Kat met aanhoudende blaasontsteking, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Kat met aanhoudende blaasontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 13:15

Ik open niet zo vaak topics op Bokt, zeker niet over medische zaken, maar ben nu toch wel benieuwd naar ervaringen. Allereerst wil ik even benoemen dat er regelmatig contact is met de dierenarts maar ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit probleem hebben (gehad).

Sinds begin november hebben wij een kater van 5 jaar, hij komt uit het asiel. Hij is daar via een omweg gekomen en we weten daardoor niet veel van hem. Wat we wel weten is dat er waarschijnlijk niet erg goed voor is gezorgd.
Hij was in het begin erg angstig maar kwam na enkele dagen wel bij ons liggen en ook met onze andere kater gaat het redelijk. Ze zijn geen vrienden (dat ligt vooral aan onze andere kat :+) maar maken ook geen ruzie, af en toe spelen ze wel samen. Inmiddels is het een kroelkat van jewelste geworden die het liefst de hele dag op schoot ligt en speelt.

Na een dag vond ik wat rode stipjes in de kattenbak, op zich niet zorgwekkend dus even in de gaten gehouden. Na een week plaste hij voor het eerst naast de bak en dat was aardig rood. Na overleg met het asiel en de dierenarts was het devies om het even aan te kijken.
Na nog een week verergerde het behoorlijk en vonden we plotseling 4-5x per dag rode plasjes in huis terug. We zijn toen met hem naar de dierenarts geweest waar een blaasontsteking is geconstateerd, waarschijnlijk door stress. Er is toen geen urineonderzoek gedaan.
We hebben Novacam meegekregen en hij krijgt nu blaasgruisvoer van Hill's wat ook moet werken tegen stress. Na een week waren we niet overtuigd dat er verbetering in zat, maar warempel werd het plassen van de ene op de andere dag minder vaak en ook minder rood.

En nu sukkelen we al een aantal weken door. We zijn nu op de dag af 7 weken verder en ik vind het nu wel lang duren. Het gaat soms een paar dagen goed, dan vinden we niets of hooguit 1 plasje per paar dagen.

Omdat het toch wel lang duurt en de Novacam inmiddels op was is er anderhalve week geleden alsnog urineonderzoek gedaan. Daar was niets in te zien qua gruis en was de conclusie ook duidelijk blaasontsteking. De dierenarts is het met ons eens dat het lang duurt maar geeft aan dat het waarschijnlijk toch nog stress is. We hebben dus nieuwe Novacam meegekregen en gaan op dezelfde manier door.

Ik ben benieuwd of er nog dingen zijn die we wellicht over het hoofd zien. Hij heeft natuurlijk behoorlijk wat meegemaakt in korte tijd, naar het asiel, weg van zijn vriendjes, nog een keer verhuisd naar een ander asiel, en nu weer bij ons met een vreemde kat en vreemde mensen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met aanhoudende blaasontsteking bij een kat, door stress of andere oorzaken?
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 02-01-24 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Annick75

Re: Kat met aanhoudende blaasontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:20

Is er ook urine op kweek gezet. Een blaasontsteking bij katten is vaak steriel, maar soms kan er toch een bacterie in het spel zijn en die kan ook nog eens hardnekkig zijn. En een bacterie los je niet op met speciaal voer.

Mijn oude kater has ook blaasontsteking en voor de zekerheid is de urine op kweek gezet en daar kwam toch een bacterie uit en dus een kuur anti-biotica. Helaas was het een hardnekkige, dus hebben we na de eerste kuur er nog een tweede, andere achteraan moeten doen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:38

Ja, vroeger een kat gehad die er veel en vaak last van had; die schreeuwde het soms uit van de pijn. Uiteindelijk is die er helemaal vanaf gekomen met homeopathische middelen; cantharis en berberis. Krijgt jouw kat geen AB?
Novacam is hoofdzakelijk pijnstiller en doet ook wel wat in het remmen van de ontsteking maar dat is het. Als het stress is zou ik dat eerst eens aanpakken d.m.v. Feliway bijv. of een rustgevend middel ( ook die zijn er in de homeopathie, Gelsemium bijv. werkt bij schrik/ trauma; je zou ook eens naar Bach Bloesems kunnen kijken.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:44

Mijn blaasgruiskat (struviet) deed het niet goed op het voer van Hills.
Hij staat nu op royal canin urinary veterinary s/o voer. Je kan inderdaad eens vragen om een antibioticakuur (mits er iets in de urine te vinden is) en/of een feliway ophangen.

Ik geloof niet zo in die feliway dingen, ik denk dat je beter stres kan reduceren (is er een andere kat in huis?) en/of eens ander voer kan proberen. Geen snoepjes geven. Goed aan het dieet houden.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 14:03

Er is geen urine op kweek gezet voor zover ik weet. Ik heb het ingeleverd en werd later gebeld dat het een ontsteking was, dat was eigenlijk alles en ik heb er zelf niet aan gedacht om het op kweek te laten zetten. Hij krijgt geen antibiotica, enkel Novacam. Dat zou de ontsteking op moeten lossen werd gezegd, en het lijkt dus ook wel te helpen maar blijkbaar niet voldoende.

Ik vind het lastig te zeggen hoeveel stress hij heeft. Het is wel een schrikkerige kat, dat wordt wel steeds minder maar bij onverwachte bewegingen kan hij zich bijvoorbeeld een ongeluk schrikken. Die paniek is wel altijd zo weer over. Verder lijkt hij wel aardig relaxed, hij is bij ons op zijn gemak en is ook niet bang voor onze andere kat. Overigens is dat een enorm watje, die maakt überhaupt geen ruzie.

De DA gaf aan dat we de jaarwisseling even moesten afwachten en als het dan niet over is weer urine inleveren en kijken hoe verder. De jaarwisseling is inmiddels voorbij en de blaasonsteking niet, dus ik ga komende dagen weer wat opvangen. Ik zal dan meteen eens vragen of ze een kweek kunnen doen om te zien of het toch bacterieel kan zijn.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:20

Onze kat heeft afgelopen najaar ook blaasontsteking gehad. Hij kreeg daarvoor metacam en een antibioticakuur van een week. Tijdens de kuur ging langzaam wat beter, maar een week na afloop van de kuur plaste hij opnieuw bloed. Toen heeft ie een antibioticakuur van 15 dagen gekregen en opnieuw metacam (kat blij, werd helemaal wild als ie dat spuitje zag :')) en daarna gelukkig geen klachten meer gehad.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:21

Krijgt hij ook natvoer? Bij katten met blaasproblemen moet er vooral ook vocht in. Lekker spoelen die blaas. Ze drinken nu eenmaal gewoon vaak te weinig, dus veel vocht krijg je erin met natvoer. Ik zou zelf dus adviseren om een deel, zo niet alle, brokken te vervangen voor natvoer. Daar knappen veel katten met blaasproblemen al mega van op :j
Als er bv gruis speelt evt een dieetvariant, maar dat was nu geloof ik niet meer?
(Wel opletten dat je een compleet natvoer neemt).

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:29

Ik heb ook een kat gehad die regelmatig blaasontsteking had. Leek eerst stress-gerelateerd, toen werd er (d.m.v. een echo) een grote blaassteen gevonden. In de urine was hier niets van te vinden. Steen is toen verwijderd, maar het is nooit helemaal 'goed' gekomen. In de zin van: toch regelmatig weer bloed in de urine.

Dit ging echt om een binnenvetter: je zag niet dat ze stress had in haar gedrag, maar bij veranderingen (kon echt heel klein zijn, maar ook na bv kammen o.i.d.) was het heel snel mis. Tot een echte oplossing zijn we niet gekomen (verschillende soorten voer geprobeerd), het was te managen door bij verwachte stress (dus idd kammen of noodzakelijke verplaatsing) van te voren te beginnen met Metacam. Niet de meest wenselijke wijze, maar ze is er behoorlijk oud mee geworden.

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:25

Als je het niet helemaal vertrouwd zou ik een echo laten maken en dan direct urine per punctie laten nemen op om kweek te zetten. Als dat allemaal in orde is zal je je diertje moeten ondersteunen tot alle stressfactoren weg zijn.
Zorg daarnaast voor minimaal 3 kattenbakken (als je 2 katten hebt) in huis!

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:30

Wij hadden hetzelfde probleem. Uiteindelijk heb ik erop gestaan de urine op kweek te zetten en bleek het een bacterie te zijn. Na een ab kuur geen klachten meer gehad.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 15:39

Dank voor de reacties weer!

Hij krijgt inderdaad natvoer, een half zakje per dag. Eet hij wisselend, maar hij snaait wel standaard alle gelei eruit. De stukjes vlees laat hij nog weleens liggen. Qua drinken denk ik dat het wel goed zit, ik moet het bakje meerdere keren per dag bijvullen.

Ik ga er dan toch eens op aandringen om urine op kweek te zetten. Ik had begrepen (en lees dat ook vaak) dat een bacterie bijna nooit de oorzaak is maar als ik het zo lees komt het toch wel vaker voor. De DA heeft het ook gehad over het maken van een echo als er niets uitkomt.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:34

Kirsha schreef:
Dank voor de reacties weer!

Hij krijgt inderdaad natvoer, een half zakje per dag. Eet hij wisselend, maar hij snaait wel standaard alle gelei eruit. De stukjes vlees laat hij nog weleens liggen. Qua drinken denk ik dat het wel goed zit, ik moet het bakje meerdere keren per dag bijvullen.

Ik ga er dan toch eens op aandringen om urine op kweek te zetten. Ik had begrepen (en lees dat ook vaak) dat een bacterie bijna nooit de oorzaak is maar als ik het zo lees komt het toch wel vaker voor. De DA heeft het ook gehad over het maken van een echo als er niets uitkomt.

Een steriele kweek zeker doen! Dan weet je ook zeker dat eventueel met juiste medicatie behandeld kan worden.
Stress speelt mee, misschien overgewicht? En bij katten kan het erg lang duren voordat ze weer overgaan tot normaal plassen. Een orthomoleculair therapeut kan met je meedenken in voeding.
En die hebben ook tal van tips om je kat meer te laten drinken, zo spoelt de blaas als het ware beter schoon. Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:38

Zeker op kweek zetten, ik heb een kat met een stress blaas gehad maar daar hielp een lage dosering prednison voor. Was al een oude kat en dat hielp prima.
Was daar ook nog bloed bijgekomen had ik het zeker op kweek laten zetten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 09:24

Update: het lijkt de laatste dagen weer wat minder te gaan. We gaan maandag naar de dierenarts voor een echo, waarbij ze als daar aanleiding voor is de blaas gaan aanprikken om urine op kweek te zetten. De dierenarts gaf aan dat er bij de eerste urinetest wel gekeken is naar bacteriën, ze denken eerder aan een blaassteen dan aan een bacteriële ontsteking. Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:35

Meerdere keren per dag water bijvullen klinkt mij dan weer beetje als teveel drinken. Nieren misschien ook laten checken.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:45

Ik heb een poes die helaas een stressblaas heeft. Krijgt heel snel een blaasontsteking en uit de kweek en echo kwam niks. Sinds wij het voer hebben aangepast heeft ze geen last meer gehad.
Mocht er bij jou ook niks uitkomen kan ik het voer van Hills en dan de Urinary care zeker aanraden. Die van ons doet het er erg goed op en we wisselen de brokken af met af en toe wat nat voer.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:56

Veel drinken klinkt inderdaad als iets met de nieren. Is hij aan de zware kant?

Mijn kant dronk ook veel 4 weken geleden, na een week naar de dierenarts. Heeft diabetes en door het vele plassen ook een blaasontsteking.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:21

Hier ook een kat met terugkerende blaasontsteking. Staat al jaren op Hills Urinary C/D vanwege ooit eens struvieten in zijn blaas, en deed het daar heel goed op. Hij stond eerder op urinary c/d stress maar omdat het zo goed ging heb ik de laatste tijd die zonder anti stress gegeven, had ik misschien niet moeten doen.

Die van ons begon dit keer weer voor de kerstdagen; niet kunnen plassen, ontzettend klaaglijk miauwen, onrust tonen, en in de gootsteen gaan zitten om het daar te proberen. (Dan weet ik dat het echt weer mis is)

Wij hebben ook eerst Novacam gehad, dat is enkel een pijnstiller maar daardoor hebben ze dan dus minder pijn bij het plassen dus kunnen ze de boel weer wat ontspannen waardoor het weer door gaat lopen.

Net voor de jaarwisseling was de Novacam op, en afgelopen dinsdag was het weer mis, weer klaaglijk miauwen, geen rust vinden, overal gaan zitten om te plassen en dan enkel een drupje bloed. urine opvangen voor onderzoek was te weinig om het te kunnen onderzoeken

Dinsdag een echo laten maken, echter was zijn blaas toen leeg dus konden ze niks zien en viel er niks aan te prikken. Dus weer aan de Novacam en gister weer terug geweest voor de echo. Moet zeggen dat hij met die Novacam wel direct ontspant, niet klaaglijk is en zich rustig neergeeft. Maar goed het is niet de bedoeling ze eeuwig aan de Novacam te houden .

Bij de echo gister was de blaas wel vol, daar geen gekkigheid op gezien dus de blaas aangeprikt en urine onderzoek gedaan. Ook in de urine weinig te zien, geen struvieten. Wel was het heel erg geconcentreerd dus ze raadde me aan om te proberen meer vocht binnen te krijgen bij hem zodat het beter doorloopt.

Bij ons was het een samenloop van omstandigheden waardoor hij weer gestressed raakt is waarschijnlijk. De drukte van de kerst/oud&nieuwperiode waarop ons hondje ook overprikkeld en angstig reageert en dat weer op de kat afreageert. Misschien toch angst voor het vuurwerk terwijl hij dat niet uit, maar veel katten zijn enorme binnenvetters.

Bij ons waren de volgende adviezen;

-Zorg voor meerdere plekken/kattenbakken waar hij zijn behoefte kan doen zodat hij het niet op gaat houden. Sommige katten willen niet in 1 bak de beide behoeftes doen, en in jouw geval heb je meerdere katten las ik? Dan willen ze niet altijd in dezelfde bak als hun soortgenoten hun behoefte doen. In ons geval zeikt onze kat het liefste in onze eigen tuin, dus naast de bak in de bijkeuken die altijd bereikbaar is, is de tuin voor hem ook vrij toegankelijk.

-Zorg ervoor dat hij voldoende drinkt, de blaas moet doorspoelen. Maak als je natvoer geeft, dat nog natter door het aan te lengen met water. Ook gaf ze mij de tip van een kattenfonteintje omdat ze dat leuk vinden om mee te spelen dus daar dan meer uit zouden drinken, maar ik ben er nog niet helemaal over uit waar die zou moeten staan zonder dat het een grote smeerboel wordt of de hond ermee aan de haal gaat, dus ik hou het bij aanlengen van het natvoer.

-Zorg voor zo min mogelijk stress. In ons geval kan ik dit keer wel direct achterhalen waar de stress vandaan kwam, kerst/oud&nieuw/gestresste hond. Maar kijk of jij kan vinden wat hem zou triggeren in die stress. Heeft hij een eigen plekje waar hij tot rust kan komen?
Onze kat is eigenlijk een enorme kroelkip, maar als de hond in huis is gaat hij niet op schoot liggen kroelen dus dat moet echt even boven of als mijn man met de hond aan het wandelen is. Ik weet nu dat er best wat aandacht naar ons overprikkelde vuurwerkbange hondje is gegaan de laatste weken, waardoor de kat er qua aandacht en knuffels wat bij ingeschoten is. Ook dat kan hem best eens stress gegeven hebben.

En dan maar weer aankijken hoe het nu gaat. Wij moeten tot maandag de Novacam blijven geven zodat hij even weer de volledige ontspanning heeft. En we gaan dus weer over op de stressvariant van het dieetvoer.

De dierenarts gaf aan dat als dat allemaal de rust niet terug laat keren en hem geen verbetering geeft, dat er dan nog een soort antidepressieva middel is, maar daar zit ik eigenlijk niet echt op te wachten, dat is nog even een stap te ver. Ik wijt het nu maar aan de afgelopen periode en weet dat we bij andere stressvolle periodes hem even wat beter moeten monitoren.

Bij jou zijn er dus eerst nog wat onderzoeken te gaan voor je verder kan. Benieuwd of er wat uit de echo en het urine onderzoek komt bij die van jou.
Succes ermee, het is ontzettend lastig.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 10:06

Veel drinken valt op zich mee, het bakje is niet zo groot, misschien dat dat een vertekend beeld geeft :)) Ik denk dat hij zo'n 200 ml per dag drinkt wat niet heel vreemd is voor een kat van ruim 4 kilo.

SANEX, dank voor je uitgebreide reactie! Wij voeren momenteel ook het Hills Urinary C/D Stress voer. Wat vervelend dat het bij jouw kat steeds terugkomt. Hopelijk gaat het snel beter.
Hier gaat het sinds vrijdag 'goed' in de zin van dat we buiten de kattenbak niets terugvinden, helaas wel rode plekjes in de kattenbak zelf. We gaan zien wat eruit komt vanmiddag, ik hoop dat zijn blaas enigszins gevuld is zodat ze nog iets met de urine kunnen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 13:30

We zijn gisteren bij de dierenarts geweest voor de echo. Helaas was de blaas leeg en kon er geen urine worden verzameld. Wel waren er op de echo wat vlekjes te zien die op gruis leken. Omdat ze verder niet veel konden zien of doen heb ik hem vanmorgen weer naar de DA gebracht zodat ze hem opnieuw konden onderzoeken als de blaas gevuld was. Dat is gelukt en er bleken toch wat steentjes te zitten die te groot waren om op te lossen en uit te plassen.
Redelijk halsoverkop is hij daarom vanmorgen geopereerd, ik ben net gebeld dat alles goed is gegaan en dat we hem vanmiddag mogen ophalen. Vanaf nu moet het dan snel beter gaan :) De steentjes laten ze onderzoeken om zeker te weten of het struviet is, en aan de hand daarvan krijgen we dan nog een voedingsadvies.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:39

Och arme poezel, toch stenen.

Wat het drinken betreft, ik zou op meerdere plekken in huis een waterbak neerzetten. Niet een kleintje maar een met groot oppervlak. Katten drinken niet graag uit een smal bakje vanwege hun snorharen. Plus als hij op meerdere plekken in huis langs een waterbak loopt zijn ze eerder geneigd vaker te drinken.

Probeer ook zijn stress te verminderen door te kijken waar het vandaan komt. Misschien samen met een gedragstherapeut.
Kunnen vaak kleine dingen zijn die stress geven en dat kan dus leiden tot blaasontsteking.

Succes met herstel van poezel!