Vlees drogen voor de hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotte1801
Berichten: 358
Geregistreerd: 23-10-14

Vlees drogen voor de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 18:58

Hoihoi,

Ik heb laatst een voedseldroger aangeschaft om zelf vlees te kunnen drogen voor mijn honden. De eerste stukjes (lever, nieren en hart van kip) gingen top! Die zijn netjes: droog en goed formaat.
Mijn volgende project was het drogen van de poten van een aantal hanen die we begin januari geslacht hebben. Ik had de pootjes bewaard onder het mom 'zonde om weg te gooien' en dacht dat ik ze kon drogen. Helaas zijn ze gaan schimmelen/rotten in de droger :( nu evengoed weggegooid, maar we noemen het een leermoment. Wie heeft er goede tips? Ik heb ze nu laten ontdooien, schoongemaakt (gewassen onder de kraan) en ingesneden. Droger stond 72 uur op 60 graden.
Help me out haha

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Vlees drogen voor de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:07

Ik heb gemerkt dat vettere dingen laster te drogen zijn en dus snel gaan schimmelen. Hoe je de poten goed kan drogen weet ik niet. Ik droog alleen lamshart en rodiworst.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10428
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Vlees drogen voor de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:48

Ik verplaats dit topic naar Beestelboel. Daar past het beter.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:55

Ik heb nog nooit gehad dat een product in de droger al is gaan schimmelen. En ik heb best wat gedroogd met zowel mn eigengebouwde kast als met rommelsbacher/biedermeier schalen. Maar kan mij enkel indenken dat in dat tijdsbestek er al sporen op moeten hebben gezeten…

Vraagje, heb je al eens een kookthermometer in je droogmachine gelegd om te kijken of de temperatuur wel klopt? Sommige machines hebben enkel een stand die weer afhangt van de omgevingstemperatuur waar de machine staat. Ik zou er iig niet blind op vertrouwen. De constructie van sommige drogers maakt ook dat je soms de schalen moet wisselen tussendoor.

Wel een keer een lading kippennekken gehad die bevroren afgeleverd werden maar na een uurtje in de droger was duidelijk te ruiken dat die bedorven waren. Gatverdamme.

Wat vet betreft, vet droog niet in. Nooit niet. Het is ook geen water. Beter haal je vet zoveel mogelijk van je producten af maar binnen 72 uur schimmelen is wel heel knap. Goed gedroogde producten blijven minstens een jaar goed. Ik heb nog een bak staan van 5 jaar oude lamslong die ik ooit ben vergeten
Poten van kippen bevatten echter amper vet, tis keer pezenwerk met bot. Je temp zit goed daarvoor , als hij die haalt tenminste.

Lotte1801
Berichten: 358
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 22:00

VillaNeusjes schreef:
Vraagje, heb je al eens een kookthermometer in je droogmachine gelegd om te kijken of de temperatuur wel klopt? Sommige machines hebben enkel een stand die weer afhangt van de omgevingstemperatuur waar de machine staat. Ik zou er iig niet blind op vertrouwen. De constructie van sommige drogers maakt ook dat je soms de schalen moet wisselen.


Nope niet getest, heb ook geen kookthermometer in huis helaas. Met de stukjes orgaanvlees ging het wel goed, heb ook nog de nekjes van de hanen liggen maar nog even nadenken hoe ik dat ga aanpakken haha

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:21

Sowieso met bot wil je de temperatuur niet te hoog hebben anders krijg je splinter gevaar. Dus daarvoor zou ik echt een kookthermometer halen. Hoeft niet heel duur te zijn gelukkig. Ik gebruikte zelf de digitale van ikea. Mn kast staat echter al 3 jaar te verstoffen in de schuur omdat ik het door mijn slechter wordende gezondheid niet meer trek om te doen. Scheelt dat mijn huidige hond ook echt alles vreet wat ik hem geef. De vorige was zo kieskeurig dat ik er daarom mee begon
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Vlees drogen voor de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:07

Heb ook een keer eigen geslachte kippenpoten gedroogd, maar wel zonder in te vriezen. Direct na slacht schoonmaken en drogen.

Heb nu geen hond meer dus gooi ze nu maar weg. Niemand hier in de omgeving wil ze.