Nieuwe kat, welk ras?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:38

Wij zijn nu 3x in verschillende asiels gaan kijken omdat een oudere kat wel de voorkeur heeft maar ik merk dat er toch informatie achter gehouden wordt die wij wel erg belangrijk vinden.
Als we een jongere kat nemen of vinden dan worden het er sowieso 2 maar katten die wij zijn gaan bekijken konden niet met andere dieren ,kinderen etc dus dat was wel ideaal.

Wij kijken nog steeds verder maar vind de kat hierboven dat speciale ras wel erg mooi maar de heilige birmaan ook .

xoranlover

Berichten: 6635
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:43

Voor de geïnteresseerden.

Dit is een abessijn:
Afbeelding

En dit een somali:
Afbeelding

Genetisch gezien hetzelfde alleen de vachtlengte is een verschil. (Even kort door de bocht)

Toffeltje

Berichten: 528
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:04

Wij hebben vier binnenkatten: een chausie, een bengaal en twee pixie-bob's. De chausie kan ik niet aanraden, het is een schat van een beest, maar hij vreet graag electriciteitskabels en hij brult heel hard. Onze bengaal is eigenlijk best rustig voor het ras, hij heeft elke dag zijn gekke bui, maar kan daarna ook uren op schoot liggen.
De pixie-bob's vind ik wel het meest mensgericht. Ze kijken je ontzettend aan als je tegen ze praat en ze antwoorden ook met een soort 'mrrrrr', het is niet miauwen, maar het klinkt ontzettend lief. Ze willen het liefst zo veel mogelijk bij jou in de buurt zijn en lijken ook mijn stemming aan te voelen. Als ik verdrietig ben komen ze me echt troosten.
Ik vind zelf een lange staart en een niet zo lange vacht het mooist. Maar je hebt dus ook pixie-bob's met een korte staart.
Afbeelding
Links de bengaal, rechts een van de pixie-bob's.

Neon

Berichten: 4945
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:45

Aanvulling op mijn eerste post…

Actieve Noorse boskatten… ja kan… 1 van ons is een beetje gestoord en vliegt soms op 1.80 hoogte door de lucht omdat hij een vlieg spot… maar die andere 2 van ons zijn heel kalm… en als kitten zijnde was dat karakter van alle 3 al heel duidelijk… dus als je een rustige wilt, neem een rustige kitten :P maar dan nog het zijn bij Odin ook maar even de gekke 10 minuten en als je met hem speelt is hij de gekkigheid zo kwijt… en is hij weer kalm…

Verharen doen alle katten (behalve haarloze… maar die schilferen en moet je wekelijks badderen) Onze ervaring met 3 huis tuin en keuken katten: het verhaart net zo vaak… en die haren steken heel fijn (niet dus) in je meubels en kleren… de haren van de noren zijn zacht en lang en zijn makkelijk op te zuigen…

We kammen ze overigens nauwelijks :P

Foto’s van de 3 Noortjes (en ja ze zitten op commando zo braaf op een rijtje :P )

De middelste is een dametje… met prinsessen gedrag… de lichte is onze mafketel…

Afbeelding


Afbeelding


Noren passen bij je eisen lijstje :P je bent welkom om ze te bekijken bij ons :P

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 18:40

Dankjewel voor alle reacties weer!

Wat een heerlijke bende Neon! :D

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:07

Gewoon een asielkat of een zwerfkat.
Ik heb een zwerfkat en die heeft alle eigenschappen die je noemt.

Melzazu
Berichten: 1813
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:08

Er wordt hier ook 2x iets over Bengalen gezegd en daar herken ik die van mij dan weer totaal niet in. Ik heb 2 Bengalen maar die van mij hebben echt vreselijk veel energie en breken met regelmaat zo ongeveer de tent af, ook zijn ze echt vaak veel aan het “zeuren” met alle vocale toestanden erbij. Ik heb een buitenren voor ze en ook zo’n kattenwiel zodat ze de energie een beetje kwijt kunnen.

Mensgericht zijn ze zeker en ze houden ook echt van op schoot liggen (niet in de zomer want dan is het er te warm voor vinden ze) maar verder is dit ras zoals ik ze ken dus niet iets dat ik je zou aanraden.

Ik ben er zelf helemaal weg van hoor, even voor de duidelijkheid :D

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:33

Noorse boskat hebben wij ook gehad. Wat een schat van een kat. Kwam eerst wel buiten en liep dan mee als we met de hond uit gingen of boodschappen gingen doen. Wachtte ook erg netjes als we uit de supermarkt kwamen om weer naar huis te lopen.
( ene bus halte in stappen en een andere weer uit was niet slim beestje zat er savonds nog te wachten )
Toen we naar een ander huis verhuisde mocht ze niet meer naar buiten. Dit was snel aan te wennen.
Voor de kinderen ook zo lief gebruikte nooit haar nagels. Als ze ergens zat van was liep ze weg.
Nu hebben we 2 htk katten maar mis de boskat nog steeds. Zo anders in karakter.

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:55

Ik denk dat de aanhankelijkheid ook gewoon per kat bepaald is. Het zit hem meer in het karakter als in het ras. Je kiest doorgaans een karakter wat bij je past. Die van mij zijn bijv allemaal aanhankelijk maar komen zelden bij je liggen. Ze zijn speels en breken de tent af. En dan heb ik 3 verschillende katten. Van 3 verschillende rassen maar wel met hetzelfde karakter

Ragdollcat
Berichten: 14683
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:56

Een Ragdoll hadden we.

Ontzettend lief dier en erg mooi!
Maar die haren, heel vervelend zitten overal aan stof en je kleding.
Ook al kammen we hem regelmatig en hij het ook heerlijk vind.

Het klopt met wat de anderen zeiden over de haren en dat is voor mij een reden om geen nieuwe Ragdoll meer te willen.

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:58

Ragdollcat schreef:
Een Ragdoll hadden we.

Ontzettend lief dier en erg mooi!
Maar die haren, heel vervelend zitten overal aan stof en je kleding.
Ook al kammen we hem regelmatig en hij het ook heerlijk vind.

Het klopt met wat de anderen zeiden over de haren en dat is voor mij een reden om geen nieuwe Ragdoll meer te willen.


Had ik nou nooit verwacht met jouw gebruikersnaam :))

De haren moet ik ook weer even aan wennen. M’n hond verhaart alleen tijdens de rui. Van die katten komen voor m’n gevoel non-stop witte plukjes af. Al heb ik het maar omarmd.

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:07

Een oosterling: siamees, burmees, thai, balinees, oosters lang- of korthaar. De honden onder de katten :D
Super mensgericht, gezellige kletskousen, houden van stapelen en kroelen.
Ze houden wel van soortgelijk gezelschap, dus herplaatsers zijn er ook vaak in een koppel.
Op facebook is een herplaatsingsgroep en op de groep van SIOK staan ook regelmatig herplaatsers.
Hier mijn balinees samen met mijn htk
Afbeelding

Elias93
Berichten: 378
Geregistreerd: 04-04-14
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:14

Melzazu schreef:
Er wordt hier ook 2x iets over Bengalen gezegd en daar herken ik die van mij dan weer totaal niet in. Ik heb 2 Bengalen maar die van mij hebben echt vreselijk veel energie en breken met regelmaat zo ongeveer de tent af, ook zijn ze echt vaak veel aan het “zeuren” met alle vocale toestanden erbij. Ik heb een buitenren voor ze en ook zo’n kattenwiel zodat ze de energie een beetje kwijt kunnen.

Mensgericht zijn ze zeker en ze houden ook echt van op schoot liggen (niet in de zomer want dan is het er te warm voor vinden ze) maar verder is dit ras zoals ik ze ken dus niet iets dat ik je zou aanraden.

Ik ben er zelf helemaal weg van hoor, even voor de duidelijkheid :D


Hier ben ik het absoluut mee eens. Blijf weg bij bengalen als je een rustige lieve schootkat wilt. Dit heb ik al te vaak verkeerd zien gaan.
Je hebt natuurlijk uitzonderingen op de regel maar die moet je dan maar net tegen komen. En bij een kruising weet je nooit wat je krijgt.

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:08

Toffeltje schreef:
Wij hebben vier binnenkatten: een chausie, een bengaal en twee pixie-bob's. De chausie kan ik niet aanraden, het is een schat van een beest, maar hij vreet graag electriciteitskabels en hij brult heel hard. Onze bengaal is eigenlijk best rustig voor het ras, hij heeft elke dag zijn gekke bui, maar kan daarna ook uren op schoot liggen.
De pixie-bob's vind ik wel het meest mensgericht. Ze kijken je ontzettend aan als je tegen ze praat en ze antwoorden ook met een soort 'mrrrrr', het is niet miauwen, maar het klinkt ontzettend lief. Ze willen het liefst zo veel mogelijk bij jou in de buurt zijn en lijken ook mijn stemming aan te voelen. Als ik verdrietig ben komen ze me echt troosten.
Ik vind zelf een lange staart en een niet zo lange vacht het mooist. Maar je hebt dus ook pixie-bob's met een korte staart.
[ [url=m/7q17BF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Links de bengaal, rechts een van de pixie-bob's.


Wat een prachtige katten komen er in dit topic voorbij !

De mijne is een echte HTK kat, een vondelingetje (in 25 jaar nog nooit een kat gekocht, komen altijd aanlopen of zo) maar lijkt heel erg op die rechtse, die pixie-bob, en qua karakter lijkt die er ook wel op. Maar die van mij is van nature asociaal (als kitten van ik gok zo'n 6 weken begon die al te blazen naar andere kittens, ik had hem graag een vriendje gegund maar hij was niet akkoord :) )

Die Pika Blu vind ik idd ook prachtig, hopelijk vind je er 1 of 2. Hou ons op de hoogte!

njiloj

Berichten: 1274
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:16

Ik heb 2 exotic shorthairs. 2 katers van 1,5 en 2,5 jaar. Exoten staan erom bekend dat ze erg rustig zijn, graag in je nabijheid zijn en niet erg vocaal zijn.

Een van de 2 kletst heel de dag door, loopt achter je aan en komt dagelijks op schoot liggen en knuffelen. Hij weegt bijna 5 kilo en is niet zo slim. De ander hoor je nooit, komt af en toe een aai halen en word verder liever met rust gelaten. 2x per week moet ie opeens knuffelen. Hij is erg eenkennig maar zit graag voor het raam te shinen :+ . Deze weegt 3,4 kilo. Ze spelen dagelijks een uurtje of 2 met elkaar en slapen veel.

Ze zijn dus hetzelfde ras, maar totaal verschillend qua karakter. Ik vind het een heerlijk ras.

Wel oppassen voor fok met extreem korte neuzen of kleine neusgaten. Tegenwoordig wordt er gelukkig beter gefokt, maar zeker bij een herplaatser zou ik hier extra op letten.

O ja, ze verharen wel flink hoor.


Afbeelding

ryukapple

Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:57

Ik zou ook zeggen ragdoll. Hier zie ik veel staan dat ze veel verharen. Maar hier verhaard de ragdoll echt niks meer dan mijn twee htks. Vind wel dat binnenkatten sowieso meer verharen dat katten die ook buiten komen

laura1987

Berichten: 7139
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:07

Dit is mijn tuig :)
De Maine coon zou sowieso te groot zijn en de birmaan kater ook denk ik.
Mijn bluepoint birmaan is maar 2.8 kg, wil heel graag kroelen, maar is geen op schoot poes.


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niqui

Berichten: 2188
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:26

Wij hebben 3 birmanen: twee katers en een poes. De katers zijn ongeveer even groot en wegen resp. 4.75 en 5.75 kilo. De poes is kleiner en weegt 3 kilo. Ze zit graag op schoot en de mannen liever naast ons. Lekker tegen ons aan. Dat vinden we net zo gezellig.
Hier de kleinste op foto.
Afbeelding

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 23:03

Je zou eens naar de Chatreux kunnen kijken of die in je zoekprofiel past.

PrizTwir
Berichten: 2398
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:02

Ik heb nu voor de tweede keer een Britse langhaar. Dit is ook weer zo’n popje <3. Overigens wel socialer dan de vorige. Ze is voor niets of niemand bang, vind het helemaal gezellig om bij ons te zitten, ook als we buiten zijn. Ook deze is een gezellig kletskous.

Chloé, mijn eerste Britse langhaar. Jammer genoeg veel te vroeg moeten laten gaan. ;( (9 jaar) Dit was echt mijn vriendinnetje. Altijd bij mij en zeker als ik verdrietig was, dan kwam ze er aan. Dikke kletskous was ze. Het liefst de hele dag aaien en knuffelen. En af en toe echt een hele gekke bui en lekker spelen.
Afbeelding

Marie-Claire. Nu ons kleine meisje van 6 maanden. Britse langhaar met ver weg Scottish Fold. Erg lief, sociaal, ook weer heel erg graag bij je en wil het liefst ook de hele dag geaaid worden en knuffelen.

Afbeelding

Milou, onze 7 jarige Snowshoe kruising. (Met pers) Ook lief, maar meer op zichzelf. Ze wil graag bij je zijn, maar ook weer niet. Ze komt, wanneer zij daar behoefte aan heeft. En dat is een stuk minder dan de Britjes. Ze ligt dan ook graag in de hoek van de bank, wat verder van je af. Zij en Chloé waren 4 pootjes op 1 buik. Dikke maatjes, veel spelen en soms elkaar de kop in slaan. Na het verlies van Chloé zagen we al heel snel dat ze eenzaam was en hebben we dus Marie-Claire erbij genomen. Dat was effe wennen natuurlijk, maar dat gaat nu helemaal goed. Ze spelen en geven elkaar af en toe likjes. Aankomende winter zijn ze meer op elkaar aangewezen(komen ze weinig buiten, wij hebben een afgezette tuin voor ze), dus ik verwacht dat ze dan wel veel zullen gaan spelen.

Afbeelding

Jut&Jul
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:31

Moon_light94 schreef:
Ik zou in jouw situatie toch minder snel naar de boskatten, Siberen of ragdolls neigen. Zeker die eerste 2 waarderen buitenruimte (al is het maar een balkon) toch wel echt.


Dat gaat wel op voor mijn Sibeer :j
Maar verder past het ras wel in het profiel. Het is ook een relatief gezond ras, weinig erfelijke problemen.

Mijn Sibeer is echt een schootkat, bemoeit zich overal mee en is erg speels en vooral gezellig.

Verharen valt mee, minder dan bij de korthaar htk, en ik hoef nauwelijks te kammen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 10:11

We gaan volgende week kijken bij een Ragdoll :) . Ben benieuwd hoe ik het ras ga vinden, toch iets helemaal anders qua uiterlijk dan de kleine, smalle en kortharige Rusjes.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:13

MoppieFilou schreef:
We gaan volgende week kijken bij een Ragdoll :) . Ben benieuwd hoe ik het ras ga vinden, toch iets helemaal anders qua uiterlijk dan de kleine, smalle en kortharige Rusjes.


Super leuk, let je wel op dat alle tests voor erfelijke afwijkingen zijn gedaan?

J30d
Berichten: 259
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:23

Britse korthaar! <3

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 10:24

Amber_anne schreef:
MoppieFilou schreef:
We gaan volgende week kijken bij een Ragdoll :) . Ben benieuwd hoe ik het ras ga vinden, toch iets helemaal anders qua uiterlijk dan de kleine, smalle en kortharige Rusjes.


Super leuk, let je wel op dat alle tests voor erfelijke afwijkingen zijn gedaan?


Het is een ex-fokpoes van een cattery dus zou normaal in orde moeten zijn, maar ik ga het zeker nog eens checken :)