Poes blijft giardia houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Poes blijft giardia houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 14:56

Ik ben inmiddels wat wanhopig aan het worden, geen idee hoe je van deze parasiet af komt...
Even een situatieschets:
Wij hebben vorig jaar april 2 ragdoll kittens van toen 18 weken in huis genomen. In eerste instantie kregen ze bij de fokker vers vlees, we merkten dat ze hier niet zo goed op gingen (oa diarree) en zijn toen naar speciaal voer voor gevoelige katten gegaan (fokker kattenvoer). Het leekt toen wat te verbeteren maar toen kwam de diarree volle bak terug. Bij de dierenarts is meteen op giardia getest, dit was toen aanwezig. De poes die er het meest last van had had ook enkele andere dingetjes waardoor beide katten toen 5 dagen aan de metronidazol zijn gegaan (uit mn hoofd). Ondertussen niet meer naar buiten, alles grondig schoon gemaakt (Wasmachine >60 graden) en ook gewone ontworming gehad en het leek over. Twee maanden later kwam de ene kat toch weer met diarree aan, nog steeds giardia. Toen hebben ze beide kuur panacur gehad. Dit leek weinig te doen, dus toen heb ik na het internet te raadplegen ze op Carnidazol (Gambamix) gezet. Ook dit leek niet echt te helpen, toen nog maar een kuur metronidazol van de dierenarts. De ene kat leek wel al goed over dus toen is metronidazol maar voor 1 kat door gegaan. Deze kat was ondertussen naast de bak aan het poepen, waarschijnlijk door de negatieve ervaringen van diarree op de bak.

Ondertussen heb ik een stoomreiniger aangeschaft waarmee we alles schoonmaakten, dweilen met Dettol en de voeder/drinkbakjes elke dag schoon met heet water. Kattenbak werd elke dag 1-2x helemaal vervangen en schoongemaakt.

Nu leek het weer voorbij. De poes die er met name last van heeft is happy, speelt veel meer en komt meer gezellig knuffelen. Ook ging ze nu sinds 4-5 weken weer op de bak. Toch merkte ik van de week weer wat diarree op de bak dus toch voor de zekerheid naar de dierenarts gebracht. Helaas net te horen gekregen dat er nog steeds/ weer giardia in zit. Hoe kom ik nou van deze parasiet af? Ze zijn, tot hun ongenoegen, niet meer buiten geweest sinds de laatste kuur. Hoe kan het nou toch dat ze het steeds weer krijgt en is het dan eigenlijk ooit wel weg? Ze gaan nu beide weer aan metronidazol+panacur voor 5 dagen maar ik vraag me een beetje af of dit wel gaat helpen gezien de vorige pogingen.

Iemand goede tips om dit onder controle te kunnen krijgen? Katten houden is niet echt een feest meer op deze manier -O-

troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:29

Wat bij heel goed heeft geholpen bij mijn hond.
Is de kont even schoonmaken met een baby doekje meerdere keren per dag en zeker de kattenbak zou ik inderdaad meerdere keren per dag uitscheppen of elke dag leeg maken en schoonmaken.
Ze herbesmetten zichzelf ook steeds weer.

Ook een kuur panacur of met metrobactin of hoe je dat ook schrijft.
geen idee of ook katten dat mogen

Iedere dag kleedjes wassen stomen.

Vooral met diaree is dat hopeloos

Ik ben 5 maanden op en af bezig geweest met mijn hond als pup

Dacht je dat het weg was was het er weer
Het is erg hardnekkig!

Zeker ik snap heel goed dat je met je handen in het haar zit zo nu en dan.

Het kan ook werken de panacur een paar dagen te geven 3 dagen rust en dan nog een kuur erachteraan

Moiraliann
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:33

Weet je zeker dat ze naast Giardia geen Tritrichomonas foetus hebben ?
Toen wij destijds onze kittens gingen ophalen hadden wij ook veel gedoe met diarree.
Ging maar niet over, totdat er hierop test is. Beide kittens bleken positief.
De cattery heeft niks doorgehad om Tritrichomonas foetus zich vrijwel niet meer uit bij oudere dieren.
En pas als er stress ontstaat (verhuizing en weghalen moeder) openbaarde de diarree.
Destijds was alleen het behandelen erg lastig.

Nyaleti

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Poes blijft giardia houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:40

Heb je panacur gekregen?
Paar dagen geven, paar dagen niet, paar dagen weer geven. Hoelang weet ik even niet meer.

Giardia schijnt het goed te doen op koolhydraten, het nieuwe advies is dus ook om kvv te gaan voeren.
https://m.facebook.com/groups/pup.opvoe ... 624660365/
Je moet lid worden van de groep voor je het kan zien denk ik. Dit gaat over honden maar komt op hetzelfde neer voor katten. Specifiek voor katten kreeg ik zo snel geen duidelijke samenvatting gevonden.

pommetje1

Berichten: 110
Geregistreerd: 08-06-11

Re: Poes blijft giardia houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:53

Hier ook ervaring met kitten met giardia wat maar niet over wilde gaan.
Totdat ik ging zoeken op internet en inderdaad, koolhydraatarm voer, dat was hier de oplossing. Al na 2 dagen geen diarree meer en daarna ook nooit meer diarree gehad gelukkig.
Wij voeren brokjes van Aplaws. Vers vlees eet ze niet.

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 16:22

pommetje1 schreef:
Hier ook ervaring met kitten met giardia wat maar niet over wilde gaan.
Totdat ik ging zoeken op internet en inderdaad, koolhydraatarm voer, dat was hier de oplossing. Al na 2 dagen geen diarree meer en daarna ook nooit meer diarree gehad gelukkig.
Wij voeren brokjes van Aplaws. Vers vlees eet ze niet.


Ah dit is wel interessant, dierenartsassistent adviseert hills probiome, even kijken wat dan nu handig is

xoranlover

Berichten: 6605
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Poes blijft giardia houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:03

Ik ken meerdere mensen die giardia besmettingen gehad hebben. Bij allemaal bleef het sluimeren tot ze de katten over gezet hadden op KVV of voer waar minimaal koolhydraten in zitten. Toen pas werd het minder. En uiteindelijk was het weg. Dierenarts had ook hills of royal canin aangeraden.

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Poes blijft giardia houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 17:44


Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Poes blijft giardia houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:48

3 x 7 dagen panacur met steeds een week ertussen. En volledig over op vers vlees. Zo krijg je ze ervan af.

Nyaleti

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:50

100% - eiwit - vet - vocht - vezel/celstof - as = % koolhydraten

Zo kun je de hoeveel koolhydraten berekenen.
Vraag anders om tips in de FB groep Katten weetjes. Daar zit een voedingsdeskundige (niet alles van haar aannemen, altijd even fact checken) die hier vaker mee te maken heeft.
Als (volledig) KVV geen optie voor je is, dat direct erbij typen anders krijg je alleen dat als reactie :')

Edit: maar ze hebben dus nog nooit een dubbele kuur gehad (dus medicatie geven, x dagen niet, weer medicatie geven) ?

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:55

Onze kat had het meegekregen uit de tijdelijke opvang en ook onze hond besmet. Het was een heel gedoe, vele kuren gekregen, extra schoonmaken, wassen end. Ze bleven aan de diarree, de maag en darmen waren zo van streek dat uiteindelijk probiotica het laatste zetje was om ervan af te raken.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:57

Nyaleti schreef:
100% - eiwit - vet - vocht - vezel/celstof - as = % koolhydraten


En dan schrik je je helemaal een ongeluk bij sommige voeders

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 18:01

Oef ja die van mij zit dus nog wel op 36,5%. Ik ben ooit gestart met 'Power of Nature Meadowland mix' (5% koolhydraten) toen ik merkte dat het verse vlees geen succes was (ze aten er nauwelijks van en was organisatorisch ook niet handig). Dit aten ze ook maar matig en stonk wel best wel, na overgang naar de Fokker voeding hadden ze dus minder diarree voor een tijdje en begonnen ze eindelijk wel goed te eten. Maar dat is misschien ook de voedselwissel geweest.

Dierenarts heeft nu voor 5d voor beide katten weer meegegeven, dan 1 week stoppen en weer 5 dagen. Metrobacin dit keer weer omdat het de vorige keren wel wat deed en panacur geen verschil maakte.