Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 23:23

Gekke vraag maar wij hebben de kattenbak in de schuur staan maar nu vind ik het wel erg koud voor ze in de schuur om daar de nacht door te brengen.
Moet ik nu steeds de kattenbak verslepen of kunnen ze in de nacht zonder?

We slapen nooit uit ivm de kinderen en zijn dus vaak rond 7 uur weer beneden.

Alles staat ook in de schuur ivm de kinderen

xPabloBokt

Berichten: 9444
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:26

Nee, dat zou ik niet proberen. Ze zitten hier 's nachts regelmatig op de bak. Als je ze weghaalt garandeer ik je dat ze ergens plassen waar het niet hoort.

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:28

Als ik naar mijn kat kijk, gebruikt hij hem wel ‘s nachts.
Ik weet ook niet hoe oud je katten zijn, maar naar mate ze ouder worden, kan het lastiger zijn voor ze om het op te houden. Hou daar wel rekening mee. Zelf zou ik persoonlijk daarom wel een extra bak plaatsen zodat je niet continu hoeft te slepen, maar ook minder onverwachte ongelukjes krijgt.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:31

Kun je geen tweede kattenbak binnen zetten en die gewoon 's ochtends even uitscheppen? Of een kattenluikje met/zonder chipherkenning?

Ik heb altijd ook een kattenbak binnen staan, een eentje in de schuur.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:31

Ik denk dat 8 graden niet te koud is voor katten, om in een schuur te verblijven.
(ook al gun ik ze een lekker warm bankje om op te liggen, dat dan weer wel :o ).

Westhof

Berichten: 2914
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:32

Zou het ook niet doen. Mijne gebruikt hem ook regelmatig in de nacht/vroeg in de ochtend.

Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:38

Hier van de week vergeten om de bak in de woonkamer te zetten en had in de ochtend een mooie verrassing naast de plantenbak :')

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 23:41

Bedankt voor de reacties! En ervaring @padoertje
Toch maar even verplaatsen, ik heb geen zin om een drol van de grond te rapen

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:42

Ik zou een 2e bak neerzetten. In de nacht zonder gaat je leuke cadeautjes opleveren ;)

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:42

Hier zitten ze snachts echt zelden op de bak. Maar toch heb ik er 3 staan voor het geval dat.

Daphne__
Berichten: 12469
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:49

Uit ervaring kan ik zeggen, dat kunnen ze niet -O- Was de kattenbak met m'n slaperige kop vergeten...

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:50

Ja hoor. Onze ex buitenkat leeft inmiddels veel binnen maar ik ben niet in bezit van een kattenbak. Hij houd het keurig de hele nacht op als binnen slaapt.

Sabri

Berichten: 1403
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:54

Niet doen. Stel je kat moet toch nodig(bv diarree etc) en hij kan niet op de bak, dan plast of poept deze misschien wel op de bank en associeert vervolgens de bank met plas en poep. Daarnaast willen katten graag in de buurt zijn van een bak.
Waarom niet een tweede bak erbij? Dan hoef je er niet mee te slepen.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:57

Ik zou het ook zeker niet proberen. Ik ben de bak een keer vergeten 's nachts, toen heeft katlief mijn halve lievelingsplant ontworteld en vervolgens extra bemest. Geen aanrader :+

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 00:03

Hier wordt de bak soms wel gebruikt in de nacht. Ze moeten wel de kans krijgen om hun behoefte te doen in de nacht om onzindelijkheid te voorkomen. Tenminste, dat vind ik.

Waarom kan een extra bak niet in huis ivm de kinderen? Anders evt iets in de schuur waardoor het daar wat aangenamer is?

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 00:08

Ik heb geen kattenbak, woon op een grote boerderij, en onze katten slapen met regelmaat n nachtje binnen als ze dat zelf willen. Gaat nooit mis, al 8 jaar niet :D *klopt af*

Zoolgangster

Berichten: 9652
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 00:10

Renee_S schreef:
Ik zou het ook zeker niet proberen. Ik ben de bak een keer vergeten 's nachts, toen heeft katlief mijn halve lievelingsplant ontworteld en vervolgens extra bemest. Geen aanrader :+


Een kat van een bekende is zo onzindelijk geworden, omdat ze de kans kreeg in een grote plantenbak te plassen (in huis). De poes plaste later overal in huis.

Blacky94

Berichten: 3483
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 02:15

Beetje spuit 11 maar als ze gewend zijn er 's nachts een te hebben zou ik ze nu idd niet zomaar zonder zetten. Het zal ook afhankelijk zijn van het ritme van je katten maar 1 van de 2 hier gebruikt m bijv. juist voornamelijk s avonds en s nachts en overdag bijna niet, terwijl nr 2 gaat wanneer t m uitkomt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 06:40

Ik ga ook mee met de rest, mijn 3 poezen gebruiken hun 4 bakken ook in de nacht. Verslepen of eentje extra neerzetten.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:56

Hangt van je kat af.

Bij de onze zou ik het aandurven, maar toch doe ik het niet.
Ik schep de bak alleen uit wanneer hij gebruikt is, en dat is echt heel weinig, 1 of 2x per maand. En hii word meestal gebruikt als ze met heel vies weer eens een dag binnen geweest zijn(omdat ze zelf vertikte naar buiten te gaan). S nachts zijn ze altijd binnen.

Dolce_pony
Berichten: 69
Geregistreerd: 17-12-21

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:39

Voor onze kat hebben wij geen kattenbak meer in huis.

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:42

Ik heb per ongeluk eens een keer 1 van mijn katten opgesloten in de slaapkamer toen ik ging werken, en die heeft het toen "keurig" op een shirtje dat op de grond lag gedaan. :+
Ik zou gewoon een 2e bak erbij halen, hier gebruiken de katten de bak ook echt 's nachts.

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:47

Ik zou een kat zeker niet zonder poep- of plasmogelijkheid laten zitten, anders gaan ze zelf wel een oplossing zoeken als de nood aan de man kat is :=

Dus zorgen dat er in huis een bak staat.
Of dat er toegang is tot een bak via een luikje of dat ze naar buiten kunnen via een luikje.

Al zou die 364 dagen van het jaar niet gebruikt worden, die ene keer dat je de drek op moet ruimen is vervelend genoeg om het toch maar voor te zijn, vooral ook met het risico dat kat het wel lekker makkelijk blijkt te vinden om zijn behoefte op je bank, kleed, tas of in je planten of schoenen te doen ofzo :=

Ik zou zelf ook niet zonder WC willen zitten en zou er niet lekker van slapen, dat idee dat een kat 's nachts op ploffen kan komen te staan en geen kant uit kan :=

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:50

Ik vind het ook zielig als ze hun behoefte niet op de juiste plek kwijt kunnen. De meeste katten zijn echt heel schoon van zichzelf, en zullen hun behoefte alleen ergens "fout" doen als ze niet anders kunnen.

Oké, één van mijn katten heeft weleens een angstplasje op de trap gelaten met onweer. Het ging toen echt ineens heel heftig te keer. En met heftige antibiotica kuren en hevige diarree heeft hij eens de bak niet gehaald en lag er een halve meter voor de bak een berg diarree. Ik zag hem hollen, maar toch niet gehaald. Hij keek zo ongelukkig. :(:)

marleen_88

Berichten: 14067
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:05

Onze vorige kat hield zijn plas echt op in de nacht, die ging niet op de bak in de nacht.

Onze twee nieuwe aanwinsten gebruiken beiden de bak laat in de avond, in de nacht of 's ochtends vroeg.

Ik zou ook een extra bak plaatsen, voorkomt ongelukken.