Al langere tijd willen wij (vriend en ik) graag een hond. Werk maakt het tot nu toe niet mogelijk maar eind volgend jaar ben ik klaar met mijn opleiding, waardoor wat meer vrijheid/minder werken, en een aantal weken vrij om een puppy op te voeden. Het duurt dus nog even maar nu het eindelijk in zicht is al bezig met inlezen, daarmee nooit vroeg genoeg denk ik

Het wordt de 1e hond, ervaring vooral met honden van anderen, nu ben ik helemaal dol op de australian sheppard van vrienden.
We wonen in een woonwijk, tuin aanwezig maar niet perse enorm groot. We zijn beiden actief en willen graag naast wandelen actief zijn met de hond, hardlopen, fietsen, veel bergwandelen op vakantie.
Nu twijfel ik over de australian sheppard gezien het onze eerste hond wordt, het wordt toch gezien als een hond waar wat ervaring nodig is. Daarbij denk ik dat we nu actief genoeg zijn, maar lukt dat nog als je kinderen wil, is er tijd genoeg voor om zon actieve hond bezig te houden, hoe is deze met babys/kleine kinderen?
Mijn vriend wil graag een golden retriever, ook ik zie genoeg voordelen, maar twijfel of deze alles wat wij willen kan bijhouden. Ik lees wisselende verhalen, het zijn wel actieve honden maar lees ook soms dat hardlopen ermee niet in zit. Ligt denk ik ook aan het type.
Vragen naar ervaringen dus

- is een australian sheppard te combineren met een gezinsleven met een baby/kleine kinderen?
- houd een golden retriever 10km hardlopen normaal tempo, bergwandelingen van 5uur vol?
- ideeen voor andere rassen? Wel een met wat langere vacht, geen echte gladhaarders
Alvast bedankt!