Goede borstel voor HTK-poes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Goede borstel voor HTK-poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 00:00

Sinds een paar dagen woont de poes van mijn oma bij mij. Een hele lieve poes die graag bij je ligt. Hartstikke leuk, maar die haren overal...

Nu ben ik op zoek naar een goede borstel/kam om haar mee te borstelen. Waarmee hebben jullie goede ervaringen?

De dame in kwestie:
Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 00:03

Het beste vond ik zo'n speciale handschoen, om katten of honden te borstelen.
Ook goede voeding is belangrijk, dat kan echt schelen.
En ook niet al te vaak borstelen, dan schijn je juist het verharen te stimuleren.

Maar katten haren altijd, en je komt nooit echt van de haren af. :o
Kattenharen hebben weerhaakjes, dus daarom prikken ze overal aan vast, vooral op sommige kleding en meubels.
Al die haren was voor mij een reden om geen kat meer te nemen, ook al vind ik ze nog zo leuk.

Cioccolato

Re: Goede borstel voor HTK-poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 00:31

Het is al laat. Ik tikte dit topic aan omdat ik dacht dat t heel ergens anders over ging :+
Had m'n popcorn al klaar

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 07:23

Je kunt wel borstelen maar daarmee voorkom je niet dat je vanaf nu een hele goede relatie met je stofzuiger gaat krijgen. Dat is hier boven al mooi uitgelegd.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 07:38

Houd er rekening mee dat hoe meer je borsteld/kamt, hoe meer haren los gaan laten ;)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 07:41

Voor een korthaar zonder vervilting is zoiets prima: https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... en/1182904

Belangrijkste is niet vaker dan 1x per week kammen want anders alleen maar meer haren die loslaten.
Meeste kortharen hoef je eigenlijk niet te kammen.
Furminator bij hele dikke ondervacht kan, zijn meningen erg over verdeeld :p

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:21

Er is geen kruid gewassen tegen kattenhaar. Mijn leven sinds poes is één grote bende harigheid.

Cioccolato schreef:
Het is al laat. Ik tikte dit topic aan omdat ik dacht dat t heel ergens anders over ging :+
Had m'n popcorn al klaar

:D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:56

Géén furminator! Echt, doe het niet. Ook niet bij hele dikke ondervachten. Ik heb als trimster echt al menig kattenvacht volledig verpest binnen zien komen door die dingen…

Voor een korthaar een slickerborsteltje zoals die in de link naar Zooplus hierboven prima. Een grove metalen kam kan ook. Maar, hoe meer je kamt, hoe erger de haren vaak. Voor die haren kun je beter dagelijks een vochtige microvezeldoek over je kat halen. Beter voor de vacht en je neemt wel de losse haren mee. Je handen natmaken en over de vacht halen kan ook :).
Echt kammen/borstelen zou ik echt maximaal 1x per week doen (en voor kortharen vaak eigenlijk nog minder). Dat haar hoort er helaas bij.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 11:44

Ooh kijk, dat van hoe meer borstelen, hoe meer ze verharen wist ik niet.

Het is nu wel extreem, dus ik wil inderdaad het losse haar er vooral uit hebben. Dat van die microvezel doek is ook een goede tip.

En verder dus de stofzuiger en de kledingroller paraat houden. En het overige haar maar voor lief nemen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:40

Moon_light94 schreef:
Géén furminator! Echt, doe het niet. Ook niet bij hele dikke ondervachten. Ik heb als trimster echt al menig kattenvacht volledig verpest binnen zien komen door die dingen…

Voor een korthaar een slickerborsteltje zoals die in de link naar Zooplus hierboven prima. Een grove metalen kam kan ook. Maar, hoe meer je kamt, hoe erger de haren vaak. Voor die haren kun je beter dagelijks een vochtige microvezeldoek over je kat halen. Beter voor de vacht en je neemt wel de losse haren mee. Je handen natmaken en over de vacht halen kan ook :).
Echt kammen/borstelen zou ik echt maximaal 1x per week doen (en voor kortharen vaak eigenlijk nog minder). Dat haar hoort er helaas bij.

Hoezo is die furminator zo slecht dan?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:56

Het is net een scheerkop op een handvat; je snijd soms gewoon haar af of trekt het mee, waardoor er absurd veel haar af komt. Lijkt geweldig, maar dat komt dus omdat je ook heel veel goede, niet loszittende vacht meeneemt. De vacht wordt er slechter en slechter van en als je niet oppast heeft je kat kale plekken.

Zie ook deze blog van een collega:
https://perfectekat.nl/blogs/5-redenen- ... -te-kopen/