Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 13:38

Onze oudste border collie is bijna 12. Toen hij een jaar was is er met oud & nieuw een rotje naar hem gegooid en sindsdien is hij doodsbenauwd voor vuurwerk en andere harde knallen (onweer is ook geen succes bijv).
De laatste paar jaar was het redelijk te doen en alleen echt ouderjaarsavond een hoop stress, maar we zien de laatste tijd dat hij toch weer sneller schrikt en denken dat dit onder andere te maken heeft met het feit dat zijn zicht slechter wordt.

Ik zit dus te kijken naar supplementen oid om het hem in ieder geval iets makkelijker te maken de komende maand, maar heb helaas niemand om me heen die er specifiek ervaring mee heeft.
Ik kwam zowel producten van puur tegen (tranquil/calm/nervo) en Zylkene, Is er hier misschien iemand die daar ervaring mee heeft of andere tips?

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:54


sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:23

Ik geef mijn hondje Sanal relax pillen te koop bij de dierenwelzijn. Daar moet je al wel wat weken van tevoren mee beginnen om een spiegel op te bouwen.
Het dempt de ergste schrik, helemaal relaxt wordt ze niet, maar het helpt wel.

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:39

Geen alprazolam. Je slaat dan 10 stappen over. Gelukkig geven dierenartsen dit ook niet meer zo maar mee.

Je gaat een hoop informatie vinden in de linkjes die hierboven geplaatst zijn.
Zylkene ben je al te laat mee als ik het goed heb onthouden.
Mijn extreem angstige hond staat op de PUUR combi. Tranquil en Nervo. Stress deed hier niks, daarvoor heb ik dit jaar de vuurwerkmix van Dierenoppas Amersfoort.

Haalt toch het scherpe randje er af. Hij schrikt net zo goed maar kan het sneller loslaten. En dat is heel veel waard.

Maar een wonderpilletje bestaat niet. Het is echt 70% training en hoe je het aanpakt. Als je er een pil in douwt en er verder niks mee doet, gaat het niet werken.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:41

Ik gebruik Zylkene in combinatie met Phytonics Strezz en ik merk dat mijn hond een stuk relaxter blijft bij onweer en vuurwerk.

cursebreaker

Berichten: 11505
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:53

edit:

Bij de PUUR supplementen is het het beste om inderdaad een combinatie te gebruiken van meerdere, in specifieke volgorde en dit op tijd op te bouwen- liefst al voor het knallen begint want het moet En een spiegel opbouwen En je moet uitzoeken welke dosering voor je hond als individu werkt. Is hier lastig omdat hier jaarrond ondertussen vuurwerk is en al toeneemt wanneer het weer vroeger donker word maar toch zie ik wel degelijk het scherpe randje eraf gaan alsnog en dat het wat doet.

Wij starten altijd met de Tranquil, erna komt de Nervo erbij de dagen rondom oudjaar komt daar de phytonics nog bij. Verder hebben wij een hele goede oordemper in huis, wat de heftige knallen dempt en op die erge dagen echt aanvullend ondersteund - al heb ik die afgelopen jaar niet eens de hele tijd nodig gehad omdat we vooruitgang hebben geboekt, maar ik kan die wel alsnog echt aanraden. Deze is van RexSpecs. Kost wat, maar is wel echt een heel degelijk ding, z'n geld echt waard.

Er zijn tig dingen wat je nog kunt proberen ook zoals bv. Thundershirt - dat doet bij onze hond dan weer niks maar Kan wel wat doen voor een ander weer - denk dat dat heel erg af hangt van de hoeveelheid stress die al aanwezig is of nog niet aanwezig is wanneer je het gebruikt.

Je zou ook contact met oa PUUR op kunnen nemen, dat ze je hierin zelf adviseren. Zeer fijne mensen zitten achter dat bedrijf. Dierenoppas Amersfoort heeft ook supplementen waar ik goede dingen over hoor, maar nog niet geprobeerd heb - ik ben nu op een punt van ik weet dat dit en dat bij onze hond iets doet, dus wil qua supplementen niet meer te veel gaan schuiven/proberen.

Voor de rest ben ik heel veel bezig met training zowel binnen-als buitenshuis want deze angst heeft ervoor gezorgd dat ze thuis sowieso extreme angst heeft ontwikkeld in huis , was echt vreselijk. Maar in de wijk in het donker heel veel angst heeft gehad ook en je gewoon niet meer kunt wandelen - ik ben wel eens gewoon met m'n volle gewicht op d'r moeten gaan liggen om d'r te houden (hond van 37kg) zo graag wilde ze weg en ze is geen hond die normaal weg gaat van me. Door voorspelbaarheid te bieden wist ze dat ze kon plassen en poepen en meteen terug naar huis kon en dat heeft gewerkt en dat konden we goddank wel doen - of met auto naar uitlaat veldje omheind. Nu kan ik na een paar jaar ondertussen alweer echt rondjes lopen door de wijk (buiten de wijk is ze daar meer open voor sowieso), wat niet voorspelbaar zijn voor dr en hebben daarin echt vooruitgang geboekt ook, ben zo trots op d'r. In huis was haar angst ook enorm - daar is het ontstaan ook in eerste instantie - maar ook daar gaat ze zo ontzettend goed vooruit en wat daarin vooral 'the key' was is VOER. Als ze openstaan voor voer; likmatten, vullers en alle lekkere high Rewards die je hond maar heeft erin stoppen en belonen en afleiden ermee. Als ze willen knagen nog beter want van knagen maken ze endorfine aan, waar ze ook rustiger van worden. Dus zou ook hierin proberen te doen wat je kunt; waar je hond voor open staat zeg maar.

Voor ons werkt de combinatie van het PUUR pakket, oordempers en trainen met voer/knagen tot nu toe. Het is van extreme angst, echt extreme angst, met ook niet openstaan voor eten e.d. wat het moeilijk maakte vooruitgang te boeken naar nu terug gegaan naar wel onrust en stress maar wel managable. Afgelopen jaar lag ze om 00.20 te slapen op de bank en ik heb gehuild van blijdschap. Die vuurwerk angst is gewoon vreselijk als eigenaar vind ik. Sinds corona en vuurwerk protesten door het verbod is het gewoon echt belachelijk hoe ze hier tekeer gaan maandenlang.

Qua supplementen zou ik persoonlijk wel kiezen voor one way en niet tig dingen door elkaar gaan gebruiken. Dus bv dat Setje van dierenoppas Amersfoort of Puur pakket zeg maar. Niet alle supplementen vullen elkaar aan namelijk. Dus zou persoonlijk eerder contact opzoeken met zulke bedrijven en webshops en met hen verder praten en aan de hand daarvan je keus maken want er zijn zoveel mogelijkheden en je kunt toch niet alles proberen wat hier aangekaart word natuurlijk.

Wij hebben ook kalmerende muziek geprobeerd, dat lijkt op momenten ook serieus te helpen. Maar met alles, is het zo individu afhankelijk wanneer Wat iets doet voor ze, of dat nu supplementen zijn of andere hulpmiddelen zoals thundershirts, oordempers e.d.

Aanvullend zou je ook naar een cursus kunnen kijken. Arvid van Putten bied eentje aan die echt heel erg goed is, hij heeft veel ervaring ermee. Het beste start je hier dus mee in het nieuwe jaar, want het is een angst waar je echt constant aan moet werken om vooruitgang te boeken. Want wat Nyaleti idd zegt; training is uiteindelijk hetgeen waar je wel het meeste mee bereikt. Arya stond daar absoluut niet voor open het eerste jaar, dat was echt een hel. Maar je moet goed opletten wanneer en waar je een opening hebt, hoe klein ie ook is en daar meteen gebruik van maken. Als je daar eenmaal 'binnen' bent, en een hond hebt die wel open staat om ondanks die extreme angst toch te willen eten, etc… vanaf dan kun je echt zelf verandering gaan brengen samen. Supplementen zijn wel altijd een super goed hulpmiddel om aanvullend te helpen :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 17-11-23 15:03, in het totaal 5 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:57

Even de linkjes snel aangeklikt en dat zijn hele oude topics. Er zijn er genoeg recent waar je dus ook up to date info in vindt.
Deze bv:

[BB] GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

[BB] Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Verder zijn er een hele hoop leipe adviezen: beetje advocaat geven of gewoon negeren en doortrekken "want dan wennen ze er aan". Maar ik zie dat Cursebreaker al heeft gereageerd en zij heeft (helaas) heel veel ervaring over dit onderwerp en ik zou van haar alles durven aannemen.

cursebreaker

Berichten: 11505
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:05

Nyaleti schreef:
Even de linkjes snel aangeklikt en dat zijn hele oude topics. Er zijn er genoeg recent waar je dus ook up to date info in vindt.
Deze bv:

[BB] GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

[BB] Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Verder zijn er een hele hoop leipe adviezen: beetje advocaat geven of gewoon negeren en doortrekken "want dan wennen ze er aan". Maar ik zie dat Cursebreaker al heeft gereageerd en zij heeft (helaas) heel veel ervaring over dit onderwerp en ik zou van haar alles durven aannemen.


Was het idd maar een kwestie van 'gewoon wennen' he… :')
Maar sommige honden zijn beyond that point dat je even een cd'tje in je cd speler gooit en vuurwerk afspeelt en ze wennen er wel aan - al kun je daar uiteindelijk wel naartoe werken weer om dit te gebruiken in de training. Ja, jij weet er helaas ook alles van he pff :(

Dit soort angsten zijn zo poedersuiker gewoon.
Vuurwerk is MEGA onvoorspelbaar waardoor het gewoon enorm moeilijk is om mee te trainen wanneer er echt angst is met een hond die in eerste instantie gewoon niet of bijna niet bereikbaar meer is. Gevaar van dit soort angsten is ook dat ze snel kunnen uitmonden naar meer angst en onzekerheid. Zo is Arya ook een stuk zenuwachtiger geworden met onweer. Terwijl ik overdag buiten vaak genoeg vuurwerk en knallen hoor en dan loopt ze gewoon los zonder issues bv. Bij haar is het heel erg gefocust op donker, de wijk waar we wonen en in huis - waar het ontstaan is.

Daarom dat je bv met een cursus ook al eerder in het jaar ermee begint zodat tegen de tijd dat het begint te rommelen buiten, je wel al handvaten hebt om dan verder te gaan ermee wanneer het moeilijk(er) word. Voor nu zou ik idd ook vooral kijken naar supplementen, en eventueel andere hulpmiddelen zoals oordempers of iets anders en dan evt nadenken of het het waard is voor je, @TS, om naar een cursus te kijken.

Je moet sowieso idd echt naar eigen situatie kijken ook. Bij ons is het tegenwoordig niet meer zo dat er alleen rond oudjaarsdag afgestoken word bv. Dan kun je dus geen medicatie e.d. geven die maar voor een paar dagen bestemd is. Dan moet ik dus echt verder zoeken naar andere opties, want hier is het maanden aan de gang sinds corona is geweest en het vuurwerk verbod er kwam - toen gingen ze echt compleet los hier en dat is dus niet opgehouden. We hebben nu ook alweer maanden wekelijks meerdere keren in de avonden weer vuurwerk van alle kanten ook. Ik ga hier komende week beginnen met de Puur Tranquil en die opbouwen.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:17

Ik zorg ten eerste dat ik het veilige punt ben voor mijn vuurwerkangstige hond.
Ze vertrouwd inmiddels zodanig op mij dat ze naar mij toe komt bij schrik, ik zou haar bij wijze van spreken op oudjaarsdag los kunnen gooien zonder dat ze wegloopt.
Ik doe dat uiteraard niet, als ze in blinde paniek alsnog de verkeerde kant zou uitrennen ben je de pisang.

Verder gebruik ik een Beaphar No Stress band.
Het is geen wondermiddel maar haalt nét de scherpste randjes vd stress af en houdt haar ietsje beter bereikbaar, zorgt dat ze iets sneller herstelt.
De band werkt ± een maand en kost iets van €12,- tegenwoordig, ik kan er 2 van maken omdat mijn hond een vrij smal nekje heeft (±22cm halsomtrek), de tweede helft tape ik aan haar halsband vast).

Op oudjaarsdag krijgt ze 's morgens vroeg een extra lange uitlaatronde of ga ik met haar fietsen zodat ze haar overtollige energie eruit gelopen heeft, de rest vd dag doen we korte uitlaatrondes, als ze haar behoefte doet is dat fantastisch, zo niet/binnenshuis is dat jammer maar voor die ene dag in het jaar geen probleem.
In de middag geef ik een voerspel, likmat oid zodat ze ook mentaal wat werk heeft gehad.
Tevens maak ik een 'hol' of schuilplaats voor haar, bijvoorbeeld door een plaid over een bijzettafel te hangen of over haar bench, lekker dik kussen erin, wat kluifwerk en haar favoriete knuffeltje.
Radio/tv gaat aan en ik ga niet zonder haar en mijn andere hond de deur uit die dag, ze gaat gewoon mee boodschappen doen etc (ik heb een hondenbuggy, die gaat dicht zodat het een rijdende bench wordt).

Eind vd middag start ik met advocaat, een half theelepeltje gemengd met een eetlepel yoghurt/vla/blikvoer oid en dat elk uur.
Let op: je moet er wel zeker van zijn dat je hond gezond is!

Voor mijn bangerikje scheelt het al heel erg dat ze een mama's meisje is en heel erg aan me hangt.
Maar ook dat ik een superstabiele tweede hond heb waar ze zich aan kan optrekken en die haar laat zien dat dat geknal haar niet vermoord oid.

Edit:
Er is zo'n 'muts' onderweg die je tegenwoordig weleens op filmpjes van trimmers ziet.
De druk ervan en het feit dat de oren afgedekt zijn zou dempend en kalmerend moeten werken.

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:19

Thundershirt werkt goed hier.

Als medicatie echt nodig is dan sileo of Pexion is eerste keus.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:39

Oh Sileo, dat hadden ze nog niet toen mijn hond nog leefde. :)
Dan is mijn info inmiddels achterhaald.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:49

Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd bij Saartje :(

Het best werkt hier. De wc deur open zetten (hondenmandje daar neerleggen) en als ze besluit daar te gaan liggen de deur dichtdoen. Daar zijn geen ramen en als ze even heen en weer loopt hoor ze de afzuiger maar vuurwerk is daar bijna niet te horen. In de woonkamer muziek hard. En verder gewoon haar zelf haar gang laten gaan.

Het enige wat beter werkt. Vertrekken oudejaarsochtend naar een huisje in het bos en daar overnachten.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:57

Ik lees mee, trainen gebeurd jaarrond maar houd het hooguit tegen dat het onleefbaar word. De poedel mag niet kuchen en als ik me verslik rent hij ook de kamer uit in paniek.

Heb een afspraak staan bij de dierenarts voor advies maar wil graag wat geinformeerd binnen komen.

Edit:
Van het thundershirt gaat hij beven als een rietje. Hielp even maar toen heeft hij de connectie gelegd met de angst denk ik.

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 17:15

Thanks voor alle reacties! Ik ben inderdaad niet van plan om van alles door elkaar te gaan gebruiken dus vandaar ook mijn vraag hier. De oude topics had ik gezien maar omdat er de laatste jaren zoveel nieuwe middelen op de markt gekomen zijn en ook een aantal juist niet meer gegeven worden kon ik daar voor mijn gevoel wat minder mee. De twee topics van vorig jaar ga ik nog even doorspitten.
Thundershirt hebben we geprobeerd en maakte hier helaas geen verschil.

Ik weet dat training idd een groot onderdeel is en we hebben het ten opzichte van dat eerste jaar toen ie echt doodsbang was ook wel wat terug kunnen brengen, maar hij is sowieso erg geluidsgevoelig en hij reageert zowel op de knallen als op de geur van kruit/vuur.

Op de dagen dat er vuurwerk verkocht mag worden zorgen we idd dat we 'sochtends vroeg al uitgebreid lopen en op oudjaarsdag frisbeeen zodat ze hun energie goed kwijt zijn in ieder geval. Verder staat oudjaarsdag de hele dag de radio of tv aan en hebben we al vroeg de gordijnen dicht. Daarbij zetten we de bench neer (die ze goed gewend zijn) neer met een deken erover zodat er altijd een plek is om weg te kruipen, maar Gizmo ligt het liefst zo dicht mogelijk bij ons dus we maken ook altijd nog een plekje in de hoek naast de bank en onder tafel. Een van ons blijft beneden tot het geknal grotendeels klaar is zodat hij niet alleen is.
Gizmo is helaas totaal niet voergericht maar speelt wel graag en was tot vorig jaar het grootste deel van de dag redelijk af te leiden door een trekspel of wat trucjes met de frisbee. Zodra het 's avonds echt los gaat werkt dat niet meer maar afgelopen jaren was hij daarna zijn spanning wel weer redelijk snel kwijt. Het is niet dat hij nog dagen of weken angstig door de wijk loopt, het speelt echt op het moment van de knallen zelf.

We zien nu dat hij op de eerste knallen heftiger reageert dan voorgaande jaren en wetende dat hij ouder wordt, zijn zicht achteruit gaat en hij sowieso wat schrikkeriger is wil ik hem graag ondersteunen om te zorgen dat zijn stress in ieder geval niet erger wordt dan de afgelopen jaren.

Onze andere border heeft gelukkig zijn angst niet overgenomen en vindt het juist heel interessant, daar zou je bij wijze van spreken om middernacht mee op straat kunnen gaan staan.

cursebreaker

Berichten: 11505
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:19

Ouder worden, minder zicht e.d. kan dit inderdaad voor het gevoel van de hond sneller erger maken ja, dan zijn ze vaak nog sneller bang/angstig als dat al aanwezig is.

ik zou overwegen om ook met de DA even door te spreken of evt medicatie dan misschien niet sowieso beter is als supplementen die minder goed inwerken. Zeker als je nu al ziet dat hij heftiger reageert als voorgaande jaren.

En eventueel eens nadenken over die oordemper. Daar kun je ook prima mee wandelen namelijk bv. Misschien helpt dat ook al voor 'm, als de knallen minder binnenkomen. Voelt ie zich misschien net wat zekerder weer als hij eraan gewend is.

edit:
Deze hebben wij
https://www.rexspecs.com/products/ear-pro

Is oa nu ook via Nederlandse shops te krijgen - ik kocht 'm via een Duits bedrijf.
https://dogpride.nl/rex-specs-gehoorbes ... n-ear-pro/

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:21

Wanneer je hond echt heel angstig is zijn supplementen eigenlijk al niet meer afdoende :)

Training is in dit soort gevallen al vroeg in het jaar nodig. Er zijn al een hoop tips gegeven.
Wel lees ik tussen de regels door dat je hond gevoeliger wordt voor geluiden. Dat in combinatie met de leeftijd zou ik je adviseren om ook eens bij een osteopaat langs te gaan. Honden die geluidsgevoelig zijn hebben vaak ook nek klachten of zitten bijv vast bij lendenwervels.

Onlangs zelf bij een klant geweest wie haar hond in toenemende mate echt steeds angstiger werd voor harde geluiden. Het resultaat was verbluffend na een eerste bezoek. Er zal in jullie geval meer mee spelen zeker omdat je hond een nare ervaring heeft. Maar zeker de moeite van het proberen waard.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:06

Gelukkig heeft geen van mijn dieren angst voor vuurwerk, nu moet ik ook zeggen dat er hier vrijwel niks aan de hand is, een uurtje wat herrie en dan is het klaar en de 31e en 1e wat los geknal af en toe.
Maar, waarom ik eigenlijk reageer, mijn kater heeft een tijdje puur gehad tegen stress. Hier reageerde hij echter mogelijk nog veel angstiger door, alsof ie een beetje van de wereld was en dan af en toe wat binnen kreeg, waar ie mega angstig op reageerde. (Ik heb voor hem overigens nog steeds niet het wondermiddel, hij heeft van zichzelf gewoon veel stress en het enige dat echt werkt is naar de caravan op de camping :') )
Ik zou dus als je iets wil proberen nu al beginnen (veel dingen werken ook beter als je een spiegel opbouwt), zodat je niet met dit soort dingen zit als je het middel daadwerkelijk nodig hebt en nog eventueel kunt wisselen

cursebreaker

Berichten: 11505
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:26

Siesjuh schreef:
Gelukkig heeft geen van mijn dieren angst voor vuurwerk, nu moet ik ook zeggen dat er hier vrijwel niks aan de hand is, een uurtje wat herrie en dan is het klaar en de 31e en 1e wat los geknal af en toe.
Maar, waarom ik eigenlijk reageer, mijn kater heeft een tijdje puur gehad tegen stress. Hier reageerde hij echter mogelijk nog veel angstiger door, alsof ie een beetje van de wereld was en dan af en toe wat binnen kreeg, waar ie mega angstig op reageerde. (Ik heb voor hem overigens nog steeds niet het wondermiddel, hij heeft van zichzelf gewoon veel stress en het enige dat echt werkt is naar de caravan op de camping :') )
Ik zou dus als je iets wil proberen nu al beginnen (veel dingen werken ook beter als je een spiegel opbouwt), zodat je niet met dit soort dingen zit als je het middel daadwerkelijk nodig hebt en nog eventueel kunt wisselen


Kan best zijn dat de werkzame stof in dit supplement averechts werkt voor hem. Dan zou ik naar een ander merk kijken, waar ook een andere werkzame stof gebruikt word bv. Welke van Puur gaf je? Je zou ook nog naar CDB olie kunnen kijken, dierenoppas Amersfoort heeft druppels ook, zylkene, feliway, Bach rascue oa. Katten van een vriendin van me gaan bv namelijk heel goed op de puur, dus het kan echt idd zo individu afhankelijk zijn wat werkt of niet werkt.

EDIT:
Sorry never mind. ik zie dat je echt reageert op TS, niet zelf om advies vraagt :') _O-
Niet goed gelezen, dus zie mijn bericht maar als niet verzonden. lol.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 18-11-23 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri
Berichten: 880
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:27

Ik geef niks. Ik zet een bord afgekoelde frikandellen op tafel en hij mag tussen ons in op de bank.muziek hard aan om vuurwerk te overstemmen, en daarmee weten we hem afgeleid te houden.

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:28

Ik heb het opgegeven
Na idd een jongen die een rotje gooide tussen de honden is het drama
Desensibiliseren, vuurwerk geluiden rustgevende zooi
Niks werkt..
Dus geef nu vitamine F
Ga altijd voor of tijdens de kerst naar Frankrijk en kom pas week na oud en nieuw terug..

Wat een rust geeft dat de honden...

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:08

Adaptil dat doe je in het stopcontact werkt ook snel.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:19

Mijn ouders gaan dit jaar speciaal voor (en dus met) de honden naar het buitenland, om de vuurwerklast te omzeilen. Het is elk jaar een drama en ze hebben werkelijk alles geprobeerd, maar niets helpt. Zelfs vorig jaar met de honden naar ons (oosten) gekomen, maar ook hier begint de ellende (mogelijk door de komst van westerlingen) door te zetten. Het was jarenlang heerlijk rustig hier, op de carbid-schieters na - maar daar hadden de honden (en wij) geen last van). Helaas is het sinds vorig jaar ook hier ellende geworden en horen we al sinds een paar weken 's nachts harde knallen. Erg jammer. Mijn vader zit wat maanden tot half drie 's nachts beneden voor de honden, omdat er daar al sprake is van een "Gaza-strook". Het is toch van de zotte dat je als dierenhouder allemaal troep in je dier moet stoppen omdat die * gecensureerd woord * niet kunnen wachten tot Oud & Nieuw zelf. Ik snap dat dit topic niet bedoeld is om een diep gekoesterde wens voor een vuurwerkverbod uit te spreken, maar ik vind het schrijnend hoe dieren (en mensen met angst voor knallen) hieronder moeten lijden.

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:27

Shenavallie schreef:
Mijn ouders gaan dit jaar speciaal voor (en dus met) de honden naar het buitenland, om de vuurwerklast te omzeilen. Het is elk jaar een drama en ze hebben werkelijk alles geprobeerd, maar niets helpt. Zelfs vorig jaar met de honden naar ons (oosten) gekomen, maar ook hier begint de ellende (mogelijk door de komst van westerlingen) door te zetten. Het was jarenlang heerlijk rustig hier, op de carbid-schieters na - maar daar hadden de honden (en wij) geen last van). Helaas is het sinds vorig jaar ook hier ellende geworden en horen we al sinds een paar weken 's nachts harde knallen. Erg jammer. Mijn vader zit wat maanden tot half drie 's nachts beneden voor de honden, omdat er daar al sprake is van een "Gaza-strook". Het is toch van de zotte dat je als dierenhouder allemaal troep in je dier moet stoppen omdat die * gecensureerd woord * niet kunnen wachten tot Oud & Nieuw zelf. Ik snap dat dit topic niet bedoeld is om een diep gekoesterde wens voor een vuurwerkverbod uit te spreken, maar ik vind het schrijnend hoe dieren (en mensen met angst voor knallen) hieronder moeten lijden.

Helemaal mee eens
Carbid doet ze niks
Maar die knallen wel
Gelukkig heb ik de kans om naar het buitenland te gaan

Maar het is toch van de zotte

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 15:38

Bedankt allemaal voor de info! Ik heb vandaag toch even contact gehad met de dierenarts. Zij raden aan met een supplement te beginnen (zelf hebben ze goede ervaringen met zylkene en adaptil). Ze zien hier vaak wel resultaat mee en dat heeft tijd nodig om te werken. Mochten we tijdens december zien dat dit te weinig effect heeft, zelfs als het echt last minute in die laatste dagen is dan mag ik altijd contact opnemen en kunnen we medicatie krijgen voor oudjaarsavond.

Ik hoop dat Gizmo genoeg gaat hebben aan het supplement want heel eerlijk, ik vind nieuwe medicatie geven, aan een oudere hond, waarvan we niet weten hoe hij erop reageert op een moment wat al stress met zich meebrengt ook niet heel ideaal, maar mochten we zien dat hij echt te heftig reageert op het vuurwerk dan gaan we in ieder geval nogmaals even doorspreken wat voor hem de beste optie is.

We kunnen ivm het werk van vriend helaas niet weg in die weken dus het blijft toch zoeken naar een manier om er thuis mee om te gaan. Overigens ook wel eens op een vuurwerkvrij park gezeten waar vervolgens op de weg die voorlangs liep wel afgeschoten werd en op het weiland naast het park carbid. Dat laatste reageert hij wel een stuk minder op maar echt fijn was het niet.

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:51

Je kan wellicht ook overwegen de hond naar een vuurwerkvrije opvang te brengen met oud en nieuw.

Hier zijn nooit knallen. Je hoort alleen in de verte carbid. Maar dat is ook niet om de deur. Ik zit in Tjalleberd, opzich wel vlakbij. Maar ik zit ook al zo goed als vol met oud en nieuw. Deze honden zijn ook als de dood voor vuurwerk maar gaan hier altijd relaxt weg