Het ultieme kauwmateriaal voor pup

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Het ultieme kauwmateriaal voor pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 09:10

Hi,

Meet Pien <3

Afbeelding

Afbeelding

Pien is een Goldendoodle van ruim 4 maanden en zit aan de vooravond van haar wisselfase. Ik ben op zoek naar tips van andere honden baasjes om haar zo goed mogelijk door deze fase heen te helpen. Ik probeer zoveel mogelijk te voorzien in kauw materiaal maar ik ben heel benieuwd of jullie nog tips hebben!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:15

kong wel de juiste maat kiezen, beter te groot dan te klein, hebben ze ook leuke octopus van stof, haast niet kapot te krijgen en gaan hondenleven lang mee.

al voldoet een spijkerbroekpijp met een bal erin en stevig dichtgeknoopt aan beide kant ook prima

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:16

Wat een leukerd!!

Onze "pup" is inmiddels 14 maanden (het gaat zo snel!) en wij hadden en hebben nog steeds altijd de kauwsleutels van Nylabone liggen. Deze zijn volkomen veilig, ook als er stukjes af komen, en worden er veelvuldig bij gepakt.
Dagelijks een natuurlijke gedroogde snack (voor een pup tot hij uitgewisseld is nog geen te harde snacks zoals kophuid, maar bijvoorbeeld buffeloren waren hier altijd een grote hit).

Tijdens het wisselen legde ik altijd wat natgemaakte gevlochten fleece trektouwtjes (washandje kan ook) in de vriezer en dat vond hij heerlijk om op te sabbelen als zijn mondje zeer deed.

lucifertje

Re: Het ultieme kauwmateriaal voor pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 09:19

Goede tips! De kong heb ik idd al evenals veel natuurlijk gedroogde snacks. Buffeloor heeft ze gisteren gekregen en vindt ze heerlijk.

De sleutels van nylabone ga ik opzoeken!

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:20

Bij mijn hond waren (ingevroren) wortelen een groot succes. Een lekker hapje, en tegelijk verkoelend en fijn voor de tanden.
Wat een schatje, veel plezier er mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:30

speurneusc schreef:
kong wel de juiste maat kiezen, beter te groot dan te klein, hebben ze ook leuke octopus van stof, haast niet kapot te krijgen en gaan hondenleven lang mee.

al voldoet een spijkerbroekpijp met een bal erin en stevig dichtgeknoopt aan beide kant ook prima

:= Zowel de Kong, als de octopus en de spijkerbroek hebben het hier zeker geen levenlang gered. Een paar weken tot maanden :')
Ik kocht dus elke keer weer wat nieuws en haalde het weg als ze kapot gingen. De rubberachtige dingen gingen iets beter. En heel stom, maat gewoon kartonnen dozen die gesloopt mochten worden.

Verder heel veel gedroogd kauwspul inderdaad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:38

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:38

Vooral niet te hard kauwspul tot ze volledig gewisseld is. Maar denk vooral aan kophuid(platen) van rund of paard bijvoorbeeld. Platen kauwen lastiger dus doen ze langer mee.
(Gevulde) kongs doen t hier ook goed.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:21

Kauwsleutels van Nylabone waren hier ook een succes. :)

Wortels uit de vriezer vielen ook in de smaak als snack.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:43

MyWishMax schreef:
speurneusc schreef:

:= Zowel de Kong, als de octopus en de spijkerbroek hebben het hier zeker geen levenlang gered. Een paar weken tot maanden :')

hier 3 generaties meerdere honden duitse herders en labradors, speurhonden dus allemaal zeer fanatiek met elkaar en die speeltjes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:27

Hier ook Duitse herders, maar die hadden alles zo stuk.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:29

Kauwsleutels zijn inderdaad een aanrader! Verder gaven we hier pens, daar knabbelde hij ook fijn op :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:49

Ik geef yak kaas aan mijn kauwert.. als die niks te knagen heeft begint hij aan mijn huisraad.

Een Kong vullen met pindakaas en dan invriezen vind hij ook echt heel leuk.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:56

Aan onze doorbijter pup van 11 maanden geven we:
- Yak kaas staven (doet hij +- 1 maand mee)
- Hertengewei (doet hij +- 1 maand mee)
- Olijfboom of koffieboom hout (doet hij 2+ maanden mee)
- Bullepezen (snackje waar hij +- 30 minuten mee doet)

Dit zijn allemaal dingen die niet splinteren, omdat onze pup bij normale snacks/botjes veel te grote stukken afhapt en binnen 2 minuten volledig weg werkt. :')

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 10:38

Thanks voor alle tips! Ga ze bekijken!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:49

Let met de yak staaf wel op dat je het laatste stukje af pakt en deze poft. Dat stukje kun je in de magnetron poffen en dan kunnen ze het resterende stuk zonder problemen veilig opeten. Het laatste stuk van een yak staaf kan wel stik gevaar opleveren namelijk als je dat zo laat op knagen. Verder zijn deze staven inderdaad wel ideaal om te geven, maar vind dat het wel idd met deze waarschuwing moet komen. Nu moet je knaag werk zoals dit (& gedroogde snacks) altijd alleen onder toezicht geven wat dat betreft, maar met dingen als yak staven moet je met dat laatste stukje wel even extra opletten :j

En ik zie ook gewei voorbij komen in de adviezen, maar blijf daar Alsjeblieft echt ver van weg. Dit is ontzettend slecht voor de tanden en voor zowel jong, volwassen als oude hond echt niet aan te raden.

Met kophuid zou ik wel opletten welke je pakt; hert of kameel vind ik bv voor een pup die nog niet klaar is met wisselen, erg heftig/hard. Lam, paard, rund is wel alweer beter te doen.

Hier was Arya enorm gek op de nylabone sleutels. Daar heeft ze toen ontzettend veel aan gehad.

Qua gedroogde snacks waren bullepezen hier echt een HIT. Die worden mooi zacht met kauwen, beter tov kophuid vind ik zelf, maar momenteel wel lastiger te krijgen in mooie kwaliteit vind ik en wat betaalbaar blijft, maar ook verschillende soorten oren deden het hier goed en gevlochten lams kophuid enz.

Verder kun je ook nog kijken naar het merk Sodapup. Dit merk heeft net als nylabone, knaag speeltjes die echt ideaal zijn voor alle leeftijden. Net als met nylabone, komen hier kleine schilfertjes vanaf, maar deze kunnen geen kwaad - net zoals je dat met olijfhout e.d. hebt. Kunnen geen grote stukken vanaf gebeten worden, dus geen stik gevaar e.d. en je kunt ze ook insmeren met bv hondenpindakaas, kefir, dat soort dingen en dan even in de vriezer leggen voor extra uitdaging/lekker smaakje :j Zowel nylabone materialen als sodapup gingen bij onze herder fantastisch bv. het is echt heel degelijke kwaliteit wat deze merken aanbieden.

Hier lagen er dus altijd dingen standaard rond die ze elk moment kon pakken, zoals de nlyabone sleutels en dab kreeg ze dagelijks nog gedroogde natuurlijke snacks onder toezicht. Je kunt bij webshops zoals Durk's hondensnacks eens gaan neuzen op de site en de webshop van Barkking - van kiwiwitje hier op bokt - kun je ook specifiek op Puppy zoeken en bij elke snack staat erbij wat geschikt is voor pups ook, dat vermakkelijkt de zoekopdracht een beetje. Al kun je bij elke shop in snacks wel altijd om advies vragen ook en het is even uitproberen wat je pup lekker vind :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:32

Gewei is eigenlijk te hard voor t gebit. En voor melktandjes helemaal.
Qua kauwsnacks kun je dan beter kijken naar snacks in platen of nyla/tastybone.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:03

lucifertje schreef:
Goede tips! De kong heb ik idd al evenals veel natuurlijk gedroogde snacks. Buffeloor heeft ze gisteren gekregen en vindt ze heerlijk.

De sleutels van nylabone ga ik opzoeken!

De sleutels heb ik ook gehad, maar die zijn wel vrij zacht en kwamen er grotere stukken vanaf. Ik heb ze vrij snel ingeruild voor gewone nylabones die harder zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:09

Hier heeft hij een soort nylabone maar dan als vorm van een gewei.
Dat is het enige wat ik hem kan geven als kluif om te kauwen. Andere kluiven zijn bij hem gevaarlijk. Hij probeert alles al snel in te slikken (ook als het nog hard is).

Verder een flos touw. Nieuwe gooi ik altijd eerst mee in de kookwas en dan in de droger. Dan krimpen ze iets en krijgen ze deze veel minder snel stuk.