Noortje op de Hollandse Herder racing games

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaAyLee

Noortje op de Hollandse Herder racing games

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 16:22

Een tijdje geleden werden de Hollandse herder racing games georganiseerd. Een dag speciaal voor Hollandse herders waarbij je hond, zonder echt wedstrijdelement, individueel eens kennis kon maken met de renbaan.
Aangezien Noortje wel graag achter een haas aan zit als die toevallig in de wei loopt, en ook nog best snel is, leek het me echt iets voor haar.
Maar Noortje is ook nog behoorlijk jong, op dat moment 14 maanden, dus had gekozen voor een halve baan omdat ik een hele wat veel vond.
De honden rennen achter een zgn lure, de haas aan die aan een touwtje via katrollen over de baan getrokken wordt. Aan het einde is een zandbak om in af te remmen.
De honden mochten 2 keer de baan rond.
Veel honden gingen niet, of maar een stukje en dan nog veel harder naar de baas terug, dus het was nog even spannend wat Noortje zou doen.
Gelukkig wilde Noortje wel achter de haas aan, alleen de eerste ronde aarzelde ze bij de bocht, zo van hé vrouwtje komt niet mee, en bij het laatste rechte stuk aarzelde ze ook even toen ze de zandbak met daarbij mensen en fotografen zag. Toch bleef ze de haas volgen, dus best heel knap.
Tussen de eerste en de tweede ronde zat aardig wat tijd, en het was warm. Ook had Noortje enthousiast met andere honden gespeeld.
Dus bij het tweede rondje was ze best moe al. Toch ging ze zonder aarzelen achter de haas aan en was sneller dan de eerste ronde. Ze haalde alleen niet de snelheid meer die ik van haar gewend ben.
Maar dat gaf allemaal niet, super trots op mijn kleine gup dat ze het zo leuk vond en het spelletje zo goed door had.
Hopelijk wordt het volgend jaar weer georganiseerd, dan gaan we zeker weer.
Deze geweldige foto's zijn gemaakt door Jaggies pawprint en photo by eef, dappere fotografen die het zand tot in de onderbroek moeten hebben gehad :=
Heel erg blij mee <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:25

Wat een leuke foto's!

En wat een langharige HH heb jij :D , zo heb ik ze nog nooit gezien! Heel anders dan onze gladde kortharige.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:30

Prachtige foto's!
Prachtige hond.

Daar zou je onze kruising hh ook plezier mee doen.

Onze vorige was ook een langharige maar die zou daar de lol niet van ingezien hebben.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:33

Mooie foto's maar persoonlijk zou ik dit mijn hond niet willen leren want een hond die graag jaagt kun je lastig los laten lopen.
Wij zijn juist ontzettend blij dat onze herders nergens achteraan gaan en hebben hier ook echt van jongs af aan op getraind.
Schiet er een haas of ree weg zullen ze er niet achteraan gaan en dat wandelt wel zo relaxed.

BeFunny

Re: Noortje op de Hollandse Herder racing games

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:37

Wat een mooie hond. En gave foto's <3

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:38

Albert schreef:
Mooie foto's maar persoonlijk zou ik dit mijn hond niet willen leren want een hond die graag jaagt kun je lastig los laten lopen.
Wij zijn juist ontzettend blij dat onze herders nergens achteraan gaan en hebben hier ook echt van jongs af aan op getraind.
Schiet er een haas of ree weg zullen ze er niet achteraan gaan en dat wandelt wel zo relaxed.

Ik zou hier persoonlijk niet zo bang voor zijn, context is alles voor een hond. Onze herder is KNPV getraind, maar ik zou nooit bang zijn dat ze iemand zonder mouw of pak grijpt.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:14

Hey wat leuk om ook hier een topic over de Hollandse Herder Racing Games tegen te komen! Super leuk om te lezen dat jullie zo genoten hebben. We gaan druk bezig om volgend jaar een net zo spetterende editie van te maken *\o/*

Groetjes!

Wanda

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 20:08

Judass schreef:
Wat een leuke foto's!

En wat een langharige HH heb jij :D , zo heb ik ze nog nooit gezien! Heel anders dan onze gladde kortharige.

Klopt, Noortje is een langharige variant, die zien net wat anders uit. Het karakter is ook net wat anders vind ik.

Albert schreef:

Achter een bal, speeltje of lure aan gaan komt ook voort uit jachtinstinct, maar zoals gezegd wordt is dit inderdaad een hele andere context dan buiten of in het bos.
Mijn honden lopen zelden of nooit aan de riem, heb de mazzel bij mooie losloopgebieden te wonen en ze gaan overdag gewoon mee naar de boerderij en lopen daar.
Ben er nooit 1 kwijt omdat die op jacht gaat, dus niks lastig los laten lopen. Als er wild in het bos of een haas in het weiland vlak voor de neuzen voorbij komt schieten willen ze er weleens achteraan als ik niet snel genoeg ben met terug roepen, maar dat is een stukje, ze zijn er zo weer, ben ze nooit echt kwijt. En ze gaan zeker niet actief op zoek naar wild.
Ook na de renbaan heb ik niet gemerkt dat de Hollander feller jaagt of actief zoekt naar wild, dus het is zeker niet zo dat je jacht actief hiermee aan leert.

Evel_Knievel schreef:
Hey wat leuk om ook hier een topic over de Hollandse Herder Racing Games tegen te komen! Super leuk om te lezen dat jullie zo genoten hebben. We gaan druk bezig om volgend jaar een net zo spetterende editie van te maken *\o/*

Groetjes!

Wanda

Hé jij ook hier? Grappig, kom hier regelmatig bekenden tegen van andere fora.
Was echt super leuk, hond en mensen hebben genoten. Volgend jaar doen we zeker weer mee!

Verder iedereen bedankt voor de complimenten, ben ook echt heel blij met de foto's <3

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:12

Wat een prachtige hond!

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 22:57

Dankjewel! <3

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 23:08

Evel_Knievel schreef:

Groetjes!

Wanda

Mag ik vragen of er nog bepaalde toelatingseisen zijn? Zou leuk zijn om volgend jaar ook mee te kunnen doen :D

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 23:31

Mooie hond gave foto’s.
Welke renbaan is dit?

Toen wij met de afghanen deden rennen waren er ook mensen met herders die mee waren die mochten in de pauze dan ook een keer. Heerlijj dat enthousiasme.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:06

Wat een mooie hond, mag je trots op zijn. <3

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:18

Albert schreef:

Ik heb 2 windhonden die op de renbaan lopen en die dondersgoed weten dat het daar mag, maar thuis niet :+

@xoran dat is Lelystad :)

Ik had het langs zien komen in de Facebook groep van de renbaan, leuk zeg! Wat een prachtige hond heb je <3 altijd leuk om andere rassen zo enthousiast en blij te zien <3

Mijn windhonden lopen ook op de renbaan!
Afbeelding

Al was Lelystad met m’n Windsprite teef niet zo’n succes _O- die loopt voornamelijk op het geluid van de motor dus die moest nogal… wennen aan de sleephaas haha!
https://www.instagram.com/reel/CkBOd94q ... MxMTBkOA==

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:46

Ah ja toch goed gezien

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:46

Albert schreef:

Ach mijn terrier jaagt zeer graag en is zeer snel maar op 1 commando altijd terug te roepen.
Nu 2x op renbaan geweest en beide keren totaal geen drang tot jagen op wat aan de lier hangt. :D het staat echt los van elkaar voor honden.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 13:46

Judass schreef:
Evel_Knievel schreef:

Groetjes!

Wanda

Mag ik vragen of er nog bepaalde toelatingseisen zijn? Zou leuk zijn om volgend jaar ook mee te kunnen doen :D

Omdat het geen echte race betrof waren er geen toelatingseisen, behalve dat je hond gezond is. En omdat het een hollandse herder dag betrof, dat het een Hollander moest zijn.
De lure werd op tempo van de individuele hond voortgetrokken zodat je hond niet over zijn tempo werd gejaagd.
Natuurlijk is wel aan te raden om je hond een goede warming up en cooling down te geven, oefeningen hiervoor waren op de pagina van de racing games te vinden.
Afstand mocht de eigenaar zelf kiezen, passend bij de hond. Er deed er zelfs 1 van 5 maanden mee, deze deed 50 meter <3

Voor wie het vroeg, dit is inderdaad renbaan Lelystad.

Gaaf met die windhonden, in de pauze was er ook een demonstratie met windhonden, dat is toch weer een heel ander kaliber qua snelheid, echt super mooi om te zien <3

@Laureas dankjewel! Dat ben ik zeker, ze is niet alleen mooi, maar heeft ook nog eens een geweldig karakter, super hondje <3

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:12

Super mooie hond <3