een lang verhaal geworden, en concrete tips kan ik je niet geven. Maar ik wilde je vooral hoop geven. Ik ben ervan overtuigd dat van zodra de hond zich meer op haar gemak voelt, ze op haar eigen tempo vooruitgang zal boeken, o.a. in het doen van plasjes en kakjes. Veel succes!

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 14:01

Ik lees de reacties maar ga niet op iedereen persoonlijk antwoord meer geven, dat kost mega veel tijd haha.

Er gaat idd zo veel goed nu dat ik het even laat, en hiermee de komende weken verder oefen! Wat ik eigenlijk wil van de oude eigenaresse is meer info over de hond. Om haar te begrijpen en te helpen. Behoefte is idd zo opgeruimd, maar het is mega vervelend omdat het zo mega veel is dat alles eronder zit. En het idee dat mn dochter op die vloer speelt.. maarja.

Ik baal er gewoon van, en ben ook dankbaar dat het nu beter lijkt te gaan.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:06

Sidney1833 schreef:
@kiwitje: uitbundig belonen vind ze idd niet fijn, ik doe dit meestal met mn stem: braaf, goedzo. Dat vind ze prettig. Op advies van de dierenarts krijgt ze magnesium bij om te leren ontspannen. De dierenarts vertelde als ze gestresst zijn, meer magnesium gebruiken namelijk.

@marleen: de eigenaren hier in de buurt vinden dat niet prettig helaas.

@pillow: ik doe mijn best hoor om op iedereen te reageren!! De vorige eigenaar had geen tijd door reizen voor werk, waardoor ze onder was gebracht bij een gastgezin. Meer weet ik ook niet, de vorige eigenaar reageert slecht op vragen die ik nu stel. De tuin zou kunnen, deze methode die we nu doen lijkt na 1 dag al te werken dus hier gaan we mee naar veder. Naar de mogelijkheden in de tuin kijken we nog. Hier regent het namelijk erg veel en dan moeten we alles verbouwen (en toestemming vragen aan de buren) wil ze droog kunnen verblijven in de tuin…

Fijn dat t al zoveel beter gaat! Evt kun je belonen, als ze dat wel fijner vind met “goedzo” en wat lekkers. Stukje worst. Iets “speciaals”

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:07

Maar als je zo weinig weet van de hond, hoe heb je dan bepaald dat het een perfecte match was, dat begrijp ik niet helemaal?

Rubs

Berichten: 511
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:43

Dit komt goed hoor, honden zijn van nature zindelijk.
Het duurt 2 tot 4 weken voor ze het netjes buiten doen.

Mijn tips:
-elke 3 tot 4 uur uitlaten, NIET vaker
-de 1e maand alleen korte rondjes rond het huis
-buiten naar behoefte laten snuffelen
-voor en na het uitlaten niet druk maken of enthousiasmeren
-toch een plas, of keutel binnen, reageer niet, ga niet gillen of straffen. Kiezen op elkaar en opruimen
-binnen is de mand het veilige plekje, dat betekent niet storen, geldt ook voor de visite!

Ik heb 2 honden geadopteerd, zonder tussenkomst van een opvoedgezin. Deze beide honden waren al 4 jaar oud en hadden nooit in een huis gewoond. De 1e hond was ook nog erg getraumatiseerd, de 2e in mindere mate.

Beiden waren niet zindelijk. De 1e was na 2 weken zindelijk en de 2e na ongeveer 4 weken, en daarna heel af en toe een vergisplasje binnen.

Dat jouw hond nu een terugval heeft is niet zo gek, hij is immers verhuist en snapt dat niet, alles is weer anders. Het is een levend wezen, geen ding, en ik snap sommige reacties hier dan ook niet.

Heb vertrouwen, pas als het na 4 maanden nog een en al drama is met zindelijkheid zou ik in paniek raken, haha.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 15:11

@wintu: dat is niet wat ik bedoel, de juiste match qua kinderen, met katten kunnen en andere honden, sociaal en zindelijk. Ik bedoel nu meer of het verhaal wel klopt. Dat probeer ik los te krijgen, zonder reactie van de vorige eigenaar helaas..

@kiwiwitje: dat eet ze niet buiten, al geprobeerd… niet belonen of met stem dat werkt tot nu toe heel goed.

@rubs: bedankt! Dat had ik even nodig om te horen!

De komende weken gaan we weer aan de slag met onze aanpak!

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:26

MarliesV schreef:
Pillow, alles onder de rivieren heeft bakken met water gehad de laatste dagen hoor. Waarom trek je dat van de TS in twijfel? Te nat is te nat, of het nu wel of niet geregend heeft in jouw achtertuin.

Ik trek niks in twijfel, maar dacht ms woont TS wel helemaal niet in Nederland. Had gekund toch.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:30

Wat fijn dat er al zoveel vooruitgang is, dat geeft hoop voor de toekomst.

Goed, ik had de link tussen camionette en mannen nooit gelegd bij het dodingsstation. Mijn Spanjaard wilde daar ook absoluut niet langs.

Verder had hij wel degelijk een trauma opgelopen in Spanje. Als hij ergens onder lag kon je hem niet aaien of pakken. Lag hij aan mijn voeten onder het bureau moest ik niet proberen om hem opzij te krijgen of een aai te geven.

Als hij zich bedreigd voelt door klem gezet te worden gaat het nog mis. Helaas 2 jaar geleden bij de dierenarts gebeurd.

Hij was nog een pup toen hij in België kwam en 9 maanden toen hij bij ons kwam. Nu is hij 12.
Trauma´s kunnen echt heel diep geworteld zitten.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:49

Percy schreef:
Wat fijn dat er al zoveel vooruitgang is, dat geeft hoop voor de toekomst.

Goed, ik had de link tussen camionette en mannen nooit gelegd bij het dodingsstation. Mijn Spanjaard wilde daar ook absoluut niet langs.

Verder had hij wel degelijk een trauma opgelopen in Spanje. Als hij ergens onder lag kon je hem niet aaien of pakken. Lag hij aan mijn voeten onder het bureau moest ik niet proberen om hem opzij te krijgen of een aai te geven.

Als hij zich bedreigd voelt door klem gezet te worden gaat het nog mis. Helaas 2 jaar geleden bij de dierenarts gebeurd.

Hij was nog een pup toen hij in België kwam en 9 maanden toen hij bij ons kwam. Nu is hij 12.
Trauma´s kunnen echt heel diep geworteld zitten.


Je ziet ook wel dat als moeders enorm stress heeft gehad tijdens de dracht en de pups in stress opgroeien, het ook lang kan naslepen of zelfs de kop op kan steken als ze een jaar of twee zijn. Ik zal hier ook allemaal maar niet neerpennen wat die honden allemaal aangedaan is, zowel in Roemenie, Griekenland en Spanje komen hele schrijnende zaken voorbij. Het valt me altijd op dat best veel mensen die informeren naar een hond met rugzak uit die landen niet eens weten wat de hond heeft doorgemaakt en vaak daar ook helemaal niet even verder naar hebben gezocht. Hoe vaak ik mensen al heb verwezen naar de info die op de site van de stichting duidelijk vermeld stond.
HettieHeks kan er ook veel over vertellen.

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:44

hallo, ik heb niet alles terug gelezen.
maar wij hebben helaas ook zo een hondje gehad. deze deed het gewoon niet buiten. ook al liepen we 2 uur dan nog niet. en dan kwamen we thuis en t eerste wat hij deed was onder de eettafel zijn behoeftes deponeren. dit was geen herplaatser trouwens. wij zijn toen echt vanuit huis de trainig begonnen. een kleine zandbak met zand bij de achter deur, BINNEN, en toen hem steeds daarop gezet. na een week was hij bak zindelijk. toen de zandbak van hem aan de andere kant van de deur, dus buiten gezet. omdat het van hem was, hij hij steeds bij de achter deur staan als hij moest en wachtte netjes dat de deur open ging . week later buiten de poort gezet en idd na 4 weken deed hij t tijdens wandelen en kon de bak weg.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 21:18

Even een update! Inmiddels heeft ze vanmiddag weer alles buiten gedaan, tussen de buien door. Hier lijkt de oplossing juist minder naar buiten. Vandaag maar 3 keer ivm de keiharde regen, maar ze lijkt dat juist heerlijk te vinden. Ze kwispelt zelfs buiten! Soms gaan we 4x, maar dat hangt af van de dag, als ik denk dat ze aandrang heeft. We gaan altijd naar hetzelfde stuk, heen en terug. Dat is voldoende.

Dit lijkt voor ons de oplossing te zijn! Later breiden we dit natuurlijk uit naar minimaal 4x per dag echt wandelen. Maar voor nu lijkt dit echt de oplossing. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:24

Wat fijn, dat zal een hoop rust geven!
En top dat je je zo voor haar inzet!
Daar heb je straks hopelijk een heel fijne gezinshond aan <3

Benzz
Berichten: 2891
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:34

Sidney1833 schreef:
Even een update! Inmiddels heeft ze vanmiddag weer alles buiten gedaan, tussen de buien door. Hier lijkt de oplossing juist minder naar buiten. Vandaag maar 3 keer ivm de keiharde regen, maar ze lijkt dat juist heerlijk te vinden. Ze kwispelt zelfs buiten! Soms gaan we 4x, maar dat hangt af van de dag, als ik denk dat ze aandrang heeft. We gaan altijd naar hetzelfde stuk, heen en terug. Dat is voldoende.

Dit lijkt voor ons de oplossing te zijn! Later breiden we dit natuurlijk uit naar minimaal 4x per dag echt wandelen. Maar voor nu lijkt dit echt de oplossing. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Wat fijn!!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:45

Fijn dat er al vooruitgang is.
Geef het tijd dan komt het vast goed.

Ik heb een hond gehad die wel in de tuin z'n behoeften deed. Maar op wandeling niet. Zelfs als pup van 6 maanden oud deed hij nooit een plasje buiten zijn tuin. Zelfs niet een dag in Brussel, hele dag wou hij nergens z'n behoeften doen. Zelfs speciaal naar grasvelden gegaan waar andere honden hun behoeften gedaan hadden. Maar nee hij deed niks.
Pas toen hij zijn vertrouwde omgeving zag zette hij zich neer voor een grote plas.

Dus het hoeft niks te zijn met zijn verleden. Hij kan prima zindelijk geweest zijn bij vorig gezin omwille van vertrouwen in die omgeving. Maar hij zal het ook moeten leren om bij jullie vertrouwd te zijn in de tuin of op wandel.

Tevens was onze hond ook zo als je hem buiten zette en hij moest niet dringend, dan deed hij ook niets en stond je schaapachtig aan te kijken of hij niet terug binnen mocht :+

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:00

Sidney1833 schreef:
Even een update! Inmiddels heeft ze vanmiddag weer alles buiten gedaan, tussen de buien door. Hier lijkt de oplossing juist minder naar buiten. Vandaag maar 3 keer ivm de keiharde regen, maar ze lijkt dat juist heerlijk te vinden. Ze kwispelt zelfs buiten! Soms gaan we 4x, maar dat hangt af van de dag, als ik denk dat ze aandrang heeft. We gaan altijd naar hetzelfde stuk, heen en terug. Dat is voldoende.

Dit lijkt voor ons de oplossing te zijn! Later breiden we dit natuurlijk uit naar minimaal 4x per dag echt wandelen. Maar voor nu lijkt dit echt de oplossing. Iedereen bedankt voor het meedenken!


Wat fijn en wat zal het een opluchting voor je zijn!!!
Wat betreft het 4x uitlaten, dat is geen norm hè. Er zijn ook honden die van 4x hartstikke overprikkeld of angstig raken. Wat mij betreft zijn 2 zaken belangrijk. 1. Een rustige wandeling met heel veel snuffelen in de eigen omgeving, de hond weet daardoor precies wat er in zijn omgeving plaatsvindt en dat geeft rust. 2. Dat de hond iets te doen heeft wat bij hem past. Speuren, detectie, puzzels, truukjes leren, agility etc etc. Kijk hierbij naar het ras doel. Succes <3

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 05:04

Sidney1833 schreef:
Even een update! Inmiddels heeft ze vanmiddag weer alles buiten gedaan, tussen de buien door. Hier lijkt de oplossing juist minder naar buiten. Vandaag maar 3 keer ivm de keiharde regen, maar ze lijkt dat juist heerlijk te vinden. Ze kwispelt zelfs buiten! Soms gaan we 4x, maar dat hangt af van de dag, als ik denk dat ze aandrang heeft. We gaan altijd naar hetzelfde stuk, heen en terug. Dat is voldoende.

Dit lijkt voor ons de oplossing te zijn! Later breiden we dit natuurlijk uit naar minimaal 4x per dag echt wandelen. Maar voor nu lijkt dit echt de oplossing. Iedereen bedankt voor het meedenken!


*\o/* fantastisch! Enne ik deed vroeger 6 wandelingen per dag. Later terug naar 4 wandelingen gegaan en inmiddels al jarenlang 2 wandelingen. Huidige herder is erg snel overprikkeld en mens plus dier agressief. Ik loop s ochtends vroeg (werkdagen rond half 6 en vrije dagen rond 8 uur a half 9) de lange wandeling rond een uur minimaal en heel afwisselende routes. Rond 12 uur een plas aan de overkant en rond 16.00 a 17.00 uur een wandeling van 2 a 3 kilometer standaard ronde die soms uitgebreid wordt met ook een standaard extra stuk en om 21 uur plas aan de overkant. Op mijn 3 vrije dagen gaan ze wel overal mee naartoe waar het veilig kan of blijven ze in de auto alz dit qua temperatuur kan. Hij is zoveel makkelijker geworden door zoveel minder prikkels te hebben dat hij eigenlijk niet meer mens agressief te noemen is. Hou dit bij jullie hond ook in de gaten ;) over prikkelen heeft geen zin dat weet je inmiddels heel goed bij deze hond dan blokkeert er vanalles

paars

Berichten: 5588
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 07:11

Wat fijn TS! Ik denk dat je overstap van kijken naar wat de hond mogelijk wil (maak je jezelf ondergeschikt) en besluiten dat de hond zich moet voegen naar jouw ritme (leiderschap) heeft geholpen! Voor nu idd alleen heen en weer op vaste tijd naar vaste plek en thuis gewoon met rust laten geeft je hond een heel stabiel kader. En wandelen uitbouwen kan later altijd nog. Niet iedere hond heeft het nodig om er uren mee te lopen. Super voor je dat dat goed werkt. Voor je kindje straks ook zal de RRR belangrijk zijn dus je kunt mooi oefenen ;-) . Veel succes en plezier van jullie hond, het genieten van ‘m ipv zorgen maken komt nu hoop ik ook weer terug!! En ook daar heeft hij weer baat bij. Baas relaxed hond relaxed.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 09:20

Bedankt iedereen! Ik denk idd dat voor haar 3 á 4x echt de Max is. Hoewel gedragstherapeuten en dierenartsen zeggen dat ze elke 2 uur moet. Dat werkt gewoon simpelweg niet voor haar. Net zoals de tuin, plasmatjes en dergelijke.

Ik ben blij dat we nu een zeer effectieve manier hebben gevonden zonder stress! Het wennen komt wel, alle ruimte en tijd :)

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:22

Dan ben ik serieus benieuwd welke gedragstherapeut dat benoemd. Ik adviseer mijn klanten vrijwel nooit elke 2 uur te gaan

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:27

Fijn TS, nu kan je ook mooi het ritme opbouwen en wennen aan elkaar. Want straks als de 2e komt, zal het even een lastigere tijd worden om het ritme vast te houden en is er natuurlijk verandering.

Maar goed, dan heb je inmiddels een fijne basis om op terug te vallen.

Rubs

Berichten: 511
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:29

Super ts!