hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25511
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 08:33

Mijn 7 jarige grote ( +- 45 kg) Roemeense herderkruising die vanwege SLO dagelijks prednidoral krijgt, heeft sinds een aantal maanden groen snot vooral uit 1 neusgat. Ik heb het even aangekeken maar toen hij plots ook koorts kreeg op 10 maart en zich benauwd voelde naar spoedconsult van de dierenarts gegaan.
Hier kreeg hij antibiotica mee en een injectie metacam.
De dag erna voelde hij zich gelukkig beter maar na een kuur ( Kesium) was het niet over. Ik kreeg neusspray mee met antibiotica. Ook dit deed niks.

De arts stelde voor evt een foto te maken of er geen neustumor aanwezig was maar ik vroeg voor een kweekje van zijn snot omdat de antibiotica helemaal niks had gedaan en ondanks een tumor zou dit toch weg moeten gaan ( om erna wel weer terg te komen) . Hier kwam een streptekokken en nog een andere bacterie uit die inderdaad resistent was tegen de al gekregen medicatie.

Opnieuw andere antibiotica ( Marbocyl) meegekregen en na 14 dagen weer 10 dagen verlengt ( inmiddels alleen al voor deze medicatie 200 euro).
Helaas is mijn kuur nu bijna op en heeft hij nog steeds snot. Ik heb wel het idee dat het minder is geweest en dat hij ook beter leek te voelen.


Hij heeft geen koorts, eet en drinkt goed, zijn actief is wisselend maar kan ook aan zijn andere "mankementen" liggen,, hij niest niet, het stinkt niet, heeft geen bloedneuzen waardoor ik eerst dacht dat het alleen een bacterie was maar nu het na ruim 3 maanden ondanks gerichte medicatie en verlening hiervan niet over is begin ik te denken of het toch geen tumor is.
De arts wilde een X-ray maken, ik neig naar een rhinoscopie omdat je daar meer op ziet. Een scan is echt te duur en is daar ook niet mogelijk

Heeft iemand hier ervaring mee?
Is een foto dan beter da een scopie?

Ik zit inmiddels op een rekening van rond de 500 euro, ik ga zeker de zorg geven die hij nodig heeft maar ga niet aan chemo of CT scan beginnen. De hond heeft namelijk al een auto-immuunziekte ( SLO) en artrose

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:54

Lynn_Nikita schreef:
Mijn 7 jarige grote ( +- 45 kg) Roemeense herderkruising die vanwege SLO dagelijks prednidoral krijgt, heeft sinds een aantal maanden groen snot vooral uit 1 neusgat. Ik heb het even aangekeken maar toen hij plots ook koorts kreeg op 10 maart en zich benauwd voelde naar spoedconsult van de dierenarts gegaan.
Hier kreeg hij antibiotica mee en een injectie metacam.
De dag erna voelde hij zich gelukkig beter maar na een kuur ( Kesium) was het niet over. Ik kreeg neusspray mee met antibiotica. Ook dit deed niks.

De arts stelde voor evt een foto te maken of er geen neustumor aanwezig was maar ik vroeg voor een kweekje van zijn snot omdat de antibiotica helemaal niks had gedaan en ondanks een tumor zou dit toch weg moeten gaan ( om erna wel weer terg te komen) . Hier kwam een streptekokken en nog een andere bacterie uit die inderdaad resistent was tegen de al gekregen medicatie.

Opnieuw andere antibiotica ( Marbocyl) meegekregen en na 14 dagen weer 10 dagen verlengt ( inmiddels alleen al voor deze medicatie 200 euro).
Helaas is mijn kuur nu bijna op en heeft hij nog steeds snot. Ik heb wel het idee dat het minder is geweest en dat hij ook beter leek te voelen.


Hij heeft geen koorts, eet en drinkt goed, zijn actief is wisselend maar kan ook aan zijn andere "mankementen" liggen,, hij niest niet, het stinkt niet, heeft geen bloedneuzen waardoor ik eerst dacht dat het alleen een bacterie was maar nu het na ruim 3 maanden ondanks gerichte medicatie en verlening hiervan niet over is begin ik te denken of het toch geen tumor is.
De arts wilde een X-ray maken, ik neig naar een rhinoscopie omdat je daar meer op ziet. Een scan is echt te duur en is daar ook niet mogelijk

Heeft iemand hier ervaring mee?
Is een foto dan beter da een scopie?

Ik zit inmiddels op een rekening van rond de 500 euro, ik ga zeker de zorg geven die hij nodig heeft maar ga niet aan chemo of CT scan beginnen. De hond heeft namelijk al een auto-immuunziekte ( SLO) en artrose


Geen idee of je er iets aan hebt maar je geeft aan auto-immuunziekte….
De mijne heeft 1 neusgat met groen snot al jaren en komt van haar auto-immuunziekte KCS.
Zelfs nu haar slechte oogje inmiddels eruit is blijft haar neus dit probleem geven.
Ik heb ook alle mogelijke onderzoeken gedaan zelfs tot een beenmerg punctie toe.
Aan haar oogjes zelf heb ik nooit wat kunnen zien overigens echt alleen dmv meten van de traanproductie,als je op google zoekt zie je nml echt aangedane ogen en dat had de mijne totaal niet.

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:43

Hoe is t gebit? Eenzijdige neus uitvloeiing kan een gevolg zijn van een fikse ontsteking bij een wortelpunt van de hoektanden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25511
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 11:15

Is goed, ruikt niet tanden zijn schoon en ik zie verder niks eraan

Lynn_Nikita

Berichten: 25511
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 19:54

Afbeelding
Dit was tijdens de verkeerd ab kuur e een wandeling, zo extreem is het niet altijd gelukkig

Over anderhalve week staat de scopie ingepland. Ik ga wel met de kinderen en partner afspreken mocht er een tumor gevonden worden dan wordt die ook niet meer wakker gemaakt



Afbeelding
Zo is het nu, linker neusgat vol snot. Regelmatig een sliert maar ( sorry voor de beelddenkers) Dat likt hij net als een koe weer weg.

Lindsey_99
Berichten: 2514
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:39

Is er ook een test gedaan op aspergillose?

paddington

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:20

Ik heb zelf een auto-immuunziekte en om niet in daitals te treden herken ik het verhaal van het snot wel.
Al hangen bij mij nog net niet de slierten uit mijn neus.

Krijgt hij ook imuunverlagende medicatie?

Ik moest vorige week helaas mijn hond onverwachts met spoed in laten slapen maar die rekening was ook even €500.
Dus ik snap echt je gevoel over de hoge kosten want ik heb uit eindelijk ook besloten dat het klaar was.

Lynn_Nikita

Berichten: 25511
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 21:39

Lindsey_99 schreef:
Is er ook een test gedaan op aspergillose?



Goede vraag. Er is een swab genomen en op kweek gezet maar of schimmels ook meegenomen zijn ?

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:48

Lynn_Nikita schreef:
Lindsey_99 schreef:
Is er ook een test gedaan op aspergillose?



Goede vraag. Er is een swab genomen en op kweek gezet maar of schimmels ook meegenomen zijn ?


Denk dat voor schimmel er eerder een long/neus biopt oid genomen zou moeten worden misschien? die op kweek gezet moet worden.
Wat een heftige casus zo met je hond! Ik heb veel
gezien in de 7 jaar dat ik met dieren heb gewerkt maar niet zoals jou casus.

Lynn_Nikita

Berichten: 25511
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 07:59

Ik hoop meer duidelijkheid te krijgen met de rhinoscopie tumor of evt die aspergillose ( dank voor het noemen dit ga ik zeker ook bespreken).

De reden om te denken aan inslapen als het iets ernstigers is zijn niet alleen de kosten maar hij heeft ook artrose en SLO, door zijn prednison gaat hij alleen maar meer kwaaltjes krijgen dan is het weer iets daarbovenop en kans is alleen maar groot dat dit nog meer gaat worden.
Maar eerst maar de scopie afwachten nu.


@paddington, ja hij heeft dus prednison, alles ligt plat en daarom dacht ik eerst en verkoudheid waar hij langer over doet. het begon met beetje doorzichtig snot,, toen ineens koorts, niet eten en zich niet lekker voelen. Meteen door naar de spoedarts gegaan en hierna werd het snot alleen maar erger en ook tijdelijk uit 2 neusgaten. Nu weer alleen links en dik groen.

paddington

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:53

Ik zit dus ook o.a aan de prednison (2.5 jaar nu al) en mijn rechterneus zit dagelijks meer groene dikke snot dan links.

Apart dat er toch wat overeenkomsten zijn.

joyce83

Berichten: 5226
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:38

Ach lieve grote vriend. Het is te hopen dat er duidelijkheid komt, wat dan ook. Operatie zou ik niet doen. Idd niet alleen vanwege kosten maar als dan zit die op een oliebol plek. En ik vermoed dat buiten de rest ook zijn achterhand niet geweldig is... hopelijk komt er toch iets uit wat te verhelpen is.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:02

Hoe is de scopie verlopen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25511
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 15:52

Die is goed verlopen maar daar was niks op te zien.
Ik werd er even bijgeroepen omdat ik dat had gevraagd zodat ik mee kon kijken en evt. kon overleggen wat de vervolgstappen zouden zijn. Het neusslijmvlies was gezwollen en geïrriteerd maar dat is logisch met al zolang zoveel dik snot.
Ook op de X-ray die hij had gemaakt was niks te zien. Hier is wel nog een discussie over geweest want die foto was voor mij overbodig en had ik ook aangegeven en achteraf ook teruggestort gekregen.
Hij opperde nog om een biopt te nemen maar dat is niet gedaan.
N de prednison verhoogd, 1 week 40 mg, 1 week 30, 1 week 20 en dan op 10 laten ( op die dosis staat hij al levenslang)
Ik ben nu 5 dagen verder en het lijkt iets minder te zijn nu maar het is nog niet over.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 16:56

Fijn dat er niks op gezien is, anderzijds had je misschien wel gehoopt dat er iets op gevonden zou worden waar je wat mee kon.

Ik snap de discussie wel als dit zonder overleg gedaan word :o . Vind het ook niet netjes dat ze dat zomaar doen want het brengt toch wel weer best wat kosten met zich mee.

Laten we hopen dat de prednison gaat aanslaan met dit schema!

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 19:21

Heb je een goed gevoel bij je huidige dierenarts? Of denk je dat een andere dierenarts jou beter verder zou kunnen helpen?

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 14:19

Ik zie dat je de rhinoscopie al gedaan hebt :) Stom dat het niet echt 'OH dat is het' is geworden.

Voor een schimmel op te sporen is rhinoscopie vaak de beste methode. Je ziet het vaak gewoon zitten, en er kunnen ook lokaal biopten genomen worden bij de rhinoscopie. Onze praktijk doet dit regelmatig.
Kan ook steeds een vreemd voorwerp zijn, zoals een grasaar (ik spreek algemeen, niet in jouw geval meer TS)
Tumoraal is soms moeilijker te zien met enkel rhinoscopie, vaak moeten de biopten door ter bevestiging. Je ziet bv een bult maar bult is niet per se een tumor dus.

Een CT scan (+- contrast) kan ook voor tumor, schimmel, vreemd voorwerp... Fistels van tanden soms enkel te zien op CT of speciale RXen van de mond alleen.

Ik hoop dat het over gaat TS !

Lynn_Nikita

Berichten: 25511
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 16:26

Helaas is de hond net ingeslapen
oorzaak van het snot is nooit achterhaalt, de arts wist ook niet meer wat hij moest doen.
Helaas kreeg hij samen met het benauwd zijn ook steeds meer last van zijn gewrichten en kwam hij deze week niet eens meer van zijn plek af toen ik opstond of thuiskwam. Hij liep niet meer naar de poort als er een hond voorbij gelopen kwam, blafte niet meer op voorbijgangers en was gewoon op en er klaar mee
Nu net het moeilijke besluit genomen dat houden van ook loslaten is en hij is met zijn hoofd op mijn schoot ingeslapen op zijn eigen bankstel. Zelfs daar kwam hij niet vanaf toen de arts binnenkwam

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:44

Ik zag het op Facebook. Wat erg zeg, zo jong ook nog ;(
‘Fijn’ dat hij zo rustig thuis is ingeslapen. Heel veel sterkte allemaal :(:)

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:35

Ontzettend veel sterkte het is een groot gemis je honden vriendje te moeten missen.

N4N4
Berichten: 1113
Geregistreerd: 15-10-15

Re: hond heeft al langdurig snot ondanks div. AB, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:03

Sterkte met het verlies Y;(