Kat met gewonde achterpoot (vleeswond) na beschermend paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Kat met gewonde achterpoot (vleeswond) na beschermend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 08:44

Ik merk dat ik heel graag mijn verhaal en zorgen kwijt wil :Y)

Mijn kat Harry heeft een wond op zijn achterpoot sinds dinsdagavond. En ik vind het maar wat spannend hoe dat verder gaat verlopen.

Backgroundstory:
Een van onze katten leeft sinds een maand of 3 buiten. We hebben 14 maanden geprobeerd hem aan een huiskattenleven te laten wennen, maar eindstand was dat hij liever buiten was. (Hij was heftig aan het stress likken. De spark was eruit. Harry is bij ons gekomen nadat zijn eigenaar (familielid) heel plots overleed, thuis). Bij zijn vorige baas was hij buiten poes op de boerderij. Paarden, geiten, schaapjes, hondje.
Nu wonen we daar prima voor, een buiten kat. En hij kreeg een ingerichte hooi opslag stal waar hij in en uit kon. Zijn eerste uitloop is daardoor de paardenweide, met heggen, bomen, schuilstal.

Sinds een goede maand kwam hij ook daadwerkelijk buiten de stal. Steeds iets verder, lekker jagen tussen de paarden en kippen. Fantastisch!

Nu is hij dinsdagavond in een heel bijzondere aanvaring gekomen met een van mijn paarden. Harry was mij in het donker in de rug aan het besluipen..
En mijn paard dacht niet, maar deed. En maakte een uitval naar Harry.
Wat er exact gebeurd is, geen idee. Hoef/tanden? Helaas pakt de camera niet zoveel frames per seconde en het was echt in een flits gebeurd.

Ik draaide me om en zag een paard :wow: Y;( en een kat keihard terug sprinten naar zijn stal.

Ik ben na een paar minuten naar binnen gelopen om bij Harry te kijken, en zag hem hevig geschrokken in een hoekje op zijn hooistapel zitten.
Na even aaien bewoog hij wat en zag ik een wond op de binnenkant van zijn achterpoot. Bij zijn spronggewricht. Weinig bloed, slechts een loshangende velflap. En dat uitzicht beviel mij even niet zo %)

Dierenarts gebeld. Poot was mobiel, hij liep erop, sprong ook op en af van zijn hooistapel. Even aankijken en morgenochtend komen. Terugbellen als je het niet vertrouwt.
Dat was uiteraard om 23:58 het geval, gebeld en we mochten komen.

Conclusie ook van de dierenarts, poot functioneel en wond eigenlijk heel netjes. Geen bot geraakt. Wel een suggestie van een peesje in zicht. Niet te hechten ivm de locatie en het feit dat het een kat is die stressgevoelig is en zich ermee gaat bemoeien. Maar prima dicht groei wond.

Gisteren (de day after) heeft hij braaf in zijn stal gezeten en geslapen. Maar gisterenavond liep hij dus opeens buiten. Over de stalwand geklommen, en hij was heel trots op zichzelf. We hebben het weefrek dus maar terug uit de deur gehaald net als anders, hoeft hij in elk geval niet zo hoog te klimmen.

Vanochtend was hij wel duidelijk wat pijnlijker op zijn pootje, maargoed.. Hij heeft natuurlijk ook wel bewogen, gesprongen en gedaan. En het zal ongetwijfeld heel erg beurs zijn.

Nu hebben we metacam mee gekregen, antibiotica en honingzalf.
Harry was nét oke met aaien als hij het bedacht. Oppakken is heel stom en wordt hij heel boos van. Het is nu dus de uitdaging om hem 2 keer per dag zijn pootje voorzichtig te laten spoelen en daarna inpappen met honingzalf. Gelukkig bestaat er blikvoer als wisselgeld!

Ik heb nog steeds geen idee wat er precies is gebeurd. Wel dat uit een confrontatie tussen een paard en een kat alleen een vleeswond heel bijzonder is..

Hieronder een foto van de wond, gemaakt bij de dierenarts. Op de foto zie je amper bloed. De foto is vanaf een afstandje genomen.
Spoiler:
Afbeelding

Mensen ervaring met zulke dingen bij katten die niet in huis wonen en die aanrakingen normaal gezien al met moeite fijn vinden? Wondgenezing bij katten an sich?

Elisa2

Re: Kat met gewonde achterpoot (vleeswond) na beschermend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:48

Ehm ja..moeilijk.

Vooral als ze al niet graag aangeraakt worden.

Zolang er geen infectie bij zit/ komt zal de wondgenezing denk ik wel voorspoedig verlopen.

Wellicht is een wondspray makkelijker dan zalf.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:56

oh, dit groeit wel dicht, van ManukaLind kan je honingspray kopen, dat is misschien makkelijker aan te brengen...Maar dit is vast snel genezen :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:58

Wat een nare plek.
Ik zou de metacam door het natvoer doen, zeker als hij dat graag eet. En ik ga mee met de optie voor wondspray, scheelt allemaal weer contact.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 10:26

marleen_88 schreef:
Wat een nare plek.
Ik zou de metacam door het natvoer doen, zeker als hij dat graag eet. En ik ga mee met de optie voor wondspray, scheelt allemaal weer contact.

Ja de antibiotica en metacam gaan er, gelukkig, in als koek.

Zolang hij daarvoor extra blikvoer krijgt eet hij alles. Wat dat betreft is het gelukkig wel een simpele. (al heeft hij nu dus al 3x een klein stukje antibiotica laten liggen, waarvoor hij vervolgens 2 schepjes extra blikvoer krijgt. Ik verdenk hem van opzettelijk verkrijgen meer voer :Y) )

Het is vooral die wondverzorging terwijl we al op zo'n glijdende schaal zaten qua contact. Kijk wat moet dat moet natuurlijk. Maar ik vind het ergens ook wel heel prettig als hij menselijk contact nog prettig blijft vinden.

Spray als wondverzorging klinkt als een heel goed (en simpel eigenlijk) idee. Die ga ik morgen bij het contact met de dierenarts even voorleggen!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:33

Jeetje wat een aparte wond zeg! Dat had veel naarder af kunnen lopen denk ik zo :=

Mijn ervaring met katten + wonden is dat ze echt wel goed genezen. Wij hebben vroeger een kat gehad die ook ineens met een vergelijkbare wond thuiskwam, maar dan nog iets groter en dieper. Beestje was toen al een jaar of 15 maar het is prachtig genezen :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:46

Ik zou ook voor een honing-zalf-spray gaan zodat je er niet te veel aan hoef te rommelen.

Medicatie lekker door het natvoer en vertrouwen in een goede afloop.

Ons vriendje met 3 pootjes heeft een lelijke infectie in zijn (flinke) operatie wond gehad, ook dat is keurig genezen (hij had de droom om halve stal/zwerf kat te worden als hij later groot was, maar is een stuk huiselijker geworden omdat de wereld op 3 poten soms wat intens is als je denk dat je gewoon alles nog kan).

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 10:50

Smee__ schreef:
Jeetje wat een aparte wond zeg! Dat had veel naarder af kunnen lopen denk ik zo :=

Mijn ervaring met katten + wonden is dat ze echt wel goed genezen. Wij hebben vroeger een kat gehad die ook ineens met een vergelijkbare wond thuiskwam, maar dan nog iets groter en dieper. Beestje was toen al een jaar of 15 maar het is prachtig genezen :j

Ik heb een filmpje van m'n camera in de paddock. En hoe vaak ik het ook kijk, het gaat echt in 1 seconde. Echt geen idee hoe of wat inderdaad.

Gezien de schrikreactie toen er vanochtend een paardenhoofd over de staldeur kwam, en het gemak waarmee hij gisterenavond wel langs de paardenbenen liep gok ik dat het een beet is geweest. Wat wel verklaart dat het zo gescheurd is zonder dat die poot kapot is van binnen.

Harry heeft straks duidelijk een sterk verhaal om te vertellen.

Mijn andere 3 katten zijn binnenkatten met een kattenren. Ik ontdekte dus dat mijn ervaring met ''gedoe aan katten'' nihil is :+

Ach Dennis, dat beeld schoot inderdaad dinsdagnacht ook nog door mijn hoofd. ''Wat nou als zijn pootje stuk is''.

Laten we hopen dat hij zijn buiten carrière nog wil voortzetten. Maar dan zonder mij te besluipen in het donker..

Afbeelding
Hier de twee figuren tijdens een van de eerste keren ''buiten''.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:54

Die van ons zag er aan de buitenkant helemaal heel uit.
Maar daarvan wisten we dat hij aangereden was en bungelde zijn been er bij. De rontgenfotos waren alleen om te zien hoe stuk het was, dat het erg stuk was wisten we al.
Maar hij is er nog, komt nog steeds thuis met heel veel muizen, en soms zelfs een fazant of een rat!

Je beschermt ze het liefst tegen alles, maar gelukkig kunnen ze wel tegen een stootje.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:36

Zilverspray erop en hopelijk geneest het snel zonder ontsteking. Honingzalf is uiteraard ook prima, maar dat plakt wat meer.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 14:55

Sprays met ''houder onder druk'' gaat hem helaas niet worden. een ''PSSSHHHT'' erop, waarbij we hem moeten vasthouden gaat hij slechter op dan honingzalf smeren.

Ik moet zeggen dat het voor nu wel goed gaat. Het is een soort routine geworden. Het kost wat blikvoer, maar dan mag ik hem even oppakken. Dus ik smeer de zalf al op mijn vinger, pak poes op tegen me aan, smeer mijn vinger leeg op het ''gat'' en poes los. In de avond kan mijn man hem even vasthouden, kan ik ook zien wat ik doe. En daarmee ziet het er voor nu nog heel netjes uit.

Merk wel dat de pijnstiller hem goed doet, want hij ligt eigenlijk de hele tijd binnen te slapen. Tot een goed half uur na de metacam. Dan is hij op pad buiten :+ Maar als we om een uur of 10 in de avond nog controleren ligt hij alweer op zijn plekje te slapen gelukkig :+:

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 12:36

Mocht iemand op dit topic komen via een zoekfunctie doe ik even een update :)

Afgelopen woensdag was het Harry zijn laatste antibiotica.
Ik had afgesproken met de dierenarts dat ik even wat beeldmateriaal zou sturen en dat we zouden overleggen of langer AB nodig zou zijn.

In de avond belde ze dat ze vond dat de wond er op zich netjes kalm uit zag, maar dat het naar hun mening nog niet heel erg aan het dichttrekken was.
De keuze was nu dus eigenlijk om hem op de lange adem langdurig te zalven/schoonmaken om het zo de kans te gunnen om dicht te trekken.
Of hem alsnog binnen te brengen op de kliniek waarbij ze hem zouden behandelen, onder narcose de wond opschonen en alsnog hechten.

In verband met het welzijn van Harry, en hem absoluut niet te willen opsluiten met een kraag om, hebben we gekozen voor de lange adem voor nu.

Hij laat het zalven op zich redelijk toe, zolang we uitbetalen in blikvoer :))

Aankomende donderdag heb ik een afspraak gemaakt met een dierenarts die ook acupunctuur (naalden of laser) doet. Acupunctuur brengt vaak mooie resultaten bij stimuleren wondgenezing. En win-win hebben we dan direct weer een real-life beoordeling van de wond.