Femke_Tweety schreef:Ik zie inderdaad ook steeds meer honden die 0,0 basis gehoorzaamheid kennen.
En dat vind ik frustrerend eerlijk gezegd, ik heb er last van.
En ik bedoel echt niet dat iedere hond slaafs 100% gehoorzaam hoeft te zijn op het allereerste commando.
Er kan altijd een keer iets mis gaan, ik heb ook wat werk aan mijn eigen puberreu.
Maar laat de mensen die 0 controle hebben die dieren dan gewoon kort bij zich houden.
Dan lopen ze mij, of mijn hond niet te zieken (en 'hij is lief wil alleen maar snuffelen' is níét líef en zéker niet gewenst, zonder overleg bij de mijne...)
(En de mijne is niet agressief, zeker niet, maar heeft wel wat issues waardoor een losloper of 'vrijheid aan de lijn' bij mij gewoon echt niet fijn is)
En zelfs als ik mijn hond niet bij me heb.
Los of aan flexlijn of aan vaste lijn die lang gelaten wordt.
Ik hoef de neus van jouw hond niet in mijn tas.
Ik hoef geen hond die tegen mij aanspringt (bij een grote hond die toevallig mijn lever-streek raakt al helemaal niet, ivm medische problemen in dat gebied)
Ik hoef geen losloper voor mijn fiets, auto.
Ik hoef geen hond die tegen mijn spullen pist.
Ik hoef geen hond die mij rechtstreeks staat aan te blaffen en die daar niet voor gecorrigeerd wordt.
Allemaal praktijkvoorbeelden.
Ik ben nu twee weken in Frankrijk/Duitsland (grens), en hier zie je veel meer de mate van controle en opvoeding zoals dat een jaar of 15 geleden in Nederland ook was.
Is écht veel prettiger.
Hier zie je loslopers, maar blijven bij hun baas
Aangelijnde honden lijken minder te trekken en zijn zeker minder reactief naar andere honden/mensen. Worden ook gecorrigeerd als ze zich misdragen.
Helemaal mee eens!