Nierfalen bij de kat, tips en trics.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Nierfalen bij de kat, tips en trics.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 12:58

Hallo allen,

Afgelopen week heeft mijn 4 jarige x Bengaal de voorlopige diagnose nierfalen gekregen (kan nog zijn dat er iets anders aan de hand is en dit een gevolg)
Bloedonderzoek gaf afwijkende waardes.
Er zat wat eiwitten in de urine, op foto's was er niets te zien.
Geen diabetes.
Hart klinkt goed alsmede de longen.
Bloeddruk kunnen ze niet meten want hij is geen lieve kat bij de dierenarts >;), hij is sterk en dat weet hij ook...

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet hij een maand op een nierdieet, RC renal, en daarna weer de waardes laten bepalen om te kijken hoe verder.
Prognose kan op dit moment alle kanten op, dat dit gevonden is op zo'n jonge leeftijd geeft zorgen voor de toekomst.

Zijn symptomen zijn:
Veel drinken, heb zowel een drinkfontein als meerdere waterbakken.
Veel plassen.
Met regelmaat een keer misselijk.
Mindere eetlust.
Invallen van de bespiering en trillen bij zijn achterkant.
Met momenten last van harde ontlasting, hiervoor langere tijd al langs geweest bij de dierenarts.
In een half jaar van 6,5 kg naar 5,5 kg gegaan.
Slaapt veel.

Graag praat ik met lotgenoten voor tips en trics om hem zo lang mogelijk happy te houden.

Alvast bedankt en een grote knuffel van Loki!

Afbeelding

Sourire

Re: Nierfalen bij de kat, tips en trics.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:27

Herkenbare symptomen. Mijn kat heeft na de diagnose nog 2,5 jaar geleefd. Dat zegt echter niks, sommige katten leven nog jaren. Dierenarts gaf hier aan dat het nierdieet het allerbelangrijkste was. Later kreeg ze ook een bepaald medicijn. Weet de naam niet meer maar was vloeibaar (en lekker). De eerste periode deed het nierdieet haar goed opknappen. Op het laatst niet meer. Het is een nare ziekte. Sterkte!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:35

Een van mijn katten, een al oudere ex-kater heeft bij acuut nierfalen 5 dagen bij de DA aan een infuus doorgebracht. Hij kreeg al nierdieetbrokjes omdat een van mijn andere katten dat nodig heeft, maar dat was kennelijk niet afdoende. De eerste tijd heeft hij medicijnen gehad, maar nu al lang niet meer. Ik houd hem goed in de gaten, maar alles lijkt eigenlijk wel okay, Het is nu zo'n 2,5 jaar geleden dat het zo acuut werd en de dieetbrokken krijgt hij nog steeds.

Inderdaad, overal waterbakjes, en verder dagelijks natvoer met heel veel water erdoor, dat water vindt hij extra lekker.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:01

Dat is schrikken, zeker op zo’n jonge leeftijd.

Onze Abessijn kreeg op bijna 2-jarige leeftijd dezelfde symptomen. De waarschijnlijkheidsdiagnose is bij hem amylodoise (als ik het goed schrijf), de bloedonderzoeken geven ook een afwijking van de nieren.

Hij is met 2 jaar op een nierdieet gezet en is direct aan de Semintra (helpt om de hoeveelheid eiwit in de urine te verminderen en ook werkzaam tegen hoge bloeddruk) en Amodip (pillen tegen een te hoge bloeddruk) gezet. Dat gaat tot op heden goed, volgend voorjaar hopen we dat hij 10 wordt.

Nu is dit wellicht niet dezelfde oorzaak van nierfalen als bij jouw kat, maar hij was dus ook jong en leeft nog.

Tegen de misselijkheid heb ik altijd wat Cerenia in huis, want meestal worden ze dat natuurlijk ‘s avonds of in het weekend. Dat helpt hem dan vaak om weer te gaan eten. Soms houdt hij geen tablet binnen, dus dan wordt het een injectie en/of een onderhuids vochtinfuus om de gifstoffen te verdunnen. Gelukkig is dat maar 2 of 3x nodig geweest de afgelopen 7 jaar.

Verder staat die van ons nu op 1/2 tablet omeprazol vanwege gevoeligheid om de maag en sindsdien voelt ie zich veel beter.

Kun je hier wat mee?
Laatst bijgewerkt door McGregor op 18-08-23 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:03

Ps - Als ze minder drinken en veel plassen kan de ontlasting inderdaad hard worden, vocht is heel belangrijk voor nierpatiënten. Je kunt eventueel wat IsoGel bijgeven door het natvoer met wat extra water. Dat zorgt ervoor dat harde ontlasting zachter wordt, of als je kat diarree heeft dat de boel weer compacter wordt. Kost geen drol (sorry voor de woordgrap) en werkt goed. Een half theelepeltje per dag doet hier al wonderen voor een betere stoelgang. Bij de kat dan *D

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 16:18

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Hij krijgt nu 60 gram brokjes per dag en een 1/2 zakje natvoer.
Alleen eet hij de brokjes nog niet heel graag dus die eet hij nog niet allemaal op.
Natvoer gaat er wel goed in.
Alleen is best wel prijzig dus nu eerst deze verhoudingen.
Wat gaven/geven jullie voor voer?

@Sourire: geloof dat de dierenarts ook dezelfde medicatie adviseerd als de waardes volgende maand slechter zijn.
Ze had het in ieder geval over een vloeibare medicatie wat goed gegeten wordt en door het voer kan.
Loki is helaas een ramp om met 1 persoon een tabletje te geven...

@Hevonen: Hij mag zelfs op het aanrecht of bij het fonteintje in de toilet drinken als hij dat wil.
Viel me vorig jaar ook op dat hij veel dronk en plaste maar de dierenarts vond geen redenen om me zorgen te maken.
Afgezien van een toenmalige verstoppig (dachten aan een buikgriepje) zag hij er goed uit.
En ben nog een aantal keren geweest vanwege de darmproblemen en een maand of 1,5 geleden dat hij erg trilde met zijn achterpoten en ook wat verhoging had.
Het gewicht vonden ze altijd goed en toen duidelijk was dat hij afgevallen was vonden ze dit niet erg, meeste katten waren immers te zwaar.
Door mijn onderbuik gevoel ben ik vorige week vrijdag toch langs gegaan om hem na te laten kijken met uiteindelijk dit als resultaat.

@McGregor: Heb voor de misselijkheid nu ook Cerenia in huis waarvan hij, indien nodig, een kwart tablet van mag hebben.
Om dezelfde reden als jij, dierenarts zei dan heb je dat in ieder geval in huis als het nodig is.
Wat de verdere medicatie gaat worden is nog afwachten, volgende maand opnieuw een bloed onderzoek.
Zal de IsoGel eens opzoeken!

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:30

Nierdieet vinden ze vaak minder lekker ja.

Hier wordt Sanimed en Purina (de advance care) goed gegeten. Ook Trovet wil vaak wel. We proberen zo lang mogelijk 1 soort te geven, maar na verkoop van tijd is hij het beu en schakelen we over.

Soms wekken we de eetlust even op met een Yum, mag eigenlijk niet maar daardoor gaat hij wel meteen brokken eten, daar doen we ook het tablet in.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:33

Hier ook een nierpatient.

Begin dit jaar kreeg mijn 11 jarige kat ineens acuut nierfalen, qua waardes had ik een halfdode kat moeten hebben maar in de praktijk rende hij nog steeds achter vogels aan door de tuin :+

Uiteindelijk heeft mijn kat een SUB gekregen, een bypass van z'n nier naar zijn blaas. Hij heeft nu nog 1 werkende nier maar doet het onwijs goed. Is mooi op gewicht, zelfs nu in de zomer, en heeft een goede eetlust. Drinkt goed en is naar mijn weten sporadisch misselijk.

Ik voer brokken, een mengsel van Hill's, RC en Medica. Geef bewust alles door elkaar zodat ik hopelijk geen gedoe krijg als er iets veranderd in de samenstelling.
Qua natvoer krijgen ze hier dagelijks 2 maal natvoer van Hills, Kattovit, Beaphar, Specific of Medica. Ook bewust afwisselend.
Verder krijgt hij een keer per dag Semintra. Zijn zus, zonder nierproblemen, eet op advies van de DA hetzelfde dieet mee.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 13:14

@McGregor, zal ook even kijken naar de Yum.
Normaal is Loki geen slechte eter, lust alles wel.
Maar merk wel dat hij toch minder eet dan voorheen, toch een stukje nadeel van 24/7 beschikking tot brokjes.
Hij heeft gisteren 40 gr brokjes op en een zakje, at vandaag zijn 1e portie vrij snel geheel op.
Mits ik de brokjes door het natvoer haal..

@Nanne, Heftig maar wat fijn dat de operatie zijn werk heeft gedaan!

Lees gelukkig toch wel veel dat met het speciale dieet ze weer een stuk blijer worden, dus daar gaan we voor!
Vandaag wat Beaphar taurine gegeven.. dat lust meneer niet.
Maar zal de anderen noteren en in huis halen.
Afwisselen of samen geven van verschillende soorten doe ik met de gewone brokken ook.

Loki is trouwens gek op tussendoortjes.
Geven jullie die ook?
En zo ja, welke?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:15

Die van mij was ook niet zo weg van het nierdieet van Royal Canin. Het nierdieet van Hills at ze wel goed. En van RC zijn er geloof ik ook meerdere soorten. Vaak bieden ze wel smaakgarantie als je het bij de dierenarts koopt, zo kan je even kijken wat goed gegeten wordt.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:34

Woestein schreef:
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Hij krijgt nu 60 gram brokjes per dag en een 1/2 zakje natvoer.
Alleen eet hij de brokjes nog niet heel graag dus die eet hij nog niet allemaal op.
Natvoer gaat er wel goed in.
Alleen is best wel prijzig dus nu eerst deze verhoudingen.
Wat gaven/geven jullie voor voer?

Onze nierpatiënt at de RC renal brokjes ook niet graag. De RC renal special vond ze wel lekker. Onze andere kat deed een moord voor de RC renal select.

Een tip: kijk eens op marktplaats. Staat vaak renal natvoer en brokjes aangeboden voor een fractie van de prijs. Zag net nog 14 zakjes RC renal voor €12,00

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:45

4 jaar geleden kreeg onze kat de diagnose beginnend nierfalen. Hij was toen 11 jaar. Ik heb vooral in Duitsland en Engeland veel informatie gevonden waardoor we dmv dieet en wat supplementen alle waarden weer naar gezonde kat hebben gekregen. Het nierdieet viel onze kat erg van in, dus we hebben toch gezocht naar een dieet wat voor hen veilig is in eiwitgehalte en fosfor.

Wij deden in het begin elke 3 maanden bloedonderzoek en meten de bloeddruk. Onze kat is ook super snel gestrest. De eerste keren kreeg hij een roesje, de laatste paar keren Gabapentine. Hier worden ze wat suffig van, maar ze raken niet gestresst en laten zich heel makkelijk behandelen.

Hoe wij het behandelen:
2x per jaar bloeddruk en bloed meten.
Elke 2 maand doe ik zelf urineonderzoek (sg waarde meten).
Kalium een mespuntje per dag
Amodip voor de verhoogde bloeddruk
Ipakitine als fosfaatbinder
2x daags een tablet puur kidney.

Het is een enorme puzzel geweest, maar onze kat is super fit en zijn waarden verbeterde per bloedtest. Wellicht kan je hier wat mee.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:56

Onze kat was 10 toen nierfalen werd geconstateerd met vergelijkbare symptomen plus overmatig nachtelijk huilen.
Met RC renal (at hij super goed, soms afgewisseld met de special) is hij weer tijdelijk heel fit geworden. Dat was zijn bonustijd; weer speels, jong en mooi aangekomen. Na een jaar de waardes laten checken en waren fors verbeterd. Een jaar later viel hij weer in, at wat minder. Maar nog niet schrikbarend en hij was nog goed actief. Bij het checken van de waardes bleek hij er erg slecht aan toe. Advies op basis van waardes was inslapen maar hij was veel te goed. We zijn medicatie gaan proberen en gaan spoelen iedere paar dagen. Echter ging het toen hard achteruit en is hij een paar dagen later alsnog ingeslapen.

Vooral dus heel goed blijven kijken. En ik zou ook regelmatig het bloed laten checken zodat je zo nodig tijdig medicatie kunt starten.

Veel succes,het is een K diagnose :(:)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:51

Ik heb geen kat, maar ik weet dat solidago bij katten heel goed helpt, hier kan je informatie erover vinden:
https://www.nmlhealth.com/blog/uit-de-p ... at-en-hond

En ik haal dit even uit het verhaal: " Een collega van mij, met een grote gezelschapsdierenpraktijk, zet alle katten met nierfalen, naast een nier dieet, altijd op Solidago. Zij ziet zelfs dat na een tijdje ook de nierwaarden in het bloed verbeteren. "

Misschien heb je er iets aan, ik hoop dat je je kat nog kan helpen zodat jullie nog een poos bij elkaar kunnen zijn..

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 12:06

@Sourire: de brokjes moest meneer niet meer, nu proefzakjes van Virbac en die eet hij wat beter.
Natvoer van RC gaat er gelukkig goed in.
Heb nu een proefpakket besteld om te kijken wat hij nog meer lekker vindt.

@Insum: bedankt voor de tip!
Hier dus de RC renal special wat er al niet heel goed in gaat.

Moet wel zeggen dat hij met momenten goed eet en andere momenten weer wat slechter.
Heb niet het gevoel dat hij aan het afvallen is dus dat is een goed teken.

@ Slmt9: zal het onthouden van de gabapentine!
Bloeddruk meten was dus niet mogelijk omdat hij zo gestrest was :(:)
Zal jullie behandeling onthouden!
Dank je!
Welk voer geven jullie nu?
En kunnen "gezonde" katten dit ook eten?

@Leo: wat sneu, is inderdaad een rot ziekte.
Volgende maand weer bloedwaardes controleren en dan kijken of het dieet helpt of dat hij dan al op medicatie moet.
Hoop een balans overin te kunnen vinden waarmee Loki nog een aantal jaren bij me mag blijven.

@Kimmie261: dank je voor de tip!
Zal deze ook toevoegen op mijn lijstje!

Ondertussen vindt meneer het heerlijk om op de momenten dat het etenstijd is (3x daags zit hij in de woonkamer en de anderen in de gang/overloop/boven) lekker bij mij op de bank te komen zitten.
Kan zelf gelijk geen kant meer op maar merk dat hij dan echt even behoefte heeft voor 1 op 1 aandacht.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:06

Pfff ik meld me hier als lotgenoot

Vandaag met onze 14 jarige bij de DA geweest omdat hij sinds deze week meer drinkt en plast. Slechte nierwaarden, DA was niet optimistisch en zei dat we de kwaliteit van zijn leven in de gaten moeten houden.

Maar het is zo lastig want.. we hebben een ouder mannetje die over laatste jaar 1 kg kwijt is, maar goed eet, zn trucjes wil doen, op zn ruggetje op de vloer ligt aandacht te trekken, speelt en graag buiten chilled. Maar ook echt wat slomer is.. Hoe weet je wanneer hij zich niet meer lekker voelt, dat het tijd is? Hij spuugt niet. Konden ze maar praten..

Hij gaat donderdag weer naar de DA om bloeddruk te meten de hele dag. Dat doen ze niet als ze denken dat het al snel einde verhaal is toch? We hebben ook medicatie mee om de nieren te ondersteunen en natuurlijk nierdieet (brok en natvoer)

Nog zoveel vragen eigenlijk haha maar we gaan maandag maar de da weer even bellen om te overleggen. We willen niet te laat zijn en dat het straks allemaal ellendig voor hem is. Maar het lijkt nu te vroeg..

Afgesproken met de kat dat hij er nog minimaal een halfjaar is (als happy kat) :')