Ervaringen Apple Air-tag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Ervaringen Apple Air-tag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 11:13

Voor één van onze katten willen we - omdat we binnenkort gaan verhuizen - een air-tag van Apple proberen. Het ziet er beter uit dan die grote trackers waarmee ik katten zie lopen maar werkt het ook?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:20

Het nadeel van de de airtag is dat er een IPhone in de buurt moet zijn om de bluetooth op te vangen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 28-08-23 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:21

Ik ben er erg tevreden over! In eerste instantie heb ik er 1 gekregen voor mijn sleutels (want: altijd kwijt :') ) en later heb ik er 1 bijgekocht voor kind. Als we naar een drukke onbekende plek gaan waar kwijtraken een probleem zou zijn (bijvoorbeeld een stad of evenement) klikken we die aan z'n broek :Y) .

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:22

Brainless schreef:
Het nadeel van de de airtag is dat er een IPhone in de buurt moet zijn om de bluetooth op te vangen.

Ik kan gewoon op afstand zien waar de airtags zich bevinden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:22

Ik heb vier Airtags, en ik vind ze ideaal :j
Het nadeel is dat je de Airtag niet live overal kan volgen omdat er een iPhone in de buurt moet zijn (op zo'n 50 tot 100 meter afstand gok ik, afhankelijk van de bebouwing). Maar ze gaan heel lang mee op een batterij (meer dan een jaar) en als de Airtag een locatie te pakken heeft dan kun je er naartoe gaan en van daaruit met je eigen telefoon de exacte locatie vinden. Dus wel zeker nuttig als de kat even kwijt is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:23

Doubtless schreef:
Brainless schreef:

Ik kan gewoon op afstand zien waar de airtags zich bevinden?

Max 80 meter, daarna ben je afhankelijk van andere met een IPhone.
Dus als je kat wegsprint en het bos in vertrekt, vind je hem niet meer terug.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:25

Als je in bewoond gebied woont, werkt het prima.
Onze kat heeft er sinds een jaar een om en hij is z'n geld dubbel en dwars waard gebleken. We hebben 'm al een keer 45 min verderop op kunnen halen (waarschijnlijk in een bestelbus gesprongen :7)
We hebben 'm in een rubberen houder van de action gelijmd (zonder lijm kan ie eruit vallen) en die houder aan z'n halsbandje vastgemaakt. Foto is van toen ie 'm net had, inmiddels ie er door de krassen geen Apple logo meer te bekennen :+
Afbeelding

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:26

8nnemiek schreef:
Maar ze gaan heel lang mee op een batterij (meer dan een jaar) en als de Airtag een locatie te pakken heeft dan kun je er naartoe gaan en van daaruit met je eigen telefoon de exacte locatie vinden.

Toch even een side-note, hier gaan ze echt geen jaar mee op een batterij. Ik moet de batterijen iedere paar maanden vervangen. Ik gebruik ze voor mijn autosleutels en portemonnee, scheelt een hoop stress als ik 1 van de 2 weer eens niet kan vinden :=

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:29

Nee dat werkt niet of nauwelijks voor een huisdier.

Het werkt prima voor spullen die stil blijven liggen in een omgeving waar regelmatig een iPhone komt (sleutels, fiets, tas), maar niet voor dieren die een bos of weiland in lopen en blijven bewegen in een gebied met weinig/geen iphones. Lekker nuttig om te weten waar hij een uur geleden was, je wilt weten waar hij NU is en een AirTag heeft geen Live Tracking. Als hij in een schuur ofzo ingesloten zit heb je er misschien wat aan. Een Tractive werkt een stuk beter, nog beter is zorgen dat hij niet kan ontsnappen van eigen terrein - vinden je buren ook fijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:46

Vanillia schreef:
8nnemiek schreef:
Maar ze gaan heel lang mee op een batterij (meer dan een jaar) en als de Airtag een locatie te pakken heeft dan kun je er naartoe gaan en van daaruit met je eigen telefoon de exacte locatie vinden.

Toch even een side-note, hier gaan ze echt geen jaar mee op een batterij. Ik moet de batterijen iedere paar maanden vervangen. Ik gebruik ze voor mijn autosleutels en portemonnee, scheelt een hoop stress als ik 1 van de 2 weer eens niet kan vinden :=

Echt waar joh? Ik heb ze in Maart 2022 gekocht, en drie daarvan meteen in gebruik genomen, en ze werken nog steeds op de eerste batterij.
Bij twee van de drie geeft het batterij icoontje zelfs aan dat ze nog driekwart vol zijn. De andere, van mijn cameratas, die is nog voor ongeveer een derde vol.
Gebruik je wel goede kwaliteit batterijen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:52

Brainless schreef:
Max 80 meter, daarna ben je afhankelijk van andere met een IPhone.
Dus als je kat wegsprint en het bos in vertrekt, vind je hem niet meer terug.

Ah dat wist ik niet!

8nnemiek

Re: Ervaringen Apple Air-tag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:05

Mijn ervaring is dat bijna overal wel mensen met een iPhone rondlopen of langsrijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:12

Mijn ervaringen zijn goed, maar ik heb hem alleen in bewoond gebied gebruikt. Ik heb er eentje standaard in mijn koffer zitten als ik op reis ga.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:20

8nnemiek schreef:
Mijn ervaring is dat bijna overal wel mensen met een iPhone rondlopen of langsrijden.

Ik woon in het buitengebied en dat valt hier dus wel flink tegen.
Mijn weiland is al 300 meter diep, en ik zou dan geeneens mijn kat kunnen vinden als hij in het midden zou zijn.. zelfs al zou er iemand over het pad/weg langskomen met een IPhone.
Tegenover mij is alleen weiland van 2 bij 4 km , daar vind je dus helemaal niets.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:03

Klopt, maar hoe groot is de kans dat een kat midden in het veld de weg kwijt raakt en niet meer bij een huis of weg in de buurt komt?
Áls een kat vermist is dan is dat heel vaak omdat ze bijvoorbeeld in een schuur zitten opgesloten, of bij andere mensen stiekem mee-eten, of ze zijn aangereden, en dan vind je zo'n kat redelijk snel terug met een Airtag.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:07

Maar wat heb je eraan om te weten dat een dier daar geweest is? Je wilt z'n actuele positie lijkt me. Opgesloten (of dood) heeft dat zin, aan de wandel is het nutteloos. Het is beter dan niks, maar er zijn echt effectievere oplossingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:21

Een actieve tracker is groot en zwaar en je moet de accu vaak laden. Is maar net wat je handig vindt natuurlijk.
Als je ziet dat je kat 5 minuten geleden op een bepaalde plek was dan heb je hem zo gevonden. Een kat die verstopt zit kun je vrij makkelijk vinden met een airtag, misschien nog wel makkelijker dan met een tracker omdat die je op de meter nauwkeurig laat zien waar de airtag zich bevindt, inclusief pijltjes naar de goede richting.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:34

Margreet schreef:
Maar wat heb je eraan om te weten dat een dier daar geweest is? Je wilt z'n actuele positie lijkt me. Opgesloten (of dood) heeft dat zin, aan de wandel is het nutteloos. Het is beter dan niks, maar er zijn echt effectievere oplossingen.

Mijn kat bleek in een dorp 45 min verderop te zijn, dankzij de airtag hebben we 'm terug kunnen vinden. Door te weten in welke omgeving hij een halfuur geleden was, konden we daarheen rijden en zo nu en dan is er een iphone in de buurt geweest, want dan kregen we een locatie update.
We konden 'm zo van de straat plukken terwijl ie aan de wandel was daar.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 13:39

Nu woon ik in (dicht) bewoond gebied, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Het is dan vooral het naar het vorig huis teruglopen. Nu is dat ook maar 300 meter, maar dan weten we in ieder geval wat ze allemaal uitspookt overdag en of ze überhaupt weer naar ‘huis’ teruggaat. We hebben in de twaalf jaar dat ze nu bij ons is nog niet meegemaakt dat ze in schuurtjes gaat zitten of in busjes meelift maar je zal het maar net zien. Zeker het proberen waard. Het enige waar ik geen fan van ben is een bandje. Maar dat neem ik maar even op de koop toe.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:43

Ik heb een AirTag aan het halster van mijn paard gehad. Ze gooide die steeds af en dan kon ik door het gras gaan zoeken. Met AirTag moet je wel het hele weiland door tot je +/- 50 meter in de buurt bent van de AirTag.

Mocht je toch voor de AirTag gaan dan adviseer ik je deze houder:
https://www.bol.com/nl/nl/p/furtastic-w ... oductImage

Deze gebruikte ik en heeft menig regenbui, paarden hoeven, etc. overleefd.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:49

Hier goede ervaringen met de AirTags!
Wij hebben ze op vakantie gebruikt om te kunnen volgen waar onze koffers waren :') Voor het geval er iets mis ging en ze in Nederland achter bleven :P
Het werkte heel goed, we konden precies volgen waar op het vliegveld ze waren en of ze in ons vliegtuig waren gekomen haha.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:03

8nnemiek schreef:
Een actieve tracker is groot en zwaar en je moet de accu vaak laden. Is maar net wat je handig vindt natuurlijk.
Als je ziet dat je kat 5 minuten geleden op een bepaalde plek was dan heb je hem zo gevonden. Een kat die verstopt zit kun je vrij makkelijk vinden met een airtag, misschien nog wel makkelijker dan met een tracker omdat die je op de meter nauwkeurig laat zien waar de airtag zich bevindt, inclusief pijltjes naar de goede richting.

Zo groot en zwaar zijn ze nou ook weer niet.
Mijne hebben een Weenect en daar hebben ze echt nul last van.
Voordeel: live tracking en je kan geluid afspelen.

Afbeelding

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:26

Onze kat loopt ook rond met een AirTag.
+ snel terug gevonden, ook als hij z’n bandje eens verliest
+ je kunt als hij op korte afstand is een muziekje afspelen, inmiddels heeft hij geleerd dat dat betekend dat hij binnen moet komen voor snoep
+ binnen diezelfde afstand kun je hem ook opsporen en krijg je aanwijzingen (links/rechts/zoveel meter), handig bij een verloren bandje in het gras (ja het bandje is inmiddels vervangen haha)
- we wonen op de rand van het dorp dus zijn positie is niet altijd actueel. Evt lopen we zelf even een blokje rond en dan wordt hij altijd wel weer opgepikt.
- je kunt hem maar op 1 telefoon/toestel aansluiten en dus tracken.

Bandje hebben we online gekocht en zit netjes rond z’n nek in een houdertje dus echt niet in de weg

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 14:34

Ik vind het echt wel het proberen waard! Wij wonen een beetje aan de rand van het dorp maar ze blijft altijd rondom het huis, wat middenin een wijk staat. De pluspunten wegen voor mij zwaarder dan de minpunten, vooral die met dat muziekje :D :D . We hebben dat binnen wel met de Nespresso. Zodra ze die horen komen ze allemaal aangerend voor een drupje koffiemelk.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:39

dorothea schreef:
Voor één van onze katten willen we - omdat we binnenkort gaan verhuizen - een air-tag van Apple proberen. Het ziet er beter uit dan die grote trackers waarmee ik katten zie lopen maar werkt het ook?

Wij hebben het bij de hond, het werkt heel goed! Zeker het proberen waard.
Alleen een nadeel: je kan het maar met 1 account zien