Schoenen voor hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Schoenen voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 11:35

Al een tijdje ben ik zoekende en ik dacht ineens waarom vraag je de bokkers niet om hulp!?
Mijn 7 jarige kruising Shiba Inu heeft zeer gevoelige voeten. Wij zijn al 2 jaar druk met zijn allergie/huid problemen onder controle krijgen, daarin maken we nu echt goede stappen maar hierdoor heeft hij een minder goede wintervacht en een snel overgevoelige huid.

Ik heb al van alles geprobeerd maar wil voor dagen zoals deze met zout en vries kou toch schoenen aanschaffen. Nu is dit in het buitenland heel normaal maar hier kan ik niet echt een adres vinden waar ik deze kan kopen. De grote dierenzaken hier hebben 1 soort maar het straalt niet echt kwaliteit uit :')

Hebben jullie goede tips uit eigen ervaring?

Mizora

Re: Schoenen voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:42

Ik ben heel tevreden over de ruffwear grip trex. Voornamelijk ingezet voor sneeuwdagen, gestrooide wegen, dagen na evenementen (wanneer er meer glas ligt) en hete dagen zodat ze toch nog stukjes over het asfalt kan.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 11:48

Mizora schreef:
Ik ben heel tevreden over de ruffwear grip trex. Voornamelijk ingezet voor sneeuwdagen, gestrooide wegen, dagen na evenementen (wanneer er meer glas ligt) en hete dagen zodat ze toch nog stukjes over het asfalt kan.

Bedankt voor je reactie, die zag ik bij medpets voorbij komen, ze lijken mij ook mooi om de benen te sluiten. Er stonden geen beoordelingen bij dus goed te horen dat deze prettig zijn.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 11:49

Mizora schreef:

Gebruik jij de sokken die je erbij kan bestellen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:14

Zeker niet voor schoentjes gaan met een harde zool maar voor zogenaamde booties. Schoenen met zool zijn onnatuurlijk en onprettig voor de hond, kunnen behoorlijk wat problemen veroorzaken wat betreft blessures en spierspanning/belasting op een onjuiste manier. Het ziet er schattig uit en het ene merk heeft nog een beter verkooppraatje dan het andere maar anatomisch naar de hond gekeken en hoe de poot werkt is het allemaal de grootste bullsh*t want geen enkele schoen houdt rekening met de werking van de poot.

Booties doen dat wel omdat ze flexibel zijn en eigenlijk is het niet meer dan een 'zak' voor de poot. Wij gebruiken al jaren booties en sommige honden vrij intensief en ik heb nog steeds het eerste setje, dus qua kwaliteit/prijs zit dat ook hartstikke goed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:17

Ik gebruik de sokken niet, maar vond de hond juist wel veel fijner lopen met rubber zool in plaats van die zakken/booties. Veel trefzekerder, los van de betere bescherming tegen hete ondergrond en uiteraard glas.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:26

Ik heb ook de Ruffwear schoenen (en sokken), maar bij mijn hond blijven ze slecht zitten. Ik denk inderdaad om wat KimD zegt, de schoen zit de werking van de poot in de weg. Ze liggen hier dus al jaren in de kast.

Tegenwoordig gebruik ik dit, wordt ook heel veel gebruikt in koude landen ter bescherming van de poten.

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:59

https://www.amazon.nl/YAODHAOD-Hondensc ... 31&sr=8-17

Deze heb ik voor mijn hondje gehad, maar als je verder op Amazon kijkt op hondenschoenen, krijg je veel keus!
De waterschoentjes zijn ook heel prettig.

Wel even linksboven kiezen voor verzending via Amazon, anders komen er mogelijk veel verzendkosten bij of je hebt ze pas na drie maanden...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:59

Mizora schreef:
Ik gebruik de sokken niet, maar vond de hond juist wel veel fijner lopen met rubber zool in plaats van die zakken/booties. Veel trefzekerder, los van de betere bescherming tegen hete ondergrond en uiteraard glas.

Dit doen booties net zo goed aangezien die vooral gemaakt zijn voor offroad terrein en door Mushers gebruikt worden. Onze honden hebben met 38 graden buitentemperatuur kilometers over asfalt gelopen zonder problemen. Maar ook voor de step over grindpaden of (schelpen)zandpaden.

Schoenen met zool zijn echt oprecht een commercieel ding.

Edit: Wij hebben ook inderdaad zalf voor de poten, via runwithpride meerdere keren besteld.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:04

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:08

Mijn witte herder heeft ook ruffwear gehad. Hij liep steeds een zooltje kapot. Deze bleven ook goed zitten en gaven geen rare plekken of zo.geen sokjes erin.

Mijn oude kleine dametje had antislip sokjes voor binnen op het laatst die werkten ook goed maar niet voor buiten

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 13:19

Bedankt voor alle tips, mijn hond is panisch voor dingen smeren al gaan gek genoeg de soort sokschoenen die ik nu had aandoen prima, vandaar mijn keuzen voor schoenen.

Goede tips over de harde en zachte zolen. We doen ook aan agility. Als hij straks weer wat beter in zijn vel zit wil ik dit oppakken, de zachte zool lijkt mij dan meer gevoel te geven, minder struikel gevaar?

Misschien dat ik gewoon even wat uit moet proberen maar, met wat ervaringsverhalen zo kom ik al weer wat verder :-)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:13

mvdbijl schreef:
Bedankt voor alle tips, mijn hond is panisch voor dingen smeren al gaan gek genoeg de soort sokschoenen die ik nu had aandoen prima, vandaar mijn keuzen voor schoenen.

Goede tips over de harde en zachte zolen. We doen ook aan agility. Als hij straks weer wat beter in zijn vel zit wil ik dit oppakken, de zachte zool lijkt mij dan meer gevoel te geven, minder struikel gevaar?

Misschien dat ik gewoon even wat uit moet proberen maar, met wat ervaringsverhalen zo kom ik al weer wat verder :-)

Wil je de schoenen tijdens het sporten laten dragen of begrijp ik dat niet goed?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:29

Mijn hond heeft sinds kort ook ‘schoentjes’ aan ivm allergie voor een grassoort, de zogenaamde booties die KimD ook al aangaf.

Ik dacht eerst ook dat schoentjes met een harde zool beter zouden zijn maar die zijn vooral geschikt in bergachtig gebied waar er meer scherpere steentjes liggen bijvoorbeeld.

Mijn hond heeft dus de zachte booties want daarmee kan ze de grond en structuur nog goed voelen, ook kan ze haar pootjes gewoon gebruiken als ze op een boomstam klimt of iets dergelijks. Je behoud de ‘pootvrijheid’ als ware en met een harde zool beperk je dat.
Als je ze ook wilt gebruiken met agility dan zou ik sowieso voor zachte booties gaan.

Ik heb nu dezelfde booties als Bo_Y die van Non Stop dogwear.

Had eerst andere, meer rechthoekig model maar die vond ik minder goed zitten omdat de hoekjes flapperde en ze daar soms op ging staan. De gene die ik nu heb zijn meer afgerond en zitten beter.

Afbeelding
Links de rechthoekige, heb rood omcirkeld wat ik bedoel met die flapperende hoekjes.
Rechts de gene van Non Stop dogwear.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 01:27

Hier ook goede ervaringen met de Non Stop booties! :)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 02:57

Mijn assistentiehond had nogal de neiging zn poot onder mn rolstoel wiel te stoppen (en dan met hechtingen te eindigen) en heeft een keer in glas gestaan. Afhankelijk van waar we heen gaan krijgt hij schoenen aan. Ik schoenen van aliexpress die vergelijkbaar zijn met die van ruffwear grip maar stuk goedkoper. Er gaat hier wel een reep kyno tape om de bovenrand overgang naar de blote poot. Dan blijven ze net wat lekkerder zitten en scheelt dat ze dan niet kwijtraken (omdoen vanuit de rolstoel onderweg is drama ) Hoax vind het niet erg en sjouwt er gewoon mee door de bagger en alles. Als er veel gestrooid is krijgt hij ze ook aan. Ik moet immers meer over de weg etc door zn werk en dat zout is nasty. Ik denk dat je voor de gemiddelde huishond prima met simpele booties vooruit kan.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 06:52

Zouden die zogenaamde booties ook werken met prikkels?

Wij hebben caltrop en three corner jacks op ons land staan en heb op het moment dus harde schoentjes voor de honden maar vind ze niet fijn. Helaas kunnen ze een groot deel van het jaar dus niet met blote voetjes het land in. Een van de honden heeft met deze schoentjes snel bij zn vijfde klauwtje dan de huid kapot. Het klittenband zit er daar net overheen en het zal dan wel schuren denk ik.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:02

Die waterlaarsjes hadden wel stevige zooltjes die ook zouden beschermen tegen steentjes en doornen enzo.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 11:21

Milky_Way schreef:
Mijn hond heeft sinds kort ook ‘schoentjes’ aan ivm allergie voor een grassoort, de zogenaamde booties die KimD ook al aangaf.

Ik dacht eerst ook dat schoentjes met een harde zool beter zouden zijn maar die zijn vooral geschikt in bergachtig gebied waar er meer scherpere steentjes liggen bijvoorbeeld.

Mijn hond heeft dus de zachte booties want daarmee kan ze de grond en structuur nog goed voelen, ook kan ze haar pootjes gewoon gebruiken als ze op een boomstam klimt of iets dergelijks. Je behoud de ‘pootvrijheid’ als ware en met een harde zool beperk je dat.
Als je ze ook wilt gebruiken met agility dan zou ik sowieso voor zachte booties gaan.

Ik heb nu dezelfde booties als Bo_Y die van Non Stop dogwear.

Had eerst andere, meer rechthoekig model maar die vond ik minder goed zitten omdat de hoekjes flapperde en ze daar soms op ging staan. De gene die ik nu heb zijn meer afgerond en zitten beter.

[ [url=m/o56MjU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Links de rechthoekige, heb rood omcirkeld wat ik bedoel met die flapperende hoekjes.
Rechts de gene van Non Stop dogwear.

Bedankt voor et voorbeeld, de rechtse zien er prettig uit :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 11:22

Citaat:
Wil je de schoenen tijdens het sporten laten dragen of begrijp ik dat niet goed?

Ja, als het gras te nat is krijgt hij achteraf zere voetjes of heb ik een hond die 24 uur langs pootjes wast..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:31

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:35

Mijn mechelse herder heeft ook de booties van Nonstop Dogwear! Ook een verademing geweest in de ardennen ivm de anti slip...

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:55

mvdbijl schreef:
Citaat:

Ja, als het gras te nat is krijgt hij achteraf zere voetjes of heb ik een hond die 24 uur langs pootjes wast..

Dat is een absolute harde no-go, zeker als het agility betreft. Ik mag hopen dat de hondenschool dat dan ook niet toelaat want dat is levensgevaarlijk voor de hond. Als de hond zere voeten heeft na een training dan zou ik beginnen bij de basis en het verbeteren van de kwaliteit. Bijvoorbeeld een supplement toevoegen aan het voer van Fastdog.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 18:50

Citaat:
Dat is een absolute harde no-go, zeker als het agility betreft. Ik mag hopen dat de hondenschool dat dan ook niet toelaat want dat is levensgevaarlijk voor de hond. Als de hond zere voeten heeft na een training dan zou ik beginnen bij de basis en het verbeteren van de kwaliteit. Bijvoorbeeld een supplement toevoegen aan het voer van Fastdog.

Aan voeding kan ik niks wijzigen. We hebben nu besloten niet meer naar de behendigheid te gaan maar een andere cursus in te schrijven die niet op het gras is.

Wellicht als het beter met hem gaat kunnen we het zomerseizoen weer meedraaien.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:06

Hier hele goede ervaring met de protector booties van Non Stop, zitten standaard in de wandelrugtas voor het geval dat. Toen mijn hond een forse blessure aan zijn zooltje had, kregen we een schoentje met zool te leen. Dat was echt waardeloos in gebruik. De booties gaan prima.