Het is waarschijnlijk een jong van dit jaar die op zichzelf is gaan wonen en daarvoor onze tuin heeft uitgekozen.
Géén idee hoe hij in onze tuin is gekomen trouwens, want die is volledig omheind met schuttingen, maar blijkbaar is het dit egeltje toch gelukt

In eerste instantie dachten we dat hij/zij gewoon een keertje op bezoek was, maar de afgelopen 5 weken liet hij zich iedere avond zien en horen zodra het donker werd, dus we kunnen wel concluderen dat het een blijvertje is

Omdat ik al een aantal keer bijna mijn nek heb gebroken over een laagvliegende egel en ik me er continue over verbaas dat ze zo hard kunnen rennen, hebben we hem maar Turbo genoemd

Het onderwerp van gesprek

We voeren Turbo geregeld bij met kattenbrokjes en speciale egelvoeding en hij lijkt goed te wennen aan onze aanwezigheid. Natuurlijk is het een wild dier en willen we hem niet tam maken, maar het is wel de bedoeling dat hij straks genoeg weegt om zijn winterslaap te kunnen overleven. We hebben daarom ook contact gehad met de Egelbescherming voor wat nuttige tips

Er zijn in onze tuin genoeg plekjes voor een egel om te slapen, maar overwinteren zou wat lastiger worden. Daarom hebben we een egelhuisje gekocht!
Ik ben natuurlijk ontzettend benieuwd of hij deze gaat gebruiken, maar als hij er eenmaal in zit, mag je hem niet meer storen. Anders is de kans groot dat hij de winter niet zal overleven.
En hoe weet je of je een kostganger in je egelhuisje hebt zitten? Juist: Je hangt er een camera in

Zo gezegd, zo gedaan en aan de slag met Project Turbo

Turbo's Taverne in aanbouw:

En klaar!

Manlief heeft er een camera in gemonteerd met bedrading naar het internet en toen kon Turbo's Tiny House op zijn plek worden gezet.
Ik heb wekenlang geobserveerd wat de beste plek zou kunnen zijn en uiteindelijk heeft Turbo's stacaravan een standplaats onder de beukenhaag gekregen

Filmpje van de situatie en de plek waar Turbo's crib staat

Ik had het gevoel dat het wel even zou duren voor hij zou durven spieken, maar niets was minder waar..
Die zelfde avond was het al raak!

Na het bekijken van bovenstaand filmpje had ik het idee dat er te weinig bodembedekking in zat, dus de volgende dag heb ik er nog eens een extra lading hooi bij gedaan en ja hoor....
Afgelopen nacht is hij urenlang bezig geweest rond het huisje en heeft er een aantal keer ook een ruim uur in geslapen!

Nooit geweten dat egels ook kunnen snurken trouwens!

Die neus ook vol in de camera gewoon

Snurkende egel

We dachten dat het misschien wel een leuk idee is om anderen ook mee te laten genieten van onze gratis kostganger, dus daarom is de stream ook online live te volgen

Op dit moment is Turbo afwezig. Ik vermoed dat hij vandaag nog op zijn oude plekje slaapt.
Het zijn natuurlijk nachtdieren en die laten zich meestal horen/zien zodra de schemering in zet, dus waarschijnlijk is hij vanavond wel weer aanwezig

Misschien vinden jullie het ook leuk om mee te kijken?
Ik vermaak me in ieder geval prima met Turbo TV