Kitten gebruikt krabpaal als kattenbak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Kitten gebruikt krabpaal als kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 20:57

De titel geeft het probleem al aardig weer. Sinds anderhalve maand hebben we twee ragdoll kittens (nu 6,5 maand) Fiji en Mahé in huis. Na een paar dagen kwam hun krabpaal aan, en sindsdien kunnen we het onderste holletje niet anders dan afsluiten omdat Fiji het een geschikte kattenbak vindt. Zowel poep als plas doet ze er graag in.

Verdere situatieschets van het huis: ze hebben 2 kattenbakken, 1 met grit en 1 van Peewee. Voorkeur van ze is beide wel de grit bak al gebruikt Fiji ook wel regelmatig de Peewee. Als de krabpaal is afgesloten dan gebeuren er geen ongelukjes naast de kattenbak en gaan ze dus netjes op de bak.
Het gaat om deze krabpaal: https://www.petrebels.com/nl/product/kr ... _wEALw_wcB

Wat we tot nu toe geprobeerd hebben is het insmeren met catnip en erbij blijven totdat ze het gaat doen, dat eerste heeft niet gewerkt en het tweede, dan doet ze het opeens niet zo snel. Iemand tips anders dan het continue afgesloten laten (zonde, want Mahé vindt het wel een lekker plekje).

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 09:20

Ik zou in de 2e bak ook grit doen. Als ze duidelijk aangeven dat de voorkeur bij de gritbak ligt, is het wel zo prettig als ze daar 2 van hebben. Als dat holletje is afgesloten “moeten” ze wel, dus dan zullen ze de kattenbakken gebruiken, maar als er aantrekkelijker alternatief is dat natuurlijk fijner.

Evt kun je zelfs nog een derde bijzetten. Bij problemen met onzindelijkheid zou ik namelijk altijd de regel “aantal katten + 1 bak” aanhouden. Al kun je beginnen met die 2e bak ook met gewoon grit vullen.

Verder de krabpaal heel goed schoonmaken met urine off of groene biotex, als je dat nog niet hebt gedaan. Soms lijkt het namelijk schoon maar ruiken zij echt de urinegeur nog.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 09:35

Even mijn ervaring delen. Ik heb geen inhoudelijke tips verder.

Mocka, is ondertussen 8 jaar, maar heb ik al sinds kitten af aan. Zij gebruikte ook elk holletje uit de krabpaal om te gebruiken als plas plek. Terwijl ze hartstikke zindelijk is.
Ik heb een tijdje meerdere kattenbakken gehad om te kijken of dit het probleem was, nee, krabpaal was nog steeds de sjaak (Ook een nieuwe waar nog geen urine geur in zat). En als ik geen krabpaal heb met holletje doet zij echt alles braaf op de kattenbak.

Het blijft een terug kerend probleem bij mij. Ik heb in meerdere periodes van haar leeftijd weer een krabpaal geïntroduceerd met holletje. En elke keer gaat het fout. Maar wel enkel en alleen in de krabpaal, niet op de bank, of kleed of ergens anders.

Zelf heb ik de hoop opgegeven. Ze heeft er blijkbaar een fijn en vertrouwd gevoel bij om in dat soort holletjes te plassen. Misschien door de combinatie geur van het materiaal + afgesloten ruimte. Ik weet het niet. Ik koop nu alleen nog krabpalen zonder holletje. En dat zijn vaak toch wel de simpele palen, helaas.

En zolang de geur van urine in de paal zit, blijven ze het doen, vanwege de geur. Dan kun je nog zo goed schoonmaken en het op het oog schoon hebben. Vaak zijn krabpalen van onbewerkt geperst hout, en daar trekt de urine juist zeer gemakkelijk in. En mijn ervaring is dat je het een nooit 100% uit kunt krijgen. Misschien voor 95%, prima, maar dat kleine beetje blijven ze ruiken (mijn mening).