maag suplement hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

maag suplement hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 09:45

Ik ben opzoek naar een goede suplement voor honden maag.

Mijn hond spuugt de laatste tijd best veel gal. Het is gewoon geel, en ze is verder niet ziek of mager of wat dan ook. Geen bloed bij enz. ontlasting ook goed.

Ze krijgt goede voeding. Ze wordt in november 9 en is een duitse herder. Ze eet niet van de straat of iets.

Ik heb wel gegoogeld maar toch ben ik opzoek naar ervaringen. Want elk merk wilt natuurlijk verkopen. Wel of niet kruiden/hollistich misschien toch probiotica geven? tegenwoordig heb je ook snoepjes vorm of is een poedervorm toch beter?

Als dit blijft aanhouden dan gaan we uiteraard naar de dierenarts. Ik ben zelf ook dierenarts assistente geweest dus ik zie nog geen noodzaak maar zoek wel wat kwa ondersteuning

Hettieheks

Re: maag suplement hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:12

Als je zelf assistente bent geweest dan kun je bedenken dat je hond gewoon omeprazol mag hebben. Maar wanneer je hond gewoon goeie voeding krijgt en voldoende dan is het gewoon niet oké en ga je toch naar een dierenarts?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:22

Een senior Duitse herder, die had van mij langs mogen komen hoor.

Juist omdat hij verder fit is en het dus niet lijkt op een maagdarm virusje maar dit best een symptoom kan zijn van iets onderliggends.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:25

Op welke momenten spuugt ze gal?
Meestal gebeurt dat als de maag leeg is.
Voer je bijvoorbeeld op vaste momenten en dan eens op een ander tijdstip? Het lichaam bereidt zich vast voor op het voer wat komen gaat, als dat niet gebeurt gaan ze gal spugen.
Of er zit teveel tijd tussen de voermomenten, je kunt bijv. een maaltijd extra geven of voor het slapen gaan nog een hapje bijv een boterham.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:26

Wanneer spuugt ze? Alleen 's morgens?
Mijn hond heeft er een tijdje last van gehad. Ik denk dat het wat maagzuur is geweest. Toen ik haar 's avonds voor het slapen gaan een snee brood gaf en elke ochtend heel vroeg alvast een klein handje brok ben gaan voeren was het over, en dat heb ik later weer langzaam afgebouwd.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:45

Wanneer spuugt ze inderdaad? Wat voor voer krijgt ze?
Met voer management- aanpassen van tijden, aantal maaltijden etc, kun je vaak nog winst behalen wat hier door anderen al aangegeven word. Onze herder teef spuugt ook wel eens gal in de ochtend met een te lange lege maag bv. Dan pas ik dat aan door haar net wat eerder te voeren en is het probleem meestal zo weer weg ook. Evt dan ook in de avond later voeren.

Qua supplement heb je o.a. de PUUR stomac, maar ik zou eerlijk gezegd met de klachten zoals ik ze nu lees niet aan de supplementen beginnen en proberen wat bovenstaand ook al aangegeven word ja; voer momenten aanpassen enz eerst proberen. Evt nog naar ander voer kijken als ze gewoon echt gevoelig zou blijven ermee.

Herders zijn er sowieso wel bekend mee met sneller spugen op een lege maag :j, zijn daar vaak gevoelig voor wat ik al jaren om me heen zie en hoor onder de herder eigenaren. :j Wat ik dan zelf zie is dat wat aanpassen/management en evt ander voer als dat eerste niet helpt, je het probleem eigenlijk al oplost normaliter. Zeker jonge of dus senior honden zoals bij jou, krijgen hier sneller last van en gezien de leeftijd van je hond past het er ook wel bij dan vind ik; bij m'n eigen hond was dit bv toen ze pup-jonge hond was ook een tijdje aanwezig en erna trok het weer veelal weg. Nu heeft ze het al jaren zelden nog (bijna 4,5 jaar oud) maar merk ik het wel soms eens in de ochtend dat ze last van de maag heeft en dan pas ik idd de voermomenten weer even aan en is het weer goed.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 10:51

ze spuugt meestal in de ochtend. Maar ook gerust in de middag/avond . Ze krijgt niet op vaste tijdstip eten nooit gedaan juist om te voorkomen dat de maag al actief gaat worden. Wel uiteraard in ochtend en avond. Ze heeft zo weken dat er niks aan de hand is, en dan ineens een periode dat ze wel wat meer spuugt..

ik ben al aantal jaren uit de assistente wereld maar nog nooit gehoord of geleerd dat een hond omezeparol mag. Maar dit zal ik dan eerst met de Da overleggen.

Vorig jaar vond een jonge dierenarts dat haar lever te groot aanvoelde. Dus echo laten maken door een ervaren dierenarts ja haar lever was wat 'groot' maar niks op aan te merken. Verder is ze speels, actief,en krijg haar aanbevolen hoevelheid brokken.

extra maaltijd zat ik ook al aan te denken. Maar dan moet ik de aanbevolen hoeveelheid in 3en verdelen dat kan ik nog proberen. Ze is gesteriliseerd dus kan ook niet extra portie geven anders wordt ze te dik.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 23-10-23 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Hetwaszoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:51

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:55

Vlozaad.

Geef ik al een aantal jaar nu aan mijn hond en het gal spuwen is hier dus gewoon weg. Ook poept ze beter. Als ik eens een week wil stoppen of ik vergeet het, is het vaak al weer mis wat de ontlasting (diarree).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:12

Combi gal spugen, vergrootte lever, maar geen verandering in voeding zou ik toch eerder laten controleren bij een DA.
Weet eigenlijk ook niet zo goed in welke mate maagzout (calciumcarbonaat) of andere maagzuurneutralisatoren geschikt zijn voor een hond, laat staan de dosering.

Hier is de enige ervaring met een spugende hond iets slecht verteerbaar of veel slijm door aanwezigheid van gluten en dat is eenvoudig opgelost door de oorzaak te vermijden...

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:53

Als er inderdaad ook sprake is van een grotere lever en een senior hond is het gewoon op naar de dierenarts!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:55

Sluit ik me inderdaad wel bij aan, dan zou ik toch ook wel even langs gaan en wat dingen extra checken :j

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 13:33

Hettieheks schreef:
Als er inderdaad ook sprake is van een grotere lever en een senior hond is het gewoon op naar de dierenarts!

De lever is op de echo geweest en de da zei dat zei vanzich zelf een grote lever hebt. En verder niks te zien is op de echo. Bloed toen ook geprikt geen afwijkende leverwaardes vandaar ook de echo.

maar ik zal me de DA contact opnemen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:27

plutolover schreef:
Ik ben opzoek naar een goede suplement voor honden maag.

Mijn hond spuugt de laatste tijd best veel gal. Het is gewoon geel, en ze is verder niet ziek of mager of wat dan ook. Geen bloed bij enz. ontlasting ook goed.

Ze krijgt goede voeding. Ze wordt in november 9 en is een duitse herder. Ze eet niet van de straat of iets.

Ik heb wel gegoogeld maar toch ben ik opzoek naar ervaringen. Want elk merk wilt natuurlijk verkopen. Wel of niet kruiden/hollistich misschien toch probiotica geven? tegenwoordig heb je ook snoepjes vorm of is een poedervorm toch beter?

Als dit blijft aanhouden dan gaan we uiteraard naar de dierenarts. Ik ben zelf ook dierenarts assistente geweest dus ik zie nog geen noodzaak maar zoek wel wat kwa ondersteuning

Hoe vaak voer je jouw hond?
Ik zou beginnen met de dagelijkse voeding over meer voerbeurten dan ze nu krijgt, te geven. En op vaste tijden. Bijvoorbeeld rond 8 uur smorgens, rond 6 uur savonds en vlak voordat je naar bed gaat. Vaak heb je al de oplossing daarmee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:52

Mijn hondje had dit ook, en opeens was het zwart wat hij spuugde. Nu met hypoallergene voeding geen last meer van.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:58

plutolover schreef:
Hettieheks schreef:

De lever is op de echo geweest en de da zei dat zei vanzich zelf een grote lever hebt. En verder niks te zien is op de echo. Bloed toen ook geprikt geen afwijkende leverwaardes vandaar ook de echo.

maar ik zal me de DA contact opnemen

Je zegt dat dat vorig jaar is gecheckt. Dat is minimaal 10 maanden geleden hè.
Een grote hond van 9 is gewoon al echt een senior. Zeker dan kan er in een jaar tijd veel gebeuren.
Ik zou hem echt even laten checken. En als het niks is, kan zij ook Omeprazol voor schrijven. Als je de dosering dan weet, even kijken of je het bij de Kruidvat kan halen. Scheelt een hoop geld.
(En sowieso mogen ze je niet de dosering van Omeprazol geven over de telefoon zonder hem gezien te hebben)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:21

Onze senior krijgt elk jaar een senior check :) Incl bloed en als nodig foto’s. Vanaf 8 jaar adviseer ik mijn klanten ook ieder jaar een senior check te doen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 16:24

Ze krijgt ook elke jaar controle als we voor de entingen gaan. Ik zal contact opnemen met de DA.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:01

8nnemiek schreef:
Wanneer spuugt ze? Alleen 's morgens?
Mijn hond heeft er een tijdje last van gehad. Ik denk dat het wat maagzuur is geweest. Toen ik haar 's avonds voor het slapen gaan een snee brood gaf en elke ochtend heel vroeg alvast een klein handje brok ben gaan voeren was het over, en dat heb ik later weer langzaam afgebouwd.

Dit doen wij al jaren, elke avond na de laatste wandeling een halve volkoren boterham. Het zijn Cockers, vandaar een halve boterham. Mij is ooit verteld dat het galspugen komt door een lege maag.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 08:11

Even een update van afgelopen dagen.

Ik ben haar 3x eten gaan geven Savonds voor slapen gaan dus ook.

Maar helaas blijft ze in ochtend spugen het is ook niet geel maar wit schuimerig.

Verder is ze daarna weer zich zelf. Maar ik ga wel de DA bellen. Gisteren en eergisteren heeft ze niet gespuugd. Dagen ervoor wel

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 09:25

kan niet aanpassen mijn vorig bericht

maandag ochtend gaan we naar de dierenarts. Vandaag hadden ze geen plek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:48

Succes! Hopelijk niks ernstigs.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 12:11

update:

We zijn bij de dierenarts geweest en waarschijnlijk heeft ze een maag iritatie. Of iets in de maag. De da kon zo niks vinden/voelen, en omdat het een hond is die niet van de straat eet ook zelden een tak vast heeft of iets. Gaan we nu vanuit een maag iritatie.

Ze heeft geen koort en is ook niet uitgedroogd. Ze heeft een prik gehad tegen de misselijkheid. En voor 4 dagen tabletjes. Ze mag niet door de medicatie heen braken. Doet ze dit wel dan Da weer bellen.