Kippen leggen geen eieren (in hun hok)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldith

Kippen leggen geen eieren (in hun hok)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 16:08

Ik hoop dat hier bokkers met kippen zijn die me kunnen helpen. We hebben nu een jaar kippen, 4 Wyandotte hennen met haan van 1 jaar oud en 2 Barnevelder hennen van 2 jaar oud. Ze hebben een ruime ren met nachthok tot hun beschikking en overdag scharrelen ze over het (grote) erf. Gemiddeld genomen vind ik 1 ei per dag van een Wyandotte in het legnest en op 6 kippen vind ik dat niet heel veel.

Vorige week vonden we 30 eieren onder een heg. Deze eieren waren vrijwel allemaal van de Barnevelders. Ik heb drie legnesten in het hok en er ligt ook een kalkei. Een paar dagen 'ophokken' in de ren heeft niet tot meer eieren geleid. Ze hebben onbeperkt legkorrel en water tot hun beschikking en ik geef ze dagelijks nog gemengd granen.

Ik ben ten einde raad. Hoe zorg ik ervoor dat mijn kippen weer eieren (in het nest) gaan leggen? :D

Anoniem

Re: Kippen leggen geen eieren (in hun hok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:12

Zijn ze niet toevallig broeds of in de rui? Onze 2 brahma's en 3 Araucana's leggen momenteel ook maar 1 ei per dag. Die komt overigens van een Araucana. Makkelijk te herkennen want die zijn groen :))

Maar onze Brahma ziet er momenteel ook uit alsof ze in de grasmaaier terecht is gekomen. :')

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:24

Hier zitten ze niet (zichtbaar) in de rui, maar wij waren terug van 7 eieren naar 2, nu net weer op 4 a 5, maar de blauwleggers leggen ook niet niet en de jonge kipppen (half juli 26 weken) hebben ook nog geen ei gelegd. Ik duim met je mee...

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:46

Volgens mij is het probleem van TS niet dat haar kippen geen eieren leggen, maar dat ze wel leggen, maar niet in de legnesten, maar onder de heg.
Of begrijp ik het nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:48

thequeensmum schreef:
Volgens mij is het probleem van TS niet dat haar kippen geen eieren leggen, maar dat ze wel leggen, maar niet in de legnesten, maar onder de heg.
Of begrijp ik het nu verkeerd?

Volgens mij is het beiden.

Krijgen ze ook schelpengrit TS? En geef je ze multivutaminen in het water?

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 16:54

Ze zijn niet broeds momenteel, dat zijn de Wyandottes wel regelmatig. In de rui zou kunnen, alles zit onder de veren van de Wyandottes. De Barnevelders lijken niet in de rui.

Ik dacht inderdaad dat ze geen eieren leggen, maar blijkbaar leggen de Barnevelders ze onder de heg en niet in het hok. Daarom hadden we ze een paar dagen in de ren gehouden, maar toen waren er niet meer eieren dan wanneer ze los lopen. Er liggen nu ook geen nieuwe eieren onder de heg, dus ik vrees dat ze een andere plek hebben gevonden. :Y)

Ze krijgen maagkiezel, kippengrit en ik doe inderdaad nog multivitaminen in het water.

Wel 'fijn' dat er meer zijn met niet-leggende kippen. Hopelijk zijn ze allemaal snel weer aan de leg!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:59

Is je hok vrij van ongedierte..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:03

Als je (Bloed) luis in je hok hebt of ander ongedierte dan leggen ze niet meer in je hok maar buiten.
Gaan ze snachts wel goed je hok in?

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 19:14

Een paar weken geleden zat er wel bloedluis in het hok, ik heb het hok en de kippen behandeld met o.a. Exzolt en ik zie nu geen bloedluis meer. Ze gaan 's avonds allemaal netjes op stok. :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:09

goldith schreef:
Een paar weken geleden zat er wel bloedluis in het hok, ik heb het hok en de kippen behandeld met o.a. Exzolt en ik zie nu geen bloedluis meer. Ze gaan 's avonds allemaal netjes op stok. :)

Check het voor de zekerheid even.
Pvc pijpjes zagen. Rolletje wit papier (dat papier van de beschuit is eigenlijk het mooiste, omdat daar “kokertjes” in zitten) en deze verspreiden voor het nachtverblijf onder de kippen. Dus in de bodembedekking en voor kippen die op stok gaan onder de stok.
Dag later papiertje controleren.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 14:45

Bedankt voor de tip, ik ga bloedluisvallen zetten. Ik hoop dat dat niet de oorzaak is, wat een ellende die beesten. :Y) Mocht verder iemand nog ideeën hebben, dan hoor ik het graag!

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:13

(nep) eieren op de plek leggen waar je wil dat ze leggen kan ook weleens helpen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:19

Hebben ze genoeg legnesten voor het aantal kippen?