Pexion tegen vuurwerkangst hond, wat is jouw ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Pexion tegen vuurwerkangst hond, wat is jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 12:54

De afgelopen tijd heb ik in meerdere topics meegelezen over het onderwerp vuurwerkangst, maar ben nu specifiek benieuwd naar ervaring van Bokkers die Pexion aan hun hond hebben gegeven tegen vuurwerkangst.

Wij zijn afgelopen week met onze hond naar de DA geweest voor medicatie ivm erge angst voor vuurwerk.
Voor af en toe een knal werkte kruiden supplementen goed maar inmiddels is het al een paar weken wat heftiger qua knallen en raakt onze hond geblokkeerd (niet willen lopen, of met staat tussen de pootjes weer snel naar huis). Hij durft duidelijk ook niet meer te plassen, zelfs in de tuin of in huis op een puppy mat doet hij niks.
De DA heeft Pexion voorgeschreven voor een periode van 4 weken, helaas ivm levering kunnen we dit pas eind deze week ophalen.

Nu lees ik dat sommige honden wat wankel kunnen lopen de eerste paar dagen, meer eetlust hebben, maar ook dat de rem er wat af kan gaan en honden sneller agressie kunnen tonen.
Dat laatste vind ik wat spannend merk ik, onze hond is vrij rustig en toont eigenlijk geen agressief gedrag maar hij kan wel vrij snel van slag raken als een andere hond hem bijvoorbeeld te direct en wat onbeleefd begroet.

Ik ben dus erg benieuwd naar jullie ervaring en evt bijwerkingen bij het gebruik van Pexion bij je hond.
Hielp het om de dosering langzaam op te bouwen? En moest je ook afbouwen of kon je direct stoppen? En hoe lang bleef de medicatie ongeveer nog in het lichaam actief nadat je was gestopt?

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:09

Pexion wordt door dierenartsen vrij snel voorgeschreven.

Mijn hond heeft dit de eerste vuurwerk periode gehad. Hij reageerde er opzich wel redelijk op. Maar nog niet je van het. Hij is aan de lijn behoorlijk reactief waar we ook voor trainen, maar dat was met het gebruik van de Pexion wel verergerd. Ik was best blij dat hij weer van de Pexion af was.

Al met al, het werkte wel redelijk. Maar voor ons niet voldoende genoeg. Inmiddels na een traject met verschillende medicaties staat hij nu alleen op de supplementen van Zylkene en doet hij het bewonderingswaardig goed.

Hettieheks

Re: Pexion tegen vuurwerkangst hond, wat is jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 01:54

Pexion is een goed medicijn tegen vuurwerkangst ALS…. Daarbij andere kwalen uitgesloten zijn, bijv pijn of ongemak in nek en lendenwervels. Dit kan ook met een preventieve osteopathie behandeling. Een goeie osteopaat verwijst je door bij twijfel. Je hond niet onzeker is bij ontmoetingen met andere honden en je daarnaast waar nodig goed management inzet. De meeste artsen schrijven dit dan ook enkel voor wanneer een gedragsdeskundige meekijkt.

Het kan inderdaad bijwerkingen hebben en een daadwerkelijke bijtrem laten afnemen. Op dit moment kun je niets meer doen aan training maar het is verstandig om volgend zomer al te starten met een training mbt angst voor vuurwerk en harde geluiden

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:10

Onze hond werd er euforisch van en ging juist tegen alles blaffen. Hij gaat al een paar jaar naar het pension wat redelijk afgelegen ligt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:14

Wij geven het toevallig sinds gisteren, dus ik lees mee. Wel in combinatie met begeleiding van een gedragsdeskundige en dus ook oefeningen etc.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 16:26

Bedankt voor de reacties.

Ben zelf helemaal niet snel van alles zomaar geven aan de hond, liever probeer ik dingen eerst op meer natuurlijke basis maar dat dekt de lading op dit moment niet meer genoeg.
Merk dat ik het gewoon wat spannend vind om hem echt op de medicatie te zetten. Maar aan de andere kant wil ik ook niet dat hij straks lichamelijke klachten krijgt door de stress en het niet durven plassen.
Voelt een beetje alsof ik moet kiezen tussen 2 kwaden waarvan de medicatie dan misschien nog iets kan opleveren.

Toevallig is onze hond kort geleden nog helemaal na gekeken met verschillende (bloed) onderzoeken ivm leishmania waardes testen. We weten dus dat hij medisch gezien gewoon gezond is nu.
Osteopaat staat voor het nieuwe jaar weer op de planning, dus daar kan ik momenteel even niks in veranderen.

Wij zullen met de jaarwisseling bij familie verblijven in het buitengebied bij het bos, daar is het een stuk rustiger dan hier. Het is gewoon balen dat er sinds een aantal weken al zoveel word afgestoken in onze eigen wijk.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:44

Geen ervaring, wel met een hond die ook zo bang was en niet ging plassen. Toen reden we 2x daags met de auto naar een gebied wat wat meer afgelegen lag zodat hij daar kon plassen..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:00

In de natuurlijke opties zit minder van de werkzame stof heb ik begrepen (kan je wel als ondersteuning geven). En medicatie alleen gaat de bron van het probleem niet verhelpen, alleen jou helpen de maand door te komen. Als de hond veel angst heeft zou ik toch echt een gedragsdeskundige erbij zoeken :j

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 23:33

Sabri, heb vaker gehoord dat mensen dat doen, wij hebben zelf geen auto jammergenoeg :(

Imandra, ben benieuwd wat het voor jullie hond doet ook in combinatie met de gedragstraining.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:41

Mijn hond is inmiddels 4 jaar en ik geloof dat wij al het mogelijke al eens geprobeerd hebben voor meerdere maanden. Daarnaast kwa training moet de hond niet dusdanig angstig zijn dat ze hier niet meer voor open staan. Training is een goed advies, maar helaas werkt dit op het gebied van vuurwerk niet bij elke hond. Daar moet ook wel rekening mee gehouden worden.

Er zijn ook tientallen supplementen waarbij het vuurwerkpakket van Puur wel goed bekend staat. Hier hoor ik rond mij heen goede ervaringen en verbeteringen mee.

Maar het blijft òntzettend lastig om uit te vogelen wat voor jou hond werkt. Dat is echt een zoektocht, waarbij je waarschijnlijk altijd zult blijven aanpassen. Wat voor ons goed werkt is onder andere ook een stabiele hond erbij met oud&nieuw. Die trekt hem er ook grotendeels doorheen als het moet in combinatie met de Zylkene en bij echt hele hoge nood Alprazolam. ( Die is in strikt overleg met de DA voorgeschreven)

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:51

Die van mij is ook onwijs bang voor vuurwerk.
Ik heb de natuurlijke druppels geprobeerd maar dat hielp niet veel.
medicijnen die duf maken, pas had ze pijnstillers die ook tegen vuurwerk angst word gegeven vanwege de duf makende werking. Nou mevrouw was nog hieperdepiep en dacht feestje rennen :roll: dus liep weer op 3 poten.

Ik heb een band voor over de oren die je met de waterblazer gebruikt eventueel in combinatie met watten in de oren.
Als het heel erg word met de angst.

Vorig jaar was het wat minder maar toch watten in der oren gepropt om haar te laten plassen.

Tot nu toe gaat het nog aardig.

Verder een tuigje, 2 vaste lijnen 1 aan de halsband en 1 aan het tuigje
Met een kleine klip die vast gemaakt kan worden aan halsband en tuig zodat het eruit klimmen vermoeilijkt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 01:47

Geen fan van. Voor een langere periode zitten er ook risico's aan maar die weet ik even niet meer uit m'n hoofd. Kan het uitzoeken voor je.
Maargoed, nu staat ie er op en zul je het moeten gebruiken voor deze periode.

Mijn vraag is vooral: wat heb je al geprobeerd in de afgelopen jaren? Want een hond met angst plat gooien met zware medicatie is vrij makkelijk natuurlijk. En zeker te begrijpen mits jij als eigenaar al vanalles hebt geprobeerd en niet na een tabletje Adaptil al naar de Pexion bent gestapt.
Heb je een gedragstherapeut benaderd of een cursus gevolgd oid? Je kan in andere topics veel lezen over wie en wat er wordt aangeraden (Monique Bladder en Arvid putten, als ik die naam goed heb).
En daarbij: 1 februari mag de training alweer beginnen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 02:31

Hier schrijven ze het ook voor bij extreme angst, maar echt niet voor zo’n lange periode. Max. een dag of 3 a 4. Echt om de ergste dag(en) door te komen.

Wanneer ben je begonnen met de supplementen?

Volgend jaar inderdaad vroeg beginnen met trainen, en dan optijd starten met eventuele supplementen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 09:14

We hebben de hond bijna een jaar, en komt uit het buitenland.
Toen hij hier kwam was alles eng, auto’s, scooters, fietsers, rennende kinderen noem maar op. We hebben qua training het afgelopen jaar dus vooral gewerkt aan de basis en dat de dagelijkse dingen normaal en niet eng zijn.

We begonnen met ondersteuning van bach bloesem rescue, daarna de druppels van De Groene Os en later overgestapt op de tabletjes van Organimal. En op die laatste doet hij het erg goed normaal gesproken.

Omdat het de afgelopen tijd juist zo goed ging heeft het ons ook verrast dat hij toch een omslag heeft gemaakt een week of 4 geleden. We waren toen net buiten waarbij er een hele rits vuurwerk vlakbij af ging, en sindsdien is hij zo bang.

Ik begrijp het advies voor vuurwerktraining heel goed en ook dat evt. andere ondersteuning beter zal zijn maar deze hebben zover ik weet 1 tot 2 maanden inwerktijd nodig en dat is nu te laat.

Dat ik advies en ervaring vraag is omdat ik serieus benieuwd ben wat dit medicijn bij anderen heeft gedaan en ik het dus niet ‘zomaar’ aan de hond wil geven. We kunnen het vrijdag pas ophalen dus hij heeft nu nog niks gehad, en dat we het voor 4 weken meekrijgen wil niet zeggen dat we het ook zo lang moeten en gaan geven.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:35

Pexion is normaal een middel voor honden met epilepsie.. en blijf het bijzonder vinden dat dierenartsen dit tegen vuurwerkangst voorschrijven.
Ik ken het dus alleen maar van mijn hondje met epilepsie en werkte daar goed tegen. Althans, de aanvallen kwamen minder snel bij gebruik ervan.

Tegen vuurwerk hebben wij een hele tijd Zylkene gebruikt. Mag langere tijd gebruikt worden en werkte wel enigzins kalmerend. Maar uiteindelijk werkt niets echt tegen de angst, het onderdrukt alleen hun reactievermogen. Want bang blijven ze...
Ik heb in het verleden heel veel dingen geprobeerd, van zware medicatie tot geen medicatie, het is allemaal ruk. En uiteindelijk is het het beste om geen medicatie te geven, daar herstellen ze beter van dan van al dat zware spul.

Nu ook een zeer ernstig angstige (buitenlandse) hond bij ons en durft al een tijdje niet meer naar buiten in het donker. Die laten we in de tuin plassen en that's it. Vooral overdag goed uitlaten.
Dit jaar heeft mijn man een geluidsdicht hok gemaakt, met speciaal materiaal en hoop echt dat het wat rust gaat geven voor ze. Maar het blijft een rotperiode voor alle dieren zo rond de feestdagen ..

Als ze nu wel eens buiten zinnen raakt van de angst, geef ik een pipetje met bach bloesem rescue remedy in haar bekje. Dan wordt ze weer wat kalmer.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:43

Milky_Way schreef:
We hebben de hond bijna een jaar, en komt uit het buitenland.
Toen hij hier kwam was alles eng, auto’s, scooters, fietsers, rennende kinderen noem maar op. We hebben qua training het afgelopen jaar dus vooral gewerkt aan de basis en dat de dagelijkse dingen normaal en niet eng zijn.

We begonnen met ondersteuning van bach bloesem rescue, daarna de druppels van De Groene Os en later overgestapt op de tabletjes van Organimal. En op die laatste doet hij het erg goed normaal gesproken.

Omdat het de afgelopen tijd juist zo goed ging heeft het ons ook verrast dat hij toch een omslag heeft gemaakt een week of 4 geleden. We waren toen net buiten waarbij er een hele rits vuurwerk vlakbij af ging, en sindsdien is hij zo bang.

Ik begrijp het advies voor vuurwerktraining heel goed en ook dat evt. andere ondersteuning beter zal zijn maar deze hebben zover ik weet 1 tot 2 maanden inwerktijd nodig en dat is nu te laat.

Dat ik advies en ervaring vraag is omdat ik serieus benieuwd ben wat dit medicijn bij anderen heeft gedaan en ik het dus niet ‘zomaar’ aan de hond wil geven. We kunnen het vrijdag pas ophalen dus hij heeft nu nog niks gehad, en dat we het voor 4 weken meekrijgen wil niet zeggen dat we het ook zo lang moeten en gaan geven.

Onze hond is uit Roemenie en vond ook alles zeer eng buiten. Ze is dit jaar 5 jaar bij ons en kan zeggen dat het echt 3 tot 4 jaar heeft geduurd voordat ze alles durfde. Bezoek is nog steeds eng, dat zal nooit veranderen, maar haar huis en haar roedel (wij) is vertrouwd. Als ze buiten bang is, trekt ze naar huis en ik laat haar dan ook gewoon naar huis lopen (altijd aan de lijn overigens, nooit los!) om haar het vertrouwen te geven dat ik naar haar geluisterd heb.

Maar dit heeft tijd nodig, een jaar is nog kort voor dit soort hondjes met een rugzakje...
Ze zullen vooruit gaan en ineens weer helemaal terugvallen in gewoonten. Geeft niks, komt goed. Dit is tevens een rotperiode voor ze.
Zorg gewoon voor een goed tuig (liefst een veiligheidstuig want met angst zijn ze net houdini's en kruipen ze overal uit), een extra halsband met een gps tracker en aan je uitlooplijn een polslus zodat je lijn niet uit je handen kan schieten als ze er ineens een ruk aan geven.
Dan weet je zeker dat je hond niet weg kan glippen. En verder deze tijd uitzitten...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:10

Milky_Way schreef:
Sabri, heb vaker gehoord dat mensen dat doen, wij hebben zelf geen auto jammergenoeg :(

Imandra, ben benieuwd wat het voor jullie hond doet ook in combinatie met de gedragstraining.

De medicatie is nog in aan het werken (duurt een paar dagen) maar het lijkt er wel op dat ze minder angstig is buiten.

We hebben eigenlijk ook alleen medicatie gekregen omdat we in de korte tijd die we hadden niet genoeg progressie met de oefeningen konden krijgen. Helaas knalt het hier nu al vrij veel...

De oefeningen zijn er met name op gericht om heeeeel langzaam op te bouwen met (surround-sound) geluiden en te beginnen op een niveau waarop de hond het wel hoort, maar de aandacht er ook weer vanaf kan halen. Ondertussen zijn we dan aan het kriebelen of spelen. Als dat goed gaat en ze reageert er niet meer op, dan mag het volume een puntje hoger. En dan weer herhalen :). Ze mag best een 'piekje' geven qua 'ik vind dit niet zo chill', maar het is belangrijk dat die daarna weer settled zegmaar. Als de hond dat niet kan, staat het geluid nog te hard.

We zijn nog niet zo heel lang bezig, maar we merken wel dat er wel verbetering in zit :D.

CupCakes_ schreef:
Mijn hond is inmiddels 4 jaar en ik geloof dat wij al het mogelijke al eens geprobeerd hebben voor meerdere maanden. Daarnaast kwa training moet de hond niet dusdanig angstig zijn dat ze hier niet meer voor open staan. Training is een goed advies, maar helaas werkt dit op het gebied van vuurwerk niet bij elke hond. Daar moet ook wel rekening mee gehouden worden.

Er zijn ook tientallen supplementen waarbij het vuurwerkpakket van Puur wel goed bekend staat. Hier hoor ik rond mij heen goede ervaringen en verbeteringen mee.

Maar het blijft òntzettend lastig om uit te vogelen wat voor jou hond werkt. Dat is echt een zoektocht, waarbij je waarschijnlijk altijd zult blijven aanpassen. Wat voor ons goed werkt is onder andere ook een stabiele hond erbij met oud&nieuw. Die trekt hem er ook grotendeels doorheen als het moet in combinatie met de Zylkene en bij echt hele hoge nood Alprazolam. ( Die is in strikt overleg met de DA voorgeschreven)

Je hebt zeker gelijk met dat de hond niet te angstig moet zijn, maar als de training toegespitst is op de hond is dat in veel gevallen prima te behalen lijkt me? Een goede gedragsdeskundige kijkt dan ook eerst goed naar de hond voordat ze iets voorstelt. De onze in ieder geval wel :)).

@Vanes_6: het is blijkbaar bewezen effectief tegen angst, waarom kan een middel niet voor meerdere dingen worden ingezet?
Bach bloesem werd door onze gedragsdeskundige afgeraden -weet even niet meer wat de reden daarvoor was.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:00

IMANDRA schreef:
@Vanes_6: het is blijkbaar bewezen effectief tegen angst, waarom kan een middel niet voor meerdere dingen worden ingezet?
Bach bloesem werd door onze gedragsdeskundige afgeraden -weet even niet meer wat de reden daarvoor was.

Het schijnt dat het middel sinds kort ook geregistreerd is voor angst bij honden. Dat was het vroeger niet en daarom had ik daar altijd wel een vraagteken bij.
Het heeft ook nogal wat bijwerkingen en dat zou ik dan dus niet gebruiken voor een hond die 'simpele' vuurwerkangst heeft.

De bach bloesem bevat alcohol, waarschijnlijk dat het daarom afgeraden wordt. Maar er bestaat ook een dier-variant van de rescue remedy zonder de alcohol.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:20

Moet zeggen dat de keuze voor dit middel bij ons in is gegeven door een aantal factoren: hoe snel werkt het, kan het bij dit ras/deze hond, hoe lang ga je het gebruiken etcetera. We hebben meerdere opties bekeken maar zijn uiteindelijk hierop uitgekomen omdat de balans tussen die factoren gewoon beter was. Anderen waren dan toch minder geschikt. Maar ik ben het volledig met je eens dat dit middel (of eigenlijk: alle medicatie en eigenlijk ook natuurlijke supplementen want daar zit vaak ook die werkzame stof in die consequenties kan hebben) niet *zomaar* in moeten worden gezet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:06

Vanes_6 schreef:
Tegen vuurwerk hebben wij een hele tijd Zylkene gebruikt. Mag langere tijd gebruikt worden en werkte wel enigzins kalmerend. Maar uiteindelijk werkt niets echt tegen de angst, het onderdrukt alleen hun reactievermogen. Want bang blijven ze..

Dit is niet waar.
Mensen moeten stoppen met dit te blijven roepen.

Zylkene bevat een eiwit dat er in de hersenen voor zorgt dat de angst zelf onderdrukt wordt en het zorgt er voornamelijk voor dat ze het makkelijker los kunnen laten en niet in hun angst blijven hangen.

TS: he wat oliebol dat er vlakbij vuurwerk is afgestoken net terwijl het zo goed ging..
Hier vorig jaar ook gebeurt. Rotje richting de hond gegooid. Nog nooit zo erg m'n oliebol verloren tegen 12 jarige :=

Ik zou echt even goed research doen. Ik ken Pexion ook alleen als iets wat vanaf de 29e of 30e December wordt gegeven. Echt een enkele uitzondering met écht extreme angst mag er iets langer op. Als je álles al hebt geprobeerd.

Verder zijn er helaas nog weinig opties zo kortdag. Adaptil: de nieuwe Chews werken beter dan de oudere gewone tabletten.
VuurwerkMix van Dierenoppas Amersfoort en PUUR Strezzz (die laatste in iedergeval niet combineren met Adaptil, zeg ik uit ervaring := )
Die 3 opties werken direct na het geven.

Wat voor nu sowieso key is: niet forceren. Gaat hij op de hoek van de straat al in de ankers? Prima, naar huis. Laat hem maar in de tuin een plasje doen en geef hem een likmat ofzo voor de dagelijkse mentale uitdaging.
Ben je toch verder gekomen met wandelen en knalt er iets? Zorg dat je iets écht lekkers bij hebt. Het liefst kleine stukjes zodat je het kan rondstrooien en hem kan laten zoeken. Even die gedachte op iets anders. Mijn hond wil naar huis en laat z'n koekjes uit z'n bek vallen als ie bang is (en die heeft een enorme liefde voor eten) maar voor een bifi worstje komt hij áltijd naar me toe en gaat ze zoeken. Geen wondermiddel maar het werkt echt wel.

Verder z'n stress emmertje leeg maken: snuffelmat, likmat, koekjes verstoppen in huis wat dan ook. Komende dagen even geen spannende dingen mee doen maar gewoon de dagelijkse structuur er in houden.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:57

Nyaleti schreef:
Vanes_6 schreef:
Tegen vuurwerk hebben wij een hele tijd Zylkene gebruikt. Mag langere tijd gebruikt worden en werkte wel enigzins kalmerend. Maar uiteindelijk werkt niets echt tegen de angst, het onderdrukt alleen hun reactievermogen. Want bang blijven ze..

Dit is niet waar.

Zylkene bevat een eiwit dat er in de hersenen voor zorgt dat de angst zelf onderdrukt wordt en het zorgt er voornamelijk voor dat ze het makkelijker los kunnen laten en niet in hun angst blijven hangen.

Ik had het niet over de Zylkene alleen, maar over medicatie tegen angst over het algemeen.
Ik zou zeggen: kom hier eens een kijkje nemen bij een hond die alles heeft gekregen aan medicatie, als ze een aantal knallen heeft gehoord. Geloof me: niks werkt echt! Als ze echt bang zijn, zijn ze echt bang! Ik ben elk jaar weer bang dat ze aan een hartstilstand het leven laat.
Dus roepen dat het in de THEORIE zou moeten onderdrukken is pas onzin, de PRAKTIJK bewijst anders..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 23:36

Mijn oudje is bang voor vuurwerk en onweer. Dan kruipt die echt over de vloer en volgt mij overal.
Maar ik ben niet zo voor medicatie.
Tot ik 1 jaar geleden pet remedy ontdekte, zijn doekje. Je smeert zijn snuit in en poten.
Ze slaapt gewoon door het onweer door, ze is 13 en ik heb ze nog nooit zo relax gezien.
Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 23:51

Vanes_6 schreef:
Nyaleti schreef:
Dit is niet waar.

Ik had het niet over de Zylkene alleen, maar over medicatie tegen angst over het algemeen.
Ik zou zeggen: kom hier eens een kijkje nemen bij een hond die alles heeft gekregen aan medicatie, als ze een aantal knallen heeft gehoord. Geloof me: niks werkt echt! Als ze echt bang zijn, zijn ze echt bang! Ik ben elk jaar weer bang dat ze aan een hartstilstand het leven laat.
Dus roepen dat het in de THEORIE zou moeten onderdrukken is pas onzin, de PRAKTIJK bewijst anders..

Dan klopt het nog niet. Je verwoord het op een manier alsof ze gedrogeerd worden en niet meer kúnnen reageren. Dat is gewoon simpelweg niet waar.

Het zijn supplementen, geen wondermiddel. Zelfde met medicatie, kán werken maar het is geen wondermiddel. Alles is een hulpmiddel. Enkel met training en mogelijk met ondersteuning van een hulpmiddel / supplement / medicatie heb je kans om dit leefbaar te maken. Eruit krijg je dit toch niet omdat het zo enorm moeilijk is om te trainen.

Ik hoef niet te komen kijken. Heb hier zelf een doodsbange hond ;) en me veel verdiept in dit onderwerp. Door middel van trainingen bij een gespecialiseerde gedragstherapeut en leren mijn hond écht goed te lezen, kan ik hem nu nog overal uitlaten en voelt hij zich eindelijk veilig in huis. Waar hij 4 jaar geleden half oktober de auto al niet meer uit wilde.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 23:57

Nyaleti schreef:
Vanes_6 schreef:

Dan klopt het nog niet. Je verwoord het op een manier alsof ze gedrogeerd worden en niet meer kúnnen reageren. Dat is gewoon simpelweg niet waar.

Nou noem het maar een miscommunicatie, maar je maakt er een beetje je eigen verhaal van?…we praten een beetje langs elkaar heen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:37

Ik had het ook zo geïnterpreteerd als Nyaleti. Vooral ook omdat er wel degelijk gewaarschuwd wordt voor medicatie die dus wel enkel de reactie onderdrukt en niet de angst verminderd. En hoewel heel vervelend dat voor jouw hond niets helpt, betekent dit niet dat het voor andere honden geen verschil kan maken. Ik ken ook honden waarvoor dankzij medicatie de jaarwisseling een stuk minder gestrest verloopt en ook heel belangrijk, training weer binnenkwam. Training waarvan de basis in het half jaar daarvoor gelegd was.

Hier gelukkig alleen milde vuurwerkangst gehad, en opgelost via intensief counterconditioning. Wel bij een (andere) eigen hond zeer goede ervaring met Zylkene gehad omdat het er voor zorgde dat prikkels minder hard binnen een kwamen en beter verwerkt konden worden, daarmee hebben we haar epilepsie-achtige aanvallen onder controle weten te krijgen. Zij had een fysieke prikkelverwerkingstoornis. Zou het niet exact dat stukje ondersteunen, had dit supplement voor haar geen enkel effect gehad.