Hond vakantie frankrijk, streng?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Hond vakantie frankrijk, streng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 21:18

Hai,

Ik heb een vraagje. Wij vertrekken 14 oktober met ons gezin een weekje naar Frankrijk, normandie. We hebben daar een huisje voor ons 10en en wouden onze 2 of 3 honden meenemen.

Nu zat ik te googlen op entingen, maar mijn oog viel hierbij op de verboden hondenrassen. Mijn ouders hebben een mechelse herder, dat is geen probleem. Maar mijn broer heeft een Bullmastiff, en ik heb een Amerikaanse stafford (soort van). Nu denk ik dat mijn hond er tegen die tijd niet meer is, maar de mastiff is een ras dat blijkbaar verboden is?

Wie weet hoe streng ze daarmee zijn? Hebben jullie dit wel eens met zulk soort honden dit al eens gedaan?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:36

Bullmastif is niet verboden in Frankrijk.
Staff ook niet maar je moet er officieel een houdvergunning voor hebben.
Ze moeten wel tegen rabiës ingeënt zijn en de staff zal bvb in restaurants of openbaar vervoer gemuilkorfd moeten zijn.
Campings kunnen ze weigeren.

In realiteit: er wordt weinig naar gekeken. Zorg er hooguit voor dat je een muilkorf bij de hand hebt indien nodig.

https://agriculture.gouv.fr/les-chiens-de-categorie-1-et-2-dits-chiens-dangereux

Hier staat de regelgeving.
Met mastiff bedoelen ze boerboel.

Brainless

Re: Hond vakantie frankrijk, streng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:37

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 21:44

Brainless schreef:

Ja die had ik gelezen, maar daaruit maakte ik juist een beetje op dat ze niet mee mogen. Ik ben dus wel benieuwd of er echt streng op gecontroleerd wordt. Een muilkorf meenemen zou ik geen probleem vinden. Maar wil ook niet dat ze me hond innemen haha. We zullen vooral in het huisje verblijven en ze niet gauw meenemen naar openbare gelegenheden. Dan kunnen ze mooi int huisje slapen

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:53

Daar staat gewoon dat ze het land niet in mogen. Ze mogen er zelfs niet doorheen gereden worden. Tenzij je honden een internationale stamboom hebben.
Ik zou de gok niet nemen. Stel dat ze in beslag genomen worden. Moet je toch niet aan denken? Die regels zijn er niet voor niets. Voor je het weet heb je een melding aan je broek door een bange Fransman en mag je je hond afgeven.
Er zijn andere landen waar je wel heen kunt. Helaas hoort dit erbij als je dergelijke rassen aanschaft.
Er is een Facebook-groep voor vakanties met hond waar veel tips staan voor eigenaren met dergelijke honden.

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Hond vakantie frankrijk, streng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:18

Helaas ken ik iemand die dacht dat het wel mee zou vallen. De camping vond de hond geen probleem gelukkig. Alles ging best heel prima totdat er autoriteiten op de camping arriveerden vanwege een bijtincident met een andere hond, toen ze de rottweiler van mijn kennis zagen die on-gemuilkorfd op de camping liep (wel vast) is die in beslag genomen. Beetje onder het mom van "het bijt incident komt vast door jou verboden hond" en aangezien ze geen vergunning/cursus hadden voor het houden van een hoog risico ras hadden ze geen poot om op te staan. Sindsdien zijn wij met de rottweilers altijd langs Frankrijk gegaan in plaats van er doorheen om problemen tegen te gaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:26

Hebben ze de hond wel teruggekregen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:32

Als die bullmastiff papieren heeft waarop staat dat hij een bullmastiff is (aka een stamboom) dan mag die gewoon Frankrijk in, zonder toeters of bellen. Bullmastiff behoort niet tot de lijst van gecategoriseerde honden.
Dat ras wordt ook gewoon gefokt in Frankrijk.
Zonder stamboom zou een kwaadwillende idioot hem eventueel wel voor boerboel willen aanzien en dat kan problemen geven.

De staff zal meer wenkbrauwen doen fronsen, zeker als het een mix zonder stamboom is. Dan behoort hij tot categorie 1 en daar hangen heel wat regels aan vast.

Rottweiler is ook een categoriehond. En daar kunnen ze wel moeilijk over doen.

Maar dus niet over een (erkende) bullmastiff.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 22:53

Ah dat is een goeie, dat gaan we even uitzoeken! En dankjewel voor je antwoord.

Ik wil ook zeker geen regels aan mijn laars lappen. Wij hadden er echter niet over nagedacht bij boeken en kwamen er per toeval op toen ik zocht op entingen. Als het niet gaat gaan ze gewoon niet mee, maar het is een familievakantie vanwege mijn ouders die 40 jaar getrouwd zijn en wat ons betreft is dat eigenlijk niet compleet zonder honden. Stom dat we dat niet hebben uitgezocht eerst. We hebben wat dat betreft geluk dat het gewoon een vrijstaand huis is in de middle of nowhere volgens mij, geen camping en amper buren :+

Toch is het discriminatie. Vooral mijn stafford is een enorm lieve hond die niks kwaad doet, ze is bovendien een oude demente doos die niks meer zou kunnen ook. De hond van me ouders, de mechelse herder das de grootste lastpak maar dat is dan weer geen probleem :+

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:01

Wij zijn nu op vakantie in Frankrijk met onze bullmastiff. We hebben ons goed voorbereid; entingen op orde (voor rabiës moet minimaal 3 weken voor de reis gegeven zijn), wormenkuur en vlooienspul op het gebied aangepast. Onze hond heeft een stamboom, deze hebben we continue bij ons mocht ernaar gevraagd worden. Net zoals een muilkorf. Die moet je niet alleen bij je hebben, maar ook kunnen gebruiken bij de hond indien dat gevraagd wordt. Train hier van tevoren mee als de hond dit niet gewend is, de hond moet het direct accepteren! Een bullmastiff zonder stamboom mag Frankrijk niet in, net zoals kruisingen met dit ras. Frankrijk kan een zeer streng beleid handhaven. Ook voor (kruisingen met) staffords gelden strenge regels.