Kattenvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melisje_92

Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 19:18

Op dit moment voer ik mijn kat Royal Canin Ageing Sterilised 12+, ik had eerst een ander brokje van Royal Canin maar die at ze zonder te kauwen. Deze brokjes die ze nu krijgt zijn groter en daar kauwt ze wel goed op en dat lijkt mij toch beter?

Nu is Royal Canin zoals jullie weten flink duurder geworden en ben ik dus eigenlijk opzoek naar iets vergelijkbaars. En dan met name het soort brokje, de vorm/grootte

Afbeelding
Afbeelding

Het gaat om een gesteriliseerde poes van 13 jaar die voor zover ik weet niks mankeert. We wonen in een appartement, dus ze komt niet echt buiten. Heeft zo af en toe nog haar “wilde” momenten :')

Verder geef ik ook zo nu en dan de zachte Pathé van Sheba.

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 04:40

XL brokken 'om te kauwen' of speciale brokken 'tegen tandplak' zijn echt puur marketing en hebben totaal geen toegevoegde waarde :)
Het gebit van een kat is niet gemaakt om (brokjes) te kauwen, het is dus ook totaal geen probleem als ze de brokjes heel doorslikken.
Ander verhaal is het als ze gaan schrokken en door het te snel eten, alles weer uitkotsen, maar dat staat (grotendeels) los van het formaat.
En RC moet je naar mijn mening sowieso niet aan je kat willen voeren, commerciële troep voor belachelijk veel geld.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 06:05

Yinthee schreef:
XL brokken 'om te kauwen' of speciale brokken 'tegen tandplak' zijn echt puur marketing en hebben totaal geen toegevoegde waarde :)
Het gebit van een kat is niet gemaakt om (brokjes) te kauwen, het is dus ook totaal geen probleem als ze de brokjes heel doorslikken.
Ander verhaal is het als ze gaan schrokken en door het te snel eten, alles weer uitkotsen, maar dat staat (grotendeels) los van het formaat.
En RC moet je naar mijn mening sowieso niet aan je kat willen voeren, commerciële troep voor belachelijk veel geld.

Daar ben in het niet helemaal mee eens.
Ik zie beduidend verschil in katten die wel en niet kauwen op hun brokken of zelfs bijvoorbeeld maar aan 1 kant van gebit kauwen. En dan heb ik het over ontstaan van tandplak en tandsteen maar ook van gingivitis bij een ogenschijnlijk schoon gebit. De formule van de brok maakt daarbij niet uit, als deze maar groot genoeg is.

Purizon heeft grote brokken, ook riverwood bijvoorbeeld.
Meestal als er large breed op staat zijn de brokken groter.

Katten op vers vlees hebben vaak ook een mooi gebit maar dient goed uitgerekend te worden en hygiënisch mee te werken.
Enkel natvoer zie ik toch vaak wel gebitsproblemen ontstaan.

Needje

Re: Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 06:38

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:59

De Purizon Large Breed is volgens mij ook nog vrij oke :j
Maar die van hierboven zijn ook fijn, de Natural Health Carnivore. En idd lekker groot.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 20:02

Thanks voor de tips, daar kan ik wel wat mee!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:20

Kijk eens bij ons op de website. Ik werk bij dierspotheker.nl
Wij hebben vele soorten voer en kun je mooi vergelijken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:54

Gemakshalve kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat elke brok die je bij een supermarkt/gemiddelde dierenwinkel kunt kopen niet geschikt zijn. (Er zijn een paar uitzonderingen)

De facebook groep die hier wordt gelinkt is een goede, je hebt ook nog 'natuurlijke katten' op facebook met veel informatie.

Natvoer is heel belangrijk en zou zeker dagelijks wel gegeven moeten worden, daar zijn trouwens ook voerlijsten van te vinden op de genoemde Facebook paginas

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:35

Het is al een wat ouder topic, maar er staan wat handigheidjes in.
Vandaar dat ik hier reageer en niet elders een nieuw topic aan maak.

Is er iemand lid van Facebook of die groep en kan die de voer lijst delen?
Of is deze zo uitgebreid dat deze niet te delen is?

Hier 2 Siberen die op RC Hair & Skin staan.
Eigenlijk wil ik ze zelf natuurlijker voeren.
Rauw krijg ik er bij 1 echt helemaal niets in en bij de ander heel minimaal.
Ze drinken verder goed, dus de keuze is om gewoon op droogvoer te blijven, en af en toe zelf vlees of vis bij te voeren. De schatjes lusten wel kabeljauw en biefstuk :=

Poes, is op gewicht, en heeft onbeperkt voer uit de SureFeeder. Hier eet ze af en toe een hapje uit en gaat weer verder.
Kater, te vet, krijgt eten uit een voerautomaat.
Hij vreet anders alles in 1x op. Heeft dan echt een opgezette buik en blijft honger houden. Valt poes dan ook lastig als zij gaat eten, waardoor zij weer te weinig eet.
Daarnaast lust hij bijna niets, ik heb een Purizon proefzakje mee besteld, meerdere keren aangeboden, maar hij wil het niet. Zelfs de snacks moet hij niet...

Voor mij is de logische stap om op droog te blijven zitten om de porties ook bij afwezigheid goed verdeeld kunnen worden zonder uit te drogen en/of te bederven.

Mijn eerste idee was om over te gaan naar Ziwi Peaks, echter stoppen ze met de vriesdrooglijn naar Europa.

Verder kom ik er alleen echt niet uit welke voeding hoogwaardig is (totaalvoeding), zorgt dat de tandjes schoon blijven en dus een bite heeft, dat hun vacht mooi blijft eeeeeen dat het erg smakelijk is, maar niet ongezond.
Mijn vetzak eet gedroogd enkel kipstukjes, garnalen en witvis.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:50

Even een paar opmerkingen.

Tanden blijven niet schoon door brok. Juist brok zorgt voor tandplak omdat er vanalles in zit om die brok te maken.

Natuurlijk voeren is dus eigenlijk ook niet brok voeren. Alsnje natuurlijk wilt voeren kun je beter vlees gaan geven. Ook voor een kat die te dik is. Je kunt er meer van geven en ze hebben er een veel voller gevoel van. Dat kan ook prima met Almo nature of Schesir bijvoorbeeld. Dan zou je daar een brok bij kunnen voeren. Dat is hoe dan ook proberen. Wij als personeel kunnen heel veel willen maar als ze het niet lekker vinden zullen ze het ook niet eten.

Ik voer 2 keer per dag (rauw) vlees of vis. Daarnaast krijgen ze 2 keer een klein beetje brok. Ik voer schesir als ik blikvoer geef. Daarnaast dan carnibest rauw (ook daar is heel veel verschil in merken en smaken) ze krijgen hier carnis kitten. Dit is een brok met als eiwit bron kalkoen. Ze hebben ook zalm en kip en xl kalkoen. Kip vinden ze hier niet lekker. Zalm krijgen ze tussen door en de xl is veel te groot.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:57

Ik benoem ook niet dat rauwvoeding slecht is - maaaar die van mij eten het niet. Dus dan kom ik terug op een brok. Heb hier carnibest in de vriezer liggen welke ik eigenlijk gewoon weg kan gooien.
En zeker de dikzak, hij moet echt helemaal niets behalve zijn eigen brokjes, op 3 soorten vriesdroogsnoepjes na, wat ook heel summier is voor hij zijn neus er voor op trekt.

Omdat ik ook gewoon werk, kan ik niet continu het vlees weer in de koelkast zetten en opnieuw aanbieden.
Dat gaat gewoon stinken als je het laat staan en vind ik niet hygiënisch.

Op een dergelijk dieet moet je ook dingen als bot aanbieden zoals een eendagskuiken in mijn opinie, juist om de tanden en het tandvlees gezond te houden.

Maar dat soort dingen krijg ik er gewoon niet in bij ze.
Zelf bij een levende muis komt er geen actie in - helaas.

Ik ga eens kijken naar naar Carnis.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:41

Is er niemand die je carnibest over kan nemen?
Wat heb je voor smaken liggen en waar woon je?

Ik voer geen kuikens of bot want kuikens vreten ze hier niet spelen ze wat mee. Maar ik snap dat je dat niet wilt.

Ik werk ook en hier krijgen ze het ook. Het kan dus wel. Maar goed in zou dan naar een brok als carnis, cat lovers, taste of the wild of zoiets kijken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:58

KellyR schreef:
Het is al een wat ouder topic, maar er staan wat handigheidjes in.
Vandaar dat ik hier reageer en niet elders een nieuw topic aan maak.

Is er iemand lid van Facebook of die groep en kan die de voer lijst delen?
Of is deze zo uitgebreid dat deze niet te delen is?

Hier 2 Siberen die op RC Hair & Skin staan.
Eigenlijk wil ik ze zelf natuurlijker voeren.
Rauw krijg ik er bij 1 echt helemaal niets in en bij de ander heel minimaal.
Ze drinken verder goed, dus de keuze is om gewoon op droogvoer te blijven, en af en toe zelf vlees of vis bij te voeren. De schatjes lusten wel kabeljauw en biefstuk :=

Poes, is op gewicht, en heeft onbeperkt voer uit de SureFeeder. Hier eet ze af en toe een hapje uit en gaat weer verder.
Kater, te vet, krijgt eten uit een voerautomaat.
Hij vreet anders alles in 1x op. Heeft dan echt een opgezette buik en blijft honger houden. Valt poes dan ook lastig als zij gaat eten, waardoor zij weer te weinig eet.
Daarnaast lust hij bijna niets, ik heb een Purizon proefzakje mee besteld, meerdere keren aangeboden, maar hij wil het niet. Zelfs de snacks moet hij niet...

Voor mij is de logische stap om op droog te blijven zitten om de porties ook bij afwezigheid goed verdeeld kunnen worden zonder uit te drogen en/of te bederven.

Mijn eerste idee was om over te gaan naar Ziwi Peaks, echter stoppen ze met de vriesdrooglijn naar Europa.

Verder kom ik er alleen echt niet uit welke voeding hoogwaardig is (totaalvoeding), zorgt dat de tandjes schoon blijven en dus een bite heeft, dat hun vacht mooi blijft eeeeeen dat het erg smakelijk is, maar niet ongezond.
Mijn vetzak eet gedroogd enkel kipstukjes, garnalen en witvis.

Je kan zelf gewoon lid worden van die groep en de lijsten bekijken dan.
Ik ga niets delen want dat wil ze niet en ook logisch. Ze stopt er veel werk in én je kan ze dus ook gewoon gratis inzien als je lid bent.
Kan je wel al zeggen dat RC over het algemeen niet als goed aangeschreven staat in die lijsten :D
Mijn katten gaan goed op een combi van Darf en Power of Nature.
Draf ook niet het beste. Maar in deze combi gaat het prima.
Mijn katten zijn ook ‘slechte’ eters.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:31

Vandaag toegang gekregen tot de lijst.
Maar snap nu wel wat meer dat het lastig te plaatsen is.
Er is wel een pdf lijst die gedeeld mag worden trouwens, die is via de website terug te vinden - geeft een makkelijkere entry dan facebook, dus ook handig als je geen social media hebt.
https://kimskattenweetjes.com/
De versies als je lid bent zijn veel uitgebreider, echt heel fijn.
Voor een ieder die het topic tegen komt en zoekt, pen ik ook nog mijn eigen bevinden neer, aan de hand van haar voer lijsten.

Na wat vergelijken en puzzelen gaan we de Power of Nature Natural cat smaakjes proberen.

Als dat niks is, is de volgende op mijn lijst Markus Mühle Beutenah. Maar die vind ik prijstechnisch wel vrij ongunstig - ik weet niet of de verschillen zo groot zijn, dat ik dat prijsverschil waard vind.

De voerbehoefte van beide brokken ligt wat hoger, dan kan dikkie dik ook gewoon wat meer eten.
En qua koolhydraten gaan we van >20% naar <5%, met flink wat meer eiwitten wat weer voor een verzadigd gevoel zou moeten zorgen.

Voor onze slanke poes had ik misschien een andere keuze gemaakt, met een iets hoger koolhydraten %, als ze het lusten ga ik het mee maken of ze er niet teveel mee af gaat vallen.
Anders gaan ik voor haar Celtic Connection proberen.

Verder hoop ik dat de brokjes groot genoeg zijn dat ze er op kauwen :')
Daar lees ik wat verschillende verhalen over.