Is al een tijd geleden dat ik een bericht heb geplaatst hier

Wij hebben sinds kort problemen met onze overbuurvrouw die het op onze hond heeft gemunt en ik dacht wellicht iemand die hetzelfde had meegemaakt of wat advies kan geven op Bokt.
Een beetje achtergrond wb onze situatie: Wij hebben in 2021 een duitse herder uit Azie gered, en het is een zeer lief, maar wat angstige hond. Ze heeft 3 jaar (sinds puppytijd) in een Aziatische kennel gezeten met 70 andere honden voordat ik haar adopteerde en haar naar Nederland vloog in 2022. Ze woont momenteel bij mijn ouders omdat ik nog in Azie werk, en we waren van mening dat ze in NL een beter leven zou hebben dan in Azie. Mijn ouders wonen in een koopwoning met een tuin waar ze lekker kan spelen en kan vertoeven wanneer het weer het toelaat. Onze overbuurvrouw woont in een huurwoning - de afstand tussen onze huizen is ongeveer 15 meter (van onze achtertuin naar haar voordeur).
Mijn hond slaat soms aan wanneer er mensen langs onze tuin lopen, maar het is niet een hond dat de godganse dag loopt te blaffen. Omdat de overbuurvrouw al een keer aan de deur was gekomen vanwege haar geblaf, waren we haar tegemoet gekomen om haar pas buiten te laten wanneer het later op de dag was en we zorgen er ook voor dat ze op tijd weer naar binnen kwam. We corrigeren haar ook wanneer ze reageert op de bel of als ze iets te lang doorgaat als er mensen langslopen. Het is een hond met een trauma (we vermoeden dat ze geslagen was in haar puppy tijd) dus we kunnen niet helemaal voorkomen dat ze nooit meer blaft wanneer er mensen langs lopen. Maar onze buurvrouw had sinds de zomer een kleinkind waar ze elke dag op moest passen, en ze had geklaagd dat haar kleinkind bang was van onze hond en wakker werd tijdens haar middagdutjes als onze hond weer aansloeg. Schijnbaar was ze achter onze rug petities begonnen om meer mensen aan haar zijde te krijgen en ze was tevens al een aantal keer naar de gemeente geweest. Gelukkig hebben wij een redelijk goede relatie met onze buren en had niemand getekend en ook hadden ze verklaard dat ze geen last van onze hond hadden. Wij hebben onze hele leven al honden gehad maar ik heb nog nooit zoiets dergelijks meegemaakt.
De vrouw in kwestie is ook bekend bij de politie en de dierenbescherming, ik vermeld dit omdat we bang zijn dat ze misschien iets doet (onze vorige herder was vergiftigd, we weten niet door wie maar mijn ouders zijn bang om er echt werk van te maken). We gaan sowieso proberen te praten met de overbuurvrouw maar ze is nogal berucht (ivm meerdere criminele activiteiten) en zal er waarschijnlijk geen gehoor aan geven. Ik wil dit wel een stap voor zijn en vraag ik me af of wij het beste juridisch advies kunnen inwinnen aangezien ik niet weet wat we kunnen verwachten nu ze al meerdere malen naar de gemeente is gestapt. Ze had gezegd tegen een andere buurvrouw dat ze zo vaak zou gaan totdat ze er werk van zouden maken. Die buurvrouw had ons gewaarschuwd omdat die vrouw heel vervelend kan zijn. Heeft iemand wellicht tips? Excuses voor de superlange bericht . Alvast bedankt!