Ik heb even rondgezocht maar kon niet echt een topic vinden ergens waarin mijn vraag beantwoord werd, dus vandaar het topic. Ik hoop dat iemand hier zijn ervaring met ons kan delen!
In juli 2021 heeft onze vizsla Ajka, toen 8 maanden oud, haar voorpoot op 2 plaatsen gebroken nadat zij schrok, de weg op is gerend en aangereden is door een scooter. Godzijdank was er met haar verder niks gebeurd op een gescheurd teenkussentje na. We zijn met spoed doorverwezen naar de Evidensia dierenkliniek in Nieuwegein en daar is ze geopereerd. Ik zal de röntgenfoto's even uploaden zodat jullie een beeld hebben van de breuk:

Zoals je kan zien is het vrij goed geheeld na 6 weken benchrust, waar we ons met pijn en moeite ook echt heel goed aan hebben kunnen houden. Daarna zijn we met behulp van fysiotherapie rustig gaan revalideren en inmiddels is ze eigenlijk al een flinke tijd weer "goed". Nu vraag je je misschien af waarom dan dit topic, omdat we dus helaas nog steeds kwakkelen met haar.
Ze heeft nooit 100% zuiver gelopen, de fysio heeft uitgelegd dat dit te maken had met het feit dat haar pols gefixeerd staat door de plaat en ze deze dus niet vrij kan draaien. Deze draai moet ze opvangen vanuit haar schouder en dit zorgt voor vertraging in de takt en dus enige, hele lichte, mankheid. Daar zou ze geen last van moeten hebben werd ons verteld.

https://youtube.com/shorts/ChtBoyfB2Bc
Tijdens het spelen wil ze ook wel eens piepend gaan zitten met de poot vooruit, omdat er dan blijkbaar iets gebeurd is wat even flink pijn deed. Uiteraard luisteren we goed naar en als dit soort momenten voorkomen zorgen we dat ze rust krijgt. Gelukkig accepteert ze dit ook goed.
Het gaat dus erg op en af met de poot en sinds een maand lijkt het alsof er ook verdikkingen rond haar pols zitten die soms warm zijn. Het is haar rechtervoorpoot trouwens!

We overwegen dus om de chirurg te laten beoordelen of het beter kan zijn om de plaat operatief te verwijderen en hebben inmiddels een afspraak gemaakt. Dit hebben we eerder besproken en toen werd aangegeven dat het inderdaad voor verbetering kan zorgen maar dit niet altijd zo hoeft te zijn. Om deze reden ben ik benieuwd of er mensen zijn die een soortgelijke situatie hebben mee gemaakt met hun hond en met mij willen delen hoe dit bij hun gegaan is?
Heeft het verwijderen van de plaat effect gehad?
Hoe is de revalidatie verlopen naderhand?
Is het bot nog een kwetsbare plek gebleven?
Ik ben benieuwd dus laat het ons vooral weten!