Hond met allergie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:06

Mijn hondje is nu 4 jaar en toen de jeuk/allergie begon is hij eerst met apoquel begonnen, maar hier kon hij niet tegen (diarree en overgeven, beroerd voelen)

Toen korte tijd later de nextmune bloedtest gedaan.
Hij is allergisch voor een aantal grassen/bomen, een aantal soorten mijten en ook qua voeding bepaalde dingen. (hij mag alleen konijn, eend, paard, hert en zalm, meeste granen en aardappel mag hij niet)
Een jaar lang alleen puur vlees gegeven en de maandelijkse injecties van de nextmune therapie.
Maar bij hem niet echt resultaat helaas, hij bleef in feite dezelfde klachten houden.

Ook heeft hij daarna een tijdje prednison en ook zelfs atopica gehad om te kijken of hij hier baat bij had, maar dat was niet zo. Integendeel zou je zeggen, bij hem lijkt dan het middel erger dan de kwaal.


Hij is nu 4 en toch redelijk stabiel.
Zijn behandeling nu:
- elke 4 a 6 weken cytopoints injectie
- dagelijks: 's ochtends een pompje paardenvet en bottenbouillon van hert door het voer, en 's avonds 2 pompjes hennepzaadolie.
- 1 a 2 keer in de week poten, buik en borst wassen met maxani paars shampoo
- dagelijks elke avond maxani atop oat cream op buik/liezen/tussen tenen
- voeding met alleen hert/konijn/paard/eend als eiwitbron, ik voer hem darf vol brokken hert en voorheen ook acana free run duck.
- geen kauwmateriaal van rund, hij krijgt nylonbotten, en snacks bv stukjes paardenmaag etc
- soort zure oordruppels heb ik voor hem, dat doe ik ongeveer 1 a 2 x druppelen in de week.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 13:44

Onze hond is inmiddels getest op omgevingsallergieën dmv een bloedtest. Hij blijkt zowel voor mijten als voor pollen allergisch te zijn (beiden score 3 op een schaal van 5). De DA ziet geen heil in desensibilisatie omdat niet uitgesloten is dat hij naast deze groepen ook nog allergisch is voor andere zaken (bijv. onze katten of kippen) en desensibilisatie dan vaak niet genoeg vermindering van de allergische reactie oplevert.

Zij adviseert voor nu om Cytopoint injecties te overwegen, naast het inzetten van management om de prikkels te verminderen. Het betreft een grote hond, dus één ronde is +- 250 euro. Als dat zijn klachten flink zou verminderen, vind ik dat zeker de moeite. Daarom ben ik benieuwd, zijn er naast mika11 andere bokkers die ervaring hebben met Cytopoint?

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:59

Met Cytopoint weinig ervaring alleen hoor ik vaak dat het een groot deel van de klachten afneemt maar niet alles..
Maar kijk eens naar FlexRex Allerrelief. Met mijn hond ook van alles geprobeerd (hij heeft niet heel erg gelukkig) en zijn er helemaal vanaf sinds ik FlexRex geef.
Het is geen wondermiddel natuurlijk maar het kan wel helpen de scherpe randjes eraf te halen.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:05

Hier ook een hond met veel allergieën. Vooral pollen en grassoorten is een drama. Kip kan ze niet eten. Hier eet ze hert, rijst en fruit. (Jarco brokken) en krijgt puur pollen. Dit helpt iets. Ze komt er nooit helemaal vanaf. Pootjes worden na het wandelen afgespoeld en ingesmeerd met de crème van Hidez. Werkt goed! Pootjes zijn minder rood en gevoelig.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:29

Heb je een link van de Hidez crème?

Hier plots al veel lijken aan de poten. Even erbij ingeschoten om al te beginnen met de Allerrelief, zo vroeg in het jaar al.
Heb wel andere zalfjes thuis liggen maar die vind hij allemaal lekker dus likt dan heel graag :=

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:02

Hier goeie ervaring met artuvetrin ondanks blootstelling aan hetgeen de hond allergisch voor is. O.a gras en bomen die ook in onze omgeving staan. Wel ondersteuning met apoquel in het voorjaar

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 11:12

Nyaleti schreef:
Met Cytopoint weinig ervaring alleen hoor ik vaak dat het een groot deel van de klachten afneemt maar niet alles..
Maar kijk eens naar FlexRex Allerrelief. Met mijn hond ook van alles geprobeerd (hij heeft niet heel erg gelukkig) en zijn er helemaal vanaf sinds ik FlexRex geef.
Het is geen wondermiddel natuurlijk maar het kan wel helpen de scherpe randjes eraf te halen.


Helaas zoeken wij juist wel naar een wondermiddel :Y) Het is fijn als supplementen helpen ter ondersteuning, maar ik ben nu vooral opzoek naar ervaringen met Cytopoint tov Apoquel (daar staat hij nu al maanden voltijds op).

Hettieheks schreef:
Hier goeie ervaring met artuvetrin ondanks blootstelling aan hetgeen de hond allergisch voor is. O.a gras en bomen die ook in onze omgeving staan. Wel ondersteuning met apoquel in het voorjaar


DA geeft in dit geval dus aan door de stapeling van allergieën geen vertrouwen te hebben in Artuvetrin. Vandaar dat ik specifiek op zoek ben naar ervaringen met Cytopoint.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:40

Had ik gelezen, maar mocht het nog niks voor je betekenen, geef ik deze ervaring je toch graag mee :-) natuurlijk begrijpelijk dat je er niet direct voor kiest. Maar zo hoef je het niet helemaal uit te sluiten :-)

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:32

Naar mijn ervaring zijn er honden die beter reageren op de cytopoint dan op de apoquel en omgekeerd. Kwestie van uitproberen wat voor jouw hond werkt.
Cytopoint is niet goedkoop maar dagelijks apoquel geven ook niet.
Overigens sluit het gebruik van apoquel of cytopoint de desensibilisatie niet uit natuurlijk. met name huisstofmijt kan zeker interessant zijn, aangezien die het hele jaar aanwezig is itt pollen.

Aife
Berichten: 79
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:52

Ik heb 1 zwaar allergische hond. (huisstofmijt, graspollen en berk)
We zijn begonnen met wassen, daarna apoquel opgestart. Ik heb ook Cytopoint geprobeerd (ondanks dat ik weet dat het echt verschrikkelijke troep is wat erin zit). Maar dit werkte maar 2 dagen bij haar...
Zij staat nu als hondje van 12 kg op 16mg apoquel per dag.
Ik heb het een aantal keren proberen te minderen maar dan krijgt ze terug jeuk.

Ze heeft in het verleden heeft veel oorontstekingen gehad, incl middenoorontsteking en sinds een jaar ong vestibulair syndroom.
Heb hennepolie en aller relief van dog flex rex geprobeerd maar dat geef geen beterschap.
Dus ik blijf bij de apoquel. (Die btw verschrikkelijk duur is geworden! )

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:53

Ik geef in de zomer altijd een spuit cytopoint. Onze hond helpt het de zomer door. Nog steeds wel jeuk maar een stuk minder dan zonder. Hond gaat ook mee op vakantie en vind het prettig dat hij toch mee buiten in het gras kan ed.

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 22:17

Ik laat ook elke 6-8 week de cytopoint injectie zetten bij mijn allergie patiëntje.
Ze is allergisch voor alle gevogelte, grassen en diverse bomen. Krabt en krabt en krabt totdat ze haar hele buik en borst stuk heeft.
Bij haar werkt de cytopoint vele malen beter dan de apoquel, waar ze heel lusteloos en apathisch van werd.

Niet 100% jeuk vrij, maar zeker 95%, blij, geen kapotte huid, zin in het leven.
Ik doe het ervoor.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:13

Heeft iemand toevallig ervaring met Hypothyreoïdie bij honden?

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:07

LDRD schreef:
Heeft iemand toevallig ervaring met Hypothyreoïdie bij honden?


Mijn hond heeft een traag werkende schildklier. Helaas is hij ook allergisch en doet de schildkliermedicatie voor jeuk en huid problemen niks. Hij is wel een stuk levendiger en afgevallen.

Freekieee

Berichten: 1759
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:11

Niet lang geleden kreeg mijn hond ook opeens erge reactie. En later door meerdere symptomen kwamen we uit op omgevings allergie.

1 shot prednison gekregen. En gaan googelen.ik ben begonnen met curcuma te geven. 1 x heeft ze nog een reactie gehad. Ik gok dat ergens in t gras zit. Want elke x kreeg ze t zodra ze erg door t gras rent.

Tot nu toe gaat het erg goed

Aife
Berichten: 79
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:10

Freekieee schreef:
Niet lang geleden kreeg mijn hond ook opeens erge reactie. En later door meerdere symptomen kwamen we uit op omgevings allergie.

1 shot prednison gekregen. En gaan googelen.ik ben begonnen met curcuma te geven. 1 x heeft ze nog een reactie gehad. Ik gok dat ergens in t gras zit. Want elke x kreeg ze t zodra ze erg door t gras rent.

Tot nu toe gaat het erg goed

Hoeveel curcuma geef je?

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:26

Rosannee_ schreef:
LDRD schreef:
Heeft iemand toevallig ervaring met Hypothyreoïdie bij honden?


Mijn hond heeft een traag werkende schildklier. Helaas is hij ook allergisch en doet de schildkliermedicatie voor jeuk en huid problemen niks. Hij is wel een stuk levendiger en afgevallen.


Dank je Rosannee. Is duidelijk waar jouw hond allergisch voor is en wat doe je daaraan? En helpt het ook?

Wij zijn nog volop met onderzoek bezig namelijk en alle opties liggen nog op tafel. Hoe eerder we bij een goede diagnose zijn hoe liever natuurlijk.

Warboel
Berichten: 14686
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:51

Mijn ene hond is ook allergisch, waarschijnlijk voor bepaalde pollen en mijten. Oh en ze is erger allergisch voor wespen steken zijn we inmiddels achter :=
Zij kreeg vorige jaren elke 2-3 maanden een Cytopoint prik (ze is niet zo ernstig allergisch) alleen nu is het al bijna 5 maanden geleden en gaat het nog best goed. Ik geef haar hennepzaadolie en bijenpollen.

Hier goede ervaringen met Cytopoint dus! Het helpt echt vrijwel direct. Mijn dierenarts zei dat het op lange termijn ook gezonder is voor je hond dan dagelijks (hoge) dosis apoquel. Wel kan het minder goed gaan helpen, maar daar heb ik geen ervaring mee omdat het niet elke maand nodig is bij mijn hond.

Overigens ken ik iemand die haar hond met pollen allergie gewoon cetrizine geeft :=

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 11:55

Hettieheks schreef:
Hier goeie ervaring met artuvetrin ondanks blootstelling aan hetgeen de hond allergisch voor is. O.a gras en bomen die ook in onze omgeving staan. Wel ondersteuning met apoquel in het voorjaar

Onze Mila krijgt ook artuvetrin, ik spuit haar nu met een tussentijd van 35 dagen en 0.8. De dierenarts staat er van te kijken hoe weinig ze krijgt voor een relatief grote hond van bijna 30kg. In huis hebben we 2 luchtzuiveraars staan en ze krijgt dagelijks pro-biotica. Totaal geen klachten meer, geen jeuk, geen gistinfectie in haar oor. Haar huid ziet er super uit, geen verkleuringen in de vacht van likplekken.

Freekieee

Berichten: 1759
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:35

Aife schreef:
Freekieee schreef:
Niet lang geleden kreeg mijn hond ook opeens erge reactie. En later door meerdere symptomen kwamen we uit op omgevings allergie.

1 shot prednison gekregen. En gaan googelen.ik ben begonnen met curcuma te geven. 1 x heeft ze nog een reactie gehad. Ik gok dat ergens in t gras zit. Want elke x kreeg ze t zodra ze erg door t gras rent.

Tot nu toe gaat het erg goed

Hoeveel curcuma geef je?



Zie dit nu pas, ze krijgt nu een theelepeltje en boswellia half schepje die erbij zit. En nog steeds nergens last meer van.

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 23:21

ipv apoquel zou je ook een cytopoint injectie (maandelijks) kunnen bespreken met je dierenarts. Ben daar zeer tevreden over!

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 01:54

LDRD schreef:
Rosannee_ schreef:

Mijn hond heeft een traag werkende schildklier. Helaas is hij ook allergisch en doet de schildkliermedicatie voor jeuk en huid problemen niks. Hij is wel een stuk levendiger en afgevallen.


Dank je Rosannee. Is duidelijk waar jouw hond allergisch voor is en wat doe je daaraan? En helpt het ook?

Wij zijn nog volop met onderzoek bezig namelijk en alle opties liggen nog op tafel. Hoe eerder we bij een goede diagnose zijn hoe liever natuurlijk.


Ja hij is allergisch voor pollen. Dit is heel duidelijk omdat het seizoensgebonden is. Ik heb bijvoorbeeld ook voer eleminatiedieet gedaan om dit alsnog ook uit te sluiten.

Heeft het jaren fantastisch gedaan op Puur Pollen druppels. Sinds hij ongeveer 10 jaar is begint de allergie te veranderen. Van voornamelijk niezen, rode ogen en af en toe een oorontsteking naar huidproblemen op alle standaard allergie plekken op t lichaam.

Ik heb al veel geprobeert maar er is geen quick fix helaas. Staat al vanaf zijn 1e jaar op vers vlees, home made groente smoothies, kast vol supplementen... Wat precies helpt of niet helpt is lastig te zeggen, ik ben nu een tijdje bezig met acupunctuur bij een holistische dierenarts maar tegelijkertijd ook supplementen. Nu de pollen weer terug zijn hoop ik ook conclusies te kunnen trekken.