Waar we dachten dat onze poes zo goed als van de epilepsie af was, heeft ze ons maandag helaas laten schrikken met een vreselijke aanval..
Ik zal proberen om den beetje een tijdlijn op te bouwen om duidelijkheid te scheppen.
Op 14 Februari 2022 is onze Suki geboren. Dit betekent dat ze nu bijna anderhalf is.
- Omstreeks eind november of begin December heeft ze haar eerste aanval gehad. Vanuit het niks viel ze om en begon ze te schokken en te verkrampen. Hier werd ze binnen 2 minuten uit wakker.
- Begin januari heeft ze een 2e aanval gehad. Weer kwam ze heer in zeer korte tijd uit. Na deze aanval is een klein bloedonderzoek gedaan, hier is niks uit gekomen. (Ontstekingswaarde, eiwitten, suiker)
- half januari heeft ze een uitgebreid bloedonderzoek gehad. Ook hier is niks uit gekomen. Wel kreeg ze een aanval zodra ze het reis mandje in moest. Ook hier kwam ze in enkele minuten uit.
- daarna heeft ze begin maart een aanval gehad. Hier kwam ze binnen enkele minuten uit. Hierna zijn we gestartmet medicatie. 2x daags een 6,25mg fenobarbital.
- na 1 week op medicatie heeft ze week een korte aanval gehad.
- hierna hebben we de afspraak gemaakt voor sterilisatie, deze afspraak was half mei. Bijna alle aanvallen zijn op het toppunt van haar krolsheid gebeurd.
- de dag van de sterilisatie heeft ze weer een korte aanval gehad in het reismandje.
- na de sterilisatie heeft ze nog 3 weken op volledige medicatie gestaan om de hormonen te laten settelen. De 4e week hebben we in overleg met de dierenarts een halve dosis gegeven. Daarna is de medicatie stopgezet. Dit is dus ongeveer 1 maand na sterilisatie.
- na sterilisatie is ze 73 dagen aanval vrij geweest.
- maandag heeft ze een hele heftige aanval gehad. Ik kwam in de woonkamer en vond haar stuiptrekkend onder de kast. Ze was nat van de speeksel en het schuimde om haar mond. Ik weet niet hoe lang ze daar al gelegen heeft.
Na enkele minuten proberen om haar te kalmeren heb ik mijn vriend wakker gemaakt en hebben we haar rectaal diazepam gegeven (voorgeschreven door da). Daarnaast hebben we meteen de spoedlijn gebeld.
Ze kwam ondertussen nogsteeds niet helemaal uit de aanval. Het wisselde tussen volledig van de wereld hijgen of stuipen.
Na overleg met de dierenarts hebben we ons omstebeurten klaargemaakt om naar de dierenarts te gaan. Langzaamaan leek de diazepam te gaan werken en stopten de stuipen.
Ik denk dat er 20 minuten heeft gezeten tussen het moment dat ik haar vond en dat we de deur uit gingen naar de dierenarts.
In de auto's is de aanval helemaal verdwenen en heeft ze verdoofd van de diazepam in het mandje gelegen.
Eenmaal bij de dierenarts (Lingehoeve Lienden) hebben ze haar onderzocht en is ze de dag gebleven voor observatie.
Ze kwam goed uit de diazepam en heeft geen verdere aanval gehad. Er is weer een klein bloedonderzoek gedaan, ook hier geen bijzonderheden.
We zijn meteen weer begonnen met medicatie, zelfde dosis als voorheen.
Maarja, en nu?
Verdere onderzoeken die geadviseerd worden zijn een MRI van de hersenen en eventueel een hersenvochtpunctie.
Of afwachten met medicatie.
Zoals iedereen snapt hangt er een flink prijskaartje aan de eerste optie. We kunnen het betalen(met enige moeite), maar die onderzoeken kunnen ook voor niks zijn als er niks te zien is. + Mogelijk krijgt ze weer een aanval als ze in het reismandje moet. Maar zouden we haar (in overleg) thuis diazepam geven, dan is ze bij de neuroloog niet te onderzoeken.
We wisten dat het kon zijn dat de aanvallen niet zouden stoppen na de sterilisatie. Maar zou ze eens in de paar maanden een aanval krijgen van maximaal 3 minuten, dan was daar nog mee te leven. Zo'n aanval als maandag kunnen we gewoon niet onbehandeld laten.
We weten nog niet of ze aan de aanval van maandag rest schade heeft overgehouden. Mogelijk is er zuurstoftekort geweest door de stuipen, maar t is nog te vroeg om te zeggen dat de wiebeligheid van gisteren daar van komt en niet van mogelijk vreselijke spierpijn bijvoorbeeld.
We houden haar strak in de gaten.
Maar ik zal ook eerlijk zijn, ik vind het vreselijke poedersuiker dat we ons hele leven op stop moeten zetten. Ze moet 2x per dag medicatie. Hierdoor kunnen we niet makkelijk een avond naar vrienden, of daar blijven slapen. Weekenden weg of vakanties zitten er niet in. De 2x per dag een pilletje zou nog oppas voor te regelen zijn, maar het feit dat ze zo'n heftige aanval kan krijgen, daar kan je geen oppas voor regelen.
En na een paar klote jaren(niet alleen corona) begon ons leven eindelijk weer ergens op te lijken waar we van kunnen genieten.
Volgens mij is deze post echt te lang geworden

Sorry ik zit op mn telefoon in de trein en heb er behoefte aan om lotgenoten of tips te vinden.
Dus brand los. Wie heeft dit meegemaakt? Wat hebben jullie gedaan? Hoe is dat gegaan?
Of misschien dierenartsen die nog andere tips hebben? (Schroom niet om een pb te sturen als je niet openbaar wil posten)