Een tweede hond, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Een tweede hond, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 08:54

Wij hebben sinds begin 2022 een Heidewachtel teef. In november dit jaar wordt ze 2. We boffen heel erg met haar, het is een schat van een hond en ze luistert zeker voor een 2 jarige Heidewachtel erg goed. In april hadden we nestevaluatie, daar heeft mijn man een praatje met de fokster gemaakt en daar heeft hij door laten schemeren dat hij een 2e hond wel ziet zitten. Ik ben er nog niet uit. Ik zie vooral beren op de weg. Zo zou een reu het handigst zijn bij een teef wordt overal aangegeven. Maar onze teef is intact, ik zie dat niet zo zitten met loopsheid etc. Dan 2 teven, die zouden elkaar naar het leven kunnen gaan staan als je de verhalen die je her en der hoort moet geloven.

Nu hebben wij vroeger thuis altijd meerdere Heidewachtels gehad, altijd teven, en met de Heidewachtels nooit gedoe gehad. Hebben ook ooit 2 zussen van een ander ras samen gehad (Petit Basset Griffons waren dat) dikke ellende. Zaten elkaar constant in de haren. Mijn ouders hebben er 1 aan de fokster terug gegeven toen. Maar, ik was toen nog jong, hoefde alleen te helpen met de honden uitlaten en had geen aandeel in de opvoeding en training van de honden.

Maar goed, je ziet hem al aankomen. Gisteren kreeg mijn man een appje van de fokster dat de moeder van onze hond dit najaar haar laatste nestje krijgt. Of we na willen denken of we nog steeds een 2e hondje willen. Mijn man wil graag, onze dochter ook. Die heeft zelfs al een bij onze hond passende naam verzonnen := . Mijn hart zegt ja, het lijkt me heel gezellig. Maar mijn verstand ziet dus vooral die beren op de weg. Ik ben dus vooral op zoek naar ervaringen van anderen. Kost het bijvoorbeeld (op de puppytijd na want dat is sowieso intensief) veel extra tijd 1 extra hond? Zijn er mensen waar hun hond veel had aan een hond erbij, of juist helemaal niet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:05

Ik vond 2 honden eigenlijk niet echt meer tijd. Bijna minder zelfs, want ze hielden elkaar bezig met spelen haha. Behalve als je ze apart moet uitlaten, dan is het meer tijd en zoals je zelf al zegt, de puppytijd is wel aanpoten en extra tijd.

Of de hond er iets aan heeft wisselt. Mijn ene hond bloeide helemaal op, de ander vond er weinig aan en daar duurde het wel een jaar voordat het leuk was samen ipv gedogen.

Twee teven vind ik vooral vervelend als het dus niet goed gaat, die kunnen elkaar letterlijk vermoorden dan. Ik heb zowel een volle reu en volle teef bij elkaar gehad, als een volle reu, gecastreerde teef en daar weer teefje bij. Maar die gecastreerde teef was extreem onderdanig en is dus geen echte vechtpartij geweest. Ik zat er zelf ook bovenop en ze zaten allemaal apart als ik niet thuis was.
Vond de loopsheid ook niet heel lastig, was maar een paar dagen als ze dekrijp was uit elkaar houden.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-06-23 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:09

Wij hebben altijd 2 honden wel reutjes overigens.
Ik zie eigelijk alleen voordelen.
Ze hebben veel aan elkaar en houden elkaar bezig.
Mijn oudje wordt op de been gehouden door de jongere.
Heel veel meer werk vind ik het niet.
Alleen moet ik 2 honden borstelen inplaats van 1 :-)

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:14

Ik heb er 4, momenteel 3 teven en een reu.
De teven zijn gecastreerd, twee buitenlandse hondjes die gecastreerd.
De derde teef heb ik voor mijn reu laten castreren, want die heeft bij loopse teven snel prostaatproblemen.

De teven zijn allemaal pittige types, xhusky, terriër en een lief en schattig uitziend kruisinkje die ontzettend reactief is.
Nooit gedoe tussen de teven. (Klopt af)

Eerder wel trouwens, toen had ik, samen met een vriendin die naast me woonde, een roedel herders met 3 intacte teven, 3 intacte reuen en 1 castraat. Twee van de teven konden elkaar ineens serieus in de haren vliegen.
Maar dat waren ook überhaupt niet sociale heftige werklijn herders, een mechel en een duitser.

Met intacte reuen en teven in 1 huis heb ik opzich goede ervaring. Ja. Loopsheid is even lastig, maar dat is maar een paar dagen (dat ze dekrijp zijn)

Ik zou nooit meer minder dan 2 honden willen, de interactie tussen de honden is heerlijk.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:16

2 of meer honden vond ik altijd makkelijker dan 1. Ze houden elkaar bezig.

Ik heb altijd alleen maar teven in huis gehad. Nog nooit gedoe of gedonder gehad. Het waren overigens allemaal hele sociale honden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:17

Twee honden is hartstikke leuk en fijn. Ook makkelijker alleen thuis te laten, want ze hebben elkaar.
En wat weerhoud je ofwel de teef ofwel de reu-pup tegen de tijd dat-ie een jaar of wat oud is, te castreren?

Twee teven kunnen inderdaad goed vechten. Als je je ooit hebt afgevraagd waar de term 'bitch fight' vandaan komt, nou, daar dus van. Been there, done that, heb 1 van de 2 toen moeten herplaatsen.
Dat gezegd hebbende, ik heb nu 2 teven in huis (dochters van beide vechtjassen) die het prima doen samen, zijn nu 12, dus ik denk niet dat die elkaar nog naar het leven gaan staan.

En één van die 2 is onlangs alsnog gecastreerd wegens een baarmoederontsteking, en dat is ook geen grapje. Wil je niet fokken, is castreren van een teef zo stom nog niet, zeker niet als je dat pas met 3 jaar zou doen.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:20

Meer werk in de zin van poetsen zeker wel zeker met regenachtig weer. Opvoeden van een bengeltje kost ook meer tijd.
Buiten dat nee.

Denk wel de ene hond is de ander niet. De eerste kan een engel zijnde tweede een bengel.

Teven reuen etc samen ligt echt puur aan de combi. Is je hond sociaal naar andere honden en de pup ook dan zal het heus goed gaan. Of dat dezelfde moeder is zegt geen bal. Ook daar kunnen totaal verschillende karakters uitkomen.

Dus 100% garantie ga je niet krijgen op werk en op match niet.
Als je ondanks dat risico er toch voor wilt gaan dan is het voor jou een ja.
Maar eerlijk door de sociale druk verwacht ik al een ja .

Loody

Re: Een tweede hond, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:23

Hier 4 honden. 1 reu, 3 teven waarvan 2 geholpen :o

Twee teven zou ik ook niet zo snel doen tenzij je ze laat sterliseren. Maar als je ze goed opvoed dan kan het zeker twee teven bij elkaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 09:24

Haha dat laatste ben ik ook bang voor Paardjes83 :')

Ibbel, ben niet zo'n voorstander van laten helpen van de hond. Mn bij Heidewachtels vooral omdat de vacht er echt heel lelijk van wordt, en je de hond dan iedere 6 weken moet (laten) plukken. Als er geen medische noodzaak is wil ik de hond intact laten.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:25

Hier sinds 2 weken een pup erbij bij mijn bijna 2 jarige :j

Ik heb ook bewust gekozen voor een reu bij een teef. Helaas ervaring (en zelfs littekens eraan over gehouden :+) van onze 2 oude herder teven die elkaar in de haren vlogen. En twee teven geven niet op, dat is een gevecht tot de dood. Uiteindelijk dus ook eentje uit huis geplaatst.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:29

Ik heb zelf een beagle x Duitse pincher x cockerspaniël teefje van toen nog geen 9 maanden en mijn vriend een kruising herderxstafford reu van vermoedelijk een jaar of 7. Die gaan echt fantastisch samen. Houden elkaar bezig, als de reu geen zin heeft vermaakt de kleine druktemaker zichzelf. We moeten alleen apart eten geven want de kruising Beagle is met eten een geval apart, die heeft alles binnen 3 seconden op.

Als ze even alleen zijn liggen ze samen te chillen op de bank of op een matje in de zon en het wandelen samen is ook echt heel leuk. Ik zou er zo nog eentje bij nemen. Mbt speelgoed is voor beide alles van Kong en dan de onverwoestbare versies en hebben we alles dubbel.

Ik vind het helemaal geen extra werk want neem ze samen mee en in bepaalde mate entertainen ze elkaar ook.

dierenfan

Hier al vele jaren meerdere honden. Jarenlang ook 6 gehad maar dat was allemaal geholpen en 5 waren reu. Was hele fijne roedel en juist het samen zijn van de honden gaf ons meer rust. Nu 2 reuen en 1 is intact. Gaat onderling top hoewel de oudste erg hond agressief is. Als deze echt moe is door bijzondere activiteiten dan scheidt ik ze uit voorzorg. Hij is ook 2x zo zwaar en 3x zo groot als de andere. Nooit gaatjes gehad en hou dat graag zo. Komt mijn vriendin met haar honden dan kunnen we samen wandelen maar in huis moet het dan apart. De reuen (4 dan) accepteren elkaar niet lekker in beperkte omgeving. Het kan dus extra werk geven maar daar hoef je zeker niet standaard vanuit te gaan. Ik wil nooit meer 1 hond dus zou de pup zeker nemen haha. Dat is ook de reden dat hier ondanks dat de oudste geen andere honden accepteerd een pup bij gekomen is. Deze pup was 4 maanden en had al sterk karakter en doorzettingsvermogen. Omdat de oudste agressief is uit angst en onzekerheid expres deze combinatie gemaakt. Bleek fantastische beslissing te zijn! De oudste heeft steun aan de jongste en zijn gedrag werd daardoor in combinatie met training elk jaar minder heftig! Al jaren een fijn duo inmiddels

xPearl

Wat een fijn topic! Hier ook aan het twijfelen voor een tweede hond er bij, haha. Wel meerdere redenen ja/nee, maar altijd fijn om de ervaringen van andere bokkers te lezen! :D

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:32

Wij hebben nu 2 honden en eigenlijk achteraf spijt... :=

We hadden eerder altijd een grote hond wat super sociaal was en waar we aan merkten dat hij gelukkig zou worden van een vriendje.
We zijn bewust voor een klein hondje gegaan, omdat we niet met 2 honden a 60 kg wouden lopen.
Dus kleine terriermix kwam er, deze ook bewust uitgekozen, brutaal ding wat wel z'n mannetje kan staan bij een grote hond.

Kleine terriër was als pup al snel de baas over die grote, maar ze waren ook zo leuk samen <3 De allerbeste vrienden en speelden veel.
Helaas werd de grote hond heel ziek en hebben we op jonge leeftijd moeten laten inslapen.

De terriër was paar weken van slag, maar daarna bloeide hij weer op. We hebben een jaar lang alleen de kleine terriër gehad. Voordeel van zo'n kleintje is toch wel dat die bijna overal mee naar toe kan gaan en dat we hem ook bij iedereen kunnen laten logeren waardoor wij zelf ook veel vrijheid hadden.

Toch bleef het kriebelen als we bij de fokker van grote hond weer een nestje zagen. We hebben altijd honden van dat ras gehad, we hebben er gewoon een zwak voor.

Dus uiteindelijk de fokker gebeld en we stonden op de wachtlijst.
We gingen nu bewust voor een teef, de terriër is een reu en best dominant. Je wil gewoon geen gezeik met zo'n grote zware hond.

Toen de pup in huis kwam vond de terriër het echt niet leuk. Zo jaloers hij was dat hij ineens niet meer alle aandacht kreeg.
Dat duurde dus wel even voordat hij het echt accepteerde. Het is dat die grote iedere dag toenadering zoekt naar de terriër en ze dan soms gaan spelen, maar over het algemeen is het niet meer dan acceptatie dat ze ook in huis woont.

Maar voor ons ook, we hebben een jaar lang alleen een klein hondje gehad en pas toen we weer boor een nieuwe 2e hond gingen kwamen we erachter dat het heerlijk was om maar 1 (kleine) hond te hebben.
Met uitlaten is 1 hond gewoon makkelijker, ook al kunnen ze prima samen lopen hoor.
Met weg gaan is 1 hond ergens onderbrengen ook makkelijker. Ook oppas in huis zadel je op met 2 honden. Die moet ook maar met 2 honden tegelijk willen lopen. Of niet, dan loopt de persoon nog vaker. En we hebben nu ook echt 2 honden die zeer ongelukkig van een pension worden, dus dat valt sowieso af.
Je moet je aandacht ook altijd verdelen (ik denk net als kinderen, maar die hebben we niet _O- ).
Wil de een aandacht, dan de andere ook.

Het zijn allebei lieverds en we hebben er destijds nou eenmaal voor gekozen, dus ze blijven dan ook tot hun dood hoor, maar wij geven wel toe achteraf spijt te hebben.

Dus wat mij betreft zeg ik, kijk naar de hond of die er gelukkig van gaat worden, want als ze echt vriendjes worden is het wel het leukste.
En kijk ook (als dat belangrijk voor jullie is) naar oppas/pension of dat makkelijk is wanneer jullie op vakantie of dagjes weg willen.

Het is dus niet dat het niet leuk is maar het hoeft dus niet vanzelfsprekend goed te gaan en ja, je merkt het echt wel in huis.

Het is een lang verhaal geworden, sorry! Maar dan heb ik het denk ik wel goed kunnen beschrijven hoe wij het ervaren :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:34

Hier ook twee teven (met ongeveer hetzelfde leeftijdsverschil als er tussen jouw hond en de eventuele pup zou zitten) en die hebben het heerlijk samen. Natuurlijk wordt er weleens een snauw gegeven, vooral als de jongste haar grenzen aan het verkennen is, maar dat is echt te verwaarlozen. Ik vind twee honden niet veel meer werk dan één. Zoals anderen ook al zeggen is het op veel fronten juist makkelijker, omdat ze elkaar bezighouden. Als ik dan toch een kanttekening moet plaatsen: in mijn ervaring is het wel lastiger om oppas te vinden voor twee honden, dan voor één. Ik weet niet of je hond nu weleens naar een oppas of vakantieopvang gaat, maar ik zou dan zeker van tevoren goed overleggen of je daar ook met twee welkom bent.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 09:34

xPearl schreef:
Wat een fijn topic! Hier ook aan het twijfelen voor een tweede hond er bij, haha. Wel meerdere redenen ja/nee, maar altijd fijn om de ervaringen van andere bokkers te lezen! :D

Dat vind ik dus ook :j en fijn dat er zoveel mensen reageren.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:36

Hier 3 gesteriliseerde teven en een volle reu.
1 jack russel teef en de anderen zijn mechelse herders.
De mh teven schelen een jaartje in leeftijd en toen ze 1 en 2 waren wilden ze nog wel eens ruzie maken maar dat is nu (zijn 3 en 4) helemaal over.
De oorzaak was eigenlijk altijd de buitdrift die ze hier allemaal behoorlijk hebben, dus we zorgen altijd dat ze allemaal wat hebben of geen één iets heeft.
Er slingeren hier dus nooit speeltjes of botten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 09:38

Many schreef:
Hier ook twee teven (met ongeveer hetzelfde leeftijdsverschil als er tussen jouw hond en de eventuele pup zou zitten) en die hebben het heerlijk samen. Natuurlijk wordt er weleens een snauw gegeven, vooral als de jongste haar grenzen aan het verkennen is, maar dat is echt te verwaarlozen. Ik vind twee honden niet veel meer werk dan één. Zoals anderen ook al zeggen is het op veel fronten juist makkelijker, omdat ze elkaar bezighouden. Als ik dan toch een kanttekening moet plaatsen: in mijn ervaring is het wel lastiger om oppas te vinden voor twee honden, dan voor één. Ik weet niet of je hond nu weleens naar een oppas of vakantieopvang gaat, maar ik zou dan zeker van tevoren goed overleggen of je daar ook met twee welkom bent.

Wat voor ras heb jij? En zijn ze intact of niet?

Wij nemen de hond altijd mee op vakantie. Meeste campings zijn 2 honden de max. Maar uit eten etc wordt wel lastiger met 2 ipv 1 hond. En wandelen, ik maak graag lange wandelingen met de hond aan de flexi lijn. Dat is met 2 ook minder handig.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:38

Ik kan daar volgende week meer over zeggen, haha.

Wij hebben een 7 jarige stabij teef en daar komt volgende week een aussie teef bij. Saar is prima met andere honden, ik ervaar nooit problemen als ik op de aussie reu van mijn zusje las of goldens (teven) van mijn moeder. Saar vindt het allemaal gezellig.

Maar een pup is de eerste periode wel intens voor zowel Saar als ons.

Ik heb een hekje, zodat ik de kamer kan verdelen en een kennel voor de pup.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:43

SusanH schreef:
En wandelen, ik maak graag lange wandelingen met de hond aan de flexi lijn. Dat is met 2 ook minder handig.

Dat doen wij met een Y-tje. Beide honden dus aan 1 flexlijn met twee (korte) lijntjes naar de honden (het Y-tje dus).

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:50

SusanH schreef:
Many schreef:

Wat voor ras heb jij? En zijn ze intact of niet?

Wij nemen de hond altijd mee op vakantie. Meeste campings zijn 2 honden de max. Maar uit eten etc wordt wel lastiger met 2 ipv 1 hond. En wandelen, ik maak graag lange wandelingen met de hond aan de flexi lijn. Dat is met 2 ook minder handig.

Ik heb Grand Basset Griffon Vendeens. Eén is intact, de ander niet. Het is een sociaal en rustig ras, dat zal wel meespelen in het feit dat we hier weinig hommeles hebben. Wandelen doe ik ook aan de flexi (die van mij kunnen niet loslopen) en ik heb me van tevoren ook afgevraagd of dat wel zou lukken met twee. Maar in de praktijk word je daar snel genoeg handig mee :D.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 09:56

O apart, wij hadden dus de petit basset griffon, 2 zussen. Alleen maar ellende mee gehad. Onice, degene die we eerst hadden, was echt een schatje. Maar haar volle zus was een echte pin, geen lieverdje en dook iedere keer op haar zus. Liet ook niet los. Onice kon wel los lopen, Vietje niet. Die luisterde echt voor geen meter.

Ik ga eens kijken naar zo'n Y. Dan moeten ze wel noodgedwongen hetzelfde willen besnuffelen, Coco duikt altijd graag de berm in, zoeken naar muizen.

Edit: mmm, dit is een review op bol:

Citaat:
De ene hond heeft de tijd van zijn leven en de tweede hond wordt constant meegetrokken voordat hij ergens kan snuffelen of stilstaan. Voor twee rustige honden of meer gelijk bewegende honden zal het wel een uitkomst zijn misschien.

Denk dat ik een Y tuigje toch minder praktisch vind als ik dat zo lees.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:58

Twee flexlijnen gaat best, met drie en krukken wordt het wat vogelen maar zelfs daar zijn oplossingen voor. :D

Ik heb altijd meer honden gehad, ze houden elkaar toch bezig. Nu sinds ruim twee jaar is mijn oudje alleen over. Hoewel ze zich uitstekend redt in haar eentje terwijl ze toch 13 jaar met meer honden is geweest altijd(wel heel erg aan me geplakt maar dat kan ook de leeftijd zijn) merk ik dat waar je ze met twee makkelijker even alleen laat. Een kleine smurf neem je makkelijker mee naar een restaurant. Maar met drie groteren kan dat ook wel.

Eerder bleef een vorige russel alleen achter en zij was echt diepongelukkig in haar eentje.

Kortom een of twee is het grootste verschil meer eten, meer dierenarts kosten, misschien meer hondenbelasting en een lijn extra.
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-06-23 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:02

SusanH schreef:
xPearl schreef:

Dat vind ik dus ook :j en fijn dat er zoveel mensen reageren.

Ja inderdaad!

Ik heb mijn hele leven (bij mijn ouders) 2 honden of meer gehad. Die wonen dan ook lekker ruim. Uit huis gegaan, 1 hond gekocht want ex was geen honden gewend, terug naar mijn ouders gegaan en hond dan ook met mij mee. Hond daar ruim een jaar gezellig gezeten en is nu een paar keer per week bij huidige vriend en mij in huis.
Wel echt een held op sokken, wil veeeel aandacht en iets alleen doen (bijv de tuin in) is spannend. Bloeide helemaal op toen 1 hond van mijn ouders ook een weekend mee kwam en waren lekker samen door de tuin aan het snuffelen, lekker chillen etc.
Vandaar de gedachte om er 1 bij te nemen. Maar inderdaad meer 'gedoe' met dagjes weg, vakanties, uitlaten etc hahah
Laatst bijgewerkt door xPearl op 22-06-23 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:03

Hoe sociaal is je hond? Denk dat dat ook erg belangrijk is.
Ik zou ook best een 2e willen alleen mijn hond zou dat echt een nachtmerrie vinden. Die is liever op zichzelf en mensgericht.