Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Stel jezelf eerst eens een paar vragen als :
Wat voor vacht wil ik? 1x/week borstelen type vacht of een 2-6x/jaar naar de trimmer vacht?
Hoe groot/zwaar wil ik? rond de 15kg zodat ik die nog kan tillen als nodig? Veel groter? Of juist mini?
Pup of misschien juist net puber af leeftijd?
Verder : kijk inderdaad goed naar je raseigenschappen, ja trainen doet veel, maar de aanleg tot blijft. Die aanleg kan ook reden geven tot juist trainen op of iets aanverwants vinden om uitlaatklep te bieden die verder fijne huishond zijn mogelijk maakt.
"Waaks" is een lastige, deurbel en bewegingsmelder werkt in de praktijk veel fijner als er een grens aan zit, en dus enkel wat op het terrein komt aangeblaft wordt ipv alles wat over de openbare weg langsloopt/rijdt/fietst/...
Mix van rassen en dus eigenschappen geeft wel eens conflicten in de hond zelf (afhankelijk van welke rasgroep de ouders zijn). En 2 soorten vachten mixen is ook niet altijd een succes, klitten, vilten of niet waterdicht en altijd jas aan bij nattigheid.
Prio bij mij zou een dier zijn dat een makkelijk te onderhouden vacht heeft, niet met zichzelf in de knoop zit en gericht is op mensen. Dan vallen veel kleine rassen af ivm vacht die veel zorg nodig heeft. Klein an sich ook liever niet met kleine kinderen ivm kwetsbaar. Heel groot kan beter zijn, maar moet wel heel braaf zijn (niet trekken bv ongeacht wat), en er zitten beperkingen aan gezondheid + flink wat voer nodig.
Een onafhankelijke hond zoals shiba, akita (en alle kbh bv) is geen verstandige keuze voor een beginnende eigenaar.
En dan nog een opmerking qua uiterlijk buiten de kortsnuit problemen om : staarten & oren zijn heel belangrijk voor kunnen spreken van universele hondentaal en het voorkomen van conflicten. Krulstaarten als shiba en akita tonen een stuk dominantie die wel eens verkeerd valt.
Zorgeloze honden, dus kunnen gewoon hond praten, vinden hun mensen leuk, makkelijke vacht, lijf dat hond niet in de weg zit, ... Neemt niet weg dat je alsnog dat ene uitzonderings exemplaar kan treffen, maar dat opzoeken is voor noch mens noch hond fijn.
Mickyl schreef:Wij hebben nu bijna een half jaar een Australian labradoodle mini pup en dat is echt een geweldige hond. Wij hebben twee kinderen van 4 en 6 jaar en dat gaat supergoed samen. De kinderen kunnen soms erg druk en wild zijn, maar daar trekt de hond zich niks van aan en doet geen vlieg kwaad. Echt een geweldige gezinshond. Binnen is ze rustig over het algemeen en buiten lekker actief. Ze was ook al binnen een week zindelijk en kan goed alleen thuis blijven en luistert erg goed. Het gaat dan dus wel om de Australian labradoodle. Dit is een erkend ras met stamboom en dus niet gewoon een kruising tussen een poedel en labrador. Daarbij zijn ze ook allergie vriendelijk en verharen niet, dus nooit last van haren in je huis. Daarentegen hebben ze wel vachtverzorging nodig en ze moeten regelmatig getrimd worden. En ze zijn erg prijzig..
Zie ook: https://alaeu.com/de-australian-labradoodle/
LadyDaily schreef:Bedankt voor jullie antwoorden. Het geeft stof tot nadenken en nog verder zoeken.
Finse lappenhond, prachtig! We zijn er beide weg van en ik denk dat hij prima past bij ons. Nooit geweten dat dit ras bestond! Echter heb ik contact opgenomen en blijken er enorme wachtlijsten te zijn. 2025....
LadyDaily schreef:Bedankt voor jullie antwoorden. Het geeft stof tot nadenken en nog verder zoeken.
Finse lappenhond, prachtig! We zijn er beide weg van en ik denk dat hij prima past bij ons. Nooit geweten dat dit ras bestond! Echter heb ik contact opgenomen en blijken er enorme wachtlijsten te zijn. 2025....