Op zoek naar een Jack russel dekreu zuid Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ConnemaraP

Op zoek naar een Jack russel dekreu zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 09:47

Wij zijn voor onze lieve Jack russel op zoek naar een dekreu. We willen heel graag een keer een nestje met haar fokken omdat ze zo’n ontzettend lief hondje is, we willen dan ook graag zelf een pup houden van haar. Wie heeft er een lieve Jack russel reu ter dekking staan of tips voor ons. Ze zit op dit moment op de tweede dag van haar loopsheid, dekreu moet dus vrij snel beschikbaar zijn. We zoeken wel een beetje in de buurt dus omgeving zuid Limburg. Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Firelight op 31-01-24 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek verwijderd

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:49

ConnemaraP schreef:
Wij zijn voor onze lieve Jack russel op zoek naar een dekreu. We willen heel graag een keer een nestje met haar fokken omdat ze zo’n ontzettend lief hondje is, we willen dan ook graag zelf een pup houden van haar. Wie heeft er een lieve Jack russel reu ter dekking staan of tips voor ons. Ze zit op dit moment op de tweede dag van haar loopsheid, dekreu moet dus vrij snel beschikbaar zijn. We zoeken wel een beetje in de buurt dus omgeving zuid Limburg. Alvast bedankt

Dit lijkt me niet de juiste plek en de juiste manier hiervoor.

Neem contact op met de fokker van je hond, de rasvereniging of andere Jack Russell fokkers in NL of BTL.

Zij kunnen je vast op weg helpen om op de juiste manier een dekreu te vinden. Ga er maar vanuit dat de kans klein is dat een geschikte reu 'om de hoek' zit.

Voor drie nesten hebben we respectievelijk 3,5 uur, 6 uur & 9 uur gereden enkele reis vanuit Zuid-Limburg.

Heb je je eigen teef wel al volledig getest? Want 'lief' lijkt me niet de juiste eis om te stellen om te fokken.

Edit: ik lees nu pas dat jullie teef op de tweede dag van de loopsheid zit. Dan zijn jullie niet goed voorbereid, ik zou dus sowieso deze loopsheid overslaan en eens goed informeren waar je aan begint.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:57

KimD schreef:
Dit lijkt me niet de juiste plek en de juiste manier hiervoor.

Neem contact op met de fokker van je hond, de rasvereniging of andere Jack Russell fokkers in NL of BTL.

Zij kunnen je vast op weg helpen om op de juiste manier een dekreu te vinden. Ga er maar vanuit dat de kans klein is dat een geschikte reu 'om de hoek' zit.

Voor drie nesten hebben we respectievelijk 3,5 uur, 6 uur & 9 uur gereden enkele reis vanuit Zuid-Limburg.

Heb je je eigen teef wel al volledig getest? Want 'lief' lijkt me niet de juiste eis om te stellen om te fokken.

Hier sluit ik me 100% bij aan.

Ik zou het dus sowieso op minstens een volgende loopsheid gaan gooien en je voor die tijd dus even wat verder verdiepen en informeren via de vereniging en fokker van je eigen hond, etc. want zo te lezen lijkt dat inderdaad niet gebeurd te zijn maar correct me if I’m wrong? Normaliter vind je namelijk via de vereniging of fokker van je eigen hond of andere kennissen binnen je ras wel zelf al snel een prima dekreu namelijk - mits je teef zelf ook d’r testen e.d. heeft gehad.

Schuur_

Re: Op zoek naar een Jack russel dekreu zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:07

Tja hier valt weinig over te zeggen. Ideaal is om via een vereniging te fokken want dan krijg je ook hulp en advies maar het lijkt me niet alsof je daar ook maar enige vorm van interesse voor hebt.

Sowieso zou ik deze loopsheid overslaan want dit is wel erg kort dag. Dan heb je minimaal een half jaar de tijd om enkele medische testen uit te voeren om te zien of het wel verstandig is om te fokken.

Wat ik je ook nog mee wil geven is dat je zorgt dat je al een wachtlijst hebt voor de pups, voor dit ras toch zeker 3 mensen die een pup van je willen. Heb je er al over nagedacht wat je gaat doen als je je pups niet kwijtraakt?

Ook heb je dan de tijd om een leuke reu (incl testresultaten) uit te zoeken en te leren kennen. Jouw teef kan wel zo 'lief' zijn, de reu maakt ook wel wat uit.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:10

Ik sluit mij volledig aan bij Kim. Dit is echt niet de weg en manier om een reu te zoeken en een nest te fokken.

Ook als je eenmalig een nestje fokt ben je als fokker verantwoordelijk voor de pups. Zorgen dat de ouderdieren beiden minimaal de voor dat ras vereiste gezondheidsonderzoeken met goed gevolg hebben afgelegd is wel het minste.

Een passende dekreu in de buurt die aan alle eisen voldoet zouden wel meer fokkers willen, de meesten moeten echter toch een eind reizen voor een passende reu. Wij hebben zelf ook reuen gehad die op 9 uur of zelfs 16 uur rijden bij ons vandaan woonden.

Momenteel raken ook fokkers die alles goed voorbereid en netjes voor elkaar hebben hun pups niet altijd meer makkelijk kwijt want de vraag naar pups is afgenomen het laatste jaar. Zomaar zonder goed voorbereid zijn een nestje fokken is in deze tijd niet verstandig. Wacht nog een loopsheid, doe de vereiste onderzoeken en zoek rustig een passende reu. Vraag hulp bij de rasvereniging of ervaren fokkers.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:33

Ook ik sluit me aan bij mijn voorgangers.
Ik zou deze loopsheid overslaan en in de komende periode tot de volgende loopsheid de nodige gezondheidstesten uitvoeren. Een standaard check bij de dierenarts waarbij de da de hond volledig gezond verklaard is niet voldoende. Helemaal bij de Jack Russel zitten best wat problemen, denk aan patella luxatie. Ik zou dus eerst de juiste testen uit laten voeren alvorens te beslissen om met je teef te fokken. Dat je hond lief is, is heel fijn maar niet genoeg om te zeggen dat ze geschikt is om te fokken. Wist je dat je als fokker aansprakelijk gesteld kan worden als er bij de pups erfelijke gebreken worden vastgesteld?

Hoe oud is je hondje? En heeft ze een stamboom?
Bij de zoektocht naar een reu moet je jezelf afvragen wat je aan de teef zou willen verbeteren? Mocht je dit lastig vinden kun je na alle testen eens advies vragen bij kenners. Indien je hondje een stamboom heeft kan dit bijvoorbeeld de rasvereniging zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:34

Esplendido schreef:
Ik sluit mij volledig aan bij Kim. Dit is echt niet de weg en manier om een reu te zoeken en een nest te fokken.

Ook als je eenmalig een nestje fokt ben je als fokker verantwoordelijk voor de pups. Zorgen dat de ouderdieren beiden minimaal de voor dat ras vereiste gezondheidsonderzoeken met goed gevolg hebben afgelegd is wel het minste.

Een passende dekreu in de buurt die aan alle eisen voldoet zouden wel meer fokkers willen, de meesten moeten echter toch een eind reizen voor een passende reu. Wij hebben zelf ook reuen gehad die op 9 uur of zelfs 16 uur rijden bij ons vandaan woonden.

Momenteel raken ook fokkers die alles goed voorbereid en netjes voor elkaar hebben hun pups niet altijd meer makkelijk kwijt want de vraag naar pups is afgenomen het laatste jaar. Zomaar zonder goed voorbereid zijn een nestje fokken is in deze tijd niet verstandig. Wacht nog een loopsheid, doe de vereiste onderzoeken en zoek rustig een passende reu. Vraag hulp bij de rasvereniging of ervaren fokkers.

In 'ons' ras is dit heel goed merkbaar momenteel. Fokkers blijven achter elkaar zitten met de pups. Ik ben blij dat ik in 2024/2025 niks gepland heb want dan had ik het waarschijnlijk ook niet door laten gaan. Het risico dat je met pups achterblijft is echt wel aanwezig.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 11:37

Even een toevoeging, bedankt voor de tips alvast. Mijn teefje is 100% gezond. Wij hadden een reu voor haar maar wegens omstandigheden is dit op het laatste moment niet doorgegaan. Dierenarts en fokker van mijn teef ben ik mee in contact. Echter leek het me een optie om ook via deze weg mijn zoek gebeid te vergroten, daar het door omstandigheden vrij kort dag is. Hier is al lang breed over nagedacht en is zeker geen bevlieging. Qua verdere planning met het nestje en zwangerschap heb ik al alles geregeld wat betreft mijn werk en verlof vandaar dat ik het jammer zou vinden om dit een half jaar uit te stellen. Mocht ik uiteraard op deze korte termijn geen geschikte reu vinden dan is het niet anders, maar niet geschoten is altijd mis.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 11:38

Ook heb ik al 4 gegadigden voor een pup, buiten ons zelf om. Mocht er dan nog 1 overblijven is dit helemaal geen probleem en kan die ook gewoon bij ons blijven.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:39

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:39

Fokkers kijken verder dan alleen karakter en kleur.
Hebben daar zoveel ervaring in. Die zorgen voor een schone en gezonde bloedlijn, zorgen dat er geen verre aanverwanten elkaar perongeluk kunnen kruisen, en weten waar ze mee bezig zijn. Een gelegenheidsnestje klinkt leuk maar is inderdaad niet handig.
Ik geloof jou goede intenties TS, maar kennis van alles hierboven is tegenwoordig zo belangrijk geworden aangezien er steeds meer heftige verhalen opduiken van bijvoorbeeld agressie of chronisch zieke hondjes, dat dat echt boven je pet uit komt.
In Engeland is de Bully nu het slachtoffer geworden van verkeerd fok beleid. Laten we proberen dit niet verder door te trekken naar nog meer hondenrassen. Het zou echt zo verdrietig zijn voor onze beestjes.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 11:42

beauty1love schreef:
Ook ik sluit me aan bij mijn voorgangers.
Ik zou deze loopsheid overslaan en in de komende periode tot de volgende loopsheid de nodige gezondheidstesten uitvoeren. Een standaard check bij de dierenarts waarbij de da de hond volledig gezond verklaard is niet voldoende. Helemaal bij de Jack Russel zitten best wat problemen, denk aan patella luxatie. Ik zou dus eerst de juiste testen uit laten voeren alvorens te beslissen om met je teef te fokken. Dat je hond lief is, is heel fijn maar niet genoeg om te zeggen dat ze geschikt is om te fokken. Wist je dat je als fokker aansprakelijk gesteld kan worden als er bij de pups erfelijke gebreken worden vastgesteld?

Hoe oud is je hondje? En heeft ze een stamboom?
Bij de zoektocht naar een reu moet je jezelf afvragen wat je aan de teef zou willen verbeteren? Mocht je dit lastig vinden kun je na alle testen eens advies vragen bij kenners. Indien je hondje een stamboom heeft kan dit bijvoorbeeld de rasvereniging zijn.

Dit is uiteraard allemaal gewoon gebeurd incl gezondheids check. Wegens omstandigheden heeft de eigenaar van de dekreu het op het laatste moment laten afweten, alles was al geregeld.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 11:44

Ianrowan2009 schreef:
Fokkers kijken verder dan alleen karakter en kleur.
Hebben daar zoveel ervaring in. Die zorgen voor een schone en gezonde bloedlijn, zorgen dat er geen verre aanverwanten elkaar perongeluk kunnen kruisen, en weten waar ze mee bezig zijn. Een gelegenheidsnestje klinkt leuk maar is inderdaad niet handig.
Ik geloof jou goede intenties TS, maar kennis van alles hierboven is tegenwoordig zo belangrijk geworden aangezien er steeds meer heftige verhalen opduiken van bijvoorbeeld agressie of chronisch zieke hondjes, dat dat echt boven je pet uit komt.
In Engeland is de Bully nu het slachtoffer geworden van verkeerd fok beleid. Laten we proberen dit niet verder door te trekken naar nog meer hondenrassen. Het zou echt zo verdrietig zijn voor onze beestjes.

Ben ik helemaal met je eens, echter een gelegenheidsnestje betekend niet dat ik me er niet in verdiept heb.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 11:49

Schuur_ schreef:
Tja hier valt weinig over te zeggen. Ideaal is om via een vereniging te fokken want dan krijg je ook hulp en advies maar het lijkt me niet alsof je daar ook maar enige vorm van interesse voor hebt.

Sowieso zou ik deze loopsheid overslaan want dit is wel erg kort dag. Dan heb je minimaal een half jaar de tijd om enkele medische testen uit te voeren om te zien of het wel verstandig is om te fokken.

Wat ik je ook nog mee wil geven is dat je zorgt dat je al een wachtlijst hebt voor de pups, voor dit ras toch zeker 3 mensen die een pup van je willen. Heb je er al over nagedacht wat je gaat doen als je je pups niet kwijtraakt?

Ook heb je dan de tijd om een leuke reu (incl testresultaten) uit te zoeken en te leren kennen. Jouw teef kan wel zo 'lief' zijn, de reu maakt ook wel wat uit.

Wat een aannames allemaal….!

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 11:51

Bedankt in ieder geval voor de reacties, dit is inderdaad niet de manier heb ik ontdekt. Verdere reacties zijn dan ook niet meer nodig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:52

Goed dat je goed voorbereid bent. Uit de openingspost is dat namelijk niet te halen en lijkt het meer op een bevlieging. Ik mis bijvoorbeeld naar wat voor type reu je op zoek bent? En naast het type, wat voor eigenschappen moet de reu bezitten om bij je teef te passen?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:55

Als je zelf maar beperkt informatie deelt kan er alleen maar worden uitgegaan van wat er staat. Er staat alleen dat je op zoek bent naar een dekreu want je wilt eens een keer een nestje fokken omdat ze lief is en een beetje snel want het is dag 2 van de loopsheid.

Als je echt op zoek bent zet je er ook de eisen bij die je stelt aan een reu en bv basisinfo over de teef zodat een eventuele reu eigenaar contact met je kan opnemen. Hebben ze via de vereniging geen lijst met reuen?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:29

ConnemaraP schreef:
Schuur_ schreef:

Wat een aannames allemaal….!

Nou, zeg dat! Ik kan heel slecht tegen het direct veroordelen, nergens voor nodig. Zonder ook maar iets te weten van je.
Als je alles goed overwogen hebt, je hondje is gezond en je hebt er de tijd voor (en zelfs al mogelijke baasjes!) dan zou ik ervoor gaan hoor.

Wij hebben vroeger rashonden gefokt, maar als je kijkt wat een kwalen/problemen/afwijkingen per ras voorkomen… Zelfs als de standaard tests (heupen, ogen, noem maar op) gedaan zijn.
Nu, als we later nog een pup gaan kopen ben ik persoonlijk eerder geneigd voor een rasloze of kruising te gaan dan voor de rashond die “volgens het boekje” is gefokt.

Daarnaast ben ik van mening dat een weloverwogen gelegenheidsnestje vaak nog meer aandacht en van alles mee krijgt dan een professionele fokker (die meerdere nestjes per jaar doet) zou geven. Sommige pups bij fokkers uit de kring waarin wij zaten (ik ga geen ras noemen) gingen na 3 weken een tuinhuis in om verder op te groeien. De fokteefjes leven daarnaast ook echt niet allemaal in huis maar ook in kennels en/of worden “uitgezet” bij particulieren op voorwaarde van 1-2-3 (wisselt) nestjes mee te kunnen doen maar er geen omkijken aan te hebben.

En als je met je pup naar een show ging was het direct met z’n allen op/aan het beestje om het exterieur te bepalen, terwijl het beestje niet eens de tijd had om op haar gemak te zijn in zo’n grote drukke ruimte. Daar waren wij vrij snel klaar mee.
Niet elke fokker gaat leuk en lief met z’n dieren om. Er gaat ook veel geld in om en geld verdienen en dieren (uit ervaring weet ik dat de gemiddelde fokker echt wel een leuk bedragje overhoudt van een nestje) gaat vaak niet lekker samen. Natuurlijk gaat ook niet elke gelegenheidsfokker goed met de pups om, maar om fokkers nu zo op een voetstuk te zetten…

Heb je Marktplaats al bekeken bij “dekreuen” en dan op Russel zoeken? Vroeger had je Doggynet, waar je kon adverteren met je pups, daar was toen ook ruimte voor advertenties van dekreuen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:22

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd i.v.m. een persoonlijke aanval richting een mede Bokker.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:40

Ik heb aangegeven een rashonden fokker te zijn GEWEEST. Compleet met diploma KK1 , kennelnaam, lid rasvereniging, eigen website en al.
Wij zijn er uit liefde voor een bepaald ras ingestapt maar later uit dat wereldje gestapt om bovengenoemde redenen.

Wat is een professionele fokker beter dan een gelegenheidsnestje fokker die weet waar die aan begint? Tuurlijk zijn er excessen bij, maar dat is bij fokkers die massaal fokken en dus zelf een aantal teefjes hebben en een aantal uitzetteefjes om aan een flink aantal nesten per jaar te komen toch ook? En kijk naar sommige rassen, die enorm doorgefokt zijn en daardoor allerlei problemen hebben, zoals een te klein kopje, ademhalingsproblemen, epilepsie etc.

Bij ons ras gingen een aantal fokkers via de rasvereniging zelfs nog proberen van een oudere teef, die al 3 nestjes minimaal gehad had af te komen, door ze aan te bieden voor herplaatsing. Dan ben je in mijn ogen geen liefhebber meer maar doe je het om andere redenen.

Hoe erg is het als ik daar oordelen over heb? Het zijn geen vooroordelen; Ik gaf puur voorbeelden van wat wij hebben gezien binnen ons ras. Ik heb nimmer beweert dat elke proffesionele fokker zo met z’n dieren omgaat.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:50

Ik heb vorig jaar een nest gefokt met onze Jack russell. A.u.b. verdiep je er iets verder in, er zijn er al genoeg met (erfelijke) kwalen. Je zult een medische verklaring voor de ogen en patella nodig hebben. Of iig als je een zo gezond nest mogelijk wil fokken. Wij hebben er voor gekozen ook naar een aanleuning / fok keuring te gaan of onze hond wel een goede stand en model had.

Verder kwa reuen staat er een hele lijst op nvjrt.nl de fokvereniging. Maar begrijp mij niet verkeerd, deze fokkers zullen van je verwachten dat je de testen hebt gedaan.

Daarnaast is dag 2 leuk, maar wanneer haar progesteron / dekbereid is is wat anders :+ onze was pas zover rond dag 19.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:57

Jammer dat de reu die je had uitgekozen, die wsl goed passend was bij jouw teef en aan alle gezondheidschecks voldoet, niet meer beschikbaar is. Het vinden van een geschikte reu zal een hoop werk in zitten, als ik dat van fokkers hoor. Is het geen optie om deze loopsheid over te laten gaan en de volgende loopsheid alsnog met deze reu te dekken danwel een andere reu te kiezen die op alle vlakken goed past bij de teef?
Dan heb je geen tijdsdruk en weet je zeker (mits beide alle checks gehad) dat je gezonde hondjes fokt voor jezelf en de toekomstige pupbaasjes.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:02

ik heb destijds een reu (friese stabij) voor mijn teefje gevonden op Puppyplaats.nl, Daar heb ik nadien ook de pups op kunnen verkopen.

veel succes!