Gescheurde kruisband oude hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Gescheurde kruisband oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 20:51

Hoi allemaal,

Mijn Jack Russel van 12 jaar oud heeft zondag avond zijn kruisband gescheurd.
Ook heeft hij artrose, cushing, luchtpijp vernauwing en veel overgewicht daarom is een operatie erg risico vol.

De da heeft geadviseerd om 3 weken benchrust te geven en op 1 november op controle te komen. Als hij dat niet wat hersteld is wil ze alsnog kijken of hij geopereerd kan worden. Mocht hij wel wat verbeteren moet hij nog 3 weken benchrust.
Dit omdat kleine hondjes soms met rust en zonder operatie kunnen herstellen
Hij krijgt 1 maal daags 50 mg Rimadyl, dit kreeg hij al ivm de artrose. Morgen ga ik even bellen voor toch wat sterkers aangezien ik denk dat hij pijn heeft.

Ik zie hem nu met pijn en vind het zo erg voor hem. Op internet staan zoveel wisselende dingen over een gescheurde kruisband.
Ik zag dat sommige honden een knie brace hebben en dat dat verlichting geeft.

Wie heeft er ervaring met een kruisband scheuring en kan er iets zinnigs over zeggen?
Ik maak me echt zorgen..

Borisje

Re: Gescheurde kruisband oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:28

Ik zou, als paraveterinair, een hondje van deze leeftijd met deze aandoeningen helemaal geen operatie meer aandoen. Soms is een kapotte kruisband bij kleine hondjes best goed mee te leven omdat ze flexibel en niet zo zwaar zijn. Dat geldt zo te lezen helaas niet voor jouw hondje.
Eerlijk is eerlijk, als het mijn hond was en hij zou hier niet zonder operatie van herstellen en dus last houden, zou ik hem laten gaan.
De operatie is pijnlijk en het herstel lang, is dat het waard op die korte tijd die hij nog heeft? Sterkte!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:51

Oh grote knuffel voor je vriendje.

Mijn destijds 14,5 jarige kruising border collie greyhound heeft deze operatie gehad toen na een idiote wilde speelachtervolging (met vriendje witte herder en vriendinnetje kruising russel whippet) dijk af, en hij had toch wel de nodige mankementen, een verlamde stemband, iets vaags aan zijn darmen waar hij toen al 4 jaar medicatie voor nodig had, een recidieve tumor aan zijn achterpoot. Maar hij was zo fit en met die gescheurde kruisband voelde hij zich zo ellendig en hondonwaardig dat eigenlijk de keuze was inslapen of de operatie aangaan en wel zien waar het strand

Affijn een dag na de operatie stond hij vol op zijn geopereerde poot om eens heel hoog te kunnen plassen tegen een boom met zijn andere achterpoot :') , 1,5 week later met nog steeds lijnrust brak meneer los om een sprint te trekken over het strand omdat hij zeker wist dat daar baasje aan het hardlopen was (die was het niet maar een andere hardloper, baasje zag hem nog net wegsprinten) de dierenarts gebeld toen meneer op drie poten liep en wij dachten dat zijn operatie aan gort was, maar nee meneer had wat spierpijn. :+

Uiteindelijk is hij ruim 16,5 jaar geworden en heeft eigenlijk niet meer mank gelopen na de operatie en ook kunnen rennen en springen nog voor zover zijn lijfje dat toeliet.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:03

Je kunt in plaats van een operatie ook kijken voor een brace. Ik heb destijds eentje online besteld voor mijn grote hond in afwachting van de operatie. Hij kon daarmee goed lopen, ik zal eens kijken of ik die link nog ergens kan vinden. Je kunt er ook een op maat laten maken, die zijn wel veel duurder.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:06

https://www.beestenspul.nl/artikel/brace-knie-jump/
Deze had ik voor mijn hond, daar zitten spalken in om het been stabiel te houden. Ik had om die riemen over de rug van die neusriembontjes gedaan van echt schapenwol met klittenband, dan schuurt het niet zo. Dit werkte goed, maar was wel een tijdelijke oplossing.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:16

Ik zou hem ook niet laten opereren. Als t ivm cushing en medicatie daarvoor mogelijk is om hem af te laten vallen evt met hydrotherapie(minder belastend voor t lichaam) zou ik dat proberen. Maar anders denk ik dat met zoveel problemen en dan pijn aan zn poot zou ik overwegen hem te laten gaan.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 12:16

Bedankt voor de reacties.
Opereren gaan we niet doen.
Hij kreeg eigenlijk al palliatieve zorg omdat we de cushing niet hebben laten opereren maar zijn gestart met medicatie. Dan onderdruk je de symptomen maar de tumoren zijn blijven zitten in de bijnieren.

Afvallen is er moeilijk, hij heeft honger en wordt echt dik van de lucht. Hij krijgt een minimale hoeveelheid maar omdat hij ook niet ver kan lopen is het heel lastig.
Hydrotherapie heeft hij gehad daardoor bleef hij wel soepeler en beter op conditie inderdaad.

We zijn nu bezig met een spalk of rolstoel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:22

Heel toevallig had mijn dierenarts het hier laatst over, dat ze in de USA geen oude(re) honden meer opereren aan een gescheurde kruisband, maar deze met Librela en rust behandelen, de knie wordt dan wel stijf, maar daar kan een hond zich goed mee redden..

Een brace kan ook echt wel steun geven, en rust kan ook nog wel veel doen.. Ik heb al diverse honden laten opereren die een kruisband gescheurd hadden, maar ook eens 1 niet laten opereren, die scheurde net een band in een verhuizing van Belgie naar Duitsland en ik zou hier in Dld dan laten opereren , maar zij knapte in die tijd zo op dat ik niet geopereerd heb ,en die knie is uiteindelijk gewoon goed geworden, maar dat is meer toeval geweest...

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 12:44

@kimmie261 oh goed om te horen! Ik hoop ook echt dat Blitz met rust opknapt. Ik heb al wat bedrijven benaderd om een brace te laten aanmeten maar kreeg van een aantal terug dat een Jack Russel te klein is voor een op maat gemaakte brace.

Vanmiddag heb ik nog even contact met de fysio waar ik altijd met hem kwam voor hydrotherapie, zij kan misschien ook een brace maken dus ben benieuwd.
Librela ga ik me ook nog even in verdiepen.

Bedankt!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:59

Bij onze hond had rust helaas niets gedaan en hebben we haar laten opereren. Dat heeft goed uitgepakt, ze heeft er daarna nog twee jaar mee rond gerend.

Ze was toen 15 en had ook al een aantal jaren cushing. Ze reageerde goed op de vetoryl en was fit voor haar leeftijd.
Bij een zwakkere conditie weet ik niet of ik die keuze had gemaakt, maar dan had ik haar ook niet zo door laten lopen, omdat het toch pijnlijk bleef. Nu bleek bij haar naast de kruisbanden ook iets in de meniscus niet goed te zitten, dan kan ook verschil maken. Over een brace is toen niet gesproken, maar het is ook al waren jaren geleden.

Beterschap voor Blitz :(:)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:08

Onze vorige Jack Russel liep ook gescheurde kruisbanden op , op latere leeftijd. Ze was mee op vakantie en sprong uit de caravan maar had niet gezien dat ze een trapje kon gebruiken. Ze kon zover ik nog weten ook niet zo goed meer lopen en had er flink last van.

We zijn toen bij een dierenarts geweest , en die arts had het ook over een operatie. Destijds was ze ook flink te zwaar. Ze is toen op dieet gegaan in combinatie met flink uitrusten. De eerste dagen hebben we haar meegenomen in een karretje en dat vond ze wel best.

Volgens mij door rust is het weer helemaal goed gekomen. Door leeftijd durfden wij een operatie ook niet helemaal aan. En achteraf was het gelukkig ook niet nodig.

Het zijn gelukkig taaie hondjes. Benchrust hebben wij niet gedaan, dat was ook geen doen voor de hond.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:30

annibel schreef:
Bedankt voor de reacties.
Opereren gaan we niet doen.
Hij kreeg eigenlijk al palliatieve zorg omdat we de cushing niet hebben laten opereren maar zijn gestart met medicatie. Dan onderdruk je de symptomen maar de tumoren zijn blijven zitten in de bijnieren.

Afvallen is er moeilijk, hij heeft honger en wordt echt dik van de lucht. Hij krijgt een minimale hoeveelheid maar omdat hij ook niet ver kan lopen is het heel lastig.
Hydrotherapie heeft hij gehad daardoor bleef hij wel soepeler en beter op conditie inderdaad.

We zijn nu bezig met een spalk of rolstoel.

Valt er nog wat winst te behalen met andere voeding? Wat krijgt hij nu?