Hoi! Waarschijnlijk gaat dit een lang verhaal worden…
Het begint allemaal in januari dit jaar. Al een aantal maanden kriebelde het om een tweede hond erbij te nemen. Mijn eerste hond (Bayko) is een Roemeen, schat van een beest en super slim. Maar ik wilde graag een ‘werk’ hond. Een waarmee ik écht de sport in kon.
Na twijfelen, praten, inlezen, zoeken en nog meer twijfelen de knoop doorgehakt. Er zou er eentje bijkomen. Na enig speurwerk kwamen we uit bij een mooie dame van 1 jaar oud. Ik wilde geen pup. Enkele rit van 3 uur achter de rug om haar te bezichtigen. Leuke hond, wel onzeker en wat schichtig maar volgens de oude baasjes kwam dit doordat ze pas verhuisd waren (2 weken). Mijn andere hond reageerde goed op haar en zij ook op hem.
Terug naar huis gereden, ik wilde er even overna denken. Ergens had ik mijn twijfels (en ik baal nu dat ik daar niet gewoon naar geluisterd heb…) maar ze was ook erg lief en ik wilde haar graag een beter huisje bieden. Ze zat veel in de bench daar en werd weinig mee gedaan.
Na er overna gedacht te hebben knoop doorgehakt, aantal dagen later weer een rit van 6 uur gemaakt om haar op te halen. Tussen haar en mijn andere hond klikt het echt super, ze respecteren elkaar, spelen met elkaar, gewoon echt top.
Maar nu het probleem, ze is zó ontzettend reactief. Al vanaf het begin. Mensen en andere honden zijn het probleem. Het uitvallen naar mensen op straat heb ik er helemaal uit kunnen trainen nu. Maar andere honden… Het is gewoon echt een drama.
Ik heb inmiddels alles al geprobeerd (dure gedragssessies, trainingen, mentale uitdaging, osteopaat en dierenarts om pijn uit te sluiten etc.) en ben inmiddels al ruim 1000 euro lichter alleen om dit ‘op te lossen’.
Op dit moment rijd ik elke zaterdag met haar naar Brabant om te trainen, dit kost niet alleen veel geld maar ook heel veel tijd. Maar dat heb ik er voor over, die man is zo kundig.
Op vrijdag hebben we agility les. Doet ze ook ontzettend goed, de les is zonder andere honden.
We speuren thuis, ik frisbee soms met haar. Hardlopen doen we ook samen. Kortom, eigenlijk echt de hond die ik wilde.
Alleen niet met wandelen. Ze is nu een half jaar bij ons en ik begin echt te merken dat ik op raak. Ik woon aan het strand maar daar kom ik nooit meer omdat ze andere honden aanvalt. Op straat wandel ik nu veel, maar met zoveel stress omdat ik eigenlijk altijd wel andere honden tegenkom.. Soms gaat het goed maar vandaag hadden we gewoon weer een kl*te dag.
Overigens ben ik ook bezig met muilkorf training.
Maar mijn hele leven is gewoon p**p nu. Mijn ouders komen niet meer bij mij thuis, m.n. mijn vader omdat hij bang is voor haar, ik at veel bij mijn ouders thuis maar doordat die ook een hond hebben sinds 3 maanden gaat dat niet meer. We zijn bezig met het laten wennen aan elkaar, steeds een stapje verder. Maar ze blijft onvoorspelbaar.. Ene moment gaat het goed en dan opeens flipt ze. We houden de sessies al kort om dit te voorkomen.
Soms is mijn energie gewoon echt op. En dan weet ik het niet meer. Ik wilde een hond erbij waarmee ik agility kon doen maar ook lekker mee kon wandelen. Ik liep altijd hele enden over strand, door duin, de laatste keer dat ik nu op strand ben geweest is 1,5 maand geleden.
En we boeken zeker progressie… als ik zie waar we vandaan komen. Mag ik best trots zijn… Maar het kost me zoveel energie, terwijl ik van mijn andere hond juist energie krijg.
Sorry voor mijn gezeur, maar mijn vriend word er inmiddels aardig gek van.