Welk kattengrit is ideaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:22

xoranlover schreef:
Ik heb momenteel om te testen de tofu korrels van hoopa. Wij gaan dit vanuit de cattery waarschijnlijk verkopen. Ik ben er heel enthousiast over. Het klonterd goed, zeer weinig uitloop behalve als Elani besluit het eruit te vissen om mee te spelen. Het mag in de groene container en in de wc.
Het neemt veel vocht op waardoor je minder afval hebt.

We hebben het nu een maand erin zitten in 1 bak. De rest nog niet en gaan straks nog een bak erbij pakken.
Ook voor de kittens zeer fijn want mochten ze dit eten dan kan her geen kwaad. Ik vind het ook niet stinken of ruiken.

Voordeel ten opzichte van bentoniet is dat dit niet blijft plakken aan de bodem. Dus over een paar weken zullen wij waarschijnlijk zelf verkooppunt worden van dit grit.


Denk wel goed om te benoemen dat ontlasting van honden en katten (in Nederland) niet in de groenbak mag. Dus ook dit mag niet gebruikt de groenbak in ondanks dat soms wel gezegd wordt. Wel jammer zou soms wel makkelijk zijn.(en een stuk goedkoper)

Hier ben ik van het kattengrit van de AH overgestapt op de Super Benek Corn Cat Natural omdat het toch wat lichter was zonder al te veel uitloop. Je mag het blijkbaar door de wc spoelen maar dat durf ik niet aan. Ik heb te veel problemen gezien van producten die je zogenaamd mag doorspoelen die uiteindelijk toch gigantische problemen gaven. Dus hier gaat alles toch de grijze bak.

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:03

ryukapple schreef:
Hier ben ik van het kattengrit van de AH overgestapt op de Super Benek Corn Cat Natural omdat het toch wat lichter was zonder al te veel uitloop. Je mag het blijkbaar door de wc spoelen maar dat durf ik niet aan. Ik heb te veel problemen gezien van producten die je zogenaamd mag doorspoelen die uiteindelijk toch gigantische problemen gaven. Dus hier gaat alles toch de grijze bak.

Gebruik ook benek en geen problemen met door de wc spoelen.

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:47

Citaat:
Denk wel goed om te benoemen dat ontlasting van honden en katten (in Nederland) niet in de groenbak mag. Dus ook dit mag niet gebruikt de groenbak in ondanks dat soms wel gezegd wordt. Wel jammer zou soms wel makkelijk zijn.(en een stuk goedkoper)


Is dit echt? Wist dat niet. Gooi het altijd bij het gft. Maar het moet dus in de grijze?

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:53

floorsil schreef:
Citaat:
Denk wel goed om te benoemen dat ontlasting van honden en katten (in Nederland) niet in de groenbak mag. Dus ook dit mag niet gebruikt de groenbak in ondanks dat soms wel gezegd wordt. Wel jammer zou soms wel makkelijk zijn.(en een stuk goedkoper)


Is dit echt? Wist dat niet. Gooi het altijd bij het gft. Maar het moet dus in de grijze?


Ja in Nederland mag het niet bij het gft
Hier staat het bijvoorbeeld in maar je kan het op meerdere plekken vinden

https://www.milieucentraal.nl/bewust-winkelen/uitgelichte-producten/kattenbakvulling/

xoranlover

Berichten: 6590
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:02

Slmt9 schreef:
xoranlover schreef:
Ik heb momenteel om te testen de tofu korrels van hoopa. Wij gaan dit vanuit de cattery waarschijnlijk verkopen. Ik ben er heel enthousiast over. Het klonterd goed, zeer weinig uitloop behalve als Elani besluit het eruit te vissen om mee te spelen. Het mag in de groene container en in de wc.
Het neemt veel vocht op waardoor je minder afval hebt.

We hebben het nu een maand erin zitten in 1 bak. De rest nog niet en gaan straks nog een bak erbij pakken.
Ook voor de kittens zeer fijn want mochten ze dit eten dan kan her geen kwaad. Ik vind het ook niet stinken of ruiken.

Voordeel ten opzichte van bentoniet is dat dit niet blijft plakken aan de bodem. Dus over een paar weken zullen wij waarschijnlijk zelf verkooppunt worden van dit grit.


Mijn interesse is gewekt, hoe vaak verschoon jij de kattenbakken in zn geheel? En doe je dan alles in de groene container?


Ik verschoon eigenlijk nooit de kattenbak in zijn geheel. Zolang het grit er goed uit ziet filter ik de vieze grit eruit. Dan bak schoon maken en dan gooi ik nieuw grit onderin en het “oude” er boven op. Ik heb dit altijd gedaan. Met ontlasting gaat door de wc. Waar niks bij zit gooi in de groene bak.

Alleen met de kittens verschoon ik de bak helemaal maar die hebben een kleine leerbak. Daar doe ik hetzelfde.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:06


tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:10

FennyPower schreef:
In Nederland vind ik bijna geen enkele katten grint goed.
Ik haal het in Duitsland bij fressnapf. Première excellent. Geen. Stank , weinig uitloop, dikke klonten. En gaat lang mee

Die ervaring heb ik met Versele Laga Canadian Fine grit.
Je ruikt er niets van en zuinig in gebruik. Wel dikke laag in de bak strooien.

xoranlover

Berichten: 6590
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:13

Amber_anne schreef:
https://www.milieucentraal.nl/bewust-wi ... xoplasmose)%20in%20zitten.

Kattengrit mag ook niet door de toilet gespoeld worden. En dus niet in de gft

Ik heb een tijd lang wel de houtpellets in de gft gegooid maar dan haalde ik de ontlasting er uit



Dit is geen grit dit zijn tofu korrels die vallen uit elkaar in poeder en kunnen wel door de toilet. Het is een natuurlijk product.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:32

xoranlover schreef:
Slmt9 schreef:

Mijn interesse is gewekt, hoe vaak verschoon jij de kattenbakken in zn geheel? En doe je dan alles in de groene container?


Ik verschoon eigenlijk nooit de kattenbak in zijn geheel. Zolang het grit er goed uit ziet filter ik de vieze grit eruit. Dan bak schoon maken en dan gooi ik nieuw grit onderin en het “oude” er boven op. Ik heb dit altijd gedaan. Met ontlasting gaat door de wc. Waar niks bij zit gooi in de groene bak.

Alleen met de kittens verschoon ik de bak helemaal maar die hebben een kleine leerbak. Daar doe ik hetzelfde.


Zo doe ik dat ook met de almo nature :j
Onze kater plast veel (krijgt dagelijks extra vocht want voorstadium nierfalen). We gaan daardoor best snel door het grit heen.
Ik zou wel eens een zakje willen proberen. Kijken of onze kat het wat vindt en hoe het verbruik is. Ik zie ze alleen per 5, weet jij of ze ook per stuk te verkrijgen zijn?

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:34

Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6590
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:43

@Slmt9 ik kan je wel een zakje opsturen ik stuur je een PB.

Jindai

Berichten: 1885
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:54

nnicolex schreef:
Ik schop het topic even omhoog. Ik had altijd de 4 voudige kattenbakvulling van de AH (met actieve kool) maar deze is uit het asortiment en de nieuwe blauwe verpakking/zak is niet hetzelfde spul. Heel erg stoffig en klonterd niet zo goed.

Hebben jullie nog een goede vervanger voor de van de AH? Ik heb echt mega kieskeurige katten dus had al jaaaarenlang die van de AH omdat deze beste uit onze thuistest kwam :')


Ik gebruikte ook al jaren die van de AH, heel erg balen dat deze eruit is idd! -O-
Er waren 2 varianten in zo'n zak voor terug gekomen, maar 'mijn' Appie heeft inmiddels nog maar 1 soort. Maakt ook eigenlijk niet uit, want wat een rotspul in die zakken. Stuift enorm, loopt heel erg uit, klontert wel maar op het moment dat je het eruit wil scheppen valt het uit elkaar en krijg je allemaal mini klontjes in de bak. Ook stonk het na een paar dagen al. :(

Heb ook die van de Lidl en de Vomar getest, was precies hetzelfde probleem. Heb nu sinds een paar dagen Biokat's classic erin zitten en dit bevalt zelfs nog beter dan die van de AH; stinkt niet, klontert goed, stuift niet en heel weinig uitloop! :)

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:56

Klinkt interessant van de tofu. Ik gebruik nu die van Almo nature en traditioneel klonterend grit. De katten hebben zo hun voorkeur. Almo nature is duur maar in gebruik zo zuinig en blijft lang fris. Benieuwd of die tofu dezelfde eigenschappen heeft.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:15

Ik (of eigenlijk mijn katten :Y) ) ben ook gebruiker van het grit van de appie. Eigenlijk hoop ik dat het nog weer terug gaat komen. Dit omdat de schappen weliswaar leeg zijn maar de kaartjes er nog wel hangen en er ook geen kaartjes overheen zitten dat het artikel niet meer leverbaar is (wat wel gebeurt met andere artikelen die uit het assortiment zijn). Een tijd geleden was het grit ook wekenlang niet op voorraad, en toen op een mooie dag was het er wel weer.

Momenteel behelpen we ons met AH grit uit zo'n zak. Het is minder erg dan dat van de Plus. Een Lidl hebben we hier in het dorp maar mijn buurvrouw vertelde dat je dat grit gaat ruiken. Een Aldi hebben we hier niet maar ben wel af en toe in een dorp met wel een Aldi.

Dus ik lees hier even rustig mee. Grit wat je kunt bestellen zou ook handig zijn. Bij voorbeeld dat Canadese grit. Daar zou ik wel meer over willen weten eigenlijk. Iemand die het gebruikt en die mij kan vertellen of het bij voorbeeld ongeparfumeerd is, of het goed klontert en hoe veel je er van moet gebruiken?

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:48

Koper schreef:
Ik (of eigenlijk mijn katten :Y) ) ben ook gebruiker van het grit van de appie. Eigenlijk hoop ik dat het nog weer terug gaat komen. Dit omdat de schappen weliswaar leeg zijn maar de kaartjes er nog wel hangen en er ook geen kaartjes overheen zitten dat het artikel niet meer leverbaar is (wat wel gebeurt met andere artikelen die uit het assortiment zijn). Een tijd geleden was het grit ook wekenlang niet op voorraad, en toen op een mooie dag was het er wel weer.

Momenteel behelpen we ons met AH grit uit zo'n zak. Het is minder erg dan dat van de Plus. Een Lidl hebben we hier in het dorp maar mijn buurvrouw vertelde dat je dat grit gaat ruiken. Een Aldi hebben we hier niet maar ben wel af en toe in een dorp met wel een Aldi.

Dus ik lees hier even rustig mee. Grit wat je kunt bestellen zou ook handig zijn. Bij voorbeeld dat Canadese grit. Daar zou ik wel meer over willen weten eigenlijk. Iemand die het gebruikt en die mij kan vertellen of het bij voorbeeld ongeparfumeerd is, of het goed klontert en hoe veel je er van moet gebruiken?


Online staat het inderdaad ook nog als leverbaar maar als je doorklikt tijdelijk uitverkocht.. dus ik hoop ook dat het nog terugkomt. Heb wel contact gehad mer de AH en ze hebben meerdere klachten ontvangen dus ze pakken het op. Dus hopelijk loont klacht indienen..

Ponytante

Berichten: 210
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:03

Oh, dan moet ik ook gaan klagen! Het nieuwe van Ah is niets waard en stuift heel veel (terwijl het zakje zegt: stofarm :') ).

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:15

Ik ben tot nu toe heel erg tevreden over de tofu korrels.
Stoft niet, stinkt niet, wordt niet uitgelopen en is goed uit te scheppen.
Ze gaan nog wel vaker op de bak met het andere grit en nog maar een beetje op dit spul, dus we gaan langzaam kattenbak voor kattenbak vervangen voor de tofu korrels.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:56

Ponytante schreef:
Oh, dan moet ik ook gaan klagen! Het nieuwe van Ah is niets waard en stuift heel veel (terwijl het zakje zegt: stofarm :') ).

Stofarm is niet hetzelfde als stofvrij :Y)

Ik heb nu dat Canadese spul maar, de zak is nog dicht omdat er nog een laagje grit in de bakken zit. Dat mik ik één dezer dagen allemaal in één bak, en dan het nieuwe grit in de andere. Eens kijken hoe het gaat bevallen.

Merlen

Berichten: 1596
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:10

Weet iemand of er een goedkoper alternatief is voor de PeeWee kattenbak?
Ik gebruik nu houtpellets in gewone kattenbakken en dat is niet handig.
Ik vind de PeeWee te duur en ik heb er minstens 5 nodig.

tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:14

Ik heb me er toen ook in verdiept en niets kunnen vinden.
Je zou misschien zelf van plexiglas of iets een bodem kunnen maken en daar dan zelf wat gaatjes inboren.
Dan koop je gewoon simpele goedkope bakken en maakt er zelf de extra bodem in.

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:08

Merlen schreef:
Weet iemand of er een goedkoper alternatief is voor de PeeWee kattenbak?
Ik gebruik nu houtpellets in gewone kattenbakken en dat is niet handig.
Ik vind de PeeWee te duur en ik heb er minstens 5 nodig.

Gebruik die van Hornbach kattenbak houtkorrels.

tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:10

Marcella, het gaat niet om de vulling,maar om de bakken.
Een Peewee bak heeft een dubbele bodem.

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:12

Oh okay.

Curver heeft geloof ik een model met dubbele bodem, maar zal ook niet goedkoop zijn.

tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:05

Ik vind de houtpellets ook fantastisch werken en het is nog de goedkoopste optie ook..in ons geval.
Want sjongejonge ik vind de prijzen van kattenbakvulling echt bizar...ben fan van de tofu korrels..maar vind de prijzen echt niet normaal.

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:16

Ik heb die uit de Aldi, super content van!