Mijn kat Harry heeft een wond op zijn achterpoot sinds dinsdagavond. En ik vind het maar wat spannend hoe dat verder gaat verlopen.
Backgroundstory:
Een van onze katten leeft sinds een maand of 3 buiten. We hebben 14 maanden geprobeerd hem aan een huiskattenleven te laten wennen, maar eindstand was dat hij liever buiten was. (Hij was heftig aan het stress likken. De spark was eruit. Harry is bij ons gekomen nadat zijn eigenaar (familielid) heel plots overleed, thuis). Bij zijn vorige baas was hij buiten poes op de boerderij. Paarden, geiten, schaapjes, hondje.
Nu wonen we daar prima voor, een buiten kat. En hij kreeg een ingerichte hooi opslag stal waar hij in en uit kon. Zijn eerste uitloop is daardoor de paardenweide, met heggen, bomen, schuilstal.
Sinds een goede maand kwam hij ook daadwerkelijk buiten de stal. Steeds iets verder, lekker jagen tussen de paarden en kippen. Fantastisch!
Nu is hij dinsdagavond in een heel bijzondere aanvaring gekomen met een van mijn paarden. Harry was mij in het donker in de rug aan het besluipen..
En mijn paard dacht niet, maar deed. En maakte een uitval naar Harry.
Wat er exact gebeurd is, geen idee. Hoef/tanden? Helaas pakt de camera niet zoveel frames per seconde en het was echt in een flits gebeurd.
Ik draaide me om en zag een paard

Ik ben na een paar minuten naar binnen gelopen om bij Harry te kijken, en zag hem hevig geschrokken in een hoekje op zijn hooistapel zitten.
Na even aaien bewoog hij wat en zag ik een wond op de binnenkant van zijn achterpoot. Bij zijn spronggewricht. Weinig bloed, slechts een loshangende velflap. En dat uitzicht beviel mij even niet zo

Dierenarts gebeld. Poot was mobiel, hij liep erop, sprong ook op en af van zijn hooistapel. Even aankijken en morgenochtend komen. Terugbellen als je het niet vertrouwt.
Dat was uiteraard om 23:58 het geval, gebeld en we mochten komen.
Conclusie ook van de dierenarts, poot functioneel en wond eigenlijk heel netjes. Geen bot geraakt. Wel een suggestie van een peesje in zicht. Niet te hechten ivm de locatie en het feit dat het een kat is die stressgevoelig is en zich ermee gaat bemoeien. Maar prima dicht groei wond.
Gisteren (de day after) heeft hij braaf in zijn stal gezeten en geslapen. Maar gisterenavond liep hij dus opeens buiten. Over de stalwand geklommen, en hij was heel trots op zichzelf. We hebben het weefrek dus maar terug uit de deur gehaald net als anders, hoeft hij in elk geval niet zo hoog te klimmen.
Vanochtend was hij wel duidelijk wat pijnlijker op zijn pootje, maargoed.. Hij heeft natuurlijk ook wel bewogen, gesprongen en gedaan. En het zal ongetwijfeld heel erg beurs zijn.
Nu hebben we metacam mee gekregen, antibiotica en honingzalf.
Harry was nét oke met aaien als hij het bedacht. Oppakken is heel stom en wordt hij heel boos van. Het is nu dus de uitdaging om hem 2 keer per dag zijn pootje voorzichtig te laten spoelen en daarna inpappen met honingzalf. Gelukkig bestaat er blikvoer als wisselgeld!
Ik heb nog steeds geen idee wat er precies is gebeurd. Wel dat uit een confrontatie tussen een paard en een kat alleen een vleeswond heel bijzonder is..
Hieronder een foto van de wond, gemaakt bij de dierenarts. Op de foto zie je amper bloed. De foto is vanaf een afstandje genomen.

Mensen ervaring met zulke dingen bij katten die niet in huis wonen en die aanrakingen normaal gezien al met moeite fijn vinden? Wondgenezing bij katten an sich?