Kat niest opeens vaak maar is niet ziek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Kat niest opeens vaak maar is niet ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 09:59

Hallo,

Onze Ragdoll niest sinds gisteren meerdere keren op een dag. Ze is verder niet ziek of lusteloos. Ze eet en drinkt goed en is actief. Het enige wat ze doet is niezen. Er is geen viezigheid oid te zien, alles ziet er normaal uit.

Ze komt niet buiten en is geënt.

Hebben jullie een idee wat dit kan zijn? Kan ze gewoon verkouden zijn?

Omdat ze verder niet ziek is, vind ik het op dit moment geen spoed om de dierenarts te bellen. Mocht het erger worden, doe ik het uiteraard wel.

Graag jullie ideeën en tips

Sourire
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Kat niest opeens vaak maar is niet ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:08

Een van mijn katten heeft dit ook regelmatig, komt ook niet buiten. Maar wel ik contact met mensen die ook katten hebben. Ik denk toch dat het een verkoudheidje/lichte vorm van niesziekte is. Soms niest hij maar een paar keer, andere keren wat langer maar eigenlijk duurt het nooit langer dan een week en los van dat niezen is hij ook niet ziek. Ik denk, als je kat verder niet ziek is of wordt, je je geen zorgen hoeft te maken.

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Kat niest opeens vaak maar is niet ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:13

Heb je kattengras oid of een andere plant met sprieten in huis?

Mijn kat had een grasspriet in z’n neus (was niet te zien), werd daar uiteindelijk wel beroerder van. Bleef heeeel vaak niezen. De DA moest moeite doen maar een lange grasspriet eruit getrokken toen…

Selina

Berichten: 14327
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Kat niest opeens vaak maar is niet ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:25

M’n kat had dit vorige maand ook. Heeft een week geniest en daarna was het weg. Dierenarts zei dat het nu wel vaker voorkomt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kat niest opeens vaak maar is niet ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:27

Het kan ook komen door een lage of hoge luchtvochtigheid in huis.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Kat niest opeens vaak maar is niet ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:29

Mijn kat is heel ziek geweest en toen ze net beter was begon ze ineens te niezen. Het had verder niets met haar ziekte te maken maar haar immuumsysteem was wat vatbaarder. Zolang je kat blijft eten en er geen vloeisel uit de neus komt, hoef je je niet perse zorgen te maken. Mocht het lang aanhouden zou ik wel even langs de dierenarts gaan.

Saintelette

Berichten: 3182
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:30

Oskarrino schreef:
Heb je kattengras oid of een andere plant met sprieten in huis?

Mijn kat had een grasspriet in z’n neus (was niet te zien), werd daar uiteindelijk wel beroerder van. Bleef heeeel vaak niezen. De DA moest moeite doen maar een lange grasspriet eruit getrokken toen…


Dit heeft onze kat ook een keer gehad! Zat echt een grasspriet van zeker een cm of 7 in dr neus, zo sneu :(:)