Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Majabeestje schreef:We zitten eraan te denken een puppyren aan te schaffen. Heeft iemand daar ervaring mee?
En hoe is de ervaring met een pup als tweede hond in huis? Is het makkelijker dat er al een volwassen hond is of maakt dat niet uit?
Nog dingen waar we rekening mee moeten houden?
Onze hond is trouwens 3 jaar oud, goed opgevoed, ontzettend lief voor andere honden en goed met pups.
Sanet schreef:Bij ons heeft pup 2 (zoon) juist veel langer naast bed geslapen dan nummer 1 (zijn vader), die alleen was. Die twee gingen steeds keten ‘s nachts en dan ging die kleine uiteraard weer plassen. In de bench naast zijn vader was echt dierenmishandeling vond hij. Dus dat ging ook niet. En naast bed sliep hij na een maand gewoon door. En nou ja, na de eerste plas dan vaders ook maar mee naar boven, was stiekem wel heel gezellig
Introductie hebben we gewoon in huis gedaan. Dat ging prima, zoon had meer praatjes dan vaders. En we hadden al een knuffeltje mee gekregen met de geur van het nest voor vaders.
Vaders was alleen wel iets obsessief met het wassen van zijn kind. Zie hier dus ook een vrij vochtig pupje
[ [url=m/Zyxz5q.jpg]Afbeelding[/url] ]
MightyJoe schreef:De puppytijd van mijn eerste hond vond ik best zwaar. Toen de hond 2 was, is er een pup bijgekomen. De hond van 2 is stabiel en erg makkelijk. Hierdoor ging de pup eigenlijk gelijk helemaal mee in het ritme van de volwassen hond. Ik vind het echt 1000 x makkelijker dan de 1 e.Sliep gelijk de hele nacht door, alleen overdag natuurlijk goed opletten met zindelijkheidstraining. Maar ik heb echt het idee dat het veel helpt wanneer er een stabiele factor is die ze het goede voorbeeld geeft. Uiteindelijk is er ook nog een 3 e en 4 e pup gekomen.
Summerfly schreef:Wij hebben anderhalve week geleden onze puppy opgehaald, een Corgi teefje. We hadden al een Corgi teefje van 4,5 die niet altijd alle honden leuk vind, dus we waren ietwat huiverig of het wel goed samen zou gaan.. haar meegenomen met het ophalen bij de fokker en op de 2 uur durende rit naar huis lagen ze al bij elkaar te slapen.
Het gaat ook nu nog heel goed samen, ze spelen veel en onze oudere hond is ook echt lief met haar: voorzichtig en heel af en toe wat streng. Zeker omdat ze lekker samen spelen hoeven wij de pup ook niet continue zelf te entertainen.
We hadden een Boomer teefje van 10 toen we de oudere Corgi als pup haalden, maar die twee gingen niet samen en het Boomertje bemoeide zich ook absoluut niet met haar opvoeding oid. Nu vind ik het echt een verademing dat de hond zo met de pup bezig is!
We hebben een puppyren met daarin nog een bench en dat is écht een uitvinding. Haar eten en water staat erin en we doen hem dicht als ze moet eten of als ze duidelijk overprikkeld en aan slaap toe is. Als ze ‘s nachts moet plassen doet ze dat op de plasmat in de ren, niet in de bench zelf, en zo weten we ook zeker dat ze niet nog iets kan zoeken om te slopen als we er niet zijn.
Even ter illustratie van de twee..
[ [url=m/ZKn6bI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Antonius schreef:Ik fok teckels (als alles goed gaat, heb ik in juli een nestje liggen). Een jonge pup laat ik niet bij een andere hond als ik zelf niet thuis ben. Hoe goed ze op zich ook overeenkomen, ik neem het risico niet dat de pup toch eens teveel uitdaagt en de oudere hond hier even geen zin in heeft en dan heeft een volwassen hond toch meer kracht.
Als ik niet thuis ben, gaan de honden die nog eens iets zouden durven kapot bijten of die ik nog niet samen wil laten, in 2 benches/puppyren naast elkaar met een kauwsnack en een vetbed als bodembedekking zodat ze zeker droog liggen als ze een ongelukje hebben.
Ik vind wel dat honden veel steun hebben aan elkaar als je zelf niet thuis bent. Ze zijn nooit alleen…
Majabeestje schreef:@Antonius, wat ontzettend leuk dat je teckels hebt! Wij willen graag een kaninchen of dwergteckel.
Fijn om te lezen dat een oudere hond dus best een positieve uitwerking heeft op de pup![]()
Gebruik je ook een bench of een puppyren?
@Zonnetje81, ja de puppentijd is zwaar..Ik onderschat dat ook een beetje denk ik. Onze hond die we nu hebben kregen we in de coronatijd. Als voordeel vond ik dat we alle tijd hadden. Toch vond ik dat ook een nadeel want onze aandacht en focus ging dag in, dag uit naar de pup. Maandenlang. Logisch natuurlijk maar achteraf kwamen we er moeilijk los van omdat je je 'eigen' leven niet meer hebt. Ik hoop dat de toekomstige pup wat sneller inpast in ons dagelijks ritme.
Het is voor alleen even zoeken hoe en dat is natuurlijk ook afhankelijk van de pup.
En jij hebt dus ook een teckelJa, ze zijn ontzettend slim haha. En het is ook dubbel werk idd.
We merken nu dat sinds onze andere hond is overleden, onze hond een speelmaatje mist. Met name 's avonds, voorheen speelden ze dan zeker een uur samen. Dat mist ze heb ik het idee.