Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ConnemaraP schreef:Wij zijn voor onze lieve Jack russel op zoek naar een dekreu. We willen heel graag een keer een nestje met haar fokken omdat ze zo’n ontzettend lief hondje is, we willen dan ook graag zelf een pup houden van haar. Wie heeft er een lieve Jack russel reu ter dekking staan of tips voor ons. Ze zit op dit moment op de tweede dag van haar loopsheid, dekreu moet dus vrij snel beschikbaar zijn. We zoeken wel een beetje in de buurt dus omgeving zuid Limburg. Alvast bedankt
KimD schreef:Dit lijkt me niet de juiste plek en de juiste manier hiervoor.
Neem contact op met de fokker van je hond, de rasvereniging of andere Jack Russell fokkers in NL of BTL.
Zij kunnen je vast op weg helpen om op de juiste manier een dekreu te vinden. Ga er maar vanuit dat de kans klein is dat een geschikte reu 'om de hoek' zit.
Voor drie nesten hebben we respectievelijk 3,5 uur, 6 uur & 9 uur gereden enkele reis vanuit Zuid-Limburg.
Heb je je eigen teef wel al volledig getest? Want 'lief' lijkt me niet de juiste eis om te stellen om te fokken.
Esplendido schreef:Ik sluit mij volledig aan bij Kim. Dit is echt niet de weg en manier om een reu te zoeken en een nest te fokken.
Ook als je eenmalig een nestje fokt ben je als fokker verantwoordelijk voor de pups. Zorgen dat de ouderdieren beiden minimaal de voor dat ras vereiste gezondheidsonderzoeken met goed gevolg hebben afgelegd is wel het minste.
Een passende dekreu in de buurt die aan alle eisen voldoet zouden wel meer fokkers willen, de meesten moeten echter toch een eind reizen voor een passende reu. Wij hebben zelf ook reuen gehad die op 9 uur of zelfs 16 uur rijden bij ons vandaan woonden.
Momenteel raken ook fokkers die alles goed voorbereid en netjes voor elkaar hebben hun pups niet altijd meer makkelijk kwijt want de vraag naar pups is afgenomen het laatste jaar. Zomaar zonder goed voorbereid zijn een nestje fokken is in deze tijd niet verstandig. Wacht nog een loopsheid, doe de vereiste onderzoeken en zoek rustig een passende reu. Vraag hulp bij de rasvereniging of ervaren fokkers.
beauty1love schreef:Ook ik sluit me aan bij mijn voorgangers.
Ik zou deze loopsheid overslaan en in de komende periode tot de volgende loopsheid de nodige gezondheidstesten uitvoeren. Een standaard check bij de dierenarts waarbij de da de hond volledig gezond verklaard is niet voldoende. Helemaal bij de Jack Russel zitten best wat problemen, denk aan patella luxatie. Ik zou dus eerst de juiste testen uit laten voeren alvorens te beslissen om met je teef te fokken. Dat je hond lief is, is heel fijn maar niet genoeg om te zeggen dat ze geschikt is om te fokken. Wist je dat je als fokker aansprakelijk gesteld kan worden als er bij de pups erfelijke gebreken worden vastgesteld?
Hoe oud is je hondje? En heeft ze een stamboom?
Bij de zoektocht naar een reu moet je jezelf afvragen wat je aan de teef zou willen verbeteren? Mocht je dit lastig vinden kun je na alle testen eens advies vragen bij kenners. Indien je hondje een stamboom heeft kan dit bijvoorbeeld de rasvereniging zijn.
Ianrowan2009 schreef:Fokkers kijken verder dan alleen karakter en kleur.
Hebben daar zoveel ervaring in. Die zorgen voor een schone en gezonde bloedlijn, zorgen dat er geen verre aanverwanten elkaar perongeluk kunnen kruisen, en weten waar ze mee bezig zijn. Een gelegenheidsnestje klinkt leuk maar is inderdaad niet handig.
Ik geloof jou goede intenties TS, maar kennis van alles hierboven is tegenwoordig zo belangrijk geworden aangezien er steeds meer heftige verhalen opduiken van bijvoorbeeld agressie of chronisch zieke hondjes, dat dat echt boven je pet uit komt.
In Engeland is de Bully nu het slachtoffer geworden van verkeerd fok beleid. Laten we proberen dit niet verder door te trekken naar nog meer hondenrassen. Het zou echt zo verdrietig zijn voor onze beestjes.
Schuur_ schreef:Tja hier valt weinig over te zeggen. Ideaal is om via een vereniging te fokken want dan krijg je ook hulp en advies maar het lijkt me niet alsof je daar ook maar enige vorm van interesse voor hebt.
Sowieso zou ik deze loopsheid overslaan want dit is wel erg kort dag. Dan heb je minimaal een half jaar de tijd om enkele medische testen uit te voeren om te zien of het wel verstandig is om te fokken.
Wat ik je ook nog mee wil geven is dat je zorgt dat je al een wachtlijst hebt voor de pups, voor dit ras toch zeker 3 mensen die een pup van je willen. Heb je er al over nagedacht wat je gaat doen als je je pups niet kwijtraakt?
Ook heb je dan de tijd om een leuke reu (incl testresultaten) uit te zoeken en te leren kennen. Jouw teef kan wel zo 'lief' zijn, de reu maakt ook wel wat uit.
ConnemaraP schreef:Schuur_ schreef:Tja hier valt weinig over te zeggen. Ideaal is om via een vereniging te fokken want dan krijg je ook hulp en advies maar het lijkt me niet alsof je daar ook maar enige vorm van interesse voor hebt.
Sowieso zou ik deze loopsheid overslaan want dit is wel erg kort dag. Dan heb je minimaal een half jaar de tijd om enkele medische testen uit te voeren om te zien of het wel verstandig is om te fokken.
Wat ik je ook nog mee wil geven is dat je zorgt dat je al een wachtlijst hebt voor de pups, voor dit ras toch zeker 3 mensen die een pup van je willen. Heb je er al over nagedacht wat je gaat doen als je je pups niet kwijtraakt?
Ook heb je dan de tijd om een leuke reu (incl testresultaten) uit te zoeken en te leren kennen. Jouw teef kan wel zo 'lief' zijn, de reu maakt ook wel wat uit.
Wat een aannames allemaal….!