Even een situatieschets:
Wij hebben vorig jaar april 2 ragdoll kittens van toen 18 weken in huis genomen. In eerste instantie kregen ze bij de fokker vers vlees, we merkten dat ze hier niet zo goed op gingen (oa diarree) en zijn toen naar speciaal voer voor gevoelige katten gegaan (fokker kattenvoer). Het leekt toen wat te verbeteren maar toen kwam de diarree volle bak terug. Bij de dierenarts is meteen op giardia getest, dit was toen aanwezig. De poes die er het meest last van had had ook enkele andere dingetjes waardoor beide katten toen 5 dagen aan de metronidazol zijn gegaan (uit mn hoofd). Ondertussen niet meer naar buiten, alles grondig schoon gemaakt (Wasmachine >60 graden) en ook gewone ontworming gehad en het leek over. Twee maanden later kwam de ene kat toch weer met diarree aan, nog steeds giardia. Toen hebben ze beide kuur panacur gehad. Dit leek weinig te doen, dus toen heb ik na het internet te raadplegen ze op Carnidazol (Gambamix) gezet. Ook dit leek niet echt te helpen, toen nog maar een kuur metronidazol van de dierenarts. De ene kat leek wel al goed over dus toen is metronidazol maar voor 1 kat door gegaan. Deze kat was ondertussen naast de bak aan het poepen, waarschijnlijk door de negatieve ervaringen van diarree op de bak.
Ondertussen heb ik een stoomreiniger aangeschaft waarmee we alles schoonmaakten, dweilen met Dettol en de voeder/drinkbakjes elke dag schoon met heet water. Kattenbak werd elke dag 1-2x helemaal vervangen en schoongemaakt.
Nu leek het weer voorbij. De poes die er met name last van heeft is happy, speelt veel meer en komt meer gezellig knuffelen. Ook ging ze nu sinds 4-5 weken weer op de bak. Toch merkte ik van de week weer wat diarree op de bak dus toch voor de zekerheid naar de dierenarts gebracht. Helaas net te horen gekregen dat er nog steeds/ weer giardia in zit. Hoe kom ik nou van deze parasiet af? Ze zijn, tot hun ongenoegen, niet meer buiten geweest sinds de laatste kuur. Hoe kan het nou toch dat ze het steeds weer krijgt en is het dan eigenlijk ooit wel weg? Ze gaan nu beide weer aan metronidazol+panacur voor 5 dagen maar ik vraag me een beetje af of dit wel gaat helpen gezien de vorige pogingen.
Iemand goede tips om dit onder controle te kunnen krijgen? Katten houden is niet echt een feest meer op deze manier