Werkende singles met kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:40

Ik zat ongeveer in dezelfde situatie toen ik door het asiel gekoppeld werd aan een kat die heel erg op zichzelf zou zijn.
Niets bleek minder waar, het was een ongelooflijk aanhankelijke kroelkip die zich heerlijk aan me vast klampte als ik in de buurt was.
Als ik aan het werk was kon hij zelf naar buiten. Ik heb me echt wel vaak bezwaard gevoeld als ik hem smorgens weer gedag zei, maar hij had bijna 3 jaar in het asiel zitten wegkwijnen voor hij bij mij een nieuw thuis vond, dus haalde daar altijd maar troost uit.

Het was dat hij echt niet met andere katten kon. Een volgende keer in zo'n situatie zou ik voor 2 katten gaan denk ik.

Evelyne79

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:00

Ik heb toen ik single werd een 2de kat erbij gezet de dag na mijn verhuizing.
Omdat ik fulltime werk en zo ook nog wel eens de deur uit ben
Ze kunnen heel goed samen en goed alleen van elkaar.
Ze hebben onbeperkt brokjes.
Als ik thuis ben komen ze meestal wel bij me liggen, zo verder gaan ze lekker hun eigen gang, zowel samen als alleen.
Heb je de mogelijkheid om er 2 te plaatsen?

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:10

Ik woon sinds 1,5 jaar alleen op een maisonnette met mijn poes van 11 jaar. Werk full time, 's avonds nog naar mijn paard. Vind het zeker niet ideaal maar had de poes al en meegenomen toen ik ging verhuizen, het is niet anders. Altijd al een binnenkat geweest, de omgeving is ook niet geschikt om haar naar buiten te laten, te druk verkeer en heb zelf geen tuin. Ben dus ook hele dagen weg behalve weekend, ze heeft een voerrobot die op gepaste tijden voer verschaft. Verder genoeg ruimte en water, dixie en plekjes speciaal voor haar. Ook heel aanhankelijk, niet blij als ik 's ochtends vertrek en vanaf ik weer thuis ben aan mij vastgeplakt, slaapt ook op bed. Ze had in het huis hiervoor wel andere katten als maatjes, maar die zijn door ouderdom/ziektes weggevallen, naar mijn idee vind ze het alleen wel best zo, ze was toen ook erg op zichzelf. Wil geen 2e kat omdat ik na deze poes liever geen huisdieren meer wil als mijn situatie zo blijft, ben er naar mijn zin te weinig voor thuis.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:23

Hier de gehele tuin overdekt met net.
Nu in de winter komen ze minder vaak buiten dan ze willen maar zomers vinden ze het heerlijk.
Ik weet waar ze zijn. Ze blijven in mijn tuin, en geen andere kat die erbij kan.

De buurvrouw heeft een smalle ren staan tegen haar huiskamerraam aan om ze buiten te doen.

Mars

Berichten: 33268
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:28

Doubtless schreef:
Ik geloof niet dat dit topic vraagt om deze discussie. Totaal onnodige comment. Als je de voors en tegens op dit standpunt wil bespreken, open daar dan zelf een topic voor. Of haal een van de vele topics waar dit besproken is weer eens naar boven.


Wel als 'lekker de hele dag naar buiten doen' als oplossing wordt gegeven om een kat te houden als je heel weinig thuis bent. Dat is letterlijk een antwoord op de vraag van TS, dus wel degelijk ontopic. Als je zo'n 'oplossing' overweegt is het wel de moeite om ook even aan de overlast te denken die je voor een ander veroorzaakt.
En of je evt de optie hebt om net zoals tinker_sally hierboven noemt netjes je tuin af te zetten zodat je dieren veilig op je eigen terrein kunnen zijn.

Onali

Berichten: 18468
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:56

MarliesV schreef:
Maar om ze helemaal het buiten te ontzeggen, voor de kat weer heel sneu.
Dus in jouw situatie zou dat voor mij reden zijn om geen katten aan te schaffen, want je kan ze buiten niet in de gaten houden, de buurt er mee opzadelen vind ik not done, en alleen maar binnen houden ook niet.


Het buiten ontzeggen?
Mijn katten weten niet eens wat buiten is.
Ik vind dat altijd zo'n dooddoener, zijn meer dan genoeg katten die binnen zitten helemaal prima vinden.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:24

Onali schreef:
MarliesV schreef:
Maar om ze helemaal het buiten te ontzeggen, voor de kat weer heel sneu.
Dus in jouw situatie zou dat voor mij reden zijn om geen katten aan te schaffen, want je kan ze buiten niet in de gaten houden, de buurt er mee opzadelen vind ik not done, en alleen maar binnen houden ook niet.


Het buiten ontzeggen?
Mijn katten weten niet eens wat buiten is.
Ik vind dat altijd zo'n dooddoener, zijn meer dan genoeg katten die binnen zitten helemaal prima vinden.


Ben ik het niet mee eens. Er zijn ook paarden zat die hele dagen op stal staan en geen tekenen van ongemak vertonen. Betekent nog niet dat ze het prima vinden, ze weten gewoon niet beter.

Ik ben voor katten buiten, maar dan binnen eigen tuin/balkon oid. Heb al mooie oplossingen hier voorbij zien komen. Hoeft je het niet mee eens te zijn he, is een mening, geen feit ;-)

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:30

Na mijn laatste relatiebreuk moest mijn laatst overgebleven kat uiteindelijk weer bij mij komen wonen. Het asiel was absoluut geen optie vanwege haar leeftijd (11 jaar destijds).

Mijn oude sok heeft om de dag bezoek van de kattenoppas als ik weg ben. Soms ben ik 2 weken (of langer…) aan een stuk van huis en zo heeft ze toch wat aandacht ondanks dat ze behoorlijk op zichzelf is. De kattenoppas blijft ongeveer een uurtje per keer.

Poes heeft een kattenluik waar ze dankbaar gebruik van maakt (blijft in de tuin, is geen onderzoeker), nagenoeg onbeperkte brokjes en een drinkfontein. Voor de rest is madame content met een dekentje in de hoek van de bank :D

[Edit; mijn kat is van kitten af aan al niet zo’n liefhebber van aandacht. Ze komt alleen bij mij (en de oppas) af en toe een aai halen en trekt dan haar plan weer]
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 24-01-24 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:33

Ik woon al lang alleen en miste echt de katten. Maar omdat ik amper thuis was heb ik er nooit een genomen. Hier ook van 7 tot 18 naar kantoor, daarna naar stal. En in weekend hele dagen naar buiten. Dat vond ik nooit fair voor een kat.

Toen kwam corona, heb ik het een jaar aangekeken en toen een kat geadopteerd toen het vast stond dat we nooit meer 100% naar kantoor zouden gaan. Nu ga ik 1x in de 2 weken een dag naar kantoor en dan voel ik me zelfs nog schuldig. Maar meeste werk ik dus thuis en dan zijn er dus 5 dagen thuis, en in weekend wel overdag weg naar buiten, maar dat is minder lang dan kantoordagen.

Ik zou het zelf dus niet doen als je zoveel van huis bent. Ik had eerst een oudje en zelfs die had me wel gemist op de dagen dat ik de hort op was. Dus ook dat hoeft niet alles te zeggen dat een oudje het wel best zou vinden....

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:10

Mijn katten kwamen nooit buiten en ik heb geprobeerd, maar ze vonden zelfs op balkon het eng. Zodra er een geluidje was of dat er een duif op bezoek kwam, wisten ze niet hoe snel ze weer naar binnen moesten. Dus ja er zijn echt katten die binnen leven heel erg fijn vinden.

Ze hadden hoge ligplaatsen in de woonkamer, een eigen kamer waar een mega krabpaal stond onder andere en als ik thuis was lag er altijd wel 1 op schoot.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:15

Mijn persoonlijke mening en dat gaat bij veel mensen verkeerd vallen.

Als je zo weinig thuis bent wat heb jij dan de kat te bieden? Leuk hoor dat het in die paar uurtjes dat je wel thuis bent je gezellig een kat om je heen kan hebben. Maar wat heeft de kat hieraan?

Kan de kat naar buiten en zou je er twee willen dan is de kat niet alleen en hebben ze buiten ook de vrijheid om te ravotten en dan zal het de katten een rotzorg zijn of je de hele dag zo'n beetje weg bent. En zeker katten die nu in een asiel zitten die bied je dan tenminste de ruimte.

Anders zou ik het zelf niet doen. Ik zou het sowieso niet doen als ik zo weinig thuis zou zijn.

Marjo

Berichten: 37246
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:26

Ik zou ook twee katten nemen :j

Ik ben 2 jaar terug op mezelf gaan wonen, werk doorgaans 32u in 9-uurs diensten en dus ook veel van huis. Maar omdat ik er twee heb, gaat dat hartstikke goed.

Ik heb destijds geluk gehad met twee herplaatsers uit een een cattery, moeder en dochter lagen niet goed in de groep en dat gaat bij mij supergoed. Gaan allebei niet naar buiten overigens.

Maar omdat ik dus wel lange dagen van huis ben, wilde ik er wel twee zodat ze elkaar hebben als ik er niet ben :)

ryukapple

Berichten: 1782
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:33

Hier een single met 3 katten die fulltime aan het werk is. Op dit moment ook doordeweeks 's avonds nog 1 a 2 uur weg. Dus ze zitten redelijk veel alleen en vinden het dan ook erg gezellig als ik weer thuis ben. Maar ik heb wel gemerkt dat als ik dan een keertje de hele dag thuis ben ze mij overdag ook niet heel veel opzoeken. Daar wachten ze mee tot het avond wordt. Dus ze zitten zelf ook aardig in het ritme dat 's avonds tijd met de baas is.

Ze komen niet buiten maar hebben in huis veel ruimte. Ook mogen ze snachts bij mij op de slaapkamer (Ze vinden het heerlijk bij mij op bed te slapen) En ik ben vrijwel altijd snachts thuis.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:51

Ik had 1 die na uitgaan relatie is gebleven. De poes was zeer aan mij gehecht en vond het altijd vervelend als ik slaapdienst had (16u dienst). Ik werk 32u maar heel onregelmatig dus vaak ook thuis overdag. Nadat zij plotseling overleed de keus gemaakt voor 2. En ik vind het een verademing. Als ik nu thuis kom van een slaapdienst zeggen ze hoi en gaan weer verder spelen. Veel minder afhankelijk van mij, maar wel altijd in mijn buurt als ik thuis ben.

Dus zou ook 2 aanraden. Maar ook kijken of als je vrij bent je er echt tijd voor hebt ivb sociaal leven naast je werk.

luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:53

Ik neig naar niet doen.
Je ben erg weinig thuis en dat geeft niet maar een kat heeft ook aandacht nodig.

Wil je een raskat of een kruising?

Mijn 2 siamezen zouden het niks vinden zoveel alleen zijn.
Die mogen in een afgesloten achtertuin spelen, onder toezicht.
Leukste is op schoot hangen.

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:57

Katten gaan in jouw ritme komen.

Ik heb al 38 jaar binnenkatten (ook in mijn vrijgezellentijd) en momenteel 3 stuks. Siamees van 18 - Siamees van 13 - kruising Siamees van 7 jaar en als we thuis zijn krijgen ze in de avond aandacht en als ik op mijn vrije dag thuis ben liggen ze de hele dag te slapen met af en toe een uitstapje naar de brokjes, waterbak of kattenbak.
In de avond krijgen ze aandacht en spelen we en wij gaan vroeg op bed meestal rond 20.30 en dan zie je ze ook al in de rust gaan.
Wij zijn altijd wel vroeg op (vriend 5.15, ik 05.45) en ik ga dan rond 8 de deur uit dus dat is ook aandacht tijd.

Als het droog weer zodat de deur open kan zonder zelf te bevriezen mogen ze op de afgesloten veranda spelen, zitten, slapen als we thuis zijn.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 17:00

Ik heb sinds 2018 een kat en sinds ik in 2021 fulltime ben gaan werken kreeg ik het gevoel dat hij wat eenzaam werd. Ik was ook veel weg dus dat vond ik absoluut niet eerlijk. Hij houdt van gezelligheid, de meeste katten volgens mij. Nu heb ik er een kat bij en ze zijn echt beste vriendjes geworden. In de winter zitten ze wel veel binnen, maar in de andere maanden zijn ze ook lekker veel buiten op pad. Ik heb wel het idee dat de eerste kat het nu veel meer naar z'n zin heeft :)

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 17:10

Ik zou het niet doen in jouw situatie. Als ik heel eerlijk ben is katten alleen laten voor mij niet anders dan bij honden. Een kat zal alleen minder snel je huis afbreken zoals je een hond dat wel ziet doen. We hebben nu nog 1 kat over en die is geen schootkat, maar vind het echt niet fijn om alleen te zijn. We hebben ook een camera staan en als we dan op vakantie zijn zie je ook dat na een uur of 3 al steeds op de uitkijk gaat staan of er iemand komt. Heel sneu om te zien.

Ook twee katten samen ben ik heel selectief in geworden. Mits uit hetzelfde nest of al een koppeltje in het asiel, dan zou ik het nog wel aandurven. Maar twee aparte katten samenvoegen is toch best een ding en je ziet in zo veel huishoudens dat dat niet goed gaat of ze elkaar enkel tolereren. In dat laatste geval hebben ze dan ook weinig aan elkaar als jij weg bent.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 17:51

Ik heb ben single, werk fulltime heb ook nog een rijpaard op een pensionstal. Ik heb ook al 22 jaar (een) kat(ten).

Ik ben begonnen met 1 kat, die voor mij super lief was maar als een tijger vocht met haar soortgenoten. Na haar overlijden heb ik er 2 en die zijn al 15 jaar 8 pootjes op 1 buik. Inmiddels is ook uit onderzoek gebleken dat katten gemiddeld veel socialer zijn dan eerder altijd werd aangenomen.
Dus als het kan zou ik wel adviseren er 2 te nemen.

Katten slapen sowieso 16-20 uur per dag. Ook als ik thuis ben liggen ze een goed deel van de dag te slapen en hebben ze ook niets aan mij, dus daar zou ik me niet te druk over maken.

nafkedemi

Berichten: 1300
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:02

Hier een single met 1 kat. Ik werk 30 uur pw en verder niet zo'n heel druk sociaal leven. Heb toch het liefste 2 katten. Nu twee keer meegemaakt dat er 1 overleed en er 1 achterbleef. Beide keren geen andere kat erbij gezet gezien karakter van achterblijvende kat. Wanneer de nu 15 jarige dame er niet meer is wil ik wel weer 2 kittens uit 1 nest. Ik hou echt wel rekening met degene die er nu nog is.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:36

Ik denk dat het moet kunnen maar erg van de kat zelf afhangt. Mijn cornish rex is zo erg op contact met haar mens gesteld dat ze zou wegkwijnen in jouw situatie. Echter denk ik dat er in het asiel zeker katten zijn die erg blij zouden zijn met een rustig, prikkelarm plekje waar ze door een vaste verzorger regelmatig gekroeld worden.
Ik lees hierboven “wat heb je te bieden?”, wel dát: een rustig plekje met 1 vaste verzorger, persoonlijke aandacht, een veilige en vooral stabiele omgeving, …

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:01

Ik ga met de meeste mee! Ik vind dan dat je echt te weinig thuis bent.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:58

Het hangt van de kat af, maar als je vantevoren weet dat je veel van huis bent, is een koppel een goede optie. Je zult waarschijnlijk wel je huis moeten aanpassen qua inrichting.
Bij mij kriebelt het ook af en toe, maar voorlopig laat ik het even zo.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:20

Denk dat het ook van je kat afhangt.
Ik woon alleen, werk full time en heb ook nog een paard. Ik ga 2, soms 3 dagen in de week naar kantoor. De maandag hoef ik niet meer langs het paard, dus dat scheelt wel iets. De donderdag heb ik een kantoordag en dan savonds nog naar stal.

Ik heb bewust voor 2 gekozen, zodat ze elkaar hebben. Heb geen kattenluik, maar ze komen wel buiten. Dus op kantoordagen beetje schipperen. Zomers zitten ze meestal de hele dag buiten, swinters heb ik ze meestal binnen. Volgens mij slapen ze de hele dag..

Nu heb ik niet super aanhankelijke katten, ze doen vooral hun eigen ding... wat dus ook vaak wel betekend dat als ik thuis ben en op de bank zit, zij gewoon buiten en ravotten zijn en ze af en toe langs komen om ff te eten haha

Dus, ik zou kijken of je er twee kan nemen, en anders misschien eentje die niet echt verzot is op aandacht en meer z'n eigen leven lijdt..

Tenslotte hebben ze het bij jou nog altijd fijner dan in het asiel

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 20:24

Thanks voor het delen van ervaringen. Ik heb mijn hele leven katten gehad, de laatste is 1,5 jaar geleden ingeslapen dus wat er bij katten komt kijken is mij niet onbekend. In mijn situatie zou de kat(ten) als ik aan het werk ben thuis zijn, ik zou ze niet buiten zetten. Ik heb wel een tuin die ik dan catproof zou maken. Als ik thuis ben is er de mogelijkheid naar buiten te gaan.

Hoe mijn week er nu uit ziet:
Ma: werk ik zelfstandig, meestal van 09.00 - 18.00 uur

Di: thuiswerkdag

Wo: werkdag 8-19

Do: werkdag 8-19

Vr: werk ik als zzp, meestal 11.00-18.00

Za: om de week werkdag 8 - 17, om de week vrij (maar ben dan altijd wel een deel van de dag bij mijn paard)

Zo: vrij

Ik ga meestal rond 23.00 naar bed. Verder geen super druk leven, want ben altijd moe als ik thuis kom en dan geen energie om nog ergens te gaan socializen. Natuurlijk komt dit wel zo nu en dan voor, misschien 2x per maand op een doordeweekse avond.

Of ik er 2 zou willen/kunnen plaatsen vind ik een twijfel. Heb eerder 2 zussen vanaf kitten gehad, maar die hadden echt niks met elkaar. Ik zou voor nu ook niet gaan voor een kitten, maar een volwassen kat (als ik er voor zou gaan...)
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 24-01-24 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt