Zo als de titel zegt: het inslapen van mijn kat voelt niet goed. Het voelt voor mij als moord, alsof ik hem dood wil, omdat dat voor mij beter uit komt.
Ik probeerde het kort te houden, maar dat is niet geluk....
Ik hou zielsveel van mijn kat, alleen het idee al dat hij er straks niet meer is laat mijn hart in 1000 stukjes breken. Maar ik ben ook zo moe, iedereen zegt dat ze het allang op gegeven hadden met hem, dat ik niet egoïstisch ben, maar zo voelt het niet.
Siem, mijn kater van 20+ heb ik als agressieve kat geadopteerd na 4 jaar lang in het asiel gezeten te hebben waar ik werkte. Dat is nu 10 jaar geleden. We hebben ups en downs gehad maar na 10 jaar is hij best een prettige huisgenoot geworden. Tegenwoordig best heel lief voor mij, we kruipen graag samen in bed of op de bank.
In de jaren dat ik hem heb zijn de volgende medische mankementen naar boven gekomen (naar de dierenarts was altijd lastig, kon alleen onder narcose):
- Botontkalking in zijn kaak
- Daardoor zijn alle tanden uit gevallen
- chronische jeuk aan zijn oor (oorzaak onbekend, geen enkele behandeling hielp)
- artrose in letterlijk elk botje dat hij bezit (ik heb de fotos gezien...)
En sinds 6 weken bevestigd chronisch nierfalen. 6 weken geleden ben ik naar de dierenarts geweest voor onderzoek, voor het eerst van zijn leven zonder narcose. Hij is te zwak om nog echt aan te vallen. Eigenlijk met het idee om hem te laten onderzoeken en op basis daarvan in te laten slapen. Ik was daar nog niet aan toe maar: Hij was al tijden niet lekker, had regelmatig ongelukken buiten de bak en is erg afgevallen. Sporadisch had hij een slechte dag. Dit was de manier om mijzelf te overtuigen dat ik geen keus had, dat ik het voor hem deed.
Uit zijn bloedbeeld en urine onderzoek kwam echter dat hij voor zijn leeftijd nog best oke was en alleen last had van nierfalen. Dus hop optimistisch op nierdieet. Maar ondanks verschillende soorten at hij dat slecht, gevolg hij is in 6 weken 800 gr afgevallen (nog 3.5 kilo over van de ooit 6 kilo) Ik voer hem weer wiskas bij, dat vreet hij op. Want liever een korter leven dan verhongeren.
Alleen het in huis plassen houdt niet op. En wordt alleen maar erger. Na 2x in mijn bed geplast te hebben terwijl ik er in lag is hij verbannen uit de slaapkamer. De badkamer is ook al langer verboden terrein. Voor de kattenbak ligt incontinentie materiaal want hij plast steeds over de rand heen, de keren dat hij wel voor de bak kiest....
Mij vloerkleed in de woonkamer ligt inmiddels bij het grofvuil en een nieuwe laminaatvloer is ook geen overbodige luxe meer. Maanden en weken heb ik geduld gehad, maar de rek is er uit, ik ben moe, ik wordt boos, en vooral intens verdrietig. Ik maak mij zorgen over mijn vakantie, hij kan zo niet naar zijn vaste logeeradres en ook iemand in huis nemen zoals het plan was is zo geen optie. 1x per dag voeren is niet voldoende en is mijn appartement te warm voor....
Het voelt als falen. Alsof ik mijn spullen en vakantie belangrijker vind dan mijn lieve kat. Hij ligt heerlijk op de bank te slapen, op het balkon in het zonnetje. Staat te springen om zijn eten, heeft nog leven in zijn ogen. Het voelt zo onwijs fout om hem hierom te laten gaan, ondanks dat iedereen om mij heen zegt dat het kan en sommige vragen zich af of ik hem in leven hou voor hem of voor mijzelf?
Dus had ik voor mijzelf een plan gemaakt. Ik geef hem twee weken pijnstillers en gaat het dan beter, dan is het goed geweest, dan gaan we nog 1 week samen genieten en dan neem ik afscheid, want permanent op pijnstillers is altijd een grens geweest (maar die is al heel vaak verschoven).
Helaas.... Mijn DA denkt er anders over, hij zegt doe weer bloedonderzoek en urineonderzoek. Metacam kan niet vanwege zijn nieren, iets anders wel, maar daar is hij eerder zo suf van geweest dat ik dacht dat hij dood zou gaan. Maar eerlijk ik zie het allemaal niet zitten, ik wil niet weer 400 euro armer zijn om te horen dat hij nog steeds nierfalen heeft. Dat lost het probleem niet op. Ik wil gewoon een fles metacam, ookal is dat niet goed voor zijn nieren, dan blijft hij wel zichzelf, hij eet het makkelijk en het werkt goed en snel. Dat dat niet goed is voor zijn nieren maakt niet uit, het eind is toch in zicht, zelfs als ik niet actief de keuze maak haalt hij het einde van het jaar waarschijnlijk niet.
Maar dankzij het besluit van de DA vind ik dus niet mijn rust om mijn geweten af te kopen en blijf ik met een vies gevoel achter. Alsof ik mijn lieve kat wil vermoorden alsof ik niet om hem geef en geen geld in hem wil steken, terwijl mijn hart breekt en tranen vloeien....
Wat ik met dit topic wil? Geen idee, vooral mijn verhaal kwijt, mijn verdriet en frustratie. Zodat ik deze nacht niet echt alleen door breng zonder mijn maatje, die voor staf niet meer mee mag naar bed...
Maar wie weet heeft iemand de tip om het plassen te laten stoppen zodat wij onze laatste periode samen kunnen verlengen en met liefde kunnen afsluiten....
Fotos van mijn hartenbreker van jong naar oud:
Siem 13 jaar terug

Siem 31 maart 2023

Siem 29 april 2023

Siem 22 juni 2023