Na ondertussen al 28 jaar in de katten te zitten nu toch een geval waar bokt mss meer raad mee weet dan ik.
Wij hebben in september een tijdelijke herplaatser in huis genomen, een 5-jarige gecastreerde kater. Superlief beest, kunnen we alles mee en komt ook goed overeen met de andere katten.
Wij zijn nu al minimaal zijn 5de thuis en dat merken we in vele dingen terug. Het heeft bvb een maand geduurd voor hij zich open stelde en vreemden thuis vindt ie nog steeds verschrikkelijk (complete angst terwijl het echt een knuffel is). Maar het belangrijkste is toch zijn verlatingsangst.
Wanneer wij weg zijn gaat meneer aan de deur miauwen / huilen, staat huilend klaar wanneer we terugkomen en plast op de bureaustoel van mijn vriend. Wanneer we terug zijn is er niets meer aan de hand.
Ik heb het nog nooit zo extreem geweten bij een kat, zelfs wanneer we een uurtje samen de paarden verzorgen of gaan douchen doet ie het. Mag ie bij dat laatste in de badkamer staat ie onophoudelijk te janken en aan het doucheglas te krabben.
Iemand tips voor hem?
Extra info over zijn leefomstandigheden:
- mag vrij rondlopen in huis op elke plek behalve slaapkamer, +/- 250 m2.
- 6 katten thuis. Eentje komt soms echt bij hem liggen, de rest is geen ruzie mee maar doet ieder wat zijn ding. Liggen vaak met 3 in de zetel.
- momenteel binnenkat. Mag volgend jaar naar buiten maar toont hier momenteel 0,0 interesse in.
- alle katten staan hier op hypoallergeen voer ivm allergie van de kleinste. Hier doen ze het prima op. Wisselen van voer is geen optie voor ons. Ik geef onbeperkt eten in een slowfeeder en ‘s avonds een half zakje natvoer.
- kat is een net mijn oude haflinger in poezenvorm

- ik ben 3 dagen op kantoor, 2 dagen thuiswerk en ben in het weekend vooral veel buiten op stal. Mijn vriend gaat 1 dag naar kantoor, 4 dagen thuiswerk. In de weekends zitten de katten meestal ongeveer een halve dag alleen als we iets gaan doen.
Omdat we merken dat hij zich hard aan ‘zijn’ mensen hecht en duidelijk toch last heeft van alle verhuizingen hebben we besloten dat hij hier mag blijven. Maar we zouden hem toch graag willen kunnen helpen.