Kat krabt extreem aan deur, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniiquee

Berichten: 1056
Geregistreerd: 01-07-07
Woonplaats: Boxmeer

Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 12:34

Hallo!

Ik ben sinds oktober verhuisd, naar mijn vriend met de katten. Zelf woonde ik in appartement en was alles op 1 verdieping. Nu slapen wij boven en zijn de katten altijd beneden. 1 van onze katten is extreem, in het krabben tegen de deur, naar de gang en dus de deur naar boven. En dit duurt dan minutenlang en is erg irritant. In mijn appartement deed ze het ook weleens aan mijn slaapkamer deur, maar niet zo heftig.
Ze is erg aanhankelijk en ik denk dus dat ze gewoon graag naar boven wilt, omdat wij boven zijn. Maar dit willen wij niet.
Heeft iemand tips om dit gedrag tegen te gaan? Nu stormen we meestal naar beneden, om haar nat te spuiten met de planten spuit. :') Maar dit heeft totaal geen effect op lange termijn..

Ik ben benieuwd! Bedankt alvast voor tips :)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:51

negeren.... negeren.... negeren.... want negatieve aandacht is ook aandacht.
óf toegeven, en poes lekker in bed.....
Katten blijven katten.....

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:00

Om te beginnen: niet meer naar beneden met de plantenspuit, je geeft haar precies wat ze wil (= aandacht) en dat water interesseert ze dan echt niet. Dat je ze niet op bed wil hebben snap ik wel hoor, hier gebeurt dat ook echt niet dagelijks, 's nachts mag het spul lekker beneden met de tussendeur dicht :o

Ik zou voor een combinatie gaan van gedrag doorbreken + voorzien in de behoefte die ze duidelijk aangeeft te hebben. Voor het doorbreken van gedrag zou ik een creatieve oplossing zoeken en iets maken voor tegen de deur zodat het geen krab-baar opppervlak meer is. Dus iets zachts, of dubbelzijdige tape, aluminiumfolie als ze dat vervelend vindt etc. Je kan ook heel simpel proberen het deurgebied af te zetten met een hekje of een groot kussen of zoiets.
En voor het tweede deel: zorgen dat ze ruim genoeg aandacht krijgt op de momenten dat jullie wel beneden zijn. Veel knuffelen, spelen en specifiek ook moe maken voordat jullie naar bed gaan zodat ze hopelijk niet zo de behoefte voelt om juist op dat moment aan de deur te gaan jengelen.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:12

bij mij werkte moe maken averechts, juist door die extra aandacht voor ik naar bed ging wilde ze nóg meer aandacht als ik weg was.....

Flynn00
Berichten: 583
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:28

Ik heb een kat die snachts heel hard miauwt. Negeren werkt hierin echt het beste. Let wel op dat je uitdovingsweerstand hebt. Dit houdt in dat de kat eerst harder zal mauwen en krabben om te kijken of je dan wel aandacht geeft. Hij is je dan puur aan het uittesten. Het enige wat je moet doen is absoluut negeren. Dus ook niet zuchten (als hij dit kan horen), mopperen of andere geluiden. Dit is allemaal aandacht wat de kat wilt.

Succes!

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:49

je hebt tegenwoordig van die luchtsprays die je bij de deur kan zetten> Als hij dan naar de deur loopt om te krabben, spuit dat ding lucht. Vaak schrikken ze daarvan (zonder dat ze de link met jou leggen).

Verder zorgen dat ze inderdaad moe zijn, en geen honger/dorst hebben :-)

Wij kunnen zelfs met slaapkamerdeur open slapen en de kat komt als mijn vriend op de slaapkamer ligt niet op de kamer. Lig ik alleen, dan komt hij wel, want hij weet dat hij dat van mij mag (noem ze maar stom, ze zijn echt heel slim).
Zelfde met douchen.... de kat komt graag bij mij staan als ik douche, staat mijn vriend erbij, blijft hij uit de badkamer.
(maine coon, dus wel meer hond dan kat...hihi)

moniiquee

Berichten: 1056
Geregistreerd: 01-07-07
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 13:56

Ik begrijp dat negatieve aandacht ook aandacht is. Maar het gaat soms erg lang door.. Ik zit zelf momenteel in een heftig chemo traject, dus ik heb mij slaap heel hard nodig..
Aandacht kan ze soms echt opeisen, maar krijgt ze ook heel veel.. Spelen doet ze eigenlijk vrij weinig meer, ze wordt bijna 8.
Iets op de deur maken, hebben we ook over nagedacht. Maar weet niet zo goed wat. Maar zoals ik hier lees, misschien toch wel het beste.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:11

Is ze bang voor de stofzuiger? :')

Zou dan die aan de andere kant van de deur zetten. Verlengsnoer eraan en dan aanzetten als ze krabt. :=

Maar als je dat niet wil zou je het toch een tijdje moeten negeren. Want als je steeds naar beneden gaat dan beloon je het gedrag inderdaad. Katten zijn slim.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:24

https://www.ecodiervoeding.nl/ssscat-ka ... 4sQAvD_BwE

en anders de tip met de stofzuiger ;-)
(maar daar moet je zelf ook wakker voor worden, degene die ik neerzet is altijd effectief, hoef je zelf niks voor te doen)

Katten zijn mega slim, echte meesters in Eigenaren africhten
(de mijne heeft mij ook aardig afgericht, bij mijn vriend weet hij precies wat hij wel kan en mag)

moniiquee

Berichten: 1056
Geregistreerd: 01-07-07
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 14:27

Die van de stofzuiger is best eens het proberen waard :=
En dat ze slim zijn, weet ik maar al te goed.. Ik heb nog een patroon rondlopen die keukenkastjes en de koelkast kan openmaken. Maar daar kan ik dan vooral om lachen :+

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:54

Iets onaantrekkelijks aan de deur plakken, zilverfolie oid?

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:19

Bij de Action kon je voorheen een soort stekkerblokje kopen die je in het stopcontact kan steken. Er zat een afstandsbediening bij, zodat je op afstand de stroom er op en er af kon zetten.

Wij hadden de stofzuiger s nachts bij de deur staan waar de kat ging krabben.
Zodra hij dit deed, zetten we de stofzuiger vanuit ons bed aan met de afstandsbediening.

Reken maar dat het snel opgelost was :D

Dus misschien zoiets zoeken als oplossing?

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:25

"♪♫♫ ♪♫The Rum Tum Tugger is a terrible bore:
When you let him in, then he wants to be out;
He's always on the wrong side of every door,
And as soon as he's at home, then he'd like to get about.♫♫♫ ♪ ♪♫"

Vertaling: dit gaat niet veranderen. katten zijn veel te eigenwijs.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:31

MarlindeRooz schreef:
Is ze bang voor de stofzuiger? :')

Zou dan die aan de andere kant van de deur zetten. Verlengsnoer eraan en dan aanzetten als ze krabt. :=

Maar als je dat niet wil zou je het toch een tijdje moeten negeren. Want als je steeds naar beneden gaat dan beloon je het gedrag inderdaad. Katten zijn slim.

Als toevoeging slimme stekker eraan doen te koop bij action dan kun je via app hem aanzetten :o

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:03

meeste katten hebben een hekel aan aluminiumfolie. Hang een hele strook aan de deur het liefst alleen vastgemaakt aan de bovenzijde..

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:47

Ik zou de SSSCAT proberen of gewoon alle deuren open. Ben wel bang dat je wanneer je de deur onaantrekkelijk maakt je misschien andere ongewenst gedrag gaat krijgen (denk aan miauwen/krijsen).

Wat ook kan helpen is een duidelijk ritme wat voer en spelen betreft, en dan voordat je naar boven gaat flink moe maken door spelen/jagen en evt. nog een voermoment.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:53

TS, ben benieuwd hoe het met je krabbende kat gaat ???

moniiquee

Berichten: 1056
Geregistreerd: 01-07-07
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kat krabt extreem aan deur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 16:30

Goed! De stofzuiger tactiek werkt heel goed! Ze heeft het ook al echt door, want ze doet het nauwelijks meer..