BrankaZ schreef:Helaas een bekend probleem bij gecastreerde honden met dubbele vacht. Persoonlijk ben ik niet voor scheren van honden omdat een hond niet zweet op zijn huid en daar dus veel minder warmte mee kwijt raakt dan wij zelf doen. Maar de huis kan helaas wel verbranden als deze niet door de vacht wordt beschermd.
Ik zou een goede trimsalon zoeken om die ondervacht te ontwollen en een goed herderharkje zoeken om het bij te houden. Evt. de hond tijdens het kammen op tafel laten liggen.
Afghanen ruien niet, er zitten dus bijna nooit losse haren in de vacht en met borstelen komt er ook nauwelijks haar mee. Ontwollen werkt dus ook niet. Dat hoeft ook niet van mij. Het gaat echt puur om de vacht op de rug, het zadel. Dat is de vacht die normaal na de loopsheid zou uitvallen en dat scheelt bij haar heel veel qua warmte. Dan voelt ze zich direct beter met warm weer. Ik vind het ook mooier om het min of meer volgens de rasstandaard wat korter te houden. Dat hoeft niet helemaal kaal te worden, maar ik moet even kijken welke lengte fijn is om toch nog te beschermen tegen de zon inderdaad, maar er toch netjes uit ziet.