Mezen-nestje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyFiesta

Mezen-nestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 20:16

Zijn er hier tuinvogel-kenners? :)
Wij hebben een nestkastje in de tuin, en daar zijn koolmeesjes in gaan broeden. We hebben ze voorzien van nestmateriaal en meelwormen. Gisteren zijn alle jongen uitgevlogen.
Helemaal top dus!

Maar… het kastje hangt eigenlijk niet goed. Een deel van de dag staat de zon er vol op. Was nu niet erg, en blijkbaar vonden de mezen het een goede plek, maar de hete dagen moeten natuurlijk nog komen. We hebben gisteren ivm de eerste warme dag een zonne-luifel gefabriceerd maar dat is zwak en niet houdbaar.
Nu hopen we natuurlijk op nog een leg!
Wat is wijsheid? Verplaatsen…? Of verstoren we dan teveel? Want dan vinden de mezen hun nest niet meer lijkt me.
Alles wat we kunnen bedenken als schaduw is gevoelig voor windvlagen. Nu het nest leeg is hebben we even de tijd om iets te bedenken, dus hopelijk heeft er iemand tips.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:25

Tja, wij hangen ze aan een boom, dan is het zonnescherm ingebouwd.
Ideaal moet een nest met de vliegopening op het noordoosten hangen, pal oost kan ook.

Ik neem aan dat jouw nestkastje tegen een muur aan hangt oid? De vliegopening richting oost draaien, kan dat? Dus het kastje met de zijkant tegen de muur vastmaken? Dan zou je tegen de op het zuiden gerichte dichte zijkant een stuk isolatieplaat kunnen plakken, dak en achterkant evt ook. Heb je een nestkastje met geisoleerde muren ;)

Hangt-ie wel al met de vliegopening in de goede richting, dan is het nog simpeler: isolatie tegen de zijkanten (en het dak) en dan heb je ook het warmteprobleem wel opgelost.

https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn ... belangrijk.

LadyFiesta

Re: Mezen-nestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 20:32

Nou dat is een goede overweging Ibbel! Dankjewel.
De info ken ik inderdaad, en de vliegopening zit inderdaad op het zuiden en tegen de muur.
Toen ik in maart het kastje wilde verplaatsen zag ik dat er al gebruik van was gemaakt dus wilde ik het niet verstoren. Het is de eerste keer dat we dit doen dus een hoop voortschrijdend inzicht. Wel blij dat er al meteen een goed gelukt nest is uit gekomen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:38

Dan zou ik iig het kastje een kwartslag draaien, en isolatie aanbrengen. Ik zou geen piepschuim nemen, maar een PUR- of PIR-plaat. Bel even een lokale aannemer of een klusjesman voor wat restmateriaal, om zo'n hele plaat te kopen is ook onzin :))

Buitenkant in de kleur van het kastje verven, dan verandert het uiterlijk van het kastje niet, en dan denk ik dat ze echt wel een aan 2e (en 3e) leg beginnen.

En misschien is het wel overkill, dat isoleren, ik heb hier spreeuwen- en mussennesten onder de nok van het dak. Ik heb ze hoogzomer vorig jaar zien hijgen buiten het nest en dan doken ze toch dat nest weer in, niet om de eieren of kuikens warm te houden maar juist om ze koel te houden, en ondanks de hitte zijn er geen mussen letterlijk dood van het dak gevallen. Heet hadden ze het wel...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:51

Zou me eigenlijk niet teveel zorgen maken om hitte.

Op stal is er een mezennest in een ijzeren paal... Warmte op ijzer = heet.

En ook op mijn wei is er een nest in een ijzeren paal gemaakt. (zwaluwen).
Ik denk dat de vogels het best wel zelf heel goed weten waar ze een nest kunnen bouwen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 21:02

Wij hebben nooit zwaluwnesten op stal gehad toen we nog een simpel golfplatendak hadden. Zodra het dak werd vervangen door geisoleerde platen hadden we binnen een paar jaar een nest in iedere box. Onder een ongeisoleerd golfplaten dak was het kennelijk echt te heet.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 21:17

Thanks voor het meedenken.
Wij hebben elk jaar zwaluwen in de stallen. Afgelopen jaar zijn op een hete dag 3 jongen doodgegaan die in een nest in de nok zaten. Dat is eigenlijk de reden dat ik me er zo mee bezig houd.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 21:23

Goed dat je er over nadenkt!
Geen tips om het ts voorkomen. Maar wel de tip om uit te kijken voor vlooien. Die zitten vol op Un die nestkastjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 21:28

Dat is de reden waarom je in het najaar de nestkastjes met heet water schoon moet maken.
Aangezien TS schrijft dat dit de eerste keer is dat ze een nestkastje heeft, neem ik aan dat het ding splinternieuw is. En het is nog niet zo heel erg warm geweest dat dat kastje na 1 legsel al vergeven van de vlooien zou zijn.