BarbaLala schreef:Gefeliciteerd, je hebt een Rottweiler die in de pubertijd komt en zich naar haar rasstandaard gaat gedragen; Bewaken en verdedigen

Daar ben ik me zeer van bewust
BarbaLala schreef:Het is verstandig om haar duidelijke grenzen te stellen en te corrigeren waar nodig.
De stilte belonen raad ik af;
Stilte hoort vanzelfsprekend te zijn en is dus niet iets wat beloond moet worden, omdat het simpelweg normaal hoort te zijn.
Daarbij komt dat het lastig is om te timen, want hoe beloon je dan en op welk moment?
Als je haar beloont als ze stil is maar nog wel spanning heeft, beloon je alsnog de spanning en los je het probleem dus niet op. Beloon je haar als ze stil is en geen spanning meer heeft dan snapt de hond niet waar de beloning voor is; Het is immers normaal gedrag om stil te zijn.
Goed punt, die timing is inderdaad lastig. Goed gedrag belonen, al is het vanzelfsprekend, doe ik wel. Als ze rustig ligt te niksen krijgt ze ook een 'good girl' of een aai over haar bol. Daarom prop ik ook niet zomaar kip in haar mond als ze zo gespannen is, maar vraag ik haar eerst naar me toe te komen, te gaan zitten of liggen, zodat ik dat kan belonen. Het is wel zo dat de spanning er dan nog een beetje in zit.
BarbaLala schreef:Same goes for de situatie proberen te vermijden door gordijnen dicht te doen of houden.
Dat is symptoombestrijding en geen oplossing.
Het beste is om dit aan te gaan.
Alert zijn op je omgeving en je bewust zijn van je hond.
Een hond die de hele dag voor het raam zit (geen idee of dit op jouw situatie van toepassing is, maar ik dacht het wel te lezen?) en dus op wacht zit, is niet oké.
Je hond hoort gewoon kalm op haar plaats te liggen of elders in huis, en mag prima af en toe naar buiten kijken, maar vanuit een rustige energie.
Kan ze dat niet, dan lekker weg van het raam sturen en op haar plaats weg van het raam leggen.
Op het moment dat je merkt dat je hond alert is of reactief is op een hond buiten, corrigeer je dit direct door haar op een kalme maar duidelijke manier naar haar plaats te sturen met een blijf.
Ook een heel goed punt. Misschien moet ik haar alleen uit het raam laten kijken als ik mee kan kijken, zodat ik kan ingrijpen. Ze zit niet de hele dag voor het raam hoor, vaak kijkt ze een tijdje naar buiten en gaat ze dan gewoon liggen. Ze zit dus niet de hele dag "op wacht" en kan gelukkig prima relaxen op andere plekken in huis. Maar als ze voor het raam zit en er toevallig een hond voorbijkomt, is het feest. Ik heb nu een tweede bed op de grond (weg van het raam) in mijn kantoor gelegd zodat ik haar daar makkelijk naartoe kan sturen.
BarbaLala schreef:Edit; Ik lees nu dat je haar zelfs beloond als ze uitvalt wanneer dat in jouw optiek wel gewenst is.
Wees je er bewust van, dat je ongewenst gedrag daarmee juist in de hand werkt en je hond nu dus eigenlijk exact doet wat je haar geleerd hebt!
Jij laat haar bepalen of het een gerechtvaardigde situatie is om uit te vallen.
Als ze iets vreemds hoort, 1x blaft en niet doorblaft, corrigeren we dat inderdaad niet en belonen we het feit dat ze zich na die ene blaf terug op ons richt (meestal niet met voer).
Hele erg bedankt voor je input!