Tweede hond erbij, pup. Hoe aanpakken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Tweede hond erbij, pup. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 00:23

We zijn ons al een poosje aan het oriënteren op een tweede hondje erbij. Zoals het nu lijkt komt er op korte termijn een pup.

Nou hebben we vaker 2 honden gehad maar het stomme is dat ik niet meer goed weet hoe we dat in het begin gedaan hebben..
Wat ik nog wel weet is dat we de puppyfase erg zwaar vonden.

We kunnen geen weken vrij krijgen maar we zijn nooit langer dan een paar uurtjes per dag weg. We zijn met zijn 4en, mijn man en ik kunnen deels thuis werken en de kinderen (pubers) zijn vaal vroeg vrij en hebben vaak tussenuren dat ze naar huis komen. Ik hoop dat het helpt dat we al een hond hebben. We zijn ons er goed van bewust dat we goed moeten trainen en het alleen zijn moeten opbouwen.

We zitten eraan te denken een puppyren aan te schaffen. Heeft iemand daar ervaring mee?

En hoe is de ervaring met een pup als tweede hond in huis? Is het makkelijker dat er al een volwassen hond is of maakt dat niet uit?
Nog dingen waar we rekening mee moeten houden?

Onze hond is trouwens 3 jaar oud, goed opgevoed, ontzettend lief voor andere honden en goed met pups.

Hutcherson

Re: Tweede hond erbij, pup. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 01:08

Ja puppentijd is super leuk, maar zwaar. Onze reu was ook drie toen er een puppen reu bij kwam. Wij hebben ze kennis laten maken buiten op een plekje waar we met de oudste niet vaak kwamen.
Daar was het veel snuffelen, overdonderde pup. Maar daarna toen het goed was gewoon meegenomen en liep zelf het huis in om te gaan ontdekken.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:29

De puppytijd van mijn eerste hond vond ik best zwaar. Toen de hond 2 was, is er een pup bijgekomen. De hond van 2 is stabiel en erg makkelijk. Hierdoor ging de pup eigenlijk gelijk helemaal mee in het ritme van de volwassen hond. Ik vind het echt 1000 x makkelijker dan de 1 e. :D Sliep gelijk de hele nacht door, alleen overdag natuurlijk goed opletten met zindelijkheidstraining. Maar ik heb echt het idee dat het veel helpt wanneer er een stabiele factor is die ze het goede voorbeeld geeft. Uiteindelijk is er ook nog een 3 e en 4 e pup gekomen. :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:45

Bij ons heeft pup 2 (zoon) juist veel langer naast bed geslapen dan nummer 1 (zijn vader), die alleen was. Die twee gingen steeds keten ‘s nachts en dan ging die kleine uiteraard weer plassen. In de bench naast zijn vader was echt dierenmishandeling vond hij. Dus dat ging ook niet. En naast bed sliep hij na een maand gewoon door. En nou ja, na de eerste plas dan vaders ook maar mee naar boven, was stiekem wel heel gezellig :)
Introductie hebben we gewoon in huis gedaan. Dat ging prima, zoon had meer praatjes dan vaders :). En we hadden al een knuffeltje mee gekregen met de geur van het nest voor vaders.
Vaders was alleen wel iets obsessief met het wassen van zijn kind. Zie hier dus ook een vrij vochtig pupje :D
Afbeelding

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 18:46

En hoe deden jullie dat 's nachts? De honden bij elkaar?

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:06

Majabeestje schreef:
We zitten eraan te denken een puppyren aan te schaffen. Heeft iemand daar ervaring mee?

En hoe is de ervaring met een pup als tweede hond in huis? Is het makkelijker dat er al een volwassen hond is of maakt dat niet uit?
Nog dingen waar we rekening mee moeten houden?

Onze hond is trouwens 3 jaar oud, goed opgevoed, ontzettend lief voor andere honden en goed met pups.

Wij hebben ruim een jaar geleden een pup (12 weken, teefje) bij onze "oudere" (3j. reu) hond genomen. Eigenlijk ging het al heel snel goed. De eerste paar dagen vond de oudere hond het niet fantastisch, en heeft zeker een paar (eerlijke) correcties gegeven. Na ongeveer 3 dagen waren ze ruig aan het spelen in de tuin. Nu zijn ze super leuk samen, al hebben ze ook allebei behoefte aan hun eigen ruimte. Soms zie je honden in dezelfde mand slapen enzo, maar zo zijn ze niet. Zit ook niet in hun karakter ;).

Wat voor ons heel belangrijk was, was de oudere hond genoeg individuele aandacht te geven. Nog steeds nemen we ze vaak apart mee en hebben ze ieder hun eigen ding. We moesten ook wel oppassen dat het in het begin niet te heftig werd qua spel. Beer (de oudste) speelt heel ruig, en Layla (de pup) vond dat fantastisch, maar voor zo'n jong lijfje was dat niet ideaal.

We hebben in het begin overwogen een reutje erbij te doen, maar dat ging niet met Beer. Ik weet dat het vaak prima gaat, maar bij hem dus niet.

's Nachts sliep zij in de bench en Beer op zijn gewone plek. In het begin zat zij uberhaupt vaak in de bench (voor zindelijksheidstraining en rust) en Beer kon gewoon zijn eigen ding doen. Na een maand ofzo ging ze zelf in haar mand liggen ipv de bench en dat is zo gebleven. Sindsdien kunnen ze 's nachts bij elkaar, maar dat doen ze dus niet.

Wij zijn wel heel blij dat we er een tweede hond, en specifiek een pup, bij hebben genomen. Layla is nu opgegroeid met Beer en kan zijn ruige spel heel goed hebben (en niet veel honden doen dat). Haar broer is bij mensen zonder een oudere hond gekomen en dat is niet goed gegaan (miste echt een stabiele factor in huis). Nu zijn ze (de pups) ook wel een combinatie van rassen waarbij echt wel wordt aangeraden een stabiele oudere hond erbij te hebben. Al denk ik dat het voor veel pups fijn is om met een stabiele hond op te groeien.

Afbeelding

Afbeelding

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:15

Sanet schreef:
Bij ons heeft pup 2 (zoon) juist veel langer naast bed geslapen dan nummer 1 (zijn vader), die alleen was. Die twee gingen steeds keten ‘s nachts en dan ging die kleine uiteraard weer plassen. In de bench naast zijn vader was echt dierenmishandeling vond hij. Dus dat ging ook niet. En naast bed sliep hij na een maand gewoon door. En nou ja, na de eerste plas dan vaders ook maar mee naar boven, was stiekem wel heel gezellig :)
Introductie hebben we gewoon in huis gedaan. Dat ging prima, zoon had meer praatjes dan vaders :). En we hadden al een knuffeltje mee gekregen met de geur van het nest voor vaders.
Vaders was alleen wel iets obsessief met het wassen van zijn kind. Zie hier dus ook een vrij vochtig pupje :D
[ [url=m/Zyxz5q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke Hollanders! Even off topic maar zijn ze met stamboom? Ik heb jaren Hollanders gehad en een aantal nestjes gefokt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:26

MightyJoe schreef:
De puppytijd van mijn eerste hond vond ik best zwaar. Toen de hond 2 was, is er een pup bijgekomen. De hond van 2 is stabiel en erg makkelijk. Hierdoor ging de pup eigenlijk gelijk helemaal mee in het ritme van de volwassen hond. Ik vind het echt 1000 x makkelijker dan de 1 e. :D Sliep gelijk de hele nacht door, alleen overdag natuurlijk goed opletten met zindelijkheidstraining. Maar ik heb echt het idee dat het veel helpt wanneer er een stabiele factor is die ze het goede voorbeeld geeft. Uiteindelijk is er ook nog een 3 e en 4 e pup gekomen. :')

Dat is ook mijn ervaring. Ik heb na de eerste hond eigenlijk altijd bij de pup een ouder voorbeeld gehad. Ik zou bijna niet meer weten hoe het was alleen met 1 pup. :D :D
Wat ik me nog wel kan herinneren, dat ik na de puppentijd van de eerste hond dacht: Nooit een baby _O- _O- _O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:31

Ik had wel meer focus met de eerste hond. Dus die weet bijvoorbeeld beter dat die niet onder de omheining door mag. Nummer 2 ging gewoon mee met nummer 1. Maar waar nummer 1 braaf blijft wachten tot ik zeg dat hij onder de omheining door mag, is nummer 2 al weg. Als ik een brul geef, dan gaat hij wel terug. Maar uh, nou, dat was ook weer niet de bedoeling :D

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:37

Wij hebben anderhalve week geleden onze puppy opgehaald, een Corgi teefje. We hadden al een Corgi teefje van 4,5 die niet altijd alle honden leuk vind, dus we waren ietwat huiverig of het wel goed samen zou gaan.. haar meegenomen met het ophalen bij de fokker en op de 2 uur durende rit naar huis lagen ze al bij elkaar te slapen :D.
Het gaat ook nu nog heel goed samen, ze spelen veel en onze oudere hond is ook echt lief met haar: voorzichtig en heel af en toe wat streng. Zeker omdat ze lekker samen spelen hoeven wij de pup ook niet continue zelf te entertainen.
We hadden een Boomer teefje van 10 toen we de oudere Corgi als pup haalden, maar die twee gingen niet samen en het Boomertje bemoeide zich ook absoluut niet met haar opvoeding oid. Nu vind ik het echt een verademing dat de hond zo met de pup bezig is!
We hebben een puppyren met daarin nog een bench en dat is écht een uitvinding. Haar eten en water staat erin en we doen hem dicht als ze moet eten of als ze duidelijk overprikkeld en aan slaap toe is. Als ze ‘s nachts moet plassen doet ze dat op de plasmat in de ren, niet in de bench zelf, en zo weten we ook zeker dat ze niet nog iets kan zoeken om te slopen als we er niet zijn ;).

Even ter illustratie van de twee.. :D

Afbeelding

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 08:48

Summerfly schreef:
Wij hebben anderhalve week geleden onze puppy opgehaald, een Corgi teefje. We hadden al een Corgi teefje van 4,5 die niet altijd alle honden leuk vind, dus we waren ietwat huiverig of het wel goed samen zou gaan.. haar meegenomen met het ophalen bij de fokker en op de 2 uur durende rit naar huis lagen ze al bij elkaar te slapen :D.
Het gaat ook nu nog heel goed samen, ze spelen veel en onze oudere hond is ook echt lief met haar: voorzichtig en heel af en toe wat streng. Zeker omdat ze lekker samen spelen hoeven wij de pup ook niet continue zelf te entertainen.
We hadden een Boomer teefje van 10 toen we de oudere Corgi als pup haalden, maar die twee gingen niet samen en het Boomertje bemoeide zich ook absoluut niet met haar opvoeding oid. Nu vind ik het echt een verademing dat de hond zo met de pup bezig is!
We hebben een puppyren met daarin nog een bench en dat is écht een uitvinding. Haar eten en water staat erin en we doen hem dicht als ze moet eten of als ze duidelijk overprikkeld en aan slaap toe is. Als ze ‘s nachts moet plassen doet ze dat op de plasmat in de ren, niet in de bench zelf, en zo weten we ook zeker dat ze niet nog iets kan zoeken om te slopen als we er niet zijn ;).

Even ter illustratie van de twee.. :D

[ [url=m/ZKn6bI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is echt te schattig.. <3

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 08:50

Het is zo ver, vrijdag halen we onze hond op. Het is een herplaatser geworden, van 7 maanden oud. Een dwergteckel <3

Ik ben benieuwd hoe het gaat. We hebben al kennis met haar gemaakt samen met onze hond, dat ging heel goed!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 18:58

Helaas ging het niet goed bij ons en is de hond weer terug gegaan :(
We vinden een herplaatser toch een te groot risico en willen nu heel graag een pup direct uit het nest.

We zijn al een poosje aan het rondkijken en blijven vooral 'steken' op de timing. Vooral omdat we redelijk vlot weer een paar uur per dag weg zijn. Nooit lang, dat doen we nu ook nooit.

Hoe is jullie ervaring met het alleen laten icm met al een stabiele volwassen hond? We denken erover om een ruime puppyren in huis te maken.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:38

Ik fok teckels (als alles goed gaat, heb ik in juli een nestje liggen). Een jonge pup laat ik niet bij een andere hond als ik zelf niet thuis ben. Hoe goed ze op zich ook overeenkomen, ik neem het risico niet dat de pup toch eens teveel uitdaagt en de oudere hond hier even geen zin in heeft en dan heeft een volwassen hond toch meer kracht.

Als ik niet thuis ben, gaan de honden die nog eens iets zouden durven kapot bijten of die ik nog niet samen wil laten, in 2 benches/puppyren naast elkaar met een kauwsnack en een vetbed als bodembedekking zodat ze zeker droog liggen als ze een ongelukje hebben.

Ik vind wel dat honden veel steun hebben aan elkaar als je zelf niet thuis bent. Ze zijn nooit alleen…

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 21:44

Antonius schreef:
Ik fok teckels (als alles goed gaat, heb ik in juli een nestje liggen). Een jonge pup laat ik niet bij een andere hond als ik zelf niet thuis ben. Hoe goed ze op zich ook overeenkomen, ik neem het risico niet dat de pup toch eens teveel uitdaagt en de oudere hond hier even geen zin in heeft en dan heeft een volwassen hond toch meer kracht.

Als ik niet thuis ben, gaan de honden die nog eens iets zouden durven kapot bijten of die ik nog niet samen wil laten, in 2 benches/puppyren naast elkaar met een kauwsnack en een vetbed als bodembedekking zodat ze zeker droog liggen als ze een ongelukje hebben.

Ik vind wel dat honden veel steun hebben aan elkaar als je zelf niet thuis bent. Ze zijn nooit alleen…

Wat leuk dat je teckels fokt! Welk type teckel krijg je een nestje van?

We laten de pup dan ook niet los bij de volwassen hond, vandaar dat we voor de pup een puppyren willen aanschaffen. Als we dan even weg zijn kan de pup in de ren, daar krijgt de pup dan haar eigen plekje.

En het is inderdaad fijn als honden steun hebben aan elkaar.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:20

Ik heb standaard korthaar, in mijn nestje dat hopelijk in juli komt is er kans op langhaar aangezien beide ouders het gen dragen.
Persoonlijk vind ik die puppytijd niet zo zwaar, en ik heb nochtans ook al sloebers }:) gehad.
Ik werk heel vaak van thuis en dan probeer ik ze elk uur even buiten te laten in de tuin. Ik vind het zelfs een voordeel met een oudere hond, want die oudere hond doet buiten zijn behoefte en de pup ziet dat. Verder maak ik geen problemen van wat ongelukjes, ze groeien daar uiteindelijk allemaal overheen als die blaas wat groter wordt.
Beetje zoals met kinderen, pick your battles en probeer het ritme van je hond te volgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:26

Ik was na de eerste weer vergeten hoe zwaar puppentijd is :+

Ik heb de twee bewust gescheiden gehouden als ik ging werken en nu ruim een jaar later heb ik ze pas samen gevoegd als ik ben werken/slapen. Ik had een puppyren met plasbak (houtkorrels) dekentje speeltjes eten drinken en botjes. De teckel rent er zo in als ik maar neig iets te doen dat ie weet dat ik weg ga. ZO SLIM. Sinds een paar weken heb ik de ren opgeruimd en zet ik ze samen in de bijkeuken.

Het heeft soms z'n voordelen als de oudere hond braaf is en luistert maar als ik de pup corrigeer gaat mijn hele brave volwassen hond zielig kijken of ze op dr donder krijgt.

De mijne spelen toevallig goed samen maar dat is geen standaard iets. Ze kunnen het samen goed vinden dus qua gezelschap vind ik het voor mijn huidige situatie een aanwinst voor mn volwassen hond. Maar zou ik het nog een keer doen????????? Nee. Ik vind het extra werk, lastig als de ene hond braaf is en de andere niet, mn oudere hond is makkelijker omdat die allang voorbij puberfase is, met 2 wandelen vind ik ook heftiger.

Ik heb juist denk ik minder aandacht aan opvoeding gegeven dan bij de eerste. Maar alles wat ie kent is omdat mn teckel SUPER SLIM is of mn oude hond na doet. :+ Om een of andere magische reden snapt de teckel wat ZIT is, nooit geoefend.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 07:41

@Antonius, wat ontzettend leuk dat je teckels hebt! Wij willen graag een kaninchen of dwergteckel.
Fijn om te lezen dat een oudere hond dus best een positieve uitwerking heeft op de pup :)
Gebruik je ook een bench of een puppyren?

@Zonnetje81, ja de puppentijd is zwaar.. :+ Ik onderschat dat ook een beetje denk ik. Onze hond die we nu hebben kregen we in de coronatijd. Als voordeel vond ik dat we alle tijd hadden. Toch vond ik dat ook een nadeel want onze aandacht en focus ging dag in, dag uit naar de pup. Maandenlang. Logisch natuurlijk maar achteraf kwamen we er moeilijk los van omdat je je 'eigen' leven niet meer hebt. Ik hoop dat de toekomstige pup wat sneller inpast in ons dagelijks ritme.
Het is voor alleen even zoeken hoe en dat is natuurlijk ook afhankelijk van de pup.

En jij hebt dus ook een teckel :D Ja, ze zijn ontzettend slim haha. En het is ook dubbel werk idd.
We merken nu dat sinds onze andere hond is overleden, onze hond een speelmaatje mist. Met name 's avonds, voorheen speelden ze dan zeker een uur samen. Dat mist ze heb ik het idee.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:19

Wij hebben toen onze golden doodle 5 was een puppy erbij genomen. Onze hond was wel gewend om met een andere hond te zijn, aangezien we tot een jaar daarvoor nog een andere hadden. De golden doodle heeft de puppy in het begin best lang genegeerd :'), maar nu zijn ze echt maatjes geworden. Ondanks het goede gedrag van onze golden doodle heeft de andere toch wat slechte gedragingen gekregen, voornamelijk buiten.

Wij hebben in het begin een grote puppyren in huis gebruikt, maar daar bleef de puppy steeds wakker in waardoor hij continu bleef piepen. We hebben hem dus eindelijk steeds in de bench gelegd als we niet thuis waren of we merken dat hij te moe was. Hij is inmiddels drie en moet nog steeds regelmatig in de bench gelegd worden omdat hij te moe is. Voor in de tuin was de puppyren wel echt een uitkomst.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:34

Ja ik zou zeker een bench of een puppy ren gebruiken. Niet alleen voor als je niet thuis bent, maar ook voor als je wel thuis bent maar niet actief kunt opletten (douchen, was ophangen, koken) of om de oudere hond een moment rust te geven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:31

Majabeestje schreef:
@Antonius, wat ontzettend leuk dat je teckels hebt! Wij willen graag een kaninchen of dwergteckel.
Fijn om te lezen dat een oudere hond dus best een positieve uitwerking heeft op de pup :)
Gebruik je ook een bench of een puppyren?

@Zonnetje81, ja de puppentijd is zwaar.. :+ Ik onderschat dat ook een beetje denk ik. Onze hond die we nu hebben kregen we in de coronatijd. Als voordeel vond ik dat we alle tijd hadden. Toch vond ik dat ook een nadeel want onze aandacht en focus ging dag in, dag uit naar de pup. Maandenlang. Logisch natuurlijk maar achteraf kwamen we er moeilijk los van omdat je je 'eigen' leven niet meer hebt. Ik hoop dat de toekomstige pup wat sneller inpast in ons dagelijks ritme.
Het is voor alleen even zoeken hoe en dat is natuurlijk ook afhankelijk van de pup.

En jij hebt dus ook een teckel :D Ja, ze zijn ontzettend slim haha. En het is ook dubbel werk idd.
We merken nu dat sinds onze andere hond is overleden, onze hond een speelmaatje mist. Met name 's avonds, voorheen speelden ze dan zeker een uur samen. Dat mist ze heb ik het idee.

Ja ze is super slim! Ik heb een teckel en als ze dadelijk loops is ga ik denk ik een nestje fokken met haar. Ik heb een ruwharige chocolate teckel.

Ik had een puppyren in de woonkamer staan ook als ik haar 'ff kwijt' moest. Tijdje terug lag ze heeeel braaf op de bank..........op mijn oortjes te knagen :+ Toen vertrouwde ik haar weer even een periode niet dus dan ging ze in de ren als ik het huishouden aan het doen was. Ideaal want dat vond ze helemaal niet erg. Of als er klanten kwamen dan zette ik haar daarin.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 11:01

Oh een ruwhaartje is ook leuk <3 Van de drie types teckel de 'pittigste' begreep ik?

Die puppyren gaat er komen, dat is mij nu duidelijk :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 11:27

Oh mij vertelden ze altijd de makkelijkste haha.

Ze heeft niet vaak iets kapotgemaakt maar dat wil je voor zijn.

Ik heb best een makkelijke. Blaft in huis niet. Alleen echt waken.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:58

Ik vond het vrij spannend een tweede hond erbij, want mijn eerste hond houdt niet zo van puppies haha.

Ze hebben rond een week of 6 kennis gemaakt bij de fokker maar ze moest niks van hem hebben (wat ik prima vond, negeren is beter dan lelijk doen)
Met 8 weken heb ik hem samen met m’n eerste hond opgehaald.
Eerste weken vond ze het niks. Toen ineens kwam ze erachter dat hij ook hard kan rennen (beide windhonden) en was hij toch ineens wel heel erg leuk :D
Inmiddels zijn ze echt onafscheidelijk haha.

Qua slapen enzo merk je vanzelf wat werkt en wat niet werkt… die van mij slapen op bed O:)

Appa (de jongste) heeft wel een tijdje in de bench geslapen maar hij vond dat echt niet fijn. We hebben nog een tijdje een puppy ren gehad om hem in te doen als we weg moesten maar die is nu ook weg.

Hun eerste foto samen toen Appa thuis kwam.
Afbeelding

Paar maanden later :+
Afbeelding