Bokt weet altijd een hele hoop dus ik hoop dat er mensen zijn die mij meer kunnen vertellen over kattenvoer

Dat zit zo:
Mijn vriend en ik hebben sinds dik een jaar een rode kater. Hoe oud hij is weet niemand precies, hij heeft een verleden als zwerfkat. De dierenarts die hem gecastreerd heeft schatte hem vorig jaar rond een jaar of 2, maar dit jaar tijdens controle bij een andere dierenarts (wij zijn verhuisd) vonden ze dat veel te jong ingeschat en maakten ze er 'tussen de 6 en de 12' van. Al sinds wij hem hebben heeft hij last van geirriteerd tandvlees, een rood randje onder zijn tanden. Ik ben meermaals met hem naar de dierenarts geweest hiervoor, zowel de vorige als de huidige. De vorige maakte er weinig van, in de gaten houden en laten controleren op tandplak en harde brokjes voeren (Royal Canin Oral Care) en geen blikvoer. Komt mooi uit want meneer eet geen vlees of blikvoer

Dit jaar tijdens de jaarlijkse controle en vaccinatie had hij nog steeds hetzelfde rode randje en irritatie maar nog steeds hetzelfde advies van harde brokjes en niet te lang meer wachten met gebitsreiniging. Nu had meneer laatst een ontsteking dus ik weer met hem naar de dierenarts, bleek hij een bacteriële ooginfectie te hebben (opgelost met Cavasan). Na gebitscontrole bleek ook zijn tandvlees nu ontstoken te zijn terwijl we toch het advies opgevolgd hebben. Hiervoor hebben we Dentisept tandpasta meegekregen

Nu is mijn vraag, wat kan ik qua voeding hieraan doen? Hij krijgt nu Royal Canin Oral Care dus, maar ik hoor daar ook weer wisselende verhalen over. Zijn er hier mensen met ook tandvleesontsteking gevoelige katten die wat anders succesvol voeren? Hij eet dus helaas geen blikvoer of vlees. Uiteraard zijn andere, niet-voeding gerelateerde tips ook welkom!
Hij is trouwens een erg vrolijke en blije kat, speelt veel en komt verder alleen buiten op ons dakterras.
Groetjes van ons!
De rode man in kwestie, genaamd Diederik